Hjälp med gäster!

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Hjälp med gäster!

Inlägg av Herr X »

Bild

Vi skulle vilja ha lite hjälp att lokalisera några önskade gäster till kommande avsnitt av Teslapodden. Jag vet att många här på forumet har ett stort nätverk och med gemensamma krafter bör vi kunna få kontakt med spännande personer att ha med i kommande program.

Personer som vi har lust att komma i kontakt med:
  • Christian von Koenigsegg
  • Någon ansvarig för Volvos elbilssatsning
  • Någon svensk politiker ansvarig för infrastruktur och/eller miljö
  • Någon med god insyn i NEVS framtida planer/strategi
Om ni har tips på andra personer som ni skulle vilja höra i podden, tipsa direkt här i tråden.

Om ni känner, eller har möjlighet att få kontakt med någon av de personer vi söker, koppla ihop vederbörande med mig på emailadress anders@teslapodden.se.

Samtalen genomförs över Skype, så det är inte särskilt tidskrävande att delta.

Ser fram emot mycket hjälp!
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hjälp med gäster!

Inlägg av Teslaspolen »

Kanske ni skulle ha med någon som vet hur kommunpolitiken fungerar runt om i landet? Supermiljöbilspremiem må vara ett bidrag från staten, men det är oftare på lokal nivå som laddstolpar, snabbladdare och annat som gör det faktiskt möjligt att äga en elbil!
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Hjälp med gäster!

Inlägg av Johnalm »

Någon från Taxi Stockholm eller Sverige :mrgreen:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Hjälp med gäster!

Inlägg av Herr X »

Johnalm skrev:
Någon från Taxi Stockholm eller Sverige :mrgreen:
Du tänker att vi skulle samtala kring hur de resonerar kring användandet av Superladdare för taxi? Känns lite smalt..?

Faktum är att det hade varit intressant att tala med dem om hur de möter hotet från autonoma bilar, där Tesla är en drivande kraft. Så det är inte helt tokigt att snacka med någon höjdare där, om det finns ingångar...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Hjälp med gäster!

Inlägg av Johnalm »

Herr X skrev:
Johnalm skrev:
Någon från Taxi Stockholm eller Sverige :mrgreen:
Du tänker att vi skulle samtala kring hur de resonerar kring användandet av Superladdare för taxi? Känns lite smalt..?

Faktum är att det hade varit intressant att tala med dem om hur de möter hotet från autonoma bilar, där Tesla är en drivande kraft. Så det är inte helt tokigt att snacka med någon höjdare där, om det finns ingångar...
Ungefär så - och hur de resonerar kring kommande kostnader för att ladda på SuC. För en normal bilägare känns det inte som ett problem, men för taxiförare som "snart" byter upp sig till nya bilar pga höga miltal så kan det kanske påverka "lusten" att vardagsladda på SuC.

Jaja, kanske lite smalt helt enkelt 8-)

Visst vore det spännande med valfri motorjournalist som gäst? Om inte annat så har ni möjlighet att slå hål på några av alla fördomar och felaktigheter som dyker upp i media.

Eller någon från VW som kan förklara varför man inte marknadsför e-golfen öht?

Eller ett återkommande "avsnitt" med tips på rabatter och/eller tips på bilvård, lackbehandlingar, foliering/stenskottsskydd, tillbehör, nya prylar, TSLA-aktien...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med gäster!

Inlägg av Anders77 »

Herr X skrev:
Bild

Vi skulle vilja ha lite hjälp att lokalisera några önskade gäster till kommande avsnitt av Teslapodden. Jag vet att många här på forumet har ett stort nätverk och med gemensamma krafter bör vi kunna få kontakt med spännande personer att ha med i kommande program.

Personer som vi har lust att komma i kontakt med:
  • Christian von Koenigsegg
  • Någon ansvarig för Volvos elbilssatsning
  • Någon svensk politiker ansvarig för infrastruktur och/eller miljö
  • Någon med god insyn i NEVS framtida planer/strategi
Om ni har tips på andra personer som ni skulle vilja höra i podden, tipsa direkt här i tråden.

Om ni känner, eller har möjlighet att få kontakt med någon av de personer vi söker, koppla ihop vederbörande med mig på emailadress anders@teslapodden.se.

Samtalen genomförs över Skype, så det är inte särskilt tidskrävande att delta.

Ser fram emot mycket hjälp!
Von Koeningsegg har jag en vän som känner. Skall se vad jag kan göra där.

Från Centern så är Kristina Yngwe miljötalesperson och körde Tesla till Paris som ni vet. Richard Nordin är infrastrukturtales person i C samt bakom förslaget med e-platser vid nybyggnation. Båda känner jag.

Vill ni ha någon från regeringen så kan jag kolla med Richard om han kan få med någon. Vet dock inte om nån i regeringen kan nått :) Nej men säg till om ni vill jag skall dra i kontakterna.

