S02E05: En försmak av framtiden

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av djFabbe »

chpaulin skrev:
Gick precis av blå linjen vid fridhemsplan och för er som inte bor i Stockholm så är det den linjen som haft minst problem med kapaciteten. Nu var den så himla packad så man knappt kom av när den stannade. Gröna linjen har länge varit på bristningsgränsen.

Jag tycker att kollektivtrafik är bra och ett nödvändigt komplement till bilen får dem som inte kan/vill eller får ha bil. Problemet är att den är så jävla dålig! Aldrig i tid, alltid trångt och varken linjedragningarna eller hållplatserna är där de borde vara nästan 100% av gångerna.

Jag är fram emot dagarna när jag skall hämta på dagis för då har jag bilen :)
Problemet är väl att det i princip alltid ser ut så här i alla städer, mer eller mindre? Jag tror inte det går att få kollektivtrafik att fungera optimalt faktiskt. Det ligger i sakens natur att det inte är optimerat för den enskilda individen/resenären.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av Torkel »

chpaulin skrev:
Jag tycker att kollektivtrafik är bra och ett nödvändigt komplement till bilen får dem som inte kan/vill eller får ha bil. Problemet är att den är så jävla dålig! Aldrig i tid, alltid trångt och varken linjedragningarna eller hållplatserna är där de borde vara nästan 100% av gångerna.
I min erfarenhet så måste jag att de linjer jag åker är bekväma, i stort sett alltid i tid på minuten (ibland någon minut sen) och linjer och hållplatser passar mig till 90%.

Problemet blir ju när man jämför med bilen, som aldrig är sen, aldrig full och alltid går precis dit du vill. Oftast är det dock dyrare att åka med bil. Utom om man samåker.

Det är precis detta som hindrar folk från att samåka. De tekniska förutsättningarna har funnits i många år men folk är bekväma av sig. Hade folk varit rationella hade de valt cykeln för alla resor under milen. Det är överlägset ur mljö-, hälso- och ekonomiskt perspektiv. Men inte bekvämt.
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av Ken1 »

Hej
Tackar också för en bra podd. Bra intro men lite för långt, jag är också ivrig på att podden ska komma igång :D

Men jag hickade till när Fabbe sa att hans bil kostar 5000 i månaden inklusive allt?!!!
Måste vara utan kontantinsats inräknat?
Blir det så förmånligt att ha som förmånsbil?
Kostar det så lite så ryms den klart i bår budget!

Kan dock tyvärr inte ta ut förmånsbil.

Kul med nya testdelen förrresten :D
Speciellt för oss som inte ännu har en Tesla tror jag.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av djFabbe »

Ken1 skrev:
Hej
Tackar också för en bra podd. Bra intro men lite för långt, jag är också ivrig på att podden ska komma igång :D

Men jag hickade till när Fabbe sa att hans bil kostar 5000 i månaden inklusive allt?!!!
Måste vara utan kontantinsats inräknat?
Blir det så förmånligt att ha som förmånsbil?
Kostar det så lite så ryms den klart i bår budget!

Kan dock tyvärr inte ta ut förmånsbil.

Kul med nya testdelen förrresten :D
Speciellt för oss som inte ännu har en Tesla tror jag.

Tusen tack för fin feedback! Jag har från flera frågor om de 5000 kronorna! Räknat lite slarvigt men det ligger runt denna siffra när jag räknat. Vi får nog redovisa hur jag tänkt i kommande avsnitt - tills vidare rekommenderar jag att lyssna på avsnittet "Köp Tesla till priset av en Volvo", där vi noga går igenom hur man kan finansiera sitt Teslaköp utan att det kostar skjortan!
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: S02E05: En försmak av framtiden

Inlägg av kler »

djFabbe skrev:
Ken1 skrev:
Hej
Tackar också för en bra podd. Bra intro men lite för långt, jag är också ivrig på att podden ska komma igång :D

Men jag hickade till när Fabbe sa att hans bil kostar 5000 i månaden inklusive allt?!!!
Måste vara utan kontantinsats inräknat?
Blir det så förmånligt att ha som förmånsbil?
Kostar det så lite så ryms den klart i bår budget!

Kan dock tyvärr inte ta ut förmånsbil.

Kul med nya testdelen förrresten :D
Speciellt för oss som inte ännu har en Tesla tror jag.

Tusen tack för fin feedback! Jag har från flera frågor om de 5000 kronorna! Räknat lite slarvigt men det ligger runt denna siffra när jag räknat. Vi får nog redovisa hur jag tänkt i kommande avsnitt - tills vidare rekommenderar jag att lyssna på avsnittet "Köp Tesla till priset av en Volvo", där vi noga går igenom hur man kan finansiera sitt Teslaköp utan att det kostar skjortan!
Jag har en offert för Model S 60, endast köldpaket och inget annat, som skulle kosta mig 5800 kr/mån i plånboken som personalbil, 1500 mil/år i 60 månader (längre lease är ju billigare).
Med tanke på att djFabbe köpte för ett halvår sen så var de dessutom lite billigare. Men priset är bra. Hade jag kommit under 5000 hade jag tagit en på stört (personligen skulle jag "endast" drygt dubbla min nuvarande bilkostnad).

Detta är dock siffror från 2016, och offerten har löpt ut.
Jag räknar med att en basic ny S 60 med ngt enstaka tillbehör skulle kosta mellan 6000-7000 netto som personalbil.

Tips: maila ring några leasingfirmor och be att få offert och att de räknar hur det skulle slå som personalbil. De kommer att kunna svara på vad det kostar dig i slutänden. Det de behöver veta är din marginalskatt eller vad du tjänar och bor. Och längre leasing är i regel billigare, eftersom värdeminskningen är som störst initialt.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Skriv svar