S02E04: Nu straffar Elon Musk missbruk av autopiloten

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S02E04: Nu straffar Elon Musk missbruk av autopiloten

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: Nu straffar Elon Musk missbruk av autopiloten

I detta avsnitt:
Vi tar en noggrann titt på hur dagens autopilot fungerar i praktiken. Vi går igenom vad den klarar och inte klarar, och vad man behöver tänka på med en bil som bara nästan kör sig själv. Vi introducerar ett nytt segment i podden – ”Anders & Fabian experimenterar”: Idag om vad som händer om man vägrar lyda autopilotens varningar om att hålla i ratten. Vi svarar på en rekordstor hög med lyssnarbrev och får lära oss varför taxibilar är ett problem för snabbladdarnätverket. Dessutom får vi veta varför Fabians lampor startar mitt i natten och om olyckan som höll på att få Anders att tappa ansiktet!


Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: S02E04:Vad händer om man inte följer autopilotens varnin

Inlägg av bylund »

Jag skulle kanske inte överdriva detta med frunken. Risken är redan nu att någon slår in en ruta och plockar grejer, så det är en risk att ha saker i bilen helt enkelt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: S02E04: Nu straffar Elon Musk missbruk av autopiloten

Inlägg av Jocce »

Som vanlligt: Tack för en bra Podd :)

Det där med Frunken är jag nyfiken på.

Som Bylund säger, tror inte risken är värre än att ha saker i bilen generellt.
Troligen lättare/snabbare att smälla en ruta om man ser något, eller misstänker att något värdefullt finns i bilen.

Frågorna är väl för min del:
1: Är det Larmat i frunken (kan ingen testa? Kanske nått för nästa avsnitt i er "eprimentdel" ;) )?
2. Är det glaskrosslarm i bilen? (dvs är det kanske "riskfritt" att krossa rutan?)
3. Hur enkelt är det i praktiken att öppna? Som ni nämner i podden, på Model S verkar det krävas lite "jobb", även om man är oförsiktig. Då man måste på båda sidorna. På X:en värre?

Men som sagt, säg att jag teoretiskt skulle behöva lämna min Laptopväska med laptop i bilen, jag skulle nog helst lämna den i frunken, snarare än någon annanstans, just pga om någon sett att jag lagt in den där så är glaskross någon sekunds arbete medans frunken kräver både kunskap samt mer tid = mer riskabelt.


Gällande Autopilotens avstängning vid "missbruk":
Det räcker enligt er att lägga i bara P sen D igen och köra? Får man någon indikator? Man behöver inte t.ex. kliva ur bilen?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: S02E04: Nu straffar Elon Musk missbruk av autopiloten

Inlägg av 12man »

Gällande Autopilotens avstängning vid "missbruk":
Det räcker enligt er att lägga i bara P sen D igen och köra? Får man någon indikator? Man behöver inte t.ex. kliva ur bilen?

måste stanna, men behöver inte gå ur, la i P men gled fortfarande, räckte inte, men P vid en stoppskylt räckte
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: S02E04: Nu straffar Elon Musk missbruk av autopiloten

Inlägg av dstr »

12man skrev:
Gällande Autopilotens avstängning vid "missbruk":
Det räcker enligt er att lägga i bara P sen D igen och köra? Får man någon indikator? Man behöver inte t.ex. kliva ur bilen?

måste stanna, men behöver inte gå ur, la i P men gled fortfarande, räckte inte, men P vid en stoppskylt räckte
Så här ser indikatorn ut.
20170101_185533.jpg
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: S02E04: Nu straffar Elon Musk missbruk av autopiloten

Inlägg av Mickep »

Vi antar att det är laddsladdarna som kommer vara intressanta. tidigare hade tjuvarna tagit motorvärmarsladdar (för även de är dyra och relativt lätta att sälja) funken känns som en naturlig plats för dessa. problemet(för tjuven) är att frunken inte är genomskinlig, så ev tjuvar måste gissa sig till om någon värdefullt kan finnas i denna (eller så tar de var de kan få, lämnas ett par smutsiga sockar där så tar de dessa?) Jag vet inte vad försäkringsbolagen säger men kan gissa att de kräver att bilen skall vara låst. om en tjuv kan genom påverkan öppna så bör försäkringen gälla. (det går att dyrka upp lås, ex kan man på gamla bilar få upp låset med en enkel galge) eller helt enkelt genom att krossa ett fönster. antar att en laddsladd låses fast i ladduttaget på bilen så dessa går inte att ta utan de måste i så fall vara lösa i bilen.
Ligger de i frunken kan de komma åt dem genom räddningstjänstens metod. ligger de i passagerarutrymmet kan rutan krossas. ligger de i garaget kan tjuven bryta sig in där. Så vad har man för alternativ? allt som du kan komma åt kan en annan mer eller mindre också komma åt. (låt se, stjäla en nyckel, el mobil)
Så det enda man kan göra är att minimera risken. För helt säker kommer den inte vara utan att det kommer bli obekvämt.

brandkåren måste kunna oskadliggöra batteriet, och om det kräver tillgång till frunken så låt vara.(alternativet finns då helt enkelt inte)
Skriv svar