S02E02: Framtiden är elbilar! Eller?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S02E02: Framtiden är elbilar! Eller?

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: Framtiden är elbilar! Eller?

I detta avsnitt:
I årets andra avsnitt av Teslapodden kikar vi på Tesladödaren Faraday Future och andra framtida elbilskoncept från konsumentelektronikmässan CES. Dessutom tar vi reda på hur mycket elektrisk energi som faktiskt behövs för att göra alla Sveriges bilar elektriska, hur cheferna i bilindustrin tänker runt elbilar och vilka möjligheter vätgasbilar har att ta en prominent plats i bland framtidens fordon. Hur länge kan en Tesla stå utan laddning utan att batterierna går sönder? Anders får ett utbrott på de svenska bankerna och en febersvettig Fabian chattar med troll på Facebook.


Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: S02E02: Framtiden är elbilar! Eller?

Inlägg av chaffis75 »

Ännu ett fantastiskt bra avsnitt även om jag inte hunnit lyssna på riktigt hela, detta blev ju ett långt avsnitt och min bilresa var inte riktigt så lång igår :D
Jag kom på en fråga när jag lyssnade på detta avsnittet, ni pratar om att de är väldigt dyrt att bygga vätgasstationer tror de var 11 miljoner ni nämnde men vad kostar de att bygga en laddstation? För att jämför på ett bra sätt så kanske man ska jämför 1 vätgaspump mot säg 6 laddstationer. När jag syftar på laddstationer så menar jag såklart snabbladdare helst en tesla supercharger kanske dock svårt att hitta sådana uppgifter.
Kanske något att ta upp vid lämpligt tillfälle eller om man kan hitta svar hör på forumet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: S02E02: Framtiden är elbilar! Eller?

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
Ännu ett fantastiskt bra avsnitt även om jag inte hunnit lyssna på riktigt hela, detta blev ju ett långt avsnitt och min bilresa var inte riktigt så lång igår :D
Jag kom på en fråga när jag lyssnade på detta avsnittet, ni pratar om att de är väldigt dyrt att bygga vätgasstationer tror de var 11 miljoner ni nämnde men vad kostar de att bygga en laddstation? För att jämför på ett bra sätt så kanske man ska jämför 1 vätgaspump mot säg 6 laddstationer. När jag syftar på laddstationer så menar jag såklart snabbladdare helst en tesla supercharger kanske dock svårt att hitta sådana uppgifter.
Kanske något att ta upp vid lämpligt tillfälle eller om man kan hitta svar hör på forumet.
Jag har hört att ett par SuperCharger-laddare kostar ungefär som en bil men det är mycket osäker siffra. Tesla tar själva fram dessa laddare och en Chademo/CCS-laddare på 150 kW kostar kanske runt 500 tkr och jag tror att SuC lär kosta mindre för Tesla (mer om man som företag skulle köpa en SuC av Tesla) än en Chademo/CCS. Tesla SuC delar ju på laddare så du får två uttag per laddare. Sedan är det markarbeten och kabeldragningar utöver själva laddaren.

En vätgaspump kan pumpa ut ca 34kg vätgas per timme motsvarande ca 340 mil per timme. Ett par SuC kan pumpa ut 145kWh per timme motsvarande 70 mil per timme. Knappt 5 par SuC, 10 platser skulle då behövas men efter knappt 20 fulltankningar vid vätgaspumpen så måste det dit en lastbil med vätgas och fylla på om man inte lagt pumpstationen nära tillverkningen och dragit rör men då ligger den troligen inte optimalt placerad för den som vill tanka.

Kostnaden för 10 platser kanske kan ligga uppåt 5 miljoner kr. Driftskostnaden för dessa lär vara en liten bråkdel av vätgaspumpens driftskostnad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: S02E02: Framtiden är elbilar! Eller?

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
Jag har hört att ett par SuperCharger-laddare kostar ungefär som en bil men det är mycket osäker siffra. Tesla tar själva fram dessa laddare och en Chademo/CCS-laddare på 150 kW kostar kanske runt 500 tkr och jag tror att SuC lär kosta mindre för Tesla (mer om man som företag skulle köpa en SuC av Tesla) än en Chademo/CCS. Tesla SuC delar ju på laddare så du får två uttag per laddare. Sedan är det markarbeten och kabeldragningar utöver själva laddaren.

