S02E05: En försmak av framtiden

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: En försmak av framtiden

I detta avsnitt:
I veckans avsnitt besöks studion av bildelningsexperten Peter Esse och vi resonerar kring om dagens bilpooler kan ge oss en försmak av framtidens autonoma bilflottor. Och hur går det egentligen för Volvo när det gäller elbilar? Vi har fått ett lyssnarbrev som får Anders att gräva ner sig i kobolt, medan Fabian kryper till korset i en mycket laddad fråga. Och självklart är vi tillbaka med ett nytt experiment!


Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av kler »

Tja

Tror att ni är ganska mycket ut och cyklar (tyvärr) när ni argumenterar att självkörande bilar skulle kunna optimera bort trafikproblem.
För det första är det tyvärr väldigt svårt att jämföra internet och bilar. Bilar har ofta inte miljoner vägar att ta till sin destination.
Folk skulle också bli väldigt sura om man förstörde och kastade bort bilen och personerna i den och skickade ut en ny om den inte kom fram i tid...
Jag tror att jämförelsen är äpplen och päron.

En viss optimering kan man så klart uppnå genom att köra mindre ryckigt och dirigera trafik olika vägar. Men det rör sig kanske om några procents effektivisering.
Och även om det vore en ansenlig procent så är jag övertygad om att t.ex. Stockholmstrafiken inte skulle kunna ersättas av självkörande bilar. Tråkigt nog får jag tillägga.
Problemet med trafik är att X antal fordon tar upp Y yta. Det enda sättet att förbättra kalkylen märkbart är att vara fler personer i samma fordon; minska utrymme per capita helt enkelt.
Jag hittar ingen referens, men på Spårvägsmuséet i Stockholm så finns en pedagogisk bilkö (som sträcker sig ett antal kilometer) där alla förare skulle rymmas i samma tunnelbanevagn.

Självkörande bilar skulle dessutom skapa mer trafik, eftersom att de inte stannar vid sin destination. De kommer att köra runt tomma för att hämta nästa resenär. Alla kommer fortfarande att vilja åka till och från jobbet samma tid.

Om alla skulle åka runt i självkörande poddar som Fabian pratar om, så skulle man kunna uppnå ganska hög effektivitet om bilen fylldes med resenärer längs vägen (ingen egentid här tyvärr). Men det är fortfarande inte i närheten av vad en tunnelbana, och ganska långt ifrån vad en buss, sväljer.

Energiåtgången tror jag inte är något problem, så länge allt är eldrivet. Men ytan som krävs, det är problematiskt.


Om jag i samma tråd får passa på att tacka för en bra podd!

Som förbättringsförslag så skulle jag gärna höra lite färre gissningar och lite mer kontrollerad fakta.
Ofta gör ni ett bra jobb, men då och då tycker jag mig höra sånt som snarare tangerar tyckande.
Det är er podd, ni bestämmer, men det är mina fem cent :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av kler »

Sen har man ju alltid den här lösningen:
Hybridlösningen - det bästa från två världar... :P
DSC06689.jpg
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av Torkel »

kler skrev:
...
Som förbättringsförslag så skulle jag gärna höra lite färre gissningar och lite mer kontrollerad fakta.
Ofta gör ni ett bra jobb, men då och då tycker jag mig höra sånt som snarare tangerar tyckande.
Det är er podd, ni bestämmer, men det är mina fem cent :)
Vill hålla med kler om att ni gör en utmärkt podd som man gärna lyssnar på. Däremot är tyckandet, privata utsvävningar och kemin er emellan det som gör podden. Sluta inte med det :)

Jag skulle önska att ni fortsätter prata om olika elbilar fast med fokus på Tesla. Sen kan Fabian gott halvera längden på introljuden, imo. Jag är otålig att podden ska börja!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av LarsL »

När levereras den första Model 3? Jag tror ni är för pessimistiska när ni säger slutet av året för några förserie bilar till utvalda kunder. Eftersom Tesla påstår att tillverkningen ska börja 1 Juli men att det naturligtvis inte funkar eftersom något kommer gå fel. Men för mig betyder det att de borde vara igång under juli eller åtminstone Augusti. Därför gissar jag att första bilarna levereras på "leverans eventet" under Augusti. Sedan dröjer det nog några månader innan vi ser massleveranser.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av Daoops »

Hallo, Stämmer in i kören - Bra podd och bra avsnitt.

Intressant att ni fick med Sunfleet (Peter Esse), även om det som han tydligt säger inte en officiellt ombud så spännande att höra hur dom tänker.
Misstänker att han smygtittar på den här tråden efter avsnittet (annars får du skicka vidare när ni ses Fabian).

Jag har kört Zip-car (statisk pool som sunfleet fast verkar inte vara ägt av något bilbolag) och CarToGo (dynamisk pool, ägt av daimler) i flera år i USA innan jag flyttade hem till sverige igen och nu har jag klarat mig i snart två år utan bil just på grund av att det finns bilpool att tillgå. Det finns ju fler än Sunfleet i Göteborg men det är dom som har bilar närmast mig, och även prismässigt ligger dom faktiskt bäst för mig som jag nyttjar bilarna.

Och jag tar bilen till jobbet 3-4 dagar i veckan och ibland blir det en tur på helgerna och lite innebandy och sånt på vardagarna så jag har stor-abonnemanget på sunfleet (1000 pix/ månaden + 10 kr milen + 15 kr timman) vilket då blir mellan 2,5-5kkr per månad. Men det är en fin känsla att lätt kunna hyra en bil om man tex flugit nånstans och veta att man kan ta det på precis samma konto som bilen hemma. Också mycket smidigt att någon byter däcken åt dig och fixar med service och allt sådant. Och jag skulle personligen aldrig få så bra parkeringsplatser nära mig med en egen bil, så Sunfleet vinner på många sätt även om kostnaden skulle vara den exakt samma som att äga en egen bil. Och jag har alltid fått bra och snabb service om bilen som jag skall hämta inte finns där, eller om nån ICEat platsen medans jag vart borta (det måste väl gå att ICEa en ICE också, eller hur?).

Så på det stora hela tummen upp för sunfleet.
Men - jag håller verkligen inte med om att en statisk pool skulle vara bättre för användarna sätt än en dynamisk, och det är ju lite synd om Sunfleet själva tror det (som det lät på Peter att snacket var runt fikabordet). Det innebär en mycket större uppoffring av kommunen som måste tillhandahålla gatuparkeringar och jag ser andra logistiska problem, men som användare är det grymt smidigt. Och vill du vara säker på att få samma bil tillbaks så behåller du ju bara bokningen. För mig tex som kör 15 minuter, är på jobbet 9 timmar och sedan kör 15 minuter hem igen (och det finns kollektiv trafik i värsta fall som såklart är krånglig) skulle jag lätt hellre nyttjat en dynamisk pool. I Austin tyckte jag det fungerade förvånansvärt bra. Finns även andra fördelar för det är inte alltid man vill dras med bilen när man kommit fram dit man skall (om man skall ta några öl tex) och gärna tar en taxi tillbaks. Så det är lite synd om Sunfleet sitter och skrockar över att kunderna ändå inte skulle vilja ha dynamiska pooler, det tror jag är för att gemena man aldrig testat det. Och att det sket sig i Stockholm hade väl att göra med att Stockholms stad inte tillhandahöll p-platser (i värsta fall pga av lobbing, har ingen aning). Och det är ett problem som jag väl förstår, här argumenterar jag enbart från en användares synvinkel.
Om inte annat, börja med lite dynamik fram och tillbaks mellan centrum och tex flygplatser, det borde vara rätt enkelt. (Sunfleet finns på både Landveter och Arlanda, men det är ofta typiskt för när man inte vill dras med bilen sedan utan bara vill till hotellet eller hem utan att behöva köra tillbaks den).

C30:orna (el-volvosarna) tar jag så ofta jag kan, men det finns inga i närheten av mig så det blir mer om man har tid på helgen eller så. Dom kostar också 25 kr tim mot 15 för en V40 så man får vara lite aficionado för att välja elbilen. Fullt förståeligt att dom inte nyttjas så mycket.

Det är alltid dom billiga bilarna som tar slut fortast. Och jag förstår det, en V40 räcker i nästan alla fall gott och väl till det man skall göra. Jag upplever det som att mellan och dyr-bilarna mest går åt när det inte finns nån billig att tillgå. Vilket ju iofs har en poäng om man verkligen måste ha en bil och det är värt 5ggr kostnaden. Men utan att ha något rapport-underlag för det här så skulle jag säga att vi användare hellre skulle vilja ha många fler billiga bilar, gärna ännu billigare än V40 men Volvo har väl kanske inte någon billigare så det faller på ägarskapet där.

Nackdelarna som jag upplever med mitt nyttjande av bilpool om det är någon som är intresserad:
På helgerna kan det vara svårt att vara spontan (inga bilar lediga), och om det är nån ledig kostar dom 75kr tim för nån bamse-suv istället för 15 kr. Det kan ta udden av spontaniteten lite.
Det är riktigt jobbigt om man är nånstans och skall förlänga hyran för man vill stanna och så är det nån annan som bokat bilen precis efter. Det har hänt eller eller två gånger på ett par år.
Det borde finnas något incitament att checka in bilen tidigare. Som användare får man inget tillbaks om jag har hyran till säg kl 22, men jag checkar in den vid 20 och någon annan hyr den vid 21.
Zip-car hade som policy att aldrig lämna bilen mindre än kvartsfull (istället för Sunfleets halvfull). Jag gillade kvarts full bättre, blev färre tankningar och ingen skillnad att tanka 50 eller 30 liter (eller vad det nu blir).

