S02E06: Så blir du rik på Tesla-aktien

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S02E06: Så blir du rik på Tesla-aktien

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: Så blir du rik på Tesla-aktien

I detta avsnitt:
Teslas aktie har åkt berg-och-dalbana de senaste åren, samtidigt som många tror starkt på företaget. Vågar man investera i TSLA-aktien? Vi har bjudit in Teslainvesteraren Joakim Rydberg som dagligen läser om Tesla och har valt att lägga en större summa pengar på Tesla-aktien. Hur ska man tänka kring aktien, vilka risker och möjligheter finns? Och framför allt: Kommer kursen gå upp eller ned? I veckans experiment har Fabian fått Apples röstassistent Siri att styra Teslans funktioner!


Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: S02E06: Så blir du rik på Tesla-aktien

Inlägg av zyax »

Superintressant och bra avsnitt. Måste dock påpeka att man blev lite arg när ni pratade i munnen på gästen som var intressantare än er just i detta avsnitt. Fler sådana här intressanta gäster tack!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: S02E06: Så blir du rik på Tesla-aktien

Inlägg av Legato »

Jag tycker verkligen er podd är bra, och det känns ju lite typsikt "svenskgnälligt" att klaga när man första gången kommenterar, men urk vad mycket pseudosnack med bas i teknisk analys. Förvarna gärna i god tid innan om ni tänker köra ett avsnitt om homeopati också ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: S02E06: Så blir du rik på Tesla-aktien

Inlägg av Teslaspolen »

Underhållande som vanligt!
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E06: Så blir du rik på Tesla-aktien

Inlägg av Herr X »

zyax skrev:
Superintressant och bra avsnitt. Måste dock påpeka att man blev lite arg när ni pratade i munnen på gästen som var intressantare än er just i detta avsnitt. Fler sådana här intressanta gäster tack!
Lovar att vi ska vara selektiva i fortsättningen så att vi bara pratar i munnen på de gäster som är mindre intressanta än oss ;)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S02E06: Så blir du rik på Tesla-aktien

Inlägg av Bjelke »

Herr X skrev:
zyax skrev:
Superintressant och bra avsnitt. Måste dock påpeka att man blev lite arg när ni pratade i munnen på gästen som var intressantare än er just i detta avsnitt. Fler sådana här intressanta gäster tack!
Lovar att vi ska vara selektiva i fortsättningen så att vi bara pratar i munnen på de gäster som är mindre intressanta än oss ;)
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S02E06: Så blir du rik på Tesla-aktien

Inlägg av Bjelke »

Nu har jag lyckats hitta tid (eller snarare aktivitet lämplig för att kunna lyssna på er samtidigt) och lyssna på några avsnitt och det är riktigt trevlig lyssning! :)
Fast mest hoppas jag ff på att det ska funka direkt i bilens egna app :) (utan att koppla ihop mobilen med den vilket jag inte gjort och inte kommer att göra)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: S02E06: Så blir du rik på Tesla-aktien

Inlägg av ochso »

Hej!

Alltså, er podd är väldigt bra, jag lyssnar på alla avsnitt och finner mycket nöje i detta men måste tyvärr komma med lite kritik mot detta avsnitt.

Ni borde ha haft en helt annan approach till ämnet aktier. Ni säger hela tiden "handla aktier" och "aktiehandel" precis som att man hela tiden måste omsätta aktierna och köpa sälja köpa sälja. Motpolen till detta kan ju kallas att man investerar i bolaget och ser sig själv som delägare. Det är ju inte precis som att Elon sitter och säljer sina aktier på magkänsla. De som gjort pengar i H&M exempelvis har ju ofta ägt sina aktier i 30 år, långsiktighet kanske borde ha fått större fokus i avsnittet?

Ni borde ha berättat lite mer om hur man kan göra för att få en egen bedömning av bolaget. Hur många bilar säljer konkurrenterna per åt och kvadratmeter fabriksyta, kan Tesla komma upp i samma nyckeltal, hur många bilar blir det och hur stor blir vinsten då (alltså jag har ingen aning om huruvida det ens är ett relevant nyckeltal, min poäng är bara att man kan räkna lite på egen hand och inte bara lyssna på analytiker osv)? Hur skuldsatt är egentligen bolaget, är skulderna ett problem, hur ser de realistiska möjligheterna ut att betala av lånet? Vilka är långivarna? Om man dividerar bolagets värdering med antalet sålda bilar och jämför med konkurrenterna, vad blir resultatet då? Tror vi ens att bolaget säljer bilar om 20 år? Eller säljer man batterier, solceller och snabbladdare?

Är det skillnad på pris och värde ett bolaget?

"Man har inte gjort någon vinst innan man har sålt"... Ni kunde ju ha nämnt att bolag delar ut pengar också, vilket gör att man kan göra en vinst utan att sälja en enda aktie. Vad tror vi om sannolikheten för att Tesla börjar dela ut pengar?

Hur många blir egentligen "rika" på aktier. De absolut flesta gör bort sig helt och ofta är problemet att man är för aktiv, man sitter och gissar och köper säljer köper säljer och vid varje transaktion försvinner en liten avgift (courtaget) varpå kapitalet långsamt äts upp. Vilka är riskerna? De som faktiskt blir rika på aktier, vilka bolag köper de? Ska man kanske sprida sina risker mellan flera bolag? Mellan flera sektorer? Mellan flera branscher?

Vad händer med aktien i nästa lågkonjunktur? Vi vet att