S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Jag snittade 152 Wh/km (jag började och slutade med nära nog samma höjd över havet så detta är med regenerering nedför). Gissar på att jag förlorar ~15% i transmissionsförluster mot att åka plan väg men inget jag har testat
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Enda alternativet jag kan se (och det är väl att beteckna som att märka ord nästan) är om någon lyckas tillverka superkondensatorer med en energitäthet som närmar sig batterierna. Det skulle teoretiskt möjliggöra väldigt snabb laddning, och eventuellt mindre användning av exempelvis kobolt och sådant som utgör huvuddelen av miljöpåverkan när litiumbatterier ska tillverkas.
Om det här inte bara är vaporware så är det kanske inte så långt borta.
http://www.supercapacitormaterials.com
Tack för ett bra avsnitt! (Som vanligt)
Om det här inte bara är vaporware så är det kanske inte så långt borta.
http://www.supercapacitormaterials.com
Tack för ett bra avsnitt! (Som vanligt)
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Deras 3-7Wh/kg ger att ett batteripack på 100 kWh väger 15 ton eller mer... Vi lär inte få se flera magnituder bättre energitäthet samtidigt som batteriutvecklingen står stilla men kanske skulle man kunna kombinera bägge teknikerna för att få lite av fördelarna från bägge fast även 2kWh batteripack skulle väga kring 150 kilo ifall man hade bästa superkondensator med energitäthet på 15Wh/kg.Bjorn N skrev:Enda alternativet jag kan se (och det är väl att beteckna som att märka ord nästan) är om någon lyckas tillverka superkondensatorer med en energitäthet som närmar sig batterierna. Det skulle teoretiskt möjliggöra väldigt snabb laddning, och eventuellt mindre användning av exempelvis kobolt och sådant som utgör huvuddelen av miljöpåverkan när litiumbatterier ska tillverkas.
Om det här inte bara är vaporware så är det kanske inte så långt borta.
http://www.supercapacitormaterials.com
Tack för ett bra avsnitt! (Som vanligt)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Det pratades om olika jordsystem i podden och att man var tvungen att sätta i sladden på rätt sätt. Det nämndes även om att det vore bra att ha en förlängningssladd med svensk koppling. Hur skulle en sådan se ut i kontakterna?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Bara en vanlig* jordad svensk förlängningssladd som då kan kopplas in i det polska/tjeckiska/franska uttaget. Då kan du vända på UMC:ns kontakt vid behov när du ansluter den till förlängningssladden.Lophornis skrev:Det pratades om olika jordsystem i podden och att man var tvungen att sätta i sladden på rätt sätt. Det nämndes även om att det vore bra att ha en förlängningssladd med svensk koppling. Hur skulle en sådan se ut i kontakterna?
* Den måsta alltså ha ett hål så att den går att sätta in i en kontakt med jordpigg, men det är det normala.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Får vidarebefodra lite negativ kritik från familjen, det är sånt som driver utvecklingen
Vi var ute på vårat eget elbils äventyr i Leafen och barnen ville lyssna på Teslapodden. Men efter en elbilsrelaterad paus så skulle jag dra igång den igen men fick då höra "Nä, de är tråkiga!". Och kanske var det så att för de som åker elbil så var avsnittet lite för utslätat.
Vi var ute på vårat eget elbils äventyr i Leafen och barnen ville lyssna på Teslapodden. Men efter en elbilsrelaterad paus så skulle jag dra igång den igen men fick då höra "Nä, de är tråkiga!". Och kanske var det så att för de som åker elbil så var avsnittet lite för utslätat.
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Deras 3-7Wh/kg ger att ett batteripack på 100 kWh väger 15 ton eller mer... Vi lär inte få se flera magnituder bättre energitäthet samtidigt som batteriutvecklingen står stilla men kanske skulle man kunna kombinera bägge teknikerna för att få lite av fördelarna från bägge fast även 2kWh batteripack skulle väga kring 150 kilo ifall man hade bästa superkondensator med energitäthet på 15Wh/kg.[/quote]
Nej dagens superkondensatorer ligger på 3-7Wh/kg men dom menar att deras prototyp är runt 100 ggr bättre. Men det är luddigt och inga konkreta siffror presenteras, så risken är ju uppenbar att det inte är så mycket mer än snack.
Nej dagens superkondensatorer ligger på 3-7Wh/kg men dom menar att deras prototyp är runt 100 ggr bättre. Men det är luddigt och inga konkreta siffror presenteras, så risken är ju uppenbar att det inte är så mycket mer än snack.
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Dagens superkondensatorer ligger på 70-90 Wh/kg i labbresultat och skulle de klarar av uppåt 700Wh/kg för superkondensator i produktion så lär de kunna plocka hem Nobelpriset i fysik nästa år...Bjorn N skrev:
Nej dagens superkondensatorer ligger på 3-7Wh/kg men dom menar att deras prototyp är runt 100 ggr bättre. Men det är luddigt och inga konkreta siffror presenteras, så risken är ju uppenbar att det inte är så mycket mer än snack.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: S01E17: Att leva med elbil: Resa långt
Intressant att lyssna på och roligt, som det brukar vara. Men Bylund, du har ett kopiöst knarr på din röst. Det var lite svårt att hålla fokus, men är jag yrkesskadad också (logoped).
Bonus till Fabian för juleffekterna.
Bonus till Fabian för juleffekterna.