Men på det stora hela (om det inte framgår) så är jag klart positiv till både Sunfleet och bilpooler över lag. (tills min model 3 kommer då vill säga :)) Ledsen för sjukt lång text!
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av ochso »

Galet bra poddavsnitt, mycket beröm till gästen också, han var mycket duktig på att prata och var mycket intressant att lyssna på! (vilket ni båda så klart också är :P )

Håller med om kritiken mot för långt intro, fast inte precis i början utan till när ni ska testa någon funktion i bilen. Fabian, denna lilla truddilutt är väldigt välskapad! Men kanske lite i längsta laget ;)
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av Elektrokungen »

Torkel skrev:
kler skrev:
...
Som förbättringsförslag så skulle jag gärna höra lite färre gissningar och lite mer kontrollerad fakta.
Ofta gör ni ett bra jobb, men då och då tycker jag mig höra sånt som snarare tangerar tyckande.
Det är er podd, ni bestämmer, men det är mina fem cent :)
Vill hålla med kler om att ni gör en utmärkt podd som man gärna lyssnar på. Däremot är tyckandet, privata utsvävningar och kemin er emellan det som gör podden. Sluta inte med det :)

Jag skulle önska att ni fortsätter prata om olika elbilar fast med fokus på Tesla. Sen kan Fabian gott halvera längden på introljuden, imo. Jag är otålig att podden ska börja!
Nej nej, introljudet är grymt! Det bör femdubblas! :-)
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av kler »

kler skrev:
Tror att ni är ganska mycket ut och cyklar (tyvärr) när ni argumenterar att självkörande bilar skulle kunna optimera bort trafikproblem.
Med "tyvärr" så menar jag alltså så som i att jag också hade velat att det var så som ni påstår. Var inte meningen att låta snorkig.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av Torkel »

kler skrev:
kler skrev:
Tror att ni är ganska mycket ut och cyklar (tyvärr) när ni argumenterar att självkörande bilar skulle kunna optimera bort trafikproblem.
Med "tyvärr" så menar jag alltså så som i att jag också hade velat att det var så som ni påstår. Var inte meningen att låta snorkig.
För mig framstod det från början precis så som du försöker för tydliga. Meddelandet var alltså totally kler. 8-)

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av Herr X »

kler skrev:
Tja

Tror att ni är ganska mycket ut och cyklar (tyvärr) när ni argumenterar att självkörande bilar skulle kunna optimera bort trafikproblem.
Vi menade nog inte att man pang bom ska avveckla all kollektivtrafik och ersätta med självkörande bilar. Men om man fokuserar på självkörande poddfordon som framtidens kollektivtrafik, kan man bygga helt andra typer av trafiksystem - leviterade vägar, tunnlar etc.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av gellerstam »

Herr X skrev:
kler skrev:
Tja

Tror att ni är ganska mycket ut och cyklar (tyvärr) när ni argumenterar att självkörande bilar skulle kunna optimera bort trafikproblem.
Vi menade nog inte att man pang bom ska avveckla all kollektivtrafik och ersätta med självkörande bilar. Men om man fokuserar på självkörande poddfordon som framtidens kollektivtrafik, kan man bygga helt andra typer av trafiksystem - leviterade vägar, tunnlar etc.
Kombinerat med Hyperloop. Pod från dörr till dörr.

Tesla Model Y
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av AGCF »

kler skrev:
Tja

Tror att ni är ganska mycket ut och cyklar (tyvärr) när ni argumenterar att självkörande bilar skulle kunna optimera bort trafikproblem.
För det första är det tyvärr väldigt svårt att jämföra internet och bilar. Bilar har ofta inte miljoner vägar att ta till sin destination.
Folk skulle också bli väldigt sura om man förstörde och kastade bort bilen och personerna i den och skickade ut en ny om den inte kom fram i tid...
Jag tror att jämförelsen är äpplen och päron.

En viss optimering kan man så klart uppnå genom att köra mindre ryckigt och dirigera trafik olika vägar. Men det rör sig kanske om några procents effektivisering.
Och även om det vore en ansenlig procent så är jag övertygad om att t.ex. Stockholmstrafiken inte skulle kunna ersättas av självkörande bilar. Tråkigt nog får jag tillägga.
Problemet med trafik är att X antal fordon tar upp Y yta. Det enda sättet att förbättra kalkylen märkbart är att vara fler personer i samma fordon; minska utrymme per capita helt enkelt.
Jag hittar ingen referens, men på Spårvägsmuséet i Stockholm så finns en pedagogisk bilkö (som sträcker sig ett antal kilometer) där alla förare skulle rymmas i samma tunnelbanevagn.

Självkörande bilar skulle dessutom skapa mer trafik, eftersom att de inte stannar vid sin destination. De kommer att köra runt tomma för att hämta nästa resenär. Alla kommer fortfarande att vilja åka till och från jobbet samma tid.

Om alla skulle åka runt i självkörande poddar som Fabian pratar om, så skulle man kunna uppnå ganska hög effektivitet om bilen fylldes med resenärer längs vägen (ingen egentid här tyvärr). Men det är fortfarande inte i närheten av vad en tunnelbana, och ganska långt ifrån vad en buss, sväljer.

Energiåtgången tror jag inte är något problem, så länge allt är eldrivet. Men ytan som krävs, det är problematiskt.


Om jag i samma tråd får passa på att tacka för en bra podd!

Som förbättringsförslag så skulle jag gärna höra lite färre gissningar och lite mer kontrollerad fakta.
Ofta gör ni ett bra jobb, men då och då tycker jag mig höra sånt som snarare tangerar tyckande.
Det är er podd, ni bestämmer, men det är mina fem cent :)
Jag tror också att du är ute och cyklar när du jämför fullsatta bussar och spårvagnar med snittbilen. En buss i linjetrafik i Sverige har i snitt 11 passagerare och en buss i Storbritannien som har en befolkningstäthet som är mer än 10 ggr Sveriges har i snitt.. också 11 passagerare. Kollektivtrafik har sin begränsning inbyggd i systemet. Att linjen börjar långt "bort" fyller på en i taget fram till en punkt når nästan alla ska av och/eller byta linje. Fordonen måste anpassas till den största volymen mellan två stationer och vid den mest trafikerade tidpunkten.

Jag tror och hoppas att självkörande fordon kan bidra till en sån säkerhetsförbättring att det blir aktuellt för den stora massan att åka små fordon likt renault twinzy. Fast inte så rackiga, men energisnål och utrymmessnål.

Edit. Ändrade från 9 till 11 för Sverige och UK ovan efter att jag dubbelkollat. /
Senast redigerad av AGCF, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av LarsL »

Självkörandeminibussar borde vara en bra och vettigt kompromiss. Gärna kopplade till en app där passagerarna kan boka/kalla på en buss. Jag tror Elon snackade om att göra något sånt på X-plattformen.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av Mickep »

Jag vet fortfarande inte vad man kan ha emot kollektivtrafik om man bor i stockholm (eller de andra städerna med väl utbyggd anslutningspunkter)
Där kan man åka med +-15 min när man vill åka för att komma fram +-100 m till dit man skall. Vad är problemet? Jag menar det är inte ofta man behöver frakta något utrymmeskrävande, och att sedan försöka hitta en parkeringsplats (som de 1/3 andra som åker runt i trafiken) är ju varken särskilt fördelaktigt om man ta hänsyn till tid, kostnad eller miljö även om man hade en elbil. i övriga tillfällen finns även taxi.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av 12man »

Mickep skrev:
Jag vet fortfarande inte vad man kan ha emot kollektivtrafik om man bor i stockholm (eller de andra städerna med väl utbyggd anslutningspunkter)
Där kan man åka med +-15 min när man vill åka för att komma fram +-100 m till dit man skall. Vad är problemet? Jag menar det är inte ofta man behöver frakta något utrymmeskrävande, och att sedan försöka hitta en parkeringsplats (som de 1/3 andra som åker runt i trafiken) är ju varken särskilt fördelaktigt om man ta hänsyn till tid, kostnad eller miljö även om man hade en elbil. i övriga tillfällen finns även taxi.
inget emot, men funkar egentligen bra endast om du åker som ekrarna på ett hjul, en resa sollentuna<->arninge tar c:a 1t15m med koll, tar 25 max med bil, det finns normalt sett gott om p-platser på bägge ställena,

+/- 100m du behagar skoja, +/- 10-15 minuters promenix snarare,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av Torkel »

Mickep skrev:
Jag vet fortfarande inte vad man kan ha emot kollektivtrafik om man bor i stockholm (eller de andra städerna med väl utbyggd anslutningspunkter)
Där kan man åka med +-15 min när man vill åka för att komma fram +-100 m till dit man skall. Vad är problemet? Jag menar det är inte ofta man behöver frakta något utrymmeskrävande, och att sedan försöka hitta en parkeringsplats (som de 1/3 andra som åker runt i trafiken) är ju varken särskilt fördelaktigt om man ta hänsyn till tid, kostnad eller miljö även om man hade en elbil. i övriga tillfällen finns även taxi.
Folk vill inte åka tillsammans. Det är inte svårare än så. Alla förutsättningar för omfattande samåkning finns redan.

