S02E03: Hur ska elbilen låta?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?

Inlägg av Bjelke »

Kalle skrev:
Tsss, politiker.. Sätt ett oljud ni, ja kommer koppla bort det det första jag gör

Lite civil olydnad ibland kan behövas
+1 :)
Blir nog många som gör... När jag hade en Zoe trodde jag den var trasig :lol: frågade här och fick lära mig vad det var
och hur man stänger av skiten, tyvärr ngt som måste göras varenda gång man startar bilen :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?

Inlägg av far1far2 »

Kalle skrev:
Tsss, politiker.. Sätt ett oljud ni, ja kommer koppla bort det det första jag gör

Lite civil olydnad ibland kan behövas
++. Samma här. En grej är väl också att elbilen inte alls är så ljudlös. Väg- och däcksljudet är ju ganska påtagligt.
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?

Inlägg av Wilson »

djFabbe skrev:
bylund skrev:
LarsL skrev:
Bästa avsnittet hittills!

Om jag inte hinner få Model 3 innan detta införs så hoppas jag att Tesla ger möjlighet till att byta ljud. Ska man låta så vill man ju framföra en liten protest samtidigt liksom.
+1. Skulle jag var tvungen att ha ett ljud skulle jag ju vilja se till att det är ett helt orimligt sådant för att visa hur dumt det är.
Som vi nämner i programmet, tror det omöjligen kommer bli ett valfritt ljud - måste säkerligen godkännas för att uppfylla kriterierna. Däremot kan man hoppas att man får välja mellan ett antal olika ljud, och kanske tom köpa nya ljud likt ringsignaler? Då kan vi vara säkra på att det snabbt spårar ur och alla inser hur löjlig lagen är.
Ja det kanske är lika bra att göra något så irriterande som möjligt om man nu blir tvingad till sådana här dumheter. Elon har ju hintat en del om cowbells tidigare.





För visst vore det väl en rätt intressant syn om några när vi åker runt på Södermalm under Stockholm Electric Car Champonship med hundratals Teslor som alla låter så här:


Folk skulle bli galna!

Förutom att bilarna hela tiden får mer bells and whistles, hänger väl hans fascinatinon för cowbells ihop med den här SNL-sketchen:
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 25 dec 2016 20:05
Ort: Skara

Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?

Inlägg av Grammi »

Jag tycker att den ska låta som en häst. Eller som lika många som man har i bilen. ☺
Och ett gnäggande när en person är lite för nära.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?

Inlägg av mati »

Kalle skrev:
Tsss, politiker.. Sätt ett oljud ni, ja kommer koppla bort det det första jag gör

Lite civil olydnad ibland kan behövas
Samma här. Hoppas att man kan göra det utan att behöva hacka sig in i bilens mjukvara. Det är säkert nånting som bilprovningen tvingas kontrollera framöver, att bilen låter tillräckligt mycket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: S02E03: Hur ska elbilen låta?

Inlägg av Kalle »

mati skrev:
Kalle skrev:
Tsss, politiker.. Sätt ett oljud ni, ja kommer koppla bort det det första jag gör

Lite civil olydnad ibland kan behövas
Samma här. Hoppas att man kan göra det utan att behöva hacka sig in i bilens mjukvara. Det är säkert nånting som bilprovningen tvingas kontrollera framöver, att bilen låter tillräckligt mycket.
Man sätter en knapp på högtalarkabeln så den blir tyst, så kan man slå på den igen när de är bilorovning (eller om man vill påkalla upmärksamhet)
Skriv svar