En vätgaspump kan pumpa ut ca 34kg vätgas per timme motsvarande ca 340 mil per timme. Ett par SuC kan pumpa ut 145kWh per timme motsvarande 70 mil per timme. Knappt 5 par SuC, 10 platser skulle då behövas men efter knappt 20 fulltankningar vid vätgaspumpen så måste det dit en lastbil med vätgas och fylla på om man inte lagt pumpstationen nära tillverkningen och dragit rör men då ligger den troligen inte optimalt placerad för den som vill tanka.

Kostnaden för 10 platser kanske kan ligga uppåt 5 miljoner kr. Driftskostnaden för dessa lär vara en liten bråkdel av vätgaspumpens driftskostnad.
OK... intressant... däremot kanske du underskattar hur många tankningar/mil man hinner med på 1 timme på en vätgasmack, glöm inte att man måste koppla in, koppla ur och flytta bilen innan nästa person kan tanka. Du har ju liknande på laddare också men kanske inte lika mycket förlust i tid. Sedan är ju inte el linjärt att "tanka" medans jag skulle tro att vätgas åtminstone är nära nog linjärt.
Ja de är många faktorer som spelar in men troligen så kan man säga att en vätgas mack är dubbels så dyr.
Dessutom så måste alla mil tankas på en vätgasmack (dvs inte hemma), elbilar kommer säkert "tankas" till största delen hemma.

Vad menar du förresten med 20 fulltankningar sedan måste en lastbil komma, de måste väl kunna anpassa vätgas tanken på macken till efterfrågan för annars får lastbilarna stå på rad om alla bilar vore vätgasbilar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: S02E02: Framtiden är elbilar! Eller?

Inlägg av zyax »

Bra avsnitt som vanligt.
Jag hoppas och tror att ni (kanske bara Herr_x) har fel om Huyundai som kommer att sälja så många Ionic att de inte kommer ha råd att välja bort den för vätgas.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S02E02: Framtiden är elbilar! Eller?

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev:
Svenssons skrev:
Jag har hört att ett par SuperCharger-laddare kostar ungefär som en bil men det är mycket osäker siffra. Tesla tar själva fram dessa laddare och en Chademo/CCS-laddare på 150 kW kostar kanske runt 500 tkr och jag tror att SuC lär kosta mindre för Tesla (mer om man som företag skulle köpa en SuC av Tesla) än en Chademo/CCS. Tesla SuC delar ju på laddare så du får två uttag per laddare. Sedan är det markarbeten och kabeldragningar utöver själva laddaren.

En vätgaspump kan pumpa ut ca 34kg vätgas per timme motsvarande ca 340 mil per timme. Ett par SuC kan pumpa ut 145kWh per timme motsvarande 70 mil per timme. Knappt 5 par SuC, 10 platser skulle då behövas men efter knappt 20 fulltankningar vid vätgaspumpen så måste det dit en lastbil med vätgas och fylla på om man inte lagt pumpstationen nära tillverkningen och dragit rör men då ligger den troligen inte optimalt placerad för den som vill tanka.

Kostnaden för 10 platser kanske kan ligga uppåt 5 miljoner kr. Driftskostnaden för dessa lär vara en liten bråkdel av vätgaspumpens driftskostnad.
OK... intressant... däremot kanske du underskattar hur många tankningar/mil man hinner med på 1 timme på en vätgasmack, glöm inte att man måste koppla in, koppla ur och flytta bilen innan nästa person kan tanka. Du har ju liknande på laddare också men kanske inte lika mycket förlust i tid. Sedan är ju inte el linjärt att "tanka" medans jag skulle tro att vätgas åtminstone är nära nog linjärt.
Ja de är många faktorer som spelar in men troligen så kan man säga att en vätgas mack är dubbels så dyr.
Dessutom så måste alla mil tankas på en vätgasmack (dvs inte hemma), elbilar kommer säkert "tankas" till största delen hemma.

Vad menar du förresten med 20 fulltankningar sedan måste en lastbil komma, de måste väl kunna anpassa vätgas tanken på macken till efterfrågan för annars får lastbilarna stå på rad om alla bilar vore vätgasbilar.
Det är lite lika med vätgasen, att det blir större motstånd ju mer tanken fylls och det går långsammare på slutet, tror Tibor skrev en del om det förut...
Och jo, det är inte så superenkelt att lagra vätgas så "mackarna" kan inte lagra så stora mängder per tank... skulle det bli stort så kan man säkert komma runt det med fler tankar och pumpar osv.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: S02E02: Framtiden är elbilar! Eller?

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
OK... intressant... däremot kanske du underskattar hur många tankningar/mil man hinner med på 1 timme på en vätgasmack, glöm inte att man måste koppla in, koppla ur och flytta bilen innan nästa person kan tanka. Du har ju liknande på laddare också men kanske inte lika mycket förlust i tid. Sedan är ju inte el linjärt att "tanka" medans jag skulle tro att vätgas åtminstone är nära nog linjärt.
Ja de är många faktorer som spelar in men troligen så kan man säga att en vätgas mack är dubbels så dyr.
Dessutom så måste alla mil tankas på en vätgasmack (dvs inte hemma), elbilar kommer säkert "tankas" till största delen hemma.

Vad menar du förresten med 20 fulltankningar sedan måste en lastbil komma, de måste väl kunna anpassa vätgas tanken på macken till efterfrågan för annars får lastbilarna stå på rad om alla bilar vore vätgasbilar.

Jag gick bland annat på uppgifter från H2 Logic om deras nya CAR-200 vätgasstation där de säger att den kan ge upp till 100 kg vätgas per 3 timmar samt att vätgasstationer normalt har tankar för 50-130 kg vätgas. Just CAR-200 kan dock ha upp till 200 kg så då skulle det bli 200/6=34 fulltankningar om varje bil kan ta 6 kg vilket ger ca 60 mil räckvidd.

Vätgasbilar kommer aldrig att slå igenom. De är både ineffektivare och mindre praktiska än t.ex. batteridrivna elbilar. Ser ingen fördel med dessa då man ska räkna in tiden det tar att ta sig till macken och ladda för att jämföra med elbilen där man bara behöver sätta i kabeln när man parkerar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: S02E02: Framtiden är elbilar! Eller?

Inlägg av chaffis75 »

Jag håller med, jag tror inte heller på vätgasbilar men samtidigt vill jag se för och nackdelar på ett konstruktivt sätt. Det finna ju alltid för och nackdelar med olika tekniker frågan är bara vilken teknik som minst antal nackdelar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: S02E02: Framtiden är elbilar! Eller?

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
Jag håller med, jag tror inte heller på vätgasbilar men samtidigt vill jag se för och nackdelar på ett konstruktivt sätt. Det finna ju alltid för och nackdelar med olika tekniker frågan är bara vilken teknik som minst antal nackdelar.
Just själva vätgastankarna är ju det bland det dyraste i en vätgasstation och om man sätter upp en vätgasmack och inte vill fylla på den efter att 20-40 bilar har tankat så måste de investera i fler/större tankar om det är praktiskt möjligt men förutom att investeringskostnaden går upp och antagligen med rätt mycket så ökar ju även underhållskostnaden då både mer energi går åt till att kyla/trycksätta gasen samt mer som bryts ned och behöver bytas ut.

De som lobbar om vätgasfordon verkar själva inte tro på så många fordon i framtiden. De pratas om 100 000 vätgasfordon om 15 år vilket kanske låter mycket men då räknar man inte enbart in personbilar utan även bussar, lastbilar, truckar och andra arbetsfordon. Vad gäller batteridrivna elfordon så är det troligen redan nu över 100 000 när man även tar med arbetsfordon även ifall det kanske bara finns 10 000 personbilar. Ökningen i antal eldrivna fordon är dock mycket hög så kanske om 5 år finns det fler än 100 000 eldrivna personbilar, övriga fordon exkluderade.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S02E02: Framtiden är elbilar! Eller?

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
Jag håller med, jag tror inte heller på vätgasbilar men samtidigt vill jag se för och nackdelar på ett konstruktivt sätt. Det finna ju alltid för och nackdelar med olika tekniker frågan är bara vilken teknik som minst antal nackdelar.
Just själva vätgastankarna är ju det bland det dyraste i en vätgasstation och om man sätter upp en vätgasmack och inte vill fylla på den efter att 20-40 bilar har tankat så måste de investera i fler/större tankar om det är praktiskt möjligt men förutom att investeringskostnaden går upp och antagligen med rätt mycket så ökar ju även underhållskostnaden då både mer energi går åt till att kyla/trycksätta gasen samt mer som bryts ned och behöver bytas ut.

