S01E16: Recension av Tesla Model X

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av Lucidor »

Jag ligger lite efter i lyssnandet men vill passa på att tacka Anders och Fabian för en trevlig podd! Den förgyller min jobbpendling högst avsevärt.

Jag har en fråga till Anders:

Innan du fick din leverans så minns jag att du starkt förordade 22" fälgarna till Model X. När du väl upplevt dem i praktiken så är mitt intryck att du blev lite överraskad av att energiförbrukningen var så pass hög som den var. Skulle du, med den erfarenhet du har idag, beställa en ny bil med dessa fälgar? Eller skulle du gå ner i dimension till standard?

Nu ska jag lyssna ikapp alla avsnitt!
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av Herr X »

Lucidor skrev:
Jag ligger lite efter i lyssnandet men vill passa på att tacka Anders och Fabian för en trevlig podd! Den förgyller min jobbpendling högst avsevärt.

Jag har en fråga till Anders:

Innan du fick din leverans så minns jag att du starkt förordade 22" fälgarna till Model X. När du väl upplevt dem i praktiken så är mitt intryck att du blev lite överraskad av att energiförbrukningen var så pass hög som den var. Skulle du, med den erfarenhet du har idag, beställa en ny bil med dessa fälgar? Eller skulle du gå ner i dimension till standard?

Nu ska jag lyssna ikapp alla avsnitt!
Bra fråga.
22"-fälgarna passar Model X väldigt bra - jag upplever att bilen blir mycket behaglig att köra och känns inte som en tung SUV utan mer som en pigg liten sedan med väldigt responsiv styrning (med 22"-fälgarna kändes X:en ungefär som min tidigare S kändes med 21"-fälgar och sporthjulupphängning).
Med de 19" vinterhjul som jag har nu, känns X:en som en gammal amerikansk gungig van. Skulle absolut inte köpt 19"-vinterfälgarna om jag haft möjlighet att provköra först, utan skulle alla dagar i veckan gått för vinterhjul på 20" (vilka jag hört det ryktas upplevs mindre gungiga).

Har dessvärre inte kört Model X med 20"-fälgar, så jag vet inte hur stor skillnaden upplevs mellan 20" och 22". Men med de 19"-hjul som nu sitter på känns det som om jag glider ovanpå vägen - ungefär som om jag körde med kontinuerlig vattenplaning. Antar att detta är en kombination av dimensionen och det mildra vädret.

Det var en stor överraskning för mig att räckvidden är så pass mycket sämre på 22" jämfört med 20" - men detta är ett problem som i praktiken kostar mig väldigt lite. Om räckvidden är 10% sämre på 22" jämfört med 20%, så innebär det kanske inte mer än 1,5 minuter extra väntetid på superladdaren och detta upplever jag att jag kan leva med. Kan inte tänka mig att 20"-hjulen upplevs lika responsiva och behagliga som 22"-hjulen och skulle därför ha valt 22" igen på sommarhjulen men 20" på vinterhjulen. Men denna uppfattning kanske jag får revidera när jag kört Model X med 20" sommarhjul.
Får försöka provköra 20" sommarhjul så att jag får en känsla för skillnaden mellan 20" och 22".
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar