S02E05: En försmak av framtiden

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av Herr X »

kler skrev:
Tja

Tror att ni är ganska mycket ut och cyklar (tyvärr) när ni argumenterar att självkörande bilar skulle kunna optimera bort trafikproblem.
Vi menade nog inte att man pang bom ska avveckla all kollektivtrafik och ersätta med självkörande bilar. Men om man fokuserar på självkörande poddfordon som framtidens kollektivtrafik, kan man bygga helt andra typer av trafiksystem - leviterade vägar, tunnlar etc.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av gellerstam »

Herr X skrev:
kler skrev:
Tja

Tror att ni är ganska mycket ut och cyklar (tyvärr) när ni argumenterar att självkörande bilar skulle kunna optimera bort trafikproblem.
Vi menade nog inte att man pang bom ska avveckla all kollektivtrafik och ersätta med självkörande bilar. Men om man fokuserar på självkörande poddfordon som framtidens kollektivtrafik, kan man bygga helt andra typer av trafiksystem - leviterade vägar, tunnlar etc.
Kombinerat med Hyperloop. Pod från dörr till dörr.

Tesla Model Y
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av AGCF »

kler skrev:
Tja

Tror att ni är ganska mycket ut och cyklar (tyvärr) när ni argumenterar att självkörande bilar skulle kunna optimera bort trafikproblem.
För det första är det tyvärr väldigt svårt att jämföra internet och bilar. Bilar har ofta inte miljoner vägar att ta till sin destination.
Folk skulle också bli väldigt sura om man förstörde och kastade bort bilen och personerna i den och skickade ut en ny om den inte kom fram i tid...
Jag tror att jämförelsen är äpplen och päron.

En viss optimering kan man så klart uppnå genom att köra mindre ryckigt och dirigera trafik olika vägar. Men det rör sig kanske om några procents effektivisering.
Och även om det vore en ansenlig procent så är jag övertygad om att t.ex. Stockholmstrafiken inte skulle kunna ersättas av självkörande bilar. Tråkigt nog får jag tillägga.
Problemet med trafik är att X antal fordon tar upp Y yta. Det enda sättet att förbättra kalkylen märkbart är att vara fler personer i samma fordon; minska utrymme per capita helt enkelt.
Jag hittar ingen referens, men på Spårvägsmuséet i Stockholm så finns en pedagogisk bilkö (som sträcker sig ett antal kilometer) där alla förare skulle rymmas i samma tunnelbanevagn.

Självkörande bilar skulle dessutom skapa mer trafik, eftersom att de inte stannar vid sin destination. De kommer att köra runt tomma för att hämta nästa resenär. Alla kommer fortfarande att vilja åka till och från jobbet samma tid.

Om alla skulle åka runt i självkörande poddar som Fabian pratar om, så skulle man kunna uppnå ganska hög effektivitet om bilen fylldes med resenärer längs vägen (ingen egentid här tyvärr). Men det är fortfarande inte i närheten av vad en tunnelbana, och ganska långt ifrån vad en buss, sväljer.

Energiåtgången tror jag inte är något problem, så länge allt är eldrivet. Men ytan som krävs, det är problematiskt.


Om jag i samma tråd får passa på att tacka för en bra podd!

Som förbättringsförslag så skulle jag gärna höra lite färre gissningar och lite mer kontrollerad fakta.
Ofta gör ni ett bra jobb, men då och då tycker jag mig höra sånt som snarare tangerar tyckande.
Det är er podd, ni bestämmer, men det är mina fem cent :)
Jag tror också att du är ute och cyklar när du jämför fullsatta bussar och spårvagnar med snittbilen. En buss i linjetrafik i Sverige har i snitt 11 passagerare och en buss i Storbritannien som har en befolkningstäthet som är mer än 10 ggr Sveriges har i snitt.. också 11 passagerare. Kollektivtrafik har sin begränsning inbyggd i systemet. Att linjen börjar långt "bort" fyller på en i taget fram till en punkt når nästan alla ska av och/eller byta linje. Fordonen måste anpassas till den största volymen mellan två stationer och vid den mest trafikerade tidpunkten.

Jag tror och hoppas att självkörande fordon kan bidra till en sån säkerhetsförbättring att det blir aktuellt för den stora massan att åka små fordon likt renault twinzy. Fast inte så rackiga, men energisnål och utrymmessnål.

Edit. Ändrade från 9 till 11 för Sverige och UK ovan efter att jag dubbelkollat. /
Senast redigerad av AGCF, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av LarsL »

Självkörandeminibussar borde vara en bra och vettigt kompromiss. Gärna kopplade till en app där passagerarna kan boka/kalla på en buss. Jag tror Elon snackade om att göra något sånt på X-plattformen.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av Mickep »

Jag vet fortfarande inte vad man kan ha emot kollektivtrafik om man bor i stockholm (eller de andra städerna med väl utbyggd anslutningspunkter)
Där kan man åka med +-15 min när man vill åka för att komma fram +-100 m till dit man skall. Vad är problemet? Jag menar det är inte ofta man behöver frakta något utrymmeskrävande, och att sedan försöka hitta en parkeringsplats (som de 1/3 andra som åker runt i trafiken) är ju varken särskilt fördelaktigt om man ta hänsyn till tid, kostnad eller miljö även om man hade en elbil. i övriga tillfällen finns även taxi.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av 12man »

Mickep skrev:
Jag vet fortfarande inte vad man kan ha emot kollektivtrafik om man bor i stockholm (eller de andra städerna med väl utbyggd anslutningspunkter)
Där kan man åka med +-15 min när man vill åka för att komma fram +-100 m till dit man skall. Vad är problemet? Jag menar det är inte ofta man behöver frakta något utrymmeskrävande, och att sedan försöka hitta en parkeringsplats (som de 1/3 andra som åker runt i trafiken) är ju varken särskilt fördelaktigt om man ta hänsyn till tid, kostnad eller miljö även om man hade en elbil. i övriga tillfällen finns även taxi.
inget emot, men funkar egentligen bra endast om du åker som ekrarna på ett hjul, en resa sollentuna<->arninge tar c:a 1t15m med koll, tar 25 max med bil, det finns normalt sett gott om p-platser på bägge ställena,

+/- 100m du behagar skoja, +/- 10-15 minuters promenix snarare,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av Torkel »

Mickep skrev:
Jag vet fortfarande inte vad man kan ha emot kollektivtrafik om man bor i stockholm (eller de andra städerna med väl utbyggd anslutningspunkter)
Där kan man åka med +-15 min när man vill åka för att komma fram +-100 m till dit man skall. Vad är problemet? Jag menar det är inte ofta man behöver frakta något utrymmeskrävande, och att sedan försöka hitta en parkeringsplats (som de 1/3 andra som åker runt i trafiken) är ju varken särskilt fördelaktigt om man ta hänsyn till tid, kostnad eller miljö även om man hade en elbil. i övriga tillfällen finns även taxi.
Folk vill inte åka tillsammans. Det är inte svårare än så. Alla förutsättningar för omfattande samåkning finns redan.

Jag kan t.ex. själv mycket väl fråga de 50 grannar som bor inom 200 m om vi kan samåka. Vi hade kunnat äga hälften så många bilar om vi samarbetade. Men man vill inte. Bilar, särskilt bilar som kan köra snabbt, är i första hand lyx.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av kler »

AGCF skrev:
kler skrev:
Tja

Tror att ni är ganska mycket ut och cyklar (tyvärr) när ni argumenterar att självkörande bilar skulle kunna optimera bort trafikproblem.
För det första är det tyvärr väldigt svårt att jämföra internet och bilar. Bilar har ofta inte miljoner vägar att ta till sin destination.
Folk skulle också bli väldigt sura om man förstörde och kastade bort bilen och personerna i den och skickade ut en ny om den inte kom fram i tid...
Jag tror att jämförelsen är äpplen och päron.

En viss optimering kan man så klart uppnå genom att köra mindre ryckigt och dirigera trafik olika vägar. Men det rör sig kanske om några procents effektivisering.
Och även om det vore en ansenlig procent så är jag övertygad om att t.ex. Stockholmstrafiken inte skulle kunna ersättas av självkörande bilar. Tråkigt nog får jag tillägga.
Problemet med trafik är att X antal fordon tar upp Y yta. Det enda sättet att förbättra kalkylen märkbart är att vara fler personer i samma fordon; minska utrymme per capita helt enkelt.
Jag hittar ingen referens, men på Spårvägsmuséet i Stockholm så finns en pedagogisk bilkö (som sträcker sig ett antal kilometer) där alla förare skulle rymmas i samma tunnelbanevagn.

Självkörande bilar skulle dessutom skapa mer trafik, eftersom att de inte stannar vid sin destination. De kommer att köra runt tomma för att hämta nästa resenär. Alla kommer fortfarande att vilja åka till och från jobbet samma tid.

Om alla skulle åka runt i självkörande poddar som Fabian pratar om, så skulle man kunna uppnå ganska hög effektivitet om bilen fylldes med resenärer längs vägen (ingen egentid här tyvärr). Men det är fortfarande inte i närheten av vad en tunnelbana, och ganska långt ifrån vad en buss, sväljer.

Energiåtgången tror jag inte är något problem, så länge allt är eldrivet. Men ytan som krävs, det är problematiskt.


Om jag i samma tråd får passa på att tacka för en bra podd!

Som förbättringsförslag så skulle jag gärna höra lite färre gissningar och lite mer kontrollerad fakta.
Ofta gör ni ett bra jobb, men då och då tycker jag mig höra sånt som snarare tangerar tyckande.
Det är er podd, ni bestämmer, men det är mina fem cent :)
Jag tror också att du är ute och cyklar när du jämför fullsatta bussar och spårvagnar med snittbilen. En buss i linjetrafik i Sverige har i snitt 11 passagerare och en buss i Storbritannien som har en befolkningstäthet som är mer än 10 ggr Sveriges har i snitt.. också 11 passagerare. Kollektivtrafik har sin begränsning inbyggd i systemet. Att linjen börjar långt "bort" fyller på en i taget fram till en punkt når nästan alla ska av och/eller byta linje.
Snitt i såna här sammanhang är ganska meningslösa. Vad som är intressant är vad som sker under rusningstrafik.
Jag bor i Stockholm, och jag kan vittna om att det är fler än 11 personer på vilken buss som helst under rusning. Eller vilken tunnelbana som helst för den delen.

Den begränsningen som du pratar om, alltså att linjer börjar långt bort och sen åker till en punkt där folk antingen nått sin destination eller ska byta. Jag förstår inte på vilket sätt det är en begränsning. Du får gärna utveckla.
Logistiskt är det väldigt effektivt, om än trubbigt och obekvämt för passagerarna. Vilket också är en poäng, att folk får ta sig till punkter där det går att kliva av och på effektivt (det är inte effektivt att stanna för individuella av- påstigningar). Det är inte bekvämt för resenärerna, men effektivt logistiskt.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av AGCF »

kler skrev:
AGCF skrev:
kler skrev:
Tja

Tror att ni är ganska mycket ut och cyklar (tyvärr) när ni argumenterar att självkörande bilar skulle kunna optimera bort trafikproblem.
För det första är det tyvärr väldigt svårt att jämföra internet och bilar. Bilar har ofta inte miljoner vägar att ta till sin destination.
Folk skulle också bli väldigt sura om man förstörde och kastade bort bilen och personerna i den och skickade ut en ny om den inte kom fram i tid...
Jag tror att jämförelsen är äpplen och päron.

En viss optimering kan man så klart uppnå genom att köra mindre ryckigt och dirigera trafik olika vägar. Men det rör sig kanske om några procents effektivisering.
Och även om det vore en ansenlig procent så är jag övertygad om att t.ex. Stockholmstrafiken inte skulle kunna ersättas av självkörande bilar. Tråkigt nog får jag tillägga.
Problemet med trafik är att X antal fordon tar upp Y yta. Det enda sättet att förbättra kalkylen märkbart är att vara fler personer i samma fordon; minska utrymme per capita helt enkelt.
Jag hittar ingen referens, men på Spårvägsmuséet i Stockholm så finns en pedagogisk bilkö (som sträcker sig ett antal kilometer)...
Jag tror också att du är ute och cyklar när du jämför fullsatta bussar och spårvagnar med snittbilen. En buss i linjetrafik i Sverige har i snitt 11 passagerare och en buss i Storbritannien som har en befolkningstäthet som är mer än 10 ggr Sveriges har i snitt.. också 11 passagerare. Kollektivtrafik har sin begränsning inbyggd i systemet. Att linjen börjar långt "bort" fyller på en i taget fram till en punkt når nästan alla ska av och/eller byta linje.
Snitt i såna här sammanhang är ganska meningslösa. Vad som är intressant är vad som sker under rusningstrafik.
Jag bor i Stockholm, och jag kan vittna om att det är fler än 11 personer på vilken buss som helst under rusning. Eller vilken tunnelbana som helst för den delen.

Den begränsningen som du pratar om, alltså att linjer börjar långt bort och sen åker till en punkt där folk antingen nått sin destination eller ska byta. Jag förstår inte på vilket sätt det är en begränsning. Du får gärna utveckla.
Logistiskt är det väldigt effektivt, om än trubbigt och obekvämt för passagerarna. Vilket också är en poäng, att folk får ta sig till punkter där det går att kliva av och på effektivt (det är inte effektivt att stanna för individuella av- påstigningar). Det är inte bekvämt för resenärerna, men effektivt logistiskt.
Jag skulle också bli oerhört förvånad om en buss i rusning i Stockholm hade färre passagerare än genomsnittet i Sverige.

Jag försökte förklara att kollektivtrafiken till sin natur nästan inte kan nå högre beläggningsgrad än 11 personer per buss eftersom den matar från en massa hållplatser in till en nod och eventuellt byte och sedan pytsar ut hela vägen till ändhållplats. Belägget för det var att även om Sverige skulle ha 120 000 000 invånare, samma befolkningstäthet som UK skulle vi fortfarande få 11 passagerare per buss. Och om man tar bort de glesare linjerna längre ut så blir det färre passagerare även på de mer centrala linjerna.

Vi kan ju jämföra en bil som drar 0,6 liter milen och har 1,4 resande med en buss som drar 4,5 liter och har 11 resande. Mer eller mindre samma förbrukning. Bilen kan i regel åka mycket kortare sträcka raka vägen medan bussresenären för åka omvägar och stanna överallt.

Bussen vinner inte utsläppsmässigt.

Bussen vinner absolut inte bekvämlighetsmässingt.

Bussen vinner inte tidsmässigt.

Bussen kanske vinner trängselmässigt? Jag skulle vilja se en jättesimulering på det. Det skulle vara intressant.

Jag tror på fordon med 1-4 sittplatser för framtidens pendling.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av LarsL »

Ja bussen vinner ju inte ens mot en gammal fossil så den är ju i princip chanslös emot en elbil.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av Herr X »

Mickep skrev:
Jag vet fortfarande inte vad man kan ha emot kollektivtrafik om man bor i stockholm (eller de andra städerna med väl utbyggd anslutningspunkter)
Där kan man åka med +-15 min när man vill åka för att komma fram +-100 m till dit man skall. Vad är problemet? Jag menar det är inte ofta man behöver frakta något utrymmeskrävande, och att sedan försöka hitta en parkeringsplats (som de 1/3 andra som åker runt i trafiken) är ju varken särskilt fördelaktigt om man ta hänsyn till tid, kostnad eller miljö även om man hade en elbil. i övriga tillfällen finns även taxi.
Det handlar inte om att bekämpa kollektivtrafik, utan erbjuda något som är bättre. Vi människor strävar efter att förbättra för oss själva - att vi började telegrafera berodde inte på att postdiligenser var dåliga, utan att telegrafen var bättre. Min gamla Ericssontelefon var inte dålig, men min iPhone är bättre. Etc.

Autonoma poddfordon stannar precis utanför lägenhetsdörren och kör mig snabbaste vägen till min destination. Jag sitter ifred, arbetar, pratar telefon högt och gapskrattar åt ett Youtube-klipp med en rullande katt som någon precis delat på Facebook. Jag märker inte att det regnar ute, förrän det är dags att kliva ur. Då kilar jag snabbt till min destination och hinner bara få några få vattendroppar på mig innan jag är inne. Ah! Dagen har startat bra!

Traditionell kollektivtrafik stannar inte utanför min lägenhetsdörr. Istället måste jag traska mot närmsta tunnelbanestation i piskande regn i motvind. Jag kommer fram till stationen alldeles blöt och möts av en tiggande rumän som försöker få min uppmärksamhet. Jag ignorerar personen ifråga och går resolut ner i den pissluktande nedgången till tunnelbanan. Väl nere i tunnelbanan håller jag hårt i mobilen för att den inte ska bli stulen och tittar ner i marken för att inte råka möta någon annans blick. Tunnelbanetåget kommer och jag pushas ombord av massan av folk som samtidigt ska på. Jag står hela resan, men det gör mig ingenting. Det är skönt att stå lite ibland, och då är det dessutom lätt att vända sig om för att slippa ögonkontakt med den dragspelare tiggaren som går genom vagnen.
På väg upp genom dagens andra dusch av pisslukt fantiserar jag kring hur världen skulle sett ut om det fanns autonoma poddfordon...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av kler »

AGCF skrev:
kler skrev:
AGCF skrev:
kler skrev:
Tja

Tror att ni är ganska mycket ut och cyklar (tyvärr) när ni argumenterar att självkörande bilar skulle kunna optimera bort trafikproblem.
För det första är det tyvärr väldigt svårt att jämföra internet och bilar. Bilar har ofta inte miljoner vägar att ta till sin destination.
Folk skulle också bli väldigt sura om man förstörde och kastade bort bilen och personerna i den och skickade ut en ny om den inte kom fram i tid...
Jag tror att jämförelsen är äpplen och päron.

