S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: Att leva med elbil: Resa långt

I detta avsnitt:
I veckans avsnitt av Teslapodden gästas vi av den erfarne elbilsresenären Jonas Bylund som delar med sig av tankar och anekdoter kring hur det är att resa långt utan förbränningsmotor. Hans eskapader i Östeuropa lämnar inga naglar obitna och programmet är obligatorisk lyssning för den som är nyfiken på hur livet kommer te sig när alla fossilbilar ersatts av batteri-diton. Dessutom lär vi oss vilken svensk stad man ska hålla sig borta ifrån om man vill ladda sin elbil utan att behöva pantsätta sitt hus.


Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av chaffis75 »

Låter som ett spännande avsnitt, ska bli kul att lyssna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av Pro-Z »

Hittade podden på TuneIn och blev glad att slippa streama genom telefon. Men blev raskt besviken när det står load error när jag försöker lyssna på ett avsnitt. Blir det lika för er andra?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av Bjelke »

Pro-Z skrev:
Hittade podden på TuneIn och blev glad att slippa streama genom telefon. Men blev raskt besviken när det står load error när jag försöker lyssna på ett avsnitt. Blir det lika för er andra?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Tror det är lika för alla...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av chpaulin »

Underbart att höra Herr X säga "till Italien?? Med elbilen???" :) Superexempel på att säga det lyssnaren tänker ;)

Vi som hängt här ett tag vet att även Herr X är lite av en globetrotter själv.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av zyax »

Trevligt med gäst i programmet igen. Lite roligt var det allt när Fabian och Anders helt sonika glömde gästen i ett antal utsvävningar, ni vill i alla fall prata, störtskönt tycker jag!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av Pro-Z »

Bjelke skrev:
Pro-Z skrev:
Hittade podden på TuneIn och blev glad att slippa streama genom telefon. Men blev raskt besviken när det står load error när jag försöker lyssna på ett avsnitt. Blir det lika för er andra?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Tror det är lika för alla...
Synd :(
I övrigt bra podd i vanlig ordning :)
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av ochso »

Bra avsnitt, kul att höra! Tyckte det var bra ljudkvalitet på gästen också, det gillar vi!!
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av Pro-Z »

Som kommentar till Fabian och att resa lång med modell S med 60 kWh så kan jag delge med att jag redan efter 1 veckas nybliven ägare åkte ner till sydligaste Spanien med min 60 kilowattare.
T.o.m med det här "lilla" batteriet så kunde man ibland hoppa över superladdare ffa i Tyskland och Danmark.
Den ända sträckan som var knivig var sista etappen från Murcia, Spanien till min destination som mätte 40 mil utan laddning och dessutom över ett berg på knappa 3000 höjdmeter. Det gick utan klima och moderat fart á 60-70 km/h med 8 km kvar i tanken när jag kom fram. Numera är snabbladdaren i Granada öppnad så den sträckan är inte längre ett problem!
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av Bjelke »

Pro-Z skrev:
Som kommentar till Fabian och att resa lång med modell S med 60 kWh så kan jag delge med att jag redan efter 1 veckas nybliven ägare åkte ner till sydligaste Spanien med min 60 kilowattare.
T.o.m med det här "lilla" batteriet så kunde man ibland hoppa över superladdare ffa i Tyskland och Danmark.
Den ända sträckan som var knivig var sista etappen från Murcia, Spanien till min destination som mätte 40 mil utan laddning och dessutom över ett berg på knappa 3000 höjdmeter. Det gick utan klima och moderat fart á 60-70 km/h med 8 km kvar i tanken när jag kom fram. Numera är snabbladdaren i Granada öppnad så den sträckan är inte längre ett problem!
Imponerande med den räckvidden och över ett sånt berg oxo! :)
Skulle nästan vara lite kul att se verkningsgraden över ett sånt berg, alltså skillnaden mot att köra samma sträcka i samma fart men utan berg sas, hur mkt förlorar man?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av Pro-Z »

Jag snittade 152 Wh/km (jag började och slutade med nära nog samma höjd över havet så detta är med regenerering nedför). Gissar på att jag förlorar ~15% i transmissionsförluster mot att åka plan väg men inget jag har testat :P
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av Bjorn N »

Enda alternativet jag kan se (och det är väl att beteckna som att märka ord nästan) är om någon lyckas tillverka superkondensatorer med en energitäthet som närmar sig batterierna. Det skulle teoretiskt möjliggöra väldigt snabb laddning, och eventuellt mindre användning av exempelvis kobolt och sådant som utgör huvuddelen av miljöpåverkan när litiumbatterier ska tillverkas.

Om det här inte bara är vaporware så är det kanske inte så långt borta.
http://www.supercapacitormaterials.com

Tack för ett bra avsnitt! (Som vanligt)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av Svenssons »

Bjorn N skrev:
Enda alternativet jag kan se (och det är väl att beteckna som att märka ord nästan) är om någon lyckas tillverka superkondensatorer med en energitäthet som närmar sig batterierna. Det skulle teoretiskt möjliggöra väldigt snabb laddning, och eventuellt mindre användning av exempelvis kobolt och sådant som utgör huvuddelen av miljöpåverkan när litiumbatterier ska tillverkas.

Om det här inte bara är vaporware så är det kanske inte så långt borta.
http://www.supercapacitormaterials.com

Tack för ett bra avsnitt! (Som vanligt)
Deras 3-7Wh/kg ger att ett batteripack på 100 kWh väger 15 ton eller mer... Vi lär inte få se flera magnituder bättre energitäthet samtidigt som batteriutvecklingen står stilla men kanske skulle man kunna kombinera bägge teknikerna för att få lite av fördelarna från bägge fast även 2kWh batteripack skulle väga kring 150 kilo ifall man hade bästa superkondensator med energitäthet på 15Wh/kg.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av Lophornis »

Det pratades om olika jordsystem i podden och att man var tvungen att sätta i sladden på rätt sätt. Det nämndes även om att det vore bra att ha en förlängningssladd med svensk koppling. Hur skulle en sådan se ut i kontakterna?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av bylund »

Lophornis skrev:
Det pratades om olika jordsystem i podden och att man var tvungen att sätta i sladden på rätt sätt. Det nämndes även om att det vore bra att ha en förlängningssladd med svensk koppling. Hur skulle en sådan se ut i kontakterna?
Bara en vanlig* jordad svensk förlängningssladd som då kan kopplas in i det polska/tjeckiska/franska uttaget. Då kan du vända på UMC:ns kontakt vid behov när du ansluter den till förlängningssladden.

* Den måsta alltså ha ett hål så att den går att sätta in i en kontakt med jordpigg, men det är det normala.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av LarsL »

Får vidarebefodra lite negativ kritik från familjen, det är sånt som driver utvecklingen ;)

Vi var ute på vårat eget elbils äventyr i Leafen och barnen ville lyssna på Teslapodden. Men efter en elbilsrelaterad paus så skulle jag dra igång den igen men fick då höra "Nä, de är tråkiga!". Och kanske var det så att för de som åker elbil så var avsnittet lite för utslätat.
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av Bjorn N »

Deras 3-7Wh/kg ger att ett batteripack på 100 kWh väger 15 ton eller mer... Vi lär inte få se flera magnituder bättre energitäthet samtidigt som batteriutvecklingen står stilla men kanske skulle man kunna kombinera bägge teknikerna för att få lite av fördelarna från bägge fast även 2kWh batteripack skulle väga kring 150 kilo ifall man hade bästa superkondensator med energitäthet på 15Wh/kg.[/quote]


Nej dagens superkondensatorer ligger på 3-7Wh/kg men dom menar att deras prototyp är runt 100 ggr bättre. Men det är luddigt och inga konkreta siffror presenteras, så risken är ju uppenbar att det inte är så mycket mer än snack.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av Svenssons »

Bjorn N skrev:

Nej dagens superkondensatorer ligger på 3-7Wh/kg men dom menar att deras prototyp är runt 100 ggr bättre. Men det är luddigt och inga konkreta siffror presenteras, så risken är ju uppenbar att det inte är så mycket mer än snack.
Dagens superkondensatorer ligger på 70-90 Wh/kg i labbresultat och skulle de klarar av uppåt 700Wh/kg för superkondensator i produktion så lär de kunna plocka hem Nobelpriset i fysik nästa år...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av Torkel »

Intressant att lyssna på och roligt, som det brukar vara. Men Bylund, du har ett kopiöst knarr på din röst. Det var lite svårt att hålla fokus, men är jag yrkesskadad också :) (logoped).

Bonus till Fabian för juleffekterna.
Skriv svar