Teslapodden: Att leva med elbil: Resa långt
I detta avsnitt:
I veckans avsnitt av Teslapodden gästas vi av den erfarne elbilsresenären Jonas Bylund som delar med sig av tankar och anekdoter kring hur det är att resa långt utan förbränningsmotor. Hans eskapader i Östeuropa lämnar inga naglar obitna och programmet är obligatorisk lyssning för den som är nyfiken på hur livet kommer te sig när alla fossilbilar ersatts av batteri-diton. Dessutom lär vi oss vilken svensk stad man ska hålla sig borta ifrån om man vill ladda sin elbil utan att behöva pantsätta sitt hus.
Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Låter som ett spännande avsnitt, ska bli kul att lyssna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Hittade podden på TuneIn och blev glad att slippa streama genom telefon. Men blev raskt besviken när det står load error när jag försöker lyssna på ett avsnitt. Blir det lika för er andra?
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Tror det är lika för alla...Pro-Z skrev:Hittade podden på TuneIn och blev glad att slippa streama genom telefon. Men blev raskt besviken när det står load error när jag försöker lyssna på ett avsnitt. Blir det lika för er andra?
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Underbart att höra Herr X säga "till Italien?? Med elbilen???" Superexempel på att säga det lyssnaren tänker
Vi som hängt här ett tag vet att även Herr X är lite av en globetrotter själv.
Vi som hängt här ett tag vet att även Herr X är lite av en globetrotter själv.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Trevligt med gäst i programmet igen. Lite roligt var det allt när Fabian och Anders helt sonika glömde gästen i ett antal utsvävningar, ni vill i alla fall prata, störtskönt tycker jag!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
SyndBjelke skrev:Tror det är lika för alla...Pro-Z skrev:Hittade podden på TuneIn och blev glad att slippa streama genom telefon. Men blev raskt besviken när det står load error när jag försöker lyssna på ett avsnitt. Blir det lika för er andra?
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
I övrigt bra podd i vanlig ordning
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Bra avsnitt, kul att höra! Tyckte det var bra ljudkvalitet på gästen också, det gillar vi!!
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Som kommentar till Fabian och att resa lång med modell S med 60 kWh så kan jag delge med att jag redan efter 1 veckas nybliven ägare åkte ner till sydligaste Spanien med min 60 kilowattare.
T.o.m med det här "lilla" batteriet så kunde man ibland hoppa över superladdare ffa i Tyskland och Danmark.
Den ända sträckan som var knivig var sista etappen från Murcia, Spanien till min destination som mätte 40 mil utan laddning och dessutom över ett berg på knappa 3000 höjdmeter. Det gick utan klima och moderat fart á 60-70 km/h med 8 km kvar i tanken när jag kom fram. Numera är snabbladdaren i Granada öppnad så den sträckan är inte längre ett problem!
T.o.m med det här "lilla" batteriet så kunde man ibland hoppa över superladdare ffa i Tyskland och Danmark.
Den ända sträckan som var knivig var sista etappen från Murcia, Spanien till min destination som mätte 40 mil utan laddning och dessutom över ett berg på knappa 3000 höjdmeter. Det gick utan klima och moderat fart á 60-70 km/h med 8 km kvar i tanken när jag kom fram. Numera är snabbladdaren i Granada öppnad så den sträckan är inte längre ett problem!
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Imponerande med den räckvidden och över ett sånt berg oxo!Pro-Z skrev:Som kommentar till Fabian och att resa lång med modell S med 60 kWh så kan jag delge med att jag redan efter 1 veckas nybliven ägare åkte ner till sydligaste Spanien med min 60 kilowattare.
T.o.m med det här "lilla" batteriet så kunde man ibland hoppa över superladdare ffa i Tyskland och Danmark.
Den ända sträckan som var knivig var sista etappen från Murcia, Spanien till min destination som mätte 40 mil utan laddning och dessutom över ett berg på knappa 3000 höjdmeter. Det gick utan klima och moderat fart á 60-70 km/h med 8 km kvar i tanken när jag kom fram. Numera är snabbladdaren i Granada öppnad så den sträckan är inte längre ett problem!
Skulle nästan vara lite kul att se verkningsgraden över ett sånt berg, alltså skillnaden mot att köra samma sträcka i samma fart men utan berg sas, hur mkt förlorar man?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Jag snittade 152 Wh/km (jag började och slutade med nära nog samma höjd över havet så detta är med regenerering nedför). Gissar på att jag förlorar ~15% i transmissionsförluster mot att åka plan väg men inget jag har testat
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Enda alternativet jag kan se (och det är väl att beteckna som att märka ord nästan) är om någon lyckas tillverka superkondensatorer med en energitäthet som närmar sig batterierna. Det skulle teoretiskt möjliggöra väldigt snabb laddning, och eventuellt mindre användning av exempelvis kobolt och sådant som utgör huvuddelen av miljöpåverkan när litiumbatterier ska tillverkas.
Om det här inte bara är vaporware så är det kanske inte så långt borta.
http://www.supercapacitormaterials.com
Tack för ett bra avsnitt! (Som vanligt)
Om det här inte bara är vaporware så är det kanske inte så långt borta.
http://www.supercapacitormaterials.com
Tack för ett bra avsnitt! (Som vanligt)
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Deras 3-7Wh/kg ger att ett batteripack på 100 kWh väger 15 ton eller mer... Vi lär inte få se flera magnituder bättre energitäthet samtidigt som batteriutvecklingen står stilla men kanske skulle man kunna kombinera bägge teknikerna för att få lite av fördelarna från bägge fast även 2kWh batteripack skulle väga kring 150 kilo ifall man hade bästa superkondensator med energitäthet på 15Wh/kg.Bjorn N skrev:Enda alternativet jag kan se (och det är väl att beteckna som att märka ord nästan) är om någon lyckas tillverka superkondensatorer med en energitäthet som närmar sig batterierna. Det skulle teoretiskt möjliggöra väldigt snabb laddning, och eventuellt mindre användning av exempelvis kobolt och sådant som utgör huvuddelen av miljöpåverkan när litiumbatterier ska tillverkas.
Om det här inte bara är vaporware så är det kanske inte så långt borta.
http://www.supercapacitormaterials.com
Tack för ett bra avsnitt! (Som vanligt)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Det pratades om olika jordsystem i podden och att man var tvungen att sätta i sladden på rätt sätt. Det nämndes även om att det vore bra att ha en förlängningssladd med svensk koppling. Hur skulle en sådan se ut i kontakterna?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Bara en vanlig* jordad svensk förlängningssladd som då kan kopplas in i det polska/tjeckiska/franska uttaget. Då kan du vända på UMC:ns kontakt vid behov när du ansluter den till förlängningssladden.Lophornis skrev:Det pratades om olika jordsystem i podden och att man var tvungen att sätta i sladden på rätt sätt. Det nämndes även om att det vore bra att ha en förlängningssladd med svensk koppling. Hur skulle en sådan se ut i kontakterna?
* Den måsta alltså ha ett hål så att den går att sätta in i en kontakt med jordpigg, men det är det normala.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Får vidarebefodra lite negativ kritik från familjen, det är sånt som driver utvecklingen
Vi var ute på vårat eget elbils äventyr i Leafen och barnen ville lyssna på Teslapodden. Men efter en elbilsrelaterad paus så skulle jag dra igång den igen men fick då höra "Nä, de är tråkiga!". Och kanske var det så att för de som åker elbil så var avsnittet lite för utslätat.
Vi var ute på vårat eget elbils äventyr i Leafen och barnen ville lyssna på Teslapodden. Men efter en elbilsrelaterad paus så skulle jag dra igång den igen men fick då höra "Nä, de är tråkiga!". Och kanske var det så att för de som åker elbil så var avsnittet lite för utslätat.
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Deras 3-7Wh/kg ger att ett batteripack på 100 kWh väger 15 ton eller mer... Vi lär inte få se flera magnituder bättre energitäthet samtidigt som batteriutvecklingen står stilla men kanske skulle man kunna kombinera bägge teknikerna för att få lite av fördelarna från bägge fast även 2kWh batteripack skulle väga kring 150 kilo ifall man hade bästa superkondensator med energitäthet på 15Wh/kg.[/quote]
Nej dagens superkondensatorer ligger på 3-7Wh/kg men dom menar att deras prototyp är runt 100 ggr bättre. Men det är luddigt och inga konkreta siffror presenteras, så risken är ju uppenbar att det inte är så mycket mer än snack.
Nej dagens superkondensatorer ligger på 3-7Wh/kg men dom menar att deras prototyp är runt 100 ggr bättre. Men det är luddigt och inga konkreta siffror presenteras, så risken är ju uppenbar att det inte är så mycket mer än snack.
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Dagens superkondensatorer ligger på 70-90 Wh/kg i labbresultat och skulle de klarar av uppåt 700Wh/kg för superkondensator i produktion så lär de kunna plocka hem Nobelpriset i fysik nästa år...Bjorn N skrev:
Nej dagens superkondensatorer ligger på 3-7Wh/kg men dom menar att deras prototyp är runt 100 ggr bättre. Men det är luddigt och inga konkreta siffror presenteras, så risken är ju uppenbar att det inte är så mycket mer än snack.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Intressant att lyssna på och roligt, som det brukar vara. Men Bylund, du har ett kopiöst knarr på din röst. Det var lite svårt att hålla fokus, men är jag yrkesskadad också (logoped).
Bonus till Fabian för juleffekterna.
Bonus till Fabian för juleffekterna.