Volvo, hmm skall se vad jag kan göra. Hur högt upp i hirarkin vill ni ha någon?

NEWS och Volvo har Richard Nordin besökt. Kan se om han har någon ingång där med om ni vill.

Bara hör av er till mig om ingen annan löst detta åt er redan.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hjälp med gäster!

Inlägg av Bjelke »

Koenigsegg vore ju såklart super :)

En annan som dyker upp direkt är Micke Blomqvist, inte bara för att han satt upp ett par egna Fastchargers mitt i Karlskrona utan även för hans stora
intresse för allt som har med teknik att göra och speciellt inom energi och datorer mm.
Han har ju hunnit åstadkommit en hel del under några år nu och är en mycket driven/engagerad människa som dessutom tar sig tid (iaf min erfarenhet).
Dom är väl ganska involverade i självkörande bilar där i Karlskrona oxo, minns inte riktigt hur han beskrev det men har för mig att dom tittade på kollektivtrafik typ.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Hjälp med gäster!

Inlägg av 12man »

någon från företag som jobbar med laddlösningar, Garo, Chargeamps, Clever, ??? hur de ser nutid/planer/framtid, de borde vilja iallafall sen får ni väl klippa bort värsta reklamen
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med gäster!

Inlägg av _TonyV »

12man skrev:
någon från företag som jobbar med laddlösningar, Garo, Chargeamps, Clever, ??? hur de ser nutid/planer/framtid, de borde vilja iallafall sen får ni väl klippa bort värsta reklamen
Jag har haft kontakt med ChargeAmps när vi installerade i föreningen.
Charlotte Eisner känns lite som laddföretagens Elon, tja egentligen hela företaget är lite som Tesla fast för laddning då. :-)
Charlotte är aktiv i sociala medier och väldigt lätt att ha göra med. Kontaktuppgifter finns på deras hemsida. Värt ett försök om man vill gå den vägen.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Hjälp med gäster!

Inlägg av Kalle »

Han Petter Carlsson som satt i teslas ledning förut kan va intresant att snacka med. (va det inte nån här på forumst som hadde bott hos honnom i usa under en sommar?)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Hjälp med gäster!

Inlägg av Kalle »

Oh! Hon Chelsea Sexton, hon som var med och utvecklade EV-one. Hon e me i filmen who killed the electric car :)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Hjälp med gäster!

Inlägg av Herr X »

Tack för många fina tips på personer att ha med i programmen - många bra namn och vi är redan igång att kontakta folk.

Om ni har ingångar så får ni väldigt gärna hjälpa till - överst på mitt block över superspännande potentiella gäster står Christian von Koenigsegg, men där har vi dessvärre ännu inte riktigt hittat någon bra ingång. Så om du har honom på Facebook eller känner nån som känner nån, alternativt om just du som läser detta råkar vara Christian von Koenigsegg, tveka inte att PM:a mig :)
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 2 gång.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Hjälp med gäster!

Inlägg av +46 »

IMG_0579.JPG
Herr X skrev:
Tack för många fina tips på personer att ha med i programmen - många bra namn och vi är redan igång att kontakta folk.

Om ni har ingångar så får ni väldigt gärna hjälpa till - överst på mitt block över superspännande potentiella gäster står Kristian von Koenigsegg, men där har vi dessvärre ännu inte riktigt hittat någon bra ingång. Så om du har honom på Facebook eller känner nån som känner nån, alternativt om just du som läser detta råkar vara Kristian von Koenigsegg, tveka inte att PM:a mig :)
Det skulle kanske vara intressant att höra hur ett stort svenskt energiföretag resonerar. Såväl vad gäller utbyggnad av laddstationer, betalningsmodeller och tekniska lösningar (induktion, batterilagring, mm)
Ansvarig chef för Affärsutveckling på Vattenfall är Mattias Tingvall (bild)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Hjälp med gäster!

Inlägg av lator »

Någon som jag skulle tycka vore väldigt intressant att få som gäst vore Peter Carlsson. Om jag minns rätt så har vi en på forumet som känner honom väl. Han var över och jobbade lite hos Tesla om jag minns rätt. Ska se om jag hittar honom. Det var länge sen han skrev något tror jag... :?

Ok! Henrik heter han. var senast in här idag (igår) men har inte postat på 15 månader.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... sson#p6067
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Hjälp med gäster!

Inlägg av Kalle »

Kalle skrev:
Han Petter Carlsson som satt i teslas ledning förut kan va intresant att snacka med. (va det inte nån här på forumst som hadde bott hos honnom i usa under en sommar?)
lator skrev:
Någon som jag skulle tycka vore väldigt intressant att få som gäst vore Peter Carlsson. Om jag minns rätt så har vi en på forumet som känner honom väl. Han var över och jobbade lite hos Tesla om jag minns rätt. Ska se om jag hittar honom. Det var länge sen han skrev något tror jag... :?

