S01E16: Recension av Tesla Model X

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: Recension av Tesla Model X

I detta avsnitt:
Veckans avsnitt av Teslapodden ägnar vi åt hur det är att leva med Teslas nya SUV, Model X. Hur är egentligen de karaktäristiska falkvinge-dörrarna i praktiken? Och varför ska man undvika de vinterdäck som Tesla själva säljer? Dessutom får vi veta varför doktor Ruben tvingas till att jobba med teknisk support mitt i decemberstressen.


Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av zyax »

Härligt och bra avsnitt som vanligt!

När man inte har åkt en X så har man lite svårt att förstå hur bra ett par bakdörrar kan vara så bra när man pratar så mycket om all teknik som kan fallera med dessa dörrar. Själv har jag aldrig haft problem med ett par bakdörrar trots 4 ungar, men de har å andra sidan ingen teknik i sig. Visst har man fått släppa in och ur ungarna innan man kör in i en parkeringsficka ibland. Men hade jag haft en X kanske jag nog också försvarat dessa så långt det bara går!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av Herr X »

zyax skrev:
När man inte har åkt en X så har man lite svårt att förstå hur bra ett par bakdörrar kan vara så bra när man pratar så mycket om all teknik som kan fallera med dessa dörrar. Själv har jag aldrig haft problem med ett par bakdörrar trots 4 ungar, men de har å andra sidan ingen teknik i sig. Visst har man fått släppa in och ur ungarna innan man kör in i en parkeringsficka ibland. Men hade jag haft en X kanske jag nog också försvarat dessa så långt det bara går!
1994:
När man inte har pratat i mobiltelefon så har man lite svårt att förstå hur bra en telefon kan vara när man pratar så mycket om dålig täckning och avbrutna samtal hos dessa telefoner. Själv har jag aldrig haft problem med en vanlig hemtelefon trots 4 ungar, men de har å andra sidan lite teknik i sig. Visst har man fått stanna hemma ibland när man väntar på ett samtal. Men hade jag haft en mobiltelefon kanske jag nog också försvarat den trådlösa tekniken så långt det bara går!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av zyax »

Herr X skrev:
zyax skrev:
När man inte har åkt en X så har man lite svårt att förstå hur bra ett par bakdörrar kan vara så bra när man pratar så mycket om all teknik som kan fallera med dessa dörrar. Själv har jag aldrig haft problem med ett par bakdörrar trots 4 ungar, men de har å andra sidan ingen teknik i sig. Visst har man fått släppa in och ur ungarna innan man kör in i en parkeringsficka ibland. Men hade jag haft en X kanske jag nog också försvarat dessa så långt det bara går!
1994:
När man inte har pratat i mobiltelefon så har man lite svårt att förstå hur bra en telefon kan vara när man pratar så mycket om dålig täckning och avbrutna samtal hos dessa telefoner. Själv har jag aldrig haft problem med en vanlig hemtelefon trots 4 ungar, men de har å andra sidan lite teknik i sig. Visst har man fått stanna hemma ibland när man väntar på ett samtal. Men hade jag haft en mobiltelefon kanske jag nog också försvarat den trådlösa tekniken så långt det bara går!
Jag är med på din metafor och erkänner ju i mitt inlägg att jag nog hade försvarat tekniken om jag haft den själv. Din liknelse är inte så bra då en mobil gav en helt ny mobilitet som falkvingedörrarna inte ger din X, men vi kan nog sluta svärta ner denna härliga pods kommentartråd med en personlig åsikt av en teknisk detalj som gjort Tesla berömt för innovation!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av Herr X »

zyax skrev:
Herr X skrev:
zyax skrev:
När man inte har åkt en X så har man lite svårt att förstå hur bra ett par bakdörrar kan vara så bra när man pratar så mycket om all teknik som kan fallera med dessa dörrar. Själv har jag aldrig haft problem med ett par bakdörrar trots 4 ungar, men de har å andra sidan ingen teknik i sig. Visst har man fått släppa in och ur ungarna innan man kör in i en parkeringsficka ibland. Men hade jag haft en X kanske jag nog också försvarat dessa så långt det bara går!
1994:
När man inte har pratat i mobiltelefon så har man lite svårt att förstå hur bra en telefon kan vara när man pratar så mycket om dålig täckning och avbrutna samtal hos dessa telefoner. Själv har jag aldrig haft problem med en vanlig hemtelefon trots 4 ungar, men de har å andra sidan lite teknik i sig. Visst har man fått stanna hemma ibland när man väntar på ett samtal. Men hade jag haft en mobiltelefon kanske jag nog också försvarat den trådlösa tekniken så långt det bara går!
Jag är med på din metafor och erkänner ju i mitt inlägg att jag nog hade försvarat tekniken om jag haft den själv. Din liknelse är inte så bra då en mobil gav en helt ny mobilitet som falkvingedörrarna inte ger din X, men vi kan nog sluta svärta ner denna härliga pods kommentartråd med en personlig åsikt av en teknisk detalj som gjort Tesla berömt för innovation!
Jag försökte bara vara lite lustig :) Det är hemskt lätt att döma ut teknik baserat på sina egna föreställningar, jag har själv gjort det många gånger.

Det är säkert många som blir irriterade över dörrarna också - särskilt X-ägare som inte har barn. Men när man har småbarn så är det guld värt att plötsligt fått bakdörrarna helt bort från ekvationen. Det är något man märker först när man faktiskt lever med bilen - på en kort provkörningsrunda blir de nog mest en gimmick.
I den Model S vi hade tidigare var dörrarna alltid en pain - när jag stod bredvid andra bilar fick jag stå med ryggen snett böjd för att kunna komma åt att packa i och ur barn. När jag inte stod parkerad bredvid andra bilar var dörren fortfarande i vägen. Visst, dessa problem är kanske inte i paritet med växthuseffekten eller obotlig cancer, men för mig löser de en liten pain som gör livet lättare att leva; precis på samma sätt som mobiltelefonen, mjölkpaket eller treglasfönster (som man ju också skulle kunna leva utan).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av zyax »

Herr X skrev:
zyax skrev:
Herr X skrev:
zyax skrev:
När man inte har åkt en X så har man lite svårt att förstå hur bra ett par bakdörrar kan vara så bra när man pratar så mycket om all teknik som kan fallera med dessa dörrar. Själv har jag aldrig haft problem med ett par bakdörrar trots 4 ungar, men de har å andra sidan ingen teknik i sig. Visst har man fått släppa in och ur ungarna innan man kör in i en parkeringsficka ibland. Men hade jag haft en X kanske jag nog också försvarat dessa så långt det bara går!
1994:
När man inte har pratat i mobiltelefon så har man lite svårt att förstå hur bra en telefon kan vara när man pratar så mycket om dålig täckning och avbrutna samtal hos dessa telefoner. Själv har jag aldrig haft problem med en vanlig hemtelefon trots 4 ungar, men de har å andra sidan lite teknik i sig. Visst har man fått stanna hemma ibland när man väntar på ett samtal. Men hade jag haft en mobiltelefon kanske jag nog också försvarat den trådlösa tekniken så långt det bara går!
Jag är med på din metafor och erkänner ju i mitt inlägg att jag nog hade försvarat tekniken om jag haft den själv. Din liknelse är inte så bra då en mobil gav en helt ny mobilitet som falkvingedörrarna inte ger din X, men vi kan nog sluta svärta ner denna härliga pods kommentartråd med en personlig åsikt av en teknisk detalj som gjort Tesla berömt för innovation!
Jag försökte bara vara lite lustig :) Det är hemskt lätt att döma ut teknik baserat på sina egna föreställningar, jag har själv gjort det många gånger.