En viss optimering kan man så klart uppnå genom att köra mindre ryckigt och dirigera trafik olika vägar. Men det rör sig kanske om några procents effektivisering.
Och även om det vore en ansenlig procent så är jag övertygad om att t.ex. Stockholmstrafiken inte skulle kunna ersättas av självkörande bilar. Tråkigt nog får jag tillägga.
Problemet med trafik är att X antal fordon tar upp Y yta. Det enda sättet att förbättra kalkylen märkbart är att vara fler personer i samma fordon; minska utrymme per capita helt enkelt.
Jag hittar ingen referens, men på Spårvägsmuséet i Stockholm så finns en pedagogisk bilkö (som sträcker sig ett antal kilometer)...
Jag tror också att du är ute och cyklar när du jämför fullsatta bussar och spårvagnar med snittbilen. En buss i linjetrafik i Sverige har i snitt 11 passagerare och en buss i Storbritannien som har en befolkningstäthet som är mer än 10 ggr Sveriges har i snitt.. också 11 passagerare. Kollektivtrafik har sin begränsning inbyggd i systemet. Att linjen börjar långt "bort" fyller på en i taget fram till en punkt når nästan alla ska av och/eller byta linje.
Snitt i såna här sammanhang är ganska meningslösa. Vad som är intressant är vad som sker under rusningstrafik.
Jag bor i Stockholm, och jag kan vittna om att det är fler än 11 personer på vilken buss som helst under rusning. Eller vilken tunnelbana som helst för den delen.

Den begränsningen som du pratar om, alltså att linjer börjar långt bort och sen åker till en punkt där folk antingen nått sin destination eller ska byta. Jag förstår inte på vilket sätt det är en begränsning. Du får gärna utveckla.
Logistiskt är det väldigt effektivt, om än trubbigt och obekvämt för passagerarna. Vilket också är en poäng, att folk får ta sig till punkter där det går att kliva av och på effektivt (det är inte effektivt att stanna för individuella av- påstigningar). Det är inte bekvämt för resenärerna, men effektivt logistiskt.
Jag skulle också bli oerhört förvånad om en buss i rusning i Stockholm hade färre passagerare än genomsnittet i Sverige.

Jag försökte förklara att kollektivtrafiken till sin natur nästan inte kan nå högre beläggningsgrad än 11 personer per buss eftersom den matar från en massa hållplatser in till en nod och eventuellt byte och sedan pytsar ut hela vägen till ändhållplats. Belägget för det var att även om Sverige skulle ha 120 000 000 invånare, samma befolkningstäthet som UK skulle vi fortfarande få 11 passagerare per buss. Och om man tar bort de glesare linjerna längre ut så blir det färre passagerare även på de mer centrala linjerna.

Vi kan ju jämföra en bil som drar 0,6 liter milen och har 1,4 resande med en buss som drar 4,5 liter och har 11 resande. Mer eller mindre samma förbrukning. Bilen kan i regel åka mycket kortare sträcka raka vägen medan bussresenären för åka omvägar och stanna överallt.

Bussen vinner inte utsläppsmässigt.

Bussen vinner absolut inte bekvämlighetsmässingt.

Bussen vinner inte tidsmässigt.

Bussen kanske vinner trängselmässigt? Jag skulle vilja se en jättesimulering på det. Det skulle vara intressant.

Jag tror på fordon med 1-4 sittplatser för framtidens pendling.
Nu blandar du in bränsleförbrukning. Det ingår inte i min tes, utan jag är framför allt intresserad av trafikens flöde.

Jag förstår inte vad du fått det där med 11 passagerare ifrån. Och vad menar du med det? Menar du att det i snitt är 11 personer på vilken given buss som helst genom dess resa? Är det snittet ett snitt mellan alla busstorlekar. Låter som något du drar till med. Eller så förstår jag dig bara inte.

Ett fordon som kommer fram fullt till ändhållplats måste i nån mening anses vara effektivt (ur trafikperspektiv, inte nödvändigtvis energiperspektiv).
Att fordonet sen färdats långt och att det initialt inte är fullt är ju inte något misslyckande eller på det viset ineffektivt.

Jag tror att en uppskattningsuträkning för att få veta om poddar skulle funka vore "enkel" om man kände till ytan per capita hos de olika fordonen (tunnelbana, buss & bil) samt kapaciteten på vägar och spår (som jag antar skulle kunna översättas från genomströmning * tid == yta).
Sen är ju verkligheten mycket mer komplicerad med olika koncentrationer på olika platser. Men det skulle ge en fingervisning om det vore möjligt eller tvärtom uppåt väggarna.

Skulle gärna också se en simulering, vore sjukt kul. Funderar nästan på att ta paus i Machine Learning-studierna och läsa köteori :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av Herr X »

kler skrev:
Sen är ju verkligheten mycket mer komplicerad med olika koncentrationer på olika platser. Men det skulle ge en fingervisning om det vore möjligt eller tvärtom uppåt väggarna.
Det är ju kollektivtrafiken som gör att folk koncentreras på vissa platser. Alla bor inte just på T-centralen, utan de tvingas dit på grund av begränsningarna i kollektivtrafiken. Om du i rusningstrafik kikar in på vilken som helst av de gatorna där folk faktiskt bor så ser du ändå inte mer än en handfull personer som är på väg någonstans. Med några lager av tunnlar för att transportera poddar in i och bort från centrum så hade man snabbt kunnat bygga ett poddbaserat kollektivtrafiksystem!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av bylund »

Ett system av självkörande bilar, med någon form av kollaborativt eller centralt planerande av trafiken, kan få betydligt bättre flöde på samma yta än dagens bilar där förare försöker att optimera sin egen färd med beslut baserade på bristande information av vart andra i trafiken ska. I korsningar kan bilar t ex skära varandras väg mycket mindre marginal, då det inte råder tvivel om de andras avsikter. Man kan fylla en väg till dess kapacitetsmaximum, men inte mer, så att det inte blir köer. Annan trafik kan ta alternativa vägar, eller helt enkelt vänta på avreseplatsen på en slot.

Men största fördelen som CAR Sverige uttrycker det
Med självkörande bilar behövs varken förare eller passagerare!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av AGCF »

Jag förstår inte vad du fått det där med 11 passagerare ifrån. Och vad menar du med det? Menar du att det i snitt är 11 personer på vilken given buss som helst genom dess resa? Är det snittet ett snitt mellan alla busstorlekar. Låter som något du drar till med. Eller så förstår jag dig bara inte.
Man tar bara kollektivtrafikens egen statistik för bussar i linjetrafik. Antal personkilometer genom antal fordonskilometer. Då får man det genomsnittliga antalet passagerare på hela linjerna. Ett intressant mått tycker jag. De flesta länder har den statistiken.

I alla fall i min kommun är bussen synonymt med att det är bra för miljön. Då utgår man inte från verkligheten utan tror att om alla åkte buss så skulle bussen vara fullsatt. Men så är det inte. Någon buss kl 7-8 skulle vara möjligen vara fullsatt mellan de mest trafikerade hållplatserna innan folk klagade. Det skulle leda till att man satte in fler avgångar och köpte in fler fordon.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3613
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av jonasl »

Ett "problem" med kollektivtrafik är att om den är för bra eller för billig så ökar nyttjandet, och då blir det obalans i systemet.

Främsta argumentet mot fri/100% skattefinansierad kollektivtrafik i Stockholm är att den redan idag är är nyttjad till bristningsgränsen under delar av dygnet, och det blir ett stort kliv upp kostnad för att öka kapaciteten.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av chpaulin »

Gick precis av blå linjen vid fridhemsplan och för er som inte bor i Stockholm så är det den linjen som haft minst problem med kapaciteten. Nu var den så himla packad så man knappt kom av när den stannade. Gröna linjen har länge varit på bristningsgränsen.

Jag tycker att kollektivtrafik är bra och ett nödvändigt komplement till bilen får dem som inte kan/vill eller får ha bil. Problemet är att den är så jävla dålig! Aldrig i tid, alltid trångt och varken linjedragningarna eller hållplatserna är där de borde vara nästan 100% av gångerna.

Jag är fram emot dagarna när jag skall hämta på dagis för då har jag bilen :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av kler »

Herr X skrev:
Det är ju kollektivtrafiken som gör att folk koncentreras på vissa platser. Alla bor inte just på T-centralen, utan de tvingas dit på grund av begränsningarna i kollektivtrafiken. Om du i rusningstrafik kikar in på vilken som helst av de gatorna där folk faktiskt bor så ser du ändå inte mer än en handfull personer som är på väg någonstans.
Jag tror inte att det stämmer. Liknande boiler plates skulle uppstå så snart de stora gatorna mynnade ut i större gator, tror jag. Fenomenet T-Centralen skulle uppstå överallt på alla större genomfartsgator i och omkring Stockholm. Vägar är visserligen mer dynamiska än räls, så tillvida att man kan välja andra vägar, men inte så mycket mer dynamiska. Är man söder om Stockholm (säg Midsommarkransen) och ska norr om Stockholm (säg Jakobsberg) så har du kanske 2-5 vägar att välja emellan (gissar bara). Men dessa vägar (även med 4-6-personers poddfordon låt säga) är fortfarande betydligt mindre effektiva (ytmässigt) än t.ex. tåg.

Jag tror att du ska tänka så här: Ytmässigt är poddbilar kanske 50x större än en tunnelbanevagn (ren gissning - men vi kan vara överens om att poddbilar, även med fler passagerare i sig, tar betydligt större plats än vad en tunnelbana fullproppad gör). Så ta hela tunnelbanenätet (det rullar kanske in 2 banor i minuten på T-centralen?) och expandera den ytan över stadens vägnät. Där har du trafik i sin grundform.

Herr X skrev:
Med några lager av tunnlar för att transportera poddar in i och bort från centrum så hade man snabbt kunnat bygga ett poddbaserat kollektivtrafiksystem!
Börjar du blanda in helt ny infrastruktur, då kanske kalkylen ser lite annorlunda ut. Men tunnlar är ju traditionellt dyra och tar lång tid att bygga (får se vad Elon kan göra på den punkten naturligtvis :) ).
Du har inte övertygat mig än :)

Till allt detta, så kommer väldigt många vilja åka podd om det blir billigt och bekvämt, samt att vi blir fler människor hela tiden (grattis till person nummer 10 000 000 btw). Men vägytorna ökas inte i paritet.

Så mina 5 cent är att självkörande bilar/poddar kommer att vara ett sätt att ta sig fram. Men i tätt befolkade områden så kommer tunnelbanan, eller andra fordon med stor volym som går på bestämda tider, att behövas för att forsla runt alla.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av kler »

AGCF skrev:
Jag förstår inte vad du fått det där med 11 passagerare ifrån. Och vad menar du med det? Menar du att det i snitt är 11 personer på vilken given buss som helst genom dess resa? Är det snittet ett snitt mellan alla busstorlekar. Låter som något du drar till med. Eller så förstår jag dig bara inte.
Man tar bara kollektivtrafikens egen statistik för bussar i linjetrafik. Antal personkilometer genom antal fordonskilometer. Då får man det genomsnittliga antalet passagerare på hela linjerna. Ett intressant mått tycker jag. De flesta länder har den statistiken.
Visst, statistik är alltid intressant. Men du kan inte slänga in det antalet som en variabel när vi pratar om rusningstrafik.
Att kollektivtrafiken är ineffektiv ur ett energiperspektiv på natten t.ex., det är en annan fråga.
Jag diskuterar som sagt trafikflöde, trafikens effektivitet ur ett flödesperspektiv. Då står jag fast vid att detta snittvärde är helt irrelevant, även om nu de flest länder har den statistiken (hur du nu vet det).
AGCF skrev:
I alla fall i min kommun är bussen synonymt med att det är bra för miljön. Då utgår man inte från verkligheten utan tror att om alla åkte buss så skulle bussen vara fullsatt. Men så är det inte. Någon buss kl 7-8 skulle vara möjligen vara fullsatt mellan de mest trafikerade hållplatserna innan folk klagade. Det skulle leda till att man satte in fler avgångar och köpte in fler fordon.
Då diskuterar du igen kollektivtrafik ur ett energiperspektiv.

Det är nog mest Stockholm och Göteborg som har problem med trafikflödet, skulle jag gissa. Men det kan vara en inskränkt Stockholmsgissning...
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av Herr X »

kler skrev:
Herr X skrev:
Med några lager av tunnlar för att transportera poddar in i och bort från centrum så hade man snabbt kunnat bygga ett poddbaserat kollektivtrafiksystem!
Börjar du blanda in helt ny infrastruktur, då kanske kalkylen ser lite annorlunda ut. Men tunnlar är ju traditionellt dyra och tar lång tid att bygga (får se vad Elon kan göra på den punkten naturligtvis :) ).
Du har inte övertygat mig än :)
Det är inte säkert att det måste bli billigare att gräva tunnlar - allt handlar om folks betalningsvillighet för ett sådant här system. Om systemet tillför tillräckligt mycket värde så kommer det finnas de pengar som behövs till nya vägar, tunnlar, broar etc.
Jag tror att det skulle bli extremt hög efterfrågan på ett sådant här system i städerna. Det skulle vara helt onödigt för de allra flesta i och kring städerna att äga någon bil, och de pengar som idag läggs på bilägande skulle potentiellt kunna flyttas till infrastruktur för poddtrafiken.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av djFabbe »

chpaulin skrev:
Gick precis av blå linjen vid fridhemsplan och för er som inte bor i Stockholm så är det den linjen som haft minst problem med kapaciteten. Nu var den så himla packad så man knappt kom av när den stannade. Gröna linjen har länge varit på bristningsgränsen.

Jag tycker att kollektivtrafik är bra och ett nödvändigt komplement till bilen får dem som inte kan/vill eller får ha bil. Problemet är att den är så jävla dålig! Aldrig i tid, alltid trångt och varken linjedragningarna eller hållplatserna är där de borde vara nästan 100% av gångerna.

Jag är fram emot dagarna när jag skall hämta på dagis för då har jag bilen :)
Problemet är väl att det i princip alltid ser ut så här i alla städer, mer eller mindre? Jag tror inte det går att få kollektivtrafik att fungera optimalt faktiskt. Det ligger i sakens natur att det inte är optimerat för den enskilda individen/resenären.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av Torkel »

chpaulin skrev:
Jag tycker att kollektivtrafik är bra och ett nödvändigt komplement till bilen får dem som inte kan/vill eller får ha bil. Problemet är att den är så jävla dålig! Aldrig i tid, alltid trångt och varken linjedragningarna eller hållplatserna är där de borde vara nästan 100% av gångerna.
I min erfarenhet så måste jag att de linjer jag åker är bekväma, i stort sett alltid i tid på minuten (ibland någon minut sen) och linjer och hållplatser passar mig till 90%.

Problemet blir ju när man jämför med bilen, som aldrig är sen, aldrig full och alltid går precis dit du vill. Oftast är det dock dyrare att åka med bil. Utom om man samåker.

Det är precis detta som hindrar folk från att samåka. De tekniska förutsättningarna har funnits i många år men folk är bekväma av sig. Hade folk varit rationella hade de valt cykeln för alla resor under milen. Det är överlägset ur mljö-, hälso- och ekonomiskt perspektiv. Men inte bekvämt.
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av Ken1 »

Hej
Tackar också för en bra podd. Bra intro men lite för långt, jag är också ivrig på att podden ska komma igång :D

Men jag hickade till när Fabbe sa att hans bil kostar 5000 i månaden inklusive allt?!!!
Måste vara utan kontantinsats inräknat?
Blir det så förmånligt att ha som förmånsbil?
Kostar det så lite så ryms den klart i bår budget!

Kan dock tyvärr inte ta ut förmånsbil.

Kul med nya testdelen förrresten :D
Speciellt för oss som inte ännu har en Tesla tror jag.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av djFabbe »

Ken1 skrev:
Hej
Tackar också för en bra podd. Bra intro men lite för långt, jag är också ivrig på att podden ska komma igång :D

Men jag hickade till när Fabbe sa att hans bil kostar 5000 i månaden inklusive allt?!!!
Måste vara utan kontantinsats inräknat?
Blir det så förmånligt att ha som förmånsbil?
Kostar det så lite så ryms den klart i bår budget!

Kan dock tyvärr inte ta ut förmånsbil.

Kul med nya testdelen förrresten :D
Speciellt för oss som inte ännu har en Tesla tror jag.

Tusen tack för fin feedback! Jag har från flera frågor om de 5000 kronorna! Räknat lite slarvigt men det ligger runt denna siffra när jag räknat. Vi får nog redovisa hur jag tänkt i kommande avsnitt - tills vidare rekommenderar jag att lyssna på avsnittet "Köp Tesla till priset av en Volvo", där vi noga går igenom hur man kan finansiera sitt Teslaköp utan att det kostar skjortan!
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av kler »

djFabbe skrev:
Ken1 skrev:
Hej
Tackar också för en bra podd. Bra intro men lite för långt, jag är också ivrig på att podden ska komma igång :D

Men jag hickade till när Fabbe sa att hans bil kostar 5000 i månaden inklusive allt?!!!
Måste vara utan kontantinsats inräknat?
Blir det så förmånligt att ha som förmånsbil?
Kostar det så lite så ryms den klart i bår budget!

Kan dock tyvärr inte ta ut förmånsbil.

Kul med nya testdelen förrresten :D
Speciellt för oss som inte ännu har en Tesla tror jag.

Tusen tack för fin feedback! Jag har från flera frågor om de 5000 kronorna! Räknat lite slarvigt men det ligger runt denna siffra när jag räknat. Vi får nog redovisa hur jag tänkt i kommande avsnitt - tills vidare rekommenderar jag att lyssna på avsnittet "Köp Tesla till priset av en Volvo", där vi noga går igenom hur man kan finansiera sitt Teslaköp utan att det kostar skjortan!
Jag har en offert för Model S 60, endast köldpaket och inget annat, som skulle kosta mig 5800 kr/mån i plånboken som personalbil, 1500 mil/år i 60 månader (längre lease är ju billigare).
Med tanke på att djFabbe köpte för ett halvår sen så var de dessutom lite billigare. Men priset är bra. Hade jag kommit under 5000 hade jag tagit en på stört (personligen skulle jag "endast" drygt dubbla min nuvarande bilkostnad).

Detta är dock siffror från 2016, och offerten har löpt ut.
Jag räknar med att en basic ny S 60 med ngt enstaka tillbehör skulle kosta mellan 6000-7000 netto som personalbil.

Tips: maila ring några leasingfirmor och be att få offert och att de räknar hur det skulle slå som personalbil. De kommer att kunna svara på vad det kostar dig i slutänden. Det de behöver veta är din marginalskatt eller vad du tjänar och bor. Och längre leasing är i regel billigare, eftersom värdeminskningen är som störst initialt.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Skriv svar