Ok! Henrik heter han. var senast in här idag (igår) men har inte postat på 15 månader.

Ja! Henrik va de ja! (han som så retligt viste hur model 3 såg ut långt före oss andra ;) )

+1 på Petter Carlsson,
fast han kanske inte kan säga så mycket beroende av vad han har för non-disclosure agreements me tesla.
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 14 mar 2016 18:38

Re: Hjälp med gäster!

Inlägg av muran »

Kalle skrev:
Kalle skrev:
Han Petter Carlsson som satt i teslas ledning förut kan va intresant att snacka med. (va det inte nån här på forumst som hadde bott hos honnom i usa under en sommar?)
lator skrev:
Någon som jag skulle tycka vore väldigt intressant att få som gäst vore Peter Carlsson. Om jag minns rätt så har vi en på forumet som känner honom väl. Han var över och jobbade lite hos Tesla om jag minns rätt. Ska se om jag hittar honom. Det var länge sen han skrev något tror jag... :?

Ok! Henrik heter han. var senast in här idag (igår) men har inte postat på 15 månader.

Ja! Henrik va de ja! (han som så retligt viste hur model 3 såg ut långt före oss andra ;) )

+1 på Petter Carlsson,
fast han kanske inte kan säga så mycket beroende av vad han har för non-disclosure agreements me tesla.
Observera att han heter Peter, inte Petter. Annars kanske det blir en kort intervju ;)

Peter Carlsson håller ju även på att jobba med att skapa en Gigafactory här i Sverige så han hade utan tvekan varit en mycket bra kandidat till programmet:
http://www.affarsvarlden.se/bors-ekonom ... ik-6792052
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Hjälp med gäster!

Inlägg av JonasH »

Vad sägs om vår miljöminister. Vore kul att höra hur regeringen/mp ser på elbilar och eventuella incitament för att göra övergången till miljövänligare bilar så snabb som möjligt, eller om målet är att alla ska cykla.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Hjälp med gäster!

Inlägg av leiflodde »

Eftersom man själva (iallafall jag) trakasserar min omgivning både privat och arbetskollegor om miljön/elbilar mm kanske man skulle intervjua (stor)företag om deras miljöpolicy som ibland kanske bara är tomma ord på ett papper?

Det jag tänker på att om någon kan räkna hem något i pengar eller goodwill är det aktiva företag om nu inte politiker hoppar på tåget och tar bollen kanske man kan flytta focus till kapitalet?
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med gäster!

Inlägg av Anders77 »

JonasH skrev:
Vad sägs om vår miljöminister. Vore kul att höra hur regeringen/mp ser på elbilar och eventuella incitament för att göra övergången till miljövänligare bilar så snabb som möjligt, eller om målet är att alla ska cykla.
Är snarare Anna Johansson (S) vår infrastrukturminister som sitter på kassan vi vill åt.

Hur de når henne har jag gett dem. Om hon vill vara med eller ej det får framtiden avgöra.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Molarin
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 dec 2016 21:58
Ort: Ulricehamn

Re: Hjälp med gäster!

Inlägg av Molarin »

Alex Bergström ställer nog upp på en telefonare. Har intressanta reflekteringar om elbilar.

http://www.svd.se/elbilar-riskerar-att- ... ivtrafiken
2022 Model 3 RWD - White on white
Stadens Kafferosteri och Hotell Nyboholm i Ulricehamn.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Hjälp med gäster!

Inlägg av Herr X »

Molarin skrev:
Alex Bergström ställer nog upp på en telefonare. Har intressanta reflekteringar om elbilar.

http://www.svd.se/elbilar-riskerar-att- ... ivtrafiken
Jag har läst det där tidigare och tycker att det är ganska ointelligent. Skribentens ugångspunkt är att elbilar är så bra, miljövänliga och bekväma att folk inte kommer vilja åka den stökiga, långsamma och på sina håll obehagliga kollektivtrafiken. Därför måste vi på olika sätt tvinga folk till detta långsamma elände eftersom det inte kan konkurrera på egna meriter.

Jag menar att hela utgångspunkten här är felaktig - kollektivtrafiken kan visst konkurrera på egna meriter. Om folk väljer bilen trots att kollektivtrafiken är snabbare så får man väl ta och lyssna på de som bilpendlar för att förstå hur man kan förbättra sig.
Konkurrens har historiskt fungerat väldigt bra för att förbättra och förenkla både varor och tjänster, och i de fall man försökt åstadkomma förbättringar genom att begränsa konkurrens genom tvång, exempelvis som i Sovjetunionen, har man inte riktigt lyckats lika väl (understatement).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Hjälp med gäster!