Det är säkert många som blir irriterade över dörrarna också - särskilt X-ägare som inte har barn. Men när man har småbarn så är det guld värt att plötsligt fått bakdörrarna helt bort från ekvationen. Det är något man märker först när man faktiskt lever med bilen - på en kort provkörningsrunda blir de nog mest en gimmick.
I den Model S vi hade tidigare var dörrarna alltid en pain - när jag stod bredvid andra bilar fick jag stå med ryggen snett böjd för att kunna komma åt att packa i och ur barn. När jag inte stod parkerad bredvid andra bilar var dörren fortfarande i vägen. Visst, dessa problem är kanske inte i paritet med växthuseffekten eller obotlig cancer, men för mig löser de en liten pain som gör livet lättare att leva; precis på samma sätt som mobiltelefonen, mjölkpaket eller treglasfönster (som man ju också skulle kunna leva utan).
Jag förstår mycket väl. För att sväva iväg med en egen liknelse: I helgen installerade jag en projektor i vardagsrummet och fick plötsligt en 500 tums bio som TV där vi tidigare bara lyssnat på musik från steroanläggningen (hemmabiosystem) som mest spelat spotify. Jag har haft en projektor på min prisjaktslista (med saker jag vill ha i framtiden) i snart fyra år. När vi installerat den och kollat film och tv där mest hela helgen förstår jag inte hur jag kunnat vänta så länge på något jag borde förstått att jag tvunget skulle skaffat i samband med inköpet av Yamaha-stereon för tre år sedan! Efter tre dagar så kan jag nog inte tänka mig att vara utan den och då löser den inte ens ett problem jag haft!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av Jocce »

Lyssnade som vanligt på podden med spänning :)

Intressant lyssning, även om jag gärna fått lite mer direktjämförelser mot Model S.

Jag har ju en "teori" (och är beredd på att bli påhoppad här ;) ) att förutom de egenskaperna man får pga biltypen (dvs SUV/Crossover) så är Model X en "sämre" bil.
(Ja kanske inte sämre, men sticker ut hakan lite)
Säger redan här, jag vill ändå ha en Model X istället för min S, då jag gillar utrymme och att sitta högt(men bilen kunde fått vara ännu högre ;) ), även om jag faktiskt tycker S:en är snyggare.
Men känns inte ekonomiskt försvarbart att byta efter 9 månader ;)

Dvs räkna bort att det är större/bättre utrymme (för detta kommer med modellen/storleken), likaså att det är lättare att lasta i barnen (kommer med höjden - falkvingedörrarna se längre ner).

Men i övrigt är den väl "exakt samma" som en Model S - men med kortare räckvidd (på samma batteristorlek) ja plus det härliga med dragkroken förvisso.... (monteringen av dragkroken kan vi ta i en annan diskussion, för det finns sååå mycket bättre lösningar ;) )
I övrigt är det väl inget "extra" eller "revolutionerande" i X:en som inte finns i S:en?
Eller har jag missat något?


Falkvingedörrarna:
Jag håller med er, det är SNYGGT / COOLT!
Praktiskt - Ja, med en stor öppning och fritt på båda sidorna (jämfört med en standarddörr även om man har stor öppningsvinkel).
Smidigt att stå under skydd osv, men vad händer om / när du öppnar dörren och det blåser mycket och snöar/regnar samtidigt? Öppningen känns jäkligt stor, redan i en vanlig bil får man in mycket blött i bilen pga detta.

Gällande problemet med icke-stängande dörr i garaget där, går det alltså inte att tvinga igen dörren med kraft, som bakluckan (iallafall på S:en?)

Gällande demo av falkvingedörrarna (är det samma som med Summon? "First Rule of Summon is never demonstrate summon" ;) ), har man ingen aning om dörrarna, så jo visst går man fram framför dörren.
Prova själv att öppna en "klassisk" dörr, utan att tänka dig för, du går fram väldigt nära, för att greppa handtaget och sedan i öppningsmomentet ta ett steg bakåt/åt sidan...
Vanans makt ;)

En sak jag saknar på Teslan, som jag tänkte på när det pratades om att öppna dörrarna med nyckeln i fickan (kräver ju ändå en hand fri...) är att som vissa biltillverkare har (på bakluckan) möjlighet att "sparka" framför en sensor under bilen, som då öppnar bakluckan, när man har alla händerna upptagna.
Detta skulle jag vilja ha på bakluckan på min bil iallafall...även Frunken (och med motoröppning även där ;) )..detta skulle vara GRYMT!