Jag kan t.ex. själv mycket väl fråga de 50 grannar som bor inom 200 m om vi kan samåka. Vi hade kunnat äga hälften så många bilar om vi samarbetade. Men man vill inte. Bilar, särskilt bilar som kan köra snabbt, är i första hand lyx.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av kler »

AGCF skrev:
kler skrev:
Tja

Tror att ni är ganska mycket ut och cyklar (tyvärr) när ni argumenterar att självkörande bilar skulle kunna optimera bort trafikproblem.
För det första är det tyvärr väldigt svårt att jämföra internet och bilar. Bilar har ofta inte miljoner vägar att ta till sin destination.
Folk skulle också bli väldigt sura om man förstörde och kastade bort bilen och personerna i den och skickade ut en ny om den inte kom fram i tid...
Jag tror att jämförelsen är äpplen och päron.

En viss optimering kan man så klart uppnå genom att köra mindre ryckigt och dirigera trafik olika vägar. Men det rör sig kanske om några procents effektivisering.
Och även om det vore en ansenlig procent så är jag övertygad om att t.ex. Stockholmstrafiken inte skulle kunna ersättas av självkörande bilar. Tråkigt nog får jag tillägga.
Problemet med trafik är att X antal fordon tar upp Y yta. Det enda sättet att förbättra kalkylen märkbart är att vara fler personer i samma fordon; minska utrymme per capita helt enkelt.
Jag hittar ingen referens, men på Spårvägsmuséet i Stockholm så finns en pedagogisk bilkö (som sträcker sig ett antal kilometer) där alla förare skulle rymmas i samma tunnelbanevagn.

Självkörande bilar skulle dessutom skapa mer trafik, eftersom att de inte stannar vid sin destination. De kommer att köra runt tomma för att hämta nästa resenär. Alla kommer fortfarande att vilja åka till och från jobbet samma tid.

Om alla skulle åka runt i självkörande poddar som Fabian pratar om, så skulle man kunna uppnå ganska hög effektivitet om bilen fylldes med resenärer längs vägen (ingen egentid här tyvärr). Men det är fortfarande inte i närheten av vad en tunnelbana, och ganska långt ifrån vad en buss, sväljer.

Energiåtgången tror jag inte är något problem, så länge allt är eldrivet. Men ytan som krävs, det är problematiskt.


Om jag i samma tråd får passa på att tacka för en bra podd!

Som förbättringsförslag så skulle jag gärna höra lite färre gissningar och lite mer kontrollerad fakta.
Ofta gör ni ett bra jobb, men då och då tycker jag mig höra sånt som snarare tangerar tyckande.
Det är er podd, ni bestämmer, men det är mina fem cent :)
Jag tror också att du är ute och cyklar när du jämför fullsatta bussar och spårvagnar med snittbilen. En buss i linjetrafik i Sverige har i snitt 11 passagerare och en buss i Storbritannien som har en befolkningstäthet som är mer än 10 ggr Sveriges har i snitt.. också 11 passagerare. Kollektivtrafik har sin begränsning inbyggd i systemet. Att linjen börjar långt "bort" fyller på en i taget fram till en punkt når nästan alla ska av och/eller byta linje.
Snitt i såna här sammanhang är ganska meningslösa. Vad som är intressant är vad som sker under rusningstrafik.
Jag bor i Stockholm, och jag kan vittna om att det är fler än 11 personer på vilken buss som helst under rusning. Eller vilken tunnelbana som helst för den delen.

Den begränsningen som du pratar om, alltså att linjer börjar långt bort och sen åker till en punkt där folk antingen nått sin destination eller ska byta. Jag förstår inte på vilket sätt det är en begränsning. Du får gärna utveckla.
Logistiskt är det väldigt effektivt, om än trubbigt och obekvämt för passagerarna. Vilket också är en poäng, att folk får ta sig till punkter där det går att kliva av och på effektivt (det är inte effektivt att stanna för individuella av- påstigningar). Det är inte bekvämt för resenärerna, men effektivt logistiskt.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av AGCF »

kler skrev:
AGCF skrev:
kler skrev:
Tja

Tror att ni är ganska mycket ut och cyklar (tyvärr) när ni argumenterar att självkörande bilar skulle kunna optimera bort trafikproblem.
För det första är det tyvärr väldigt svårt att jämföra internet och bilar. Bilar har ofta inte miljoner vägar att ta till sin destination.
Folk skulle också bli väldigt sura om man förstörde och kastade bort bilen och personerna i den och skickade ut en ny om den inte kom fram i tid...
Jag tror att jämförelsen är äpplen och päron.

En viss optimering kan man så klart uppnå genom att köra mindre ryckigt och dirigera trafik olika vägar. Men det rör sig kanske om några procents effektivisering.
Och även om det vore en ansenlig procent så är jag övertygad om att t.ex. Stockholmstrafiken inte skulle kunna ersättas av självkörande bilar. Tråkigt nog får jag tillägga.
Problemet med trafik är att X antal fordon tar upp Y yta. Det enda sättet att förbättra kalkylen märkbart är att vara fler personer i samma fordon; minska utrymme per capita helt enkelt.
Jag hittar ingen referens, men på Spårvägsmuséet i Stockholm så finns en pedagogisk bilkö (som sträcker sig ett antal kilometer)...
Jag tror också att du är ute och cyklar när du jämför fullsatta bussar och spårvagnar med snittbilen. En buss i linjetrafik i Sverige har i snitt 11 passagerare och en buss i Storbritannien som har en befolkningstäthet som är mer än 10 ggr Sveriges har i snitt.. också 11 passagerare. Kollektivtrafik har sin begränsning inbyggd i systemet. Att linjen börjar långt "bort" fyller på en i taget fram till en punkt når nästan alla ska av och/eller byta linje.
Snitt i såna här sammanhang är ganska meningslösa. Vad som är intressant är vad som sker under rusningstrafik.
Jag bor i Stockholm, och jag kan vittna om att det är fler än 11 personer på vilken buss som helst under rusning. Eller vilken tunnelbana som helst för den delen.

Den begränsningen som du pratar om, alltså att linjer börjar långt bort och sen åker till en punkt där folk antingen nått sin destination eller ska byta. Jag förstår inte på vilket sätt det är en begränsning. Du får gärna utveckla.
Logistiskt är det väldigt effektivt, om än trubbigt och obekvämt för passagerarna. Vilket också är en poäng, att folk får ta sig till punkter där det går att kliva av och på effektivt (det är inte effektivt att stanna för individuella av- påstigningar). Det är inte bekvämt för resenärerna, men effektivt logistiskt.
Jag skulle också bli oerhört förvånad om en buss i rusning i Stockholm hade färre passagerare än genomsnittet i Sverige.

Jag försökte förklara att kollektivtrafiken till sin natur nästan inte kan nå högre beläggningsgrad än 11 personer per buss eftersom den matar från en massa hållplatser in till en nod och eventuellt byte och sedan pytsar ut hela vägen till ändhållplats. Belägget för det var att även om Sverige skulle ha 120 000 000 invånare, samma befolkningstäthet som UK skulle vi fortfarande få 11 passagerare per buss. Och om man tar bort de glesare linjerna längre ut så blir det färre passagerare även på de mer centrala linjerna.

Vi kan ju jämföra en bil som drar 0,6 liter milen och har 1,4 resande med en buss som drar 4,5 liter och har 11 resande. Mer eller mindre samma förbrukning. Bilen kan i regel åka mycket kortare sträcka raka vägen medan bussresenären för åka omvägar och stanna överallt.

Bussen vinner inte utsläppsmässigt.

Bussen vinner absolut inte bekvämlighetsmässingt.

Bussen vinner inte tidsmässigt.

Bussen kanske vinner trängselmässigt? Jag skulle vilja se en jättesimulering på det. Det skulle vara intressant.

Jag tror på fordon med 1-4 sittplatser för framtidens pendling.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av LarsL »

Ja bussen vinner ju inte ens mot en gammal fossil så den är ju i princip chanslös emot en elbil.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av Herr X »

Mickep skrev:
Jag vet fortfarande inte vad man kan ha emot kollektivtrafik om man bor i stockholm (eller de andra städerna med väl utbyggd anslutningspunkter)
Där kan man åka med +-15 min när man vill åka för att komma fram +-100 m till dit man skall. Vad är problemet? Jag menar det är inte ofta man behöver frakta något utrymmeskrävande, och att sedan försöka hitta en parkeringsplats (som de 1/3 andra som åker runt i trafiken) är ju varken särskilt fördelaktigt om man ta hänsyn till tid, kostnad eller miljö även om man hade en elbil. i övriga tillfällen finns även taxi.
Det handlar inte om att bekämpa kollektivtrafik, utan erbjuda något som är bättre. Vi människor strävar efter att förbättra för oss själva - att vi började telegrafera berodde inte på att postdiligenser var dåliga, utan att telegrafen var bättre. Min gamla Ericssontelefon var inte dålig, men min iPhone är bättre. Etc.

Autonoma poddfordon stannar precis utanför lägenhetsdörren och kör mig snabbaste vägen till min destination. Jag sitter ifred, arbetar, pratar telefon högt och gapskrattar åt ett Youtube-klipp med en rullande katt som någon precis delat på Facebook. Jag märker inte att det regnar ute, förrän det är dags att kliva ur. Då kilar jag snabbt till min destination och hinner bara få några få vattendroppar på mig innan jag är inne. Ah! Dagen har startat bra!

Traditionell kollektivtrafik stannar inte utanför min lägenhetsdörr. Istället måste jag traska mot närmsta tunnelbanestation i piskande regn i motvind. Jag kommer fram till stationen alldeles blöt och möts av en tiggande rumän som försöker få min uppmärksamhet. Jag ignorerar personen ifråga och går resolut ner i den pissluktande nedgången till tunnelbanan. Väl nere i tunnelbanan håller jag hårt i mobilen för att den inte ska bli stulen och tittar ner i marken för att inte råka möta någon annans blick. Tunnelbanetåget kommer och jag pushas ombord av massan av folk som samtidigt ska på. Jag står hela resan, men det gör mig ingenting. Det är skönt att stå lite ibland, och då är det dessutom lätt att vända sig om för att slippa ögonkontakt med den dragspelare tiggaren som går genom vagnen.
På väg upp genom dagens andra dusch av pisslukt fantiserar jag kring hur världen skulle sett ut om det fanns autonoma poddfordon...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av kler »

AGCF skrev:
kler skrev:
AGCF skrev:
kler skrev:
Tja

Tror att ni är ganska mycket ut och cyklar (tyvärr) när ni argumenterar att självkörande bilar skulle kunna optimera bort trafikproblem.
För det första är det tyvärr väldigt svårt att jämföra internet och bilar. Bilar har ofta inte miljoner vägar att ta till sin destination.
Folk skulle också bli väldigt sura om man förstörde och kastade bort bilen och personerna i den och skickade ut en ny om den inte kom fram i tid...
Jag tror att jämförelsen är äpplen och päron.

En viss optimering kan man så klart uppnå genom att köra mindre ryckigt och dirigera trafik olika vägar. Men det rör sig kanske om några procents effektivisering.
Och även om det vore en ansenlig procent så är jag övertygad om att t.ex. Stockholmstrafiken inte skulle kunna ersättas av självkörande bilar. Tråkigt nog får jag tillägga.
Problemet med trafik är att X antal fordon tar upp Y yta. Det enda sättet att förbättra kalkylen märkbart är att vara fler personer i samma fordon; minska utrymme per capita helt enkelt.
Jag hittar ingen referens, men på Spårvägsmuséet i Stockholm så finns en pedagogisk bilkö (som sträcker sig ett antal kilometer)...
Jag tror också att du är ute och cyklar när du jämför fullsatta bussar och spårvagnar med snittbilen. En buss i linjetrafik i Sverige har i snitt 11 passagerare och en buss i Storbritannien som har en befolkningstäthet som är mer än 10 ggr Sveriges har i snitt.. också 11 passagerare. Kollektivtrafik har sin begränsning inbyggd i systemet. Att linjen börjar långt "bort" fyller på en i taget fram till en punkt når nästan alla ska av och/eller byta linje.
Snitt i såna här sammanhang är ganska meningslösa. Vad som är intressant är vad som sker under rusningstrafik.
Jag bor i Stockholm, och jag kan vittna om att det är fler än 11 personer på vilken buss som helst under rusning. Eller vilken tunnelbana som helst för den delen.

Den begränsningen som du pratar om, alltså att linjer börjar långt bort och sen åker till en punkt där folk antingen nått sin destination eller ska byta. Jag förstår inte på vilket sätt det är en begränsning. Du får gärna utveckla.
Logistiskt är det väldigt effektivt, om än trubbigt och obekvämt för passagerarna. Vilket också är en poäng, att folk får ta sig till punkter där det går att kliva av och på effektivt (det är inte effektivt att stanna för individuella av- påstigningar). Det är inte bekvämt för resenärerna, men effektivt logistiskt.
Jag skulle också bli oerhört förvånad om en buss i rusning i Stockholm hade färre passagerare än genomsnittet i Sverige.

Jag försökte förklara att kollektivtrafiken till sin natur nästan inte kan nå högre beläggningsgrad än 11 personer per buss eftersom den matar från en massa hållplatser in till en nod och eventuellt byte och sedan pytsar ut hela vägen till ändhållplats. Belägget för det var att även om Sverige skulle ha 120 000 000 invånare, samma befolkningstäthet som UK skulle vi fortfarande få 11 passagerare per buss. Och om man tar bort de glesare linjerna längre ut så blir det färre passagerare även på de mer centrala linjerna.

Vi kan ju jämföra en bil som drar 0,6 liter milen och har 1,4 resande med en buss som drar 4,5 liter och har 11 resande. Mer eller mindre samma förbrukning. Bilen kan i regel åka mycket kortare sträcka raka vägen medan bussresenären för åka omvägar och stanna överallt.

Bussen vinner inte utsläppsmässigt.

Bussen vinner absolut inte bekvämlighetsmässingt.

Bussen vinner inte tidsmässigt.

Bussen kanske vinner trängselmässigt? Jag skulle vilja se en jättesimulering på det. Det skulle vara intressant.

Jag tror på fordon med 1-4 sittplatser för framtidens pendling.
Nu blandar du in bränsleförbrukning. Det ingår inte i min tes, utan jag är framför allt intresserad av trafikens flöde.

Jag förstår inte vad du fått det där med 11 passagerare ifrån. Och vad menar du med det? Menar du att det i snitt är 11 personer på vilken given buss som helst genom dess resa? Är det snittet ett snitt mellan alla busstorlekar. Låter som något du drar till med. Eller så förstår jag dig bara inte.

Ett fordon som kommer fram fullt till ändhållplats måste i nån mening anses vara effektivt (ur trafikperspektiv, inte nödvändigtvis energiperspektiv).
Att fordonet sen färdats långt och att det initialt inte är fullt är ju inte något misslyckande eller på det viset ineffektivt.

Jag tror att en uppskattningsuträkning för att få veta om poddar skulle funka vore "enkel" om man kände till ytan per capita hos de olika fordonen (tunnelbana, buss & bil) samt kapaciteten på vägar och spår (som jag antar skulle kunna översättas från genomströmning * tid == yta).
Sen är ju verkligheten mycket mer komplicerad med olika koncentrationer på olika platser. Men det skulle ge en fingervisning om det vore möjligt eller tvärtom uppåt väggarna.

Skulle gärna också se en simulering, vore sjukt kul. Funderar nästan på att ta paus i Machine Learning-studierna och läsa köteori :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av Herr X »

kler skrev:
Sen är ju verkligheten mycket mer komplicerad med olika koncentrationer på olika platser. Men det skulle ge en fingervisning om det vore möjligt eller tvärtom uppåt väggarna.
Det är ju kollektivtrafiken som gör att folk koncentreras på vissa platser. Alla bor inte just på T-centralen, utan de tvingas dit på grund av begränsningarna i kollektivtrafiken. Om du i rusningstrafik kikar in på vilken som helst av de gatorna där folk faktiskt bor så ser du ändå inte mer än en handfull personer som är på väg någonstans. Med några lager av tunnlar för att transportera poddar in i och bort från centrum så hade man snabbt kunnat bygga ett poddbaserat kollektivtrafiksystem!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av bylund »

Ett system av självkörande bilar, med någon form av kollaborativt eller centralt planerande av trafiken, kan få betydligt bättre flöde på samma yta än dagens bilar där förare försöker att optimera sin egen färd med beslut baserade på bristande information av vart andra i trafiken ska. I korsningar kan bilar t ex skära varandras väg mycket mindre marginal, då det inte råder tvivel om de andras avsikter. Man kan fylla en väg till dess kapacitetsmaximum, men inte mer, så att det inte blir köer. Annan trafik kan ta alternativa vägar, eller helt enkelt vänta på avreseplatsen på en slot.

Men största fördelen som CAR Sverige uttrycker det
Med självkörande bilar behövs varken förare eller passagerare!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av AGCF »

Jag förstår inte vad du fått det där med 11 passagerare ifrån. Och vad menar du med det? Menar du att det i snitt är 11 personer på vilken given buss som helst genom dess resa? Är det snittet ett snitt mellan alla busstorlekar. Låter som något du drar till med. Eller så förstår jag dig bara inte.
Man tar bara kollektivtrafikens egen statistik för bussar i linjetrafik. Antal personkilometer genom antal fordonskilometer. Då får man det genomsnittliga antalet passagerare på hela linjerna. Ett intressant mått tycker jag. De flesta länder har den statistiken.

I alla fall i min kommun är bussen synonymt med att det är bra för miljön. Då utgår man inte från verkligheten utan tror att om alla åkte buss så skulle bussen vara fullsatt. Men så är det inte. Någon buss kl 7-8 skulle vara möjligen vara fullsatt mellan de mest trafikerade hållplatserna innan folk klagade. Det skulle leda till att man satte in fler avgångar och köpte in fler fordon.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Skriv svar