S02E05: En försmak av framtiden

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3627
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av jonasl »

Ett "problem" med kollektivtrafik är att om den är för bra eller för billig så ökar nyttjandet, och då blir det obalans i systemet.

Främsta argumentet mot fri/100% skattefinansierad kollektivtrafik i Stockholm är att den redan idag är är nyttjad till bristningsgränsen under delar av dygnet, och det blir ett stort kliv upp kostnad för att öka kapaciteten.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av chpaulin »

Gick precis av blå linjen vid fridhemsplan och för er som inte bor i Stockholm så är det den linjen som haft minst problem med kapaciteten. Nu var den så himla packad så man knappt kom av när den stannade. Gröna linjen har länge varit på bristningsgränsen.

Jag tycker att kollektivtrafik är bra och ett nödvändigt komplement till bilen får dem som inte kan/vill eller får ha bil. Problemet är att den är så jävla dålig! Aldrig i tid, alltid trångt och varken linjedragningarna eller hållplatserna är där de borde vara nästan 100% av gångerna.

Jag är fram emot dagarna när jag skall hämta på dagis för då har jag bilen :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av kler »

Herr X skrev:
Det är ju kollektivtrafiken som gör att folk koncentreras på vissa platser. Alla bor inte just på T-centralen, utan de tvingas dit på grund av begränsningarna i kollektivtrafiken. Om du i rusningstrafik kikar in på vilken som helst av de gatorna där folk faktiskt bor så ser du ändå inte mer än en handfull personer som är på väg någonstans.
Jag tror inte att det stämmer. Liknande boiler plates skulle uppstå så snart de stora gatorna mynnade ut i större gator, tror jag. Fenomenet T-Centralen skulle uppstå överallt på alla större genomfartsgator i och omkring Stockholm. Vägar är visserligen mer dynamiska än räls, så tillvida att man kan välja andra vägar, men inte så mycket mer dynamiska. Är man söder om Stockholm (säg Midsommarkransen) och ska norr om Stockholm (säg Jakobsberg) så har du kanske 2-5 vägar att välja emellan (gissar bara). Men dessa vägar (även med 4-6-personers poddfordon låt säga) är fortfarande betydligt mindre effektiva (ytmässigt) än t.ex. tåg.

Jag tror att du ska tänka så här: Ytmässigt är poddbilar kanske 50x större än en tunnelbanevagn (ren gissning - men vi kan vara överens om att poddbilar, även med fler passagerare i sig, tar betydligt större plats än vad en tunnelbana fullproppad gör). Så ta hela tunnelbanenätet (det rullar kanske in 2 banor i minuten på T-centralen?) och expandera den ytan över stadens vägnät. Där har du trafik i sin grundform.

Herr X skrev:
Med några lager av tunnlar för att transportera poddar in i och bort från centrum så hade man snabbt kunnat bygga ett poddbaserat kollektivtrafiksystem!
Börjar du blanda in helt ny infrastruktur, då kanske kalkylen ser lite annorlunda ut. Men tunnlar är ju traditionellt dyra och tar lång tid att bygga (får se vad Elon kan göra på den punkten naturligtvis :) ).
Du har inte övertygat mig än :)

Till allt detta, så kommer väldigt många vilja åka podd om det blir billigt och bekvämt, samt att vi blir fler människor hela tiden (grattis till person nummer 10 000 000 btw). Men vägytorna ökas inte i paritet.

Så mina 5 cent är att självkörande bilar/poddar kommer att vara ett sätt att ta sig fram. Men i tätt befolkade områden så kommer tunnelbanan, eller andra fordon med stor volym som går på bestämda tider, att behövas för att forsla runt alla.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av kler »

AGCF skrev:
Jag förstår inte vad du fått det där med 11 passagerare ifrån. Och vad menar du med det? Menar du att det i snitt är 11 personer på vilken given buss som helst genom dess resa? Är det snittet ett snitt mellan alla busstorlekar. Låter som något du drar till med. Eller så förstår jag dig bara inte.
Man tar bara kollektivtrafikens egen statistik för bussar i linjetrafik. Antal personkilometer genom antal fordonskilometer. Då får man det genomsnittliga antalet passagerare på hela linjerna. Ett intressant mått tycker jag. De flesta länder har den statistiken.
Visst, statistik är alltid intressant. Men du kan inte slänga in det antalet som en variabel när vi pratar om rusningstrafik.
Att kollektivtrafiken är ineffektiv ur ett energiperspektiv på natten t.ex., det är en annan fråga.
Jag diskuterar som sagt trafikflöde, trafikens effektivitet ur ett flödesperspektiv. Då står jag fast vid att detta snittvärde är helt irrelevant, även om nu de flest länder har den statistiken (hur du nu vet det).
AGCF skrev:
I alla fall i min kommun är bussen synonymt med att det är bra för miljön. Då utgår man inte från verkligheten utan tror att om alla åkte buss så skulle bussen vara fullsatt. Men så är det inte. Någon buss kl 7-8 skulle vara möjligen vara fullsatt mellan de mest trafikerade hållplatserna innan folk klagade. Det skulle leda till att man satte in fler avgångar och köpte in fler fordon.
Då diskuterar du igen kollektivtrafik ur ett energiperspektiv.

Det är nog mest Stockholm och Göteborg som har problem med trafikflödet, skulle jag gissa. Men det kan vara en inskränkt Stockholmsgissning...
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av Herr X »

kler skrev:
Herr X skrev:
Med några lager av tunnlar för att transportera poddar in i och bort från centrum så hade man snabbt kunnat bygga ett poddbaserat kollektivtrafiksystem!
Börjar du blanda in helt ny infrastruktur, då kanske kalkylen ser lite annorlunda ut. Men tunnlar är ju traditionellt dyra och tar lång tid att bygga (får se vad Elon kan göra på den punkten naturligtvis :) ).
Du har inte övertygat mig än :)
Det är inte säkert att det måste bli billigare att gräva tunnlar - allt handlar om folks betalningsvillighet för ett sådant här system. Om systemet tillför tillräckligt mycket värde så kommer det finnas de pengar som behövs till nya vägar, tunnlar, broar etc.
Jag tror att det skulle bli extremt hög efterfrågan på ett sådant här system i städerna. Det skulle vara helt onödigt för de allra flesta i och kring städerna att äga någon bil, och de pengar som idag läggs på bilägande skulle potentiellt kunna flyttas till infrastruktur för poddtrafiken.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av djFabbe »

chpaulin skrev:
Gick precis av blå linjen vid fridhemsplan och för er som inte bor i Stockholm så är det den linjen som haft minst problem med kapaciteten. Nu var den så himla packad så man knappt kom av när den stannade. Gröna linjen har länge varit på bristningsgränsen.

Jag tycker att kollektivtrafik är bra och ett nödvändigt komplement till bilen får dem som inte kan/vill eller får ha bil. Problemet är att den är så jävla dålig! Aldrig i tid, alltid trångt och varken linjedragningarna eller hållplatserna är där de borde vara nästan 100% av gångerna.

Jag är fram emot dagarna när jag skall hämta på dagis för då har jag bilen :)
Problemet är väl att det i princip alltid ser ut så här i alla städer, mer eller mindre? Jag tror inte det går att få kollektivtrafik att fungera optimalt faktiskt. Det ligger i sakens natur att det inte är optimerat för den enskilda individen/resenären.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av Torkel »

chpaulin skrev:
Jag tycker att kollektivtrafik är bra och ett nödvändigt komplement till bilen får dem som inte kan/vill eller får ha bil. Problemet är att den är så jävla dålig! Aldrig i tid, alltid trångt och varken linjedragningarna eller hållplatserna är där de borde vara nästan 100% av gångerna.
I min erfarenhet så måste jag att de linjer jag åker är bekväma, i stort sett alltid i tid på minuten (ibland någon minut sen) och linjer och hållplatser passar mig till 90%.

Problemet blir ju när man jämför med bilen, som aldrig är sen, aldrig full och alltid går precis dit du vill. Oftast är det dock dyrare att åka med bil. Utom om man samåker.