Men som vanligt en GRYMT intressant pod att lyssna på :)
Tack för att ni kör på detta :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
oderland
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 okt 2016 15:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av oderland »

En sak som jag inte hade problem med på min Model S var just infällbara sidospeglar.
Model X måste jag köra i ca 45 min- 1h innan de fälls ut. Vågar inte använda våld:-)

Vi snackar 0 /-2 grader endast, tur man inte bor i Norrland.
Model X 90D, f.d.Model S 85
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av Jocce »

oderland skrev:
En sak som jag inte hade problem med på min Model S var just infällbara sidospeglar.
Model X måste jag köra i ca 45 min- 1h innan de fälls ut. Vågar inte använda våld:-)

Vi snackar 0 /-2 grader endast, tur man inte bor i Norrland.

Jag stänger av automatiska infällningen på min Model S, just pga risken för fastfrysning...


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av Herr X »

Jocce skrev:
Jag har ju en "teori" (och är beredd på att bli påhoppad här ;) ) att förutom de egenskaperna man får pga biltypen (dvs SUV/Crossover) så är Model X en "sämre" bil.
(Ja kanske inte sämre, men sticker ut hakan lite)
Håller med. Tror att jag nämner det i podden också - hade jag inte haft barnen så hade jag hellre haft en Model S P100D.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av Jocce »

Herr X skrev:
Jocce skrev:
Jag har ju en "teori" (och är beredd på att bli påhoppad här ;) ) att förutom de egenskaperna man får pga biltypen (dvs SUV/Crossover) så är Model X en "sämre" bil.
(Ja kanske inte sämre, men sticker ut hakan lite)
Håller med. Tror att jag nämner det i podden också - hade jag inte haft barnen så hade jag hellre haft en Model S P100D.

Jag vill ju trots inga barn, ha en Model X ;)

(Men jag gillar att sitta högre, ha mer utrymmen osv, även om jag sällan använder det ;) )


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av blincoln »

Tack för ytterligare ett underhållande avsnitt! Podden förgyller mina minuter i den konstanta bilkön genom Lund (cykeln får stå när man har bruten fot). Det svåra är att hitta något bra att lyssna på när avsnittet är slut!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av Herr X »

blincoln skrev:
Tack för ytterligare ett underhållande avsnitt! Podden förgyller mina minuter i den konstanta bilkön genom Lund (cykeln får stå när man har bruten fot). Det svåra är att hitta något bra att lyssna på när avsnittet är slut!
Tack för de fina orden! Det är sådana kommentarer som gör det värt all energi vi lägger på detta.
Nästa avsnitt kommer du gilla! Teaser: En av de mest erfarna forumrävarna här på forumet är gäst.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av blincoln »

Kul! Det ser jag fram emot!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av LarsL »

Går det inte att trycka igen FVD för hand? Alltså i ett nödläge liknande ditt. Jag har sett att folk dragit ner dörrarna på Tesla Storen och det har ju typ funkat då...

Jag var tidigare väldigt skeptisk till FVD men efter att ha provat dem lite så känns de självklara för en barnfamilj. Nu börjar ju mina barn bli lite äldre men jag har tillbringat 10år med att drä in barn i barnstolar genom små låga dörrar. Tänk om jag kunna gå igenom denna period stående under tak och knäppt fast ungarna :)
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av mjwahl »

Visst går det att trycka ner dörren för hand. Det har jag sett personal göra på min bil på Tesla servicecenter.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av Jocce »

Nu kan ni skippa problemet med Falkwingedöörs--öh...Falkondoors..öh..Falkvinge..äh..

Pigeonwingdoors eller Duvvingedörrar, problemet löst ;)

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =11&t=6879


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av Johnalm »

Jocce skrev:
Nu kan ni skippa problemet med Falkwingedöörs--öh...Falkondoors..öh..Falkvinge..äh..