Inlägg av bullen »

Jag tycker du ska släpa dig till Karlstad 29/1 o göra ett "reportage" från Tesla Värmland träffen
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 apr 2016 10:00
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med gäster!

Inlägg av Frettoo »

Varför inte Ylva Johansson och ta upp autonoma bilar, hon vill inte komma till futurepodden (reklam) men Teslapodden är större och mer känd.

Teslas autonoma, Volvos göteborgsprojekt drive now, Scanias mål om "transport som tjänst" 2030 är några exempel (de har sålt uppkopplade lastbilar sedan 2008), ubers autonoma taxis, och de 150 000 svenskar som arbetar inom transport idag.

Kostnadsdrivaren i person- och godstrafik är chauffören, kör dyrt och ska ha lön. Att ersätta med autonom körning är en given utveckling.

MIT släppte i veckan en rapport som visar att det räcker med 3 000 autonoma "samåkningsbilar" för att ersätta kapaciteten i new yorks 15 000 taxibilar.

Det kommer hända och de kommersiella krafterna bakom är så stora att det kommer gå fortare än vad många tror.

2018 är autonoma bilar kommersiellt lättillgängliga och 2021 är det inte en vild gissning att Sverige har 75 000 nya arbetslösa fd chaufförer

Berör det något i Futurepodden avsnitt 1 men Teslapodden har en större och mer insatt publik, tror det hade kunnat bli ett kul avsnitt som ser på effekterna av den förändring som Tesla leder. Elbilar är såklart kul och bra men autonoma bilar kommer förändra samhället och troligt på kortare tid än vad de flesta tror.

Mvh en som pratar Artificiell Intelligens hela dagarna





Skickat från min iPad med Tapatalk
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Hjälp med gäster!

Inlägg av Herr X »

Frettoo skrev:
Varför inte Ylva Johansson och ta upp autonoma bilar, hon vill inte komma till futurepodden (reklam) men Teslapodden är större och mer känd.

Teslas autonoma, Volvos göteborgsprojekt drive now, Scanias mål om "transport som tjänst" 2030 är några exempel (de har sålt uppkopplade lastbilar sedan 2008), ubers autonoma taxis, och de 150 000 svenskar som arbetar inom transport idag.

Kostnadsdrivaren i person- och godstrafik är chauffören, kör dyrt och ska ha lön. Att ersätta med autonom körning är en given utveckling.

MIT släppte i veckan en rapport som visar att det räcker med 3 000 autonoma "samåkningsbilar" för att ersätta kapaciteten i new yorks 15 000 taxibilar.

Det kommer hända och de kommersiella krafterna bakom är så stora att det kommer gå fortare än vad många tror.

2018 är autonoma bilar kommersiellt lättillgängliga och 2021 är det inte en vild gissning att Sverige har 75 000 nya arbetslösa fd chaufförer

Berör det något i Futurepodden avsnitt 1 men Teslapodden har en större och mer insatt publik, tror det hade kunnat bli ett kul avsnitt som ser på effekterna av den förändring som Tesla leder. Elbilar är såklart kul och bra men autonoma bilar kommer förändra samhället och troligt på kortare tid än vad de flesta tror.
Håller helt med dig här. Vi är inne på detta i diskussionen i avsnitt 1, men har också pratat om autonom drift i andra avsnitt. Du talar om 75 000 chaufförer, men det är bara en frisk västanvind mot vad som kommer hända när e-handeln kommer få tillgång till autonoma transportbilar. Automatiska fjärrlager kommer etableras nära alla större orter så att man kan skicka ut varor oerhört snabbt. När du kan beställa vad som helst och ha det utanför dörren en halvtimma senare, kommer någon då vilja åka till ett köpcenter för att handla?
Handeln kommer att skakas i sina grundvalar och det kommer vara ett blodbad, inte bara för transportnäringen utan en mängd yrkesgrupper kommer stå utan arbete kort tid efter att autonoma bilar gjort sitt intåg.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hjälp med gäster!

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
Håller helt med dig här. Vi är inne på detta i diskussionen i avsnitt 1, men har också pratat om autonom drift i andra avsnitt. Du talar om 75 000 chaufförer, men det är bara en frisk västanvind mot vad som kommer hända när e-handeln kommer få tillgång till autonoma transportbilar. Automatiska fjärrlager kommer etableras nära alla större orter så att man kan skicka ut varor oerhört snabbt. När du kan beställa vad som helst och ha det utanför dörren en halvtimma senare, kommer någon då vilja åka till ett köpcenter för att handla?
Handeln kommer att skakas i sina grundvalar och det kommer vara ett blodbad, inte bara för transportnäringen utan en mängd yrkesgrupper kommer stå utan arbete kort tid efter att autonoma bilar gjort sitt intåg.
Men det kommer ny yrken som är intressantare och mer välbetalda, bara man accepterar utvecklingen.
Skriv svar