Det är precis detta som hindrar folk från att samåka. De tekniska förutsättningarna har funnits i många år men folk är bekväma av sig. Hade folk varit rationella hade de valt cykeln för alla resor under milen. Det är överlägset ur mljö-, hälso- och ekonomiskt perspektiv. Men inte bekvämt.
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av Ken1 »

Hej
Tackar också för en bra podd. Bra intro men lite för långt, jag är också ivrig på att podden ska komma igång :D

Men jag hickade till när Fabbe sa att hans bil kostar 5000 i månaden inklusive allt?!!!
Måste vara utan kontantinsats inräknat?
Blir det så förmånligt att ha som förmånsbil?
Kostar det så lite så ryms den klart i bår budget!

Kan dock tyvärr inte ta ut förmånsbil.

Kul med nya testdelen förrresten :D
Speciellt för oss som inte ännu har en Tesla tror jag.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av djFabbe »

Ken1 skrev:
Hej
Tackar också för en bra podd. Bra intro men lite för långt, jag är också ivrig på att podden ska komma igång :D

Men jag hickade till när Fabbe sa att hans bil kostar 5000 i månaden inklusive allt?!!!
Måste vara utan kontantinsats inräknat?
Blir det så förmånligt att ha som förmånsbil?
Kostar det så lite så ryms den klart i bår budget!

Kan dock tyvärr inte ta ut förmånsbil.

Kul med nya testdelen förrresten :D
Speciellt för oss som inte ännu har en Tesla tror jag.

Tusen tack för fin feedback! Jag har från flera frågor om de 5000 kronorna! Räknat lite slarvigt men det ligger runt denna siffra när jag räknat. Vi får nog redovisa hur jag tänkt i kommande avsnitt - tills vidare rekommenderar jag att lyssna på avsnittet "Köp Tesla till priset av en Volvo", där vi noga går igenom hur man kan finansiera sitt Teslaköp utan att det kostar skjortan!
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av kler »

djFabbe skrev:
Ken1 skrev:
Hej
Tackar också för en bra podd. Bra intro men lite för långt, jag är också ivrig på att podden ska komma igång :D

Men jag hickade till när Fabbe sa att hans bil kostar 5000 i månaden inklusive allt?!!!
Måste vara utan kontantinsats inräknat?
Blir det så förmånligt att ha som förmånsbil?
Kostar det så lite så ryms den klart i bår budget!

Kan dock tyvärr inte ta ut förmånsbil.

Kul med nya testdelen förrresten :D
Speciellt för oss som inte ännu har en Tesla tror jag.

Tusen tack för fin feedback! Jag har från flera frågor om de 5000 kronorna! Räknat lite slarvigt men det ligger runt denna siffra när jag räknat. Vi får nog redovisa hur jag tänkt i kommande avsnitt - tills vidare rekommenderar jag att lyssna på avsnittet "Köp Tesla till priset av en Volvo", där vi noga går igenom hur man kan finansiera sitt Teslaköp utan att det kostar skjortan!
Jag har en offert för Model S 60, endast köldpaket och inget annat, som skulle kosta mig 5800 kr/mån i plånboken som personalbil, 1500 mil/år i 60 månader (längre lease är ju billigare).
Med tanke på att djFabbe köpte för ett halvår sen så var de dessutom lite billigare. Men priset är bra. Hade jag kommit under 5000 hade jag tagit en på stört (personligen skulle jag "endast" drygt dubbla min nuvarande bilkostnad).

Detta är dock siffror från 2016, och offerten har löpt ut.
Jag räknar med att en basic ny S 60 med ngt enstaka tillbehör skulle kosta mellan 6000-7000 netto som personalbil.

Tips: maila ring några leasingfirmor och be att få offert och att de räknar hur det skulle slå som personalbil. De kommer att kunna svara på vad det kostar dig i slutänden. Det de behöver veta är din marginalskatt eller vad du tjänar och bor. Och längre leasing är i regel billigare, eftersom värdeminskningen är som störst initialt.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Skriv svar