Pigeonwingdoors eller Duvvingedörrar, problemet löst ;)

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =11&t=6879


/Jocce
:lol:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av LarsL »

mjwahl skrev:
Visst går det att trycka ner dörren för hand. Det har jag sett personal göra på min bil på Tesla servicecenter.
Så då är det inte ett så stort problem om man blir stående på fel plats med halvöppna dörrar. Det är bara att "fota" igen dörrarna och sedan ta sig till ett ställe där det går att kalibrera dem, alternativt köra barnen till skolan först.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av mans71 »

Hoppas verkligen dessa dörrproblem är fixade till mars. Dörrarna är det enda jag är orolig för, samtidigt som jag dagligen längtar till en bil där inte ungarna smäller i dörrar i bilen bredvid... Funkar det så, hallelujah - låt alla bilar utrustas med falcon wing doors.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av okjhum »

zyax skrev:
När man inte har åkt en X så har man lite svårt att förstå hur bra ett par bakdörrar kan vara ...
Jag förstår inte varför man inte har vingdörrar fram lika gärna. Vanligen är väl föraren ensam i bilen och behöver krångla sig ut ur bilen på en trång P-plats. Särskilt landstingens P-platser verkar vara extra smala, känns det som, och på ömse sidor om den enda lediga platsen har de andra ställt sig precis på linjen ...
Summon-tekniken i all ära, men det blir ju ett extra moment som tar sin tid. Och kanske batteri också? Bättre då att kunna svinga sig ut direkt, lätt och smidigt under en vingdörr!
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av LarsL »

okjhum skrev:
zyax skrev:
När man inte har åkt en X så har man lite svårt att förstå hur bra ett par bakdörrar kan vara ...
Jag förstår inte varför man inte har vingdörrar fram lika gärna. Vanligen är väl föraren ensam i bilen och behöver krångla sig ut ur bilen på en trång P-plats. Särskilt landstingens P-platser verkar vara extra smala, känns det som, och på ömse sidor om den enda lediga platsen har de andra ställt sig precis på linjen ...
Summon-tekniken i all ära, men det blir ju ett extra moment som tar sin tid. Och kanske batteri också? Bättre då att kunna svinga sig ut direkt, lätt och smidigt under en vingdörr!
Jag tror att Model Y kommer ha två, en på varje sida, FVD som öppnar fram och bak samtidigt. (Eller så har de gett upp designen).

Edit: det var stora problem med skjutdörrarna när de kom också. Min farsa berättade om hur de var inne och justera dem hela tiden för att få dem att funka.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av Bjelke »

mans71 skrev:
Hoppas verkligen dessa dörrproblem är fixade till mars. Dörrarna är det enda jag är orolig för, samtidigt som jag dagligen längtar till en bil där inte ungarna smäller i dörrar i bilen bredvid... Funkar det så, hallelujah - låt alla bilar utrustas med falcon wing doors.
Ja shit va najs om alla bilar hade det, då skulle man nästan kunna parkera vart man vill istället för längst ute i hörnet på varenda parkering.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Jag tror att Model Y kommer ha två, en på varje sida, FVD som öppnar fram och bak samtidigt. (Eller så har de gett upp designen).

Edit: det var stora problem med skjutdörrarna när de kom också. Min farsa berättade om hur de var inne och justera dem hela tiden för att få dem att funka.
Vi hade skjutdörr på familjens Toyota Previa när jag var liten. Dörren frös fast i mitten av januari och vi fick klättra in genom bagaget till värmen kom igen i april.

Det hade varit väldigt behagligt med falkvingedörrar också framtill, jag får åla mig in genom förardörren och drar kläderna mot den otroligt smutsiga bilen. Barnen hoppar lätt och ledigt in där bak, hur trångt det än är.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S01E16: Recension av Tesla Model X

Inlägg av Bjelke »

Tänk om det vart regelkrav på att dörrar inte för öppnas utåt, eller typ max X cm eller nåt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar