S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: Att leva med elbil: Konkurrenterna

I detta avsnitt:
Vi har bjudit in ingen mindre än Tesla Club Swedens president Tibor Blomhäll och pratar om livet med elbil, idag med fokus på Teslas konkurrenter. Hur fungerar det att resa långt i en Nissan Leaf? Varför satsar konkurrenterna på så små batterier? Kan man lita på räckvidden? Var är Volvo? Och så den stora frågan värdig Magdalena Ribbing: Är det artigt att ladda när man kommer som gäst till någon? Ska man erbjuda sig betala och behöver man förvarna innan?


Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Inlägg av chaffis75 »

Tack för ännu ett bra avsnitt men tänk gärna på att alla inte vet var alla bor. Du vet för mig att köra till köpenhamn är ju bara 6 mil så de klarar man ju på en laddning av en leaf :D
Sedan är de alltid så kul att ni pratar så mycket att tiden aldrig räcker till men jag älskar era avsnitt och extra kul nu när ni har haft gäster.

Jo och de där att fråga om el på en 60 års fest, nej jag hade inte frågat däremot om du hade frågat i förväg eller om de var lite mindre antal gäster så är de väl ok.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Inlägg av Herr X »

chaffis75 skrev:
Tack för ännu ett bra avsnitt men tänk gärna på att alla inte vet var alla bor. Du vet för mig att köra till köpenhamn är ju bara 6 mil så de klarar man ju på en laddning av en leaf :D
Jag tänkte också på detta när jag lyssnade igenom avsnittet, men man hör väl på Tibors dialekt att han är stockholmare :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Inlägg av chaffis75 »

Herr X skrev:
chaffis75 skrev:
Tack för ännu ett bra avsnitt men tänk gärna på att alla inte vet var alla bor. Du vet för mig att köra till köpenhamn är ju bara 6 mil så de klarar man ju på en laddning av en leaf :D
Jag tänkte också på detta när jag lyssnade igenom avsnittet, men man hör väl på Tibors dialekt att han är stockholmare :)
Jodå någon skåning lät de ju inte som precis ;)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 25 dec 2016 20:05
Ort: Skara

Re: S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Inlägg av Grammi »

Tack för ännu ett bra avsnitt.
Hur har det gott med paketet från Tesla som fastnade i tullen?
Blev det en extra julklapp?

Sen prata ni om grisar.
Här (skaraborg) kallar vi cement klumparna för suggor.
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Inlägg av Dansken »

Ni pratade om någon dokumentär rörande bilen som GM(?) hämtade hem för att destruera.
Finns det en länk eller mer info?
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Inlägg av Jojje167 »

Lindhardsen skrev:
Ni pratade om någon dokumentär rörande bilen som GM(?) hämtade hem för att destruera.
Finns det en länk eller mer info?

Här är dokumentären
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 25 dec 2016 20:05
Ort: Skara

Re: S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Inlägg av Grammi »

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Inlägg av Herr X »

Grammi skrev:
Tack för ännu ett bra avsnitt.
Hur har det gott med paketet från Tesla som fastnade i tullen?
Blev det en extra julklapp?

Sen prata ni om grisar.
Här (skaraborg) kallar vi cement klumparna för suggor.
Efter lång mailväxling med tullen kom paketet. Det var en jacka. På bipacksedeln står det att värdet är typ 200 dollar, så jag räknar med att det dimper ner en stor momsfaktura snart. De här referralvinsterna ser ut att kunna bli en pyrrhusseger :(

Har hört "suggor" också. Betongsuggor eller gatugrisar. Det kanske finns fler ord för dessa?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Inlägg av LarsL »

Att fråga om laddning kanske inte är fint. Men något som jag tycker hör till etikett om någon kommer med elbil är att fråga om det behöver laddas.
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Inlägg av thomas76 »

LarsL skrev:
Att fråga om laddning kanske inte är fint. Men något som jag tycker hör till etikett om någon kommer med elbil är att fråga om det behöver laddas.
+1 på den :)
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Inlägg av _TonyV »

Äntligen fick man åka till jobbet idag och därmed fick sin tid att lyssna på veckans avsnitt.

Uppskattar er podd mycket och måste säga att teslapodden var min introduktion, väg in till podcasts över huvudtaget.
Så vad göra efter att veckans avsnitt tagit slut, jo då får man söka sig vidare till tex. 'Ride the lightning' och 'Talking Tesla'

Men som en annan elbils ägare så hade jag idag hoppats höra mer tydligt om vilka andra alternativ som finns idag i elbilslandet Sverige.
Även om andra elbilars positiva och negativa sidor. För det är viktigt vara tydlig och uppriktig om båda bra och dåliga sidor med att leva med elbil.
Speciellt om man bara ska åka elektrifierat.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Inlägg av Herr X »

_TonyV skrev:
Men som en annan elbils ägare så hade jag idag hoppats höra mer tydligt om vilka andra alternativ som finns idag i elbilslandet Sverige.
Jag tror att vi fick med oss det mesta i podden:
- Räckvidd, och problematiken med för kort räckvidd
- Snabbladdning vid långfärd (Tillgången till ChaDeMo-laddare, utmaningen med köer, avsaknad av information om laddaren fungerar etc.)
- Räckviddsmätning (oprecis räckviddsmätning i konkurrerande elbilar)

I övrigt är det ju massor av individuella skillnader mellan de olika elbilarna, men det handlar mer om tycke och smak.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Inlägg av Torkel »

Jätteintressant avsnitt och roliga att lyssna på är ni som vanligt. Tibor passade utmärkt in i gänget med skärpa och humor.

