S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av Pro-Z »

Jag snittade 152 Wh/km (jag började och slutade med nära nog samma höjd över havet så detta är med regenerering nedför). Gissar på att jag förlorar ~15% i transmissionsförluster mot att åka plan väg men inget jag har testat :P
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av Bjorn N »

Enda alternativet jag kan se (och det är väl att beteckna som att märka ord nästan) är om någon lyckas tillverka superkondensatorer med en energitäthet som närmar sig batterierna. Det skulle teoretiskt möjliggöra väldigt snabb laddning, och eventuellt mindre användning av exempelvis kobolt och sådant som utgör huvuddelen av miljöpåverkan när litiumbatterier ska tillverkas.

Om det här inte bara är vaporware så är det kanske inte så långt borta.
http://www.supercapacitormaterials.com

Tack för ett bra avsnitt! (Som vanligt)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av Svenssons »

Bjorn N skrev:
Enda alternativet jag kan se (och det är väl att beteckna som att märka ord nästan) är om någon lyckas tillverka superkondensatorer med en energitäthet som närmar sig batterierna. Det skulle teoretiskt möjliggöra väldigt snabb laddning, och eventuellt mindre användning av exempelvis kobolt och sådant som utgör huvuddelen av miljöpåverkan när litiumbatterier ska tillverkas.

Om det här inte bara är vaporware så är det kanske inte så långt borta.
http://www.supercapacitormaterials.com

Tack för ett bra avsnitt! (Som vanligt)
Deras 3-7Wh/kg ger att ett batteripack på 100 kWh väger 15 ton eller mer... Vi lär inte få se flera magnituder bättre energitäthet samtidigt som batteriutvecklingen står stilla men kanske skulle man kunna kombinera bägge teknikerna för att få lite av fördelarna från bägge fast även 2kWh batteripack skulle väga kring 150 kilo ifall man hade bästa superkondensator med energitäthet på 15Wh/kg.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av Lophornis »

Det pratades om olika jordsystem i podden och att man var tvungen att sätta i sladden på rätt sätt. Det nämndes även om att det vore bra att ha en förlängningssladd med svensk koppling. Hur skulle en sådan se ut i kontakterna?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av bylund »

Lophornis skrev:
Det pratades om olika jordsystem i podden och att man var tvungen att sätta i sladden på rätt sätt. Det nämndes även om att det vore bra att ha en förlängningssladd med svensk koppling. Hur skulle en sådan se ut i kontakterna?
Bara en vanlig* jordad svensk förlängningssladd som då kan kopplas in i det polska/tjeckiska/franska uttaget. Då kan du vända på UMC:ns kontakt vid behov när du ansluter den till förlängningssladden.

* Den måsta alltså ha ett hål så att den går att sätta in i en kontakt med jordpigg, men det är det normala.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av LarsL »

Får vidarebefodra lite negativ kritik från familjen, det är sånt som driver utvecklingen ;)

Vi var ute på vårat eget elbils äventyr i Leafen och barnen ville lyssna på Teslapodden. Men efter en elbilsrelaterad paus så skulle jag dra igång den igen men fick då höra "Nä, de är tråkiga!". Och kanske var det så att för de som åker elbil så var avsnittet lite för utslätat.
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av Bjorn N »

Deras 3-7Wh/kg ger att ett batteripack på 100 kWh väger 15 ton eller mer... Vi lär inte få se flera magnituder bättre energitäthet samtidigt som batteriutvecklingen står stilla men kanske skulle man kunna kombinera bägge teknikerna för att få lite av fördelarna från bägge fast även 2kWh batteripack skulle väga kring 150 kilo ifall man hade bästa superkondensator med energitäthet på 15Wh/kg.[/quote]


Nej dagens superkondensatorer ligger på 3-7Wh/kg men dom menar att deras prototyp är runt 100 ggr bättre. Men det är luddigt och inga konkreta siffror presenteras, så risken är ju uppenbar att det inte är så mycket mer än snack.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av Svenssons »

Bjorn N skrev:

Nej dagens superkondensatorer ligger på 3-7Wh/kg men dom menar att deras prototyp är runt 100 ggr bättre. Men det är luddigt och inga konkreta siffror presenteras, så risken är ju uppenbar att det inte är så mycket mer än snack.
Dagens superkondensatorer ligger på 70-90 Wh/kg i labbresultat och skulle de klarar av uppåt 700Wh/kg för superkondensator i produktion så lär de kunna plocka hem Nobelpriset i fysik nästa år...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt

Inlägg av Torkel »

Intressant att lyssna på och roligt, som det brukar vara. Men Bylund, du har ett kopiöst knarr på din röst. Det var lite svårt att hålla fokus, men är jag yrkesskadad också :) (logoped).

Bonus till Fabian för juleffekterna.
Skriv svar