Tack för ett bra avsnitt, några tankar:
Ang kobolt i batterier. Bra att ämnet kommer på tal, viktigt att våga bedöma och diskutera detta. Jag tror precis som ni att rätt väg framåt är att fortsätta handla med afrikanska länder och företag, men att styra dem i rätt riktigt mot förbättring gällande arbetsmiljö, barnarbete, lägstalöner etc. Till alla som "bojkottar" elbilar/batteribilar pga kobolt är väl en lämplig motfråga hur de tycker att de klarar sig utan vare sig mobiltelefon, laptop eller andra batteridrivna produkter som ju också innehåller Kobolt. Apple, Samsung m.fl använder Kobolt i sina batterier på samma sätt som Tesla, BMW osv.
Och skulle någon vara extra kritisk mot att just barnarbete och vidriga arbetsvillkor förekommer så kan ni ju googla på "child labor oil industry" så har ni tillräckligt med material för flera poddavsnitt. Om kritiken är äkta så lär man ju heller inte vilja stödja oljeindustrin i länder som Ryssland och Saudi med tanke på deras syn på mänskliga rättigheter, krig/fred, jämställdhet för kvinnor, synen på homosexuella mm. Lycka till att tanka bilen utan att gynna dessa länder.
Barnarbete förekommer dessutom (enligt United States Department of Labour) inom produktionen av Kakao i 7 länder, Kaffe i länder som Colombioa, Panama, Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Brasilien, Honduras och Mexico, bomull i totalt 18 länder, bl.a. Kina, Indien, Egypten, Turkiet. Dessutom inom elektronikbranschen i Kina, fiskbranschen i Thailand, guldgruvor i 22 länder, Melonindustrin i Honduras, Mexico, Panama och Paraguay, ganska vanligt inom nötindustrin, gummitillverkning i 6 länder, sockerrör i 19 länder, teodling i 6 länder, textiliebranschen i länder som Kina, Vietnam och Bangladesh, vaniljframställning på Madagascar, osv osv. Listan är hur lång som helst. Om man bryr sig på riktigt om barnarbete och inte bara när det gäller elbilar så håller man sig rimligtvis borta från samtliga produkter ovan om man nu inte till 100 % har fastställt hela leverantörskedjan att produkterna verkligen inte kommer från länder/företag som nyttjar barnarbete.
Min långa utläggning ovan är så klart bara för att påtala att folk blir lite extra brydda om dessa problem när det kommer till just elbilar men att de ignorerar problemet när det kommer till mobiltelefoner, kläder eller kaffe... Lite som när det är helt hemskt att elbilar konsumerar elektricitet som kunde ha ersatt kolkraft i Polen men man verkar inte lika intresserad av att göra samma liknelse när det kommer till den egna elförbrukningen för kylskåp, TV, dator osv eller gatubelysningen... Då är det helt plötsligt helt ok att inte exportera elen till Polen/Tyskland istället.
Jag tyckte ni nämnde i avsnittet att Scania är ett svenskt företag, vän av ordning vill så klart poängtera att det är ett tyskt företag ägt av VW men som råkar vara grundat och bedriver delar av sin verksamhet i Sverige. VW kommer ju inte låta Scania hitta på något som får sitt andra stora märke MAN att ställas i dålig dager. Således långt mycket mer politik och problematik involverat i frågan än att Scania självmant börjar satsa på helelektriska lastbilar.
När ni snackade om Volvo var det tvära kast mellan Volvo lastvagnar och Volvo personbilar (cars) där ni för båda företagen använde namnet "Volvo", svårt att hänga med vilket bolag ni egentligen talade om ibland. Även här är det ju värt att poängtera att Volvo Cars är kinesiskt och att det snarare är beslut tagna av kineser som påverkas bolagets framtid.
Vad gäller Volvo lastvagnars satsning på helelektriska lastbilar/fordon kan jag rekommendera avsnitt 25 av podden OmEV där Edward Jobson (Vice President Electromobility Volvo Trucks) blir intervjuad. En googling på hans namn ger lite träffar ang Volvos fullelektriska sopbil med 5 tons kapacitet, 150 Kwh och 80 km räckvidd. Dessutom har de sålt ca 4 000 elektriska bussar. Kanske kan vara Edward bli intervjuad även i BMS i framtiden?
Anders, du gillar ju (med all rätt) att påtala språkliga fel i inkomna brev, jag vill bara repliera genom att anmärka på ordvalet "volt-tal" när du kanske kunde säga "spänning" istället
Jag bör nog hålla en låg profil med tanke på att det bör finnas flertalet felstavningar i detta inlägg...