Däremot tycker jag att det till stor del handlar om varför inte Tesla har/får några seriösa konkurrenter (i Europa) snarare än vilka reella alternativ som finns. Fast där kanske jag satte huvudet på spiken iofs... Svårt att prata konkurrens när det inte finns :)

Jag tycker ni är lite orättvisa mot Ioniq (el). Den kostar från 372' SEK med standardutrustning, vilket (till skillnad från BMW och vissa andra) ändå är helt ok utrustning. Ni sa ett 30' högre pris. Detta gör den nästan lika dyr som en Leaf 30 kWh. Däremot har Hyundais bil betydligt längre räckvidd.

Sen uppskattade jag när Tibor sa att Leaf inte är så ful, utan Nissan gör helt enkelt fula bilar. Jag har tänkt på det många gånger. Spot on.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Inlägg av mati »

Torkel skrev:
Jag tycker ni är lite orättvisa mot Ioniq (el).
Instämmer. Ett bra och roligt avsnitt, men varför sågar ni Ioniq på detta vis? Jag tror det är obefogat, utan att ha provkört den själv. Till och med Tesla-Björn har konstaterat att den är nästan lika bra som en Tesla, och då måste det vara sant. ;) Räckvidden är tack vare den otroligt låga förbrukningen helt okej, trots det förhållandevis lilla batteriet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Inlägg av Herr X »

mati skrev:
men varför sågar ni Ioniq på detta vis?
Jag upplever inte att vi sågar den - vi är i huvudsak positiva, men konstaterar att batteriet är för litet för en elbil som släpps år 2017 och att priset är något för högt. Att batteriet är för litet har Hyundai själva upptäckt och har aviserat att det kommer en uppdatering med större batteri inom kort. Om vi fått priset fel så rättar vi givetvis detta i ett kommande program.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Inlägg av joel80 »

I en annan tråd har priset vid offert med! skapligt bra teknikföretag, efter rabatt och premien hamnat på under 300k. Så det gör den ju betydligt mer intressant än om dem kostat kring 400k.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 14 mar 2016 18:38

Re: S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Inlägg av muran »

Angående Kina och dess smog kan jag berätta lite hur jag upplevde det när jag var där och arbetade under någon månad.
Jag var mestadels i östra Beijing, året var 2004-2005 någonstans och redan då var smogen ett väldigt stort problem.
Vi hade en promenad på kanske 10-15 minuter till kontoret i lugnt tempo med tanke på att temperaturmätaren oftast låg runt 40 grader och hög luftfuktighet på det. De 10-15 minuterna räckte för att man blev synbart sotig i ansiktet. Om man drog med händerna i ansiktet blev händerna svarta.
När vi hade varit där i ca 2 veckor kom första regnet. Det regnade hela natten och morgonen efter var det som en ny värld. Plötsligt kunde vi se bergen rundan staden. Vi kunde se ett stort TV-torn bara några hundra meter från där vi bodde som vi senare även besökte. Vi såg blå himmel för första gången sedan vi kom dit. Det var som en ny värld!
2 dagar senare var det lika grått och skitigt igen. Smogen höll sedan i sig under resten av vår vistelse. De 2 dagarna med blå himmel var fantastiska, de andra not so much..

I samband med OS 2006 införde de restriktioner med registreringsskyltar, som ni pratar om i avsnittet. Både för att minska ned antal nyregisterade fordon men dessutom införde man att en skylt som hade en jämn slutsiffra bara fick köras på jämna dagar i månaden och vice versa. Vilket medförde att de som behövde bil varje dag, fick köpa 2 st bilar och se till att få olika slutsiffror i registeringsskylten.
Elbilen begränsas inte av dessa körrestriktioner och därmed blev det direkt ekonomiskt försvarbart att köpa en lite dyrare elbil istället för 2 st fossilditon.
Beijing hade även, åtminstone på den tiden, problem med tillförsel av bränsle till de alltfler snabbt växande bilägarna. Ofta kunde man se pumpar som helt enkelt inte hade något bränsle utan väntade på påfyllning och de pumpar som hade bränsle, hade ofta långa slingrande köer till sig.
Elbilen löste även detta problem för kineserna.
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Inlägg av MangeT »

Jäklar vad bra Teslapodden är! Mycket intressanta och balanserade diskussioner.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Inlägg av Herr X »

MangeT skrev:
Jäklar vad bra Teslapodden är! Mycket intressanta och balanserade diskussioner.
Tack för fin feedback - det värmer!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Inlägg av djFabbe »

Herr X skrev:
MangeT skrev:
Jäklar vad bra Teslapodden är! Mycket intressanta och balanserade diskussioner.
Tack för fin feedback - det värmer!
Tack för de fina orden!!
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Inlägg av ellerstrom »

Vill också (som så många andra) ge er rejält med beröm för en mycket underhållande och lärorik podd. Längtar redan till nästa avsnitt! Keep up the good work!
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Inlägg av Jojje167 »

Måste slinka in jag med och säga att ni gör ett grymt jobb! Söndagar har blivit värt att länga till :)
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Renmark
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 okt 2018 12:21

Re: S01E18: Att leva med elbil: Konkurrenterna

Inlägg av Renmark »

Dax att väcka liv i tråden :D

Håller på att beta av gamla avsnitt och idag blev det bl a den här.
Grymt bra avsnitt.
Mer Tibor åt folket, väldigt intressant att lyssna på ;)
Skriv svar