De som lobbar om vätgasfordon verkar själva inte tro på så många fordon i framtiden. De pratas om 100 000 vätgasfordon om 15 år vilket kanske låter mycket men då räknar man inte enbart in personbilar utan även bussar, lastbilar, truckar och andra arbetsfordon. Vad gäller batteridrivna elfordon så är det troligen redan nu över 100 000 när man även tar med arbetsfordon även ifall det kanske bara finns 10 000 personbilar. Ökningen i antal eldrivna fordon är dock mycket hög så kanske om 5 år finns det fler än 100 000 eldrivna personbilar, övriga fordon exkluderade.
Så i princip så blir det så att om man vill ha fler bilar tankade på en station så måste dom lägga ner en tank till vilket är nästan samma sak som att bygga en ny station, och enda skillnaden blir väl
att tankbilen bara behöver åka till ett ställe isf två ställen (dvs alternativet vore ju att bygga en mack till på ett annat ställe isf att dubbla kapaciteten på samma mack och det skulle dom nog välja
99 ggr av 100 sas).
Så större mackar lär vi inte få se på ett tag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: S02E02: Framtiden är elbilar! Eller?

Inlägg av blincoln »

Beröm! Verkligen ett bra avsnitt, jag uppskattar mycket att ni gjort research och undervisar oss litegrann. Ni börjar bli riktigt proffisga och har fått balans mellan tyckande/spekulation och fakta. Spekulation är kul, men se till att det är tydligt när ni gissar ;)

Mitt bästa beröm är att med den här kvaliteten skulle jag utan tvekan rekommendera podden till icke-Tesla-nördar i min omgivning!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 13 mar 2014 09:10

Re: S02E02: Framtiden är elbilar! Eller?

Inlägg av Top12 »

Läste att det kostar 50 dollar att fylla en vätgasbils tank i USA, en bensinbil 35 dollar och en elbil 14 dollar och har man solpaneler 0 dollar. Flertalet kommer att ladda mest hemma under natten så laddhastigheten är inte avgörande till vardags. 1 fas 220 volt 9A funkar utmärkt ca 1 mil per timma och ännu bättre är det med 3 fas röd handske och 8A ca 2,5 mil per timma. Har man brotom kan man ju ställa upp trefasen på 16A och få 5 mil per timma.
kofoten
Inlägg: 80
Blev medlem: 15 jul 2014 22:39

Re: S02E02: Framtiden är elbilar! Eller?

Inlägg av kofoten »

Känns verkligen att ni börjar bli varma i kläderna, tummen upp!

Vore helt klart intressant och underhållande om in kunde få med er en vätgasförespråkare :lol:
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E02: Framtiden är elbilar! Eller?

Inlägg av Herr X »

blincoln skrev:
Mitt bästa beröm är att med den här kvaliteten skulle jag utan tvekan rekommendera podden till icke-Tesla-nördar i min omgivning!
Tusen tack!

Jag vet att det är jättedumt att skruva upp förväntningarna men faktum är att både jag och Fabian tycker att det avsnitt som kommer att sändas på söndag är i särklass bästa vi gjort.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: S02E02: Framtiden är elbilar! Eller?

Inlägg av djFabbe »

Herr X skrev:
blincoln skrev:
Mitt bästa beröm är att med den här kvaliteten skulle jag utan tvekan rekommendera podden till icke-Tesla-nördar i min omgivning!
Tusen tack!

Jag vet att det är jättedumt att skruva upp förväntningarna men faktum är att både jag och Fabian tycker att det avsnitt som kommer att sändas på söndag är i särklass bästa vi gjort.
Oj, ja vi ska nog inte få hybris här men morgondagens avsnitt blev onekligen kul! :)
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: S02E02: Framtiden är elbilar! Eller?

Inlägg av Remuz »

PSD2 kommer lösa halva problemet kring bokföringen, men att lasta banken för att säljföretaget eller kassaleverantören inte vill bjuda på sitt kunddata är lite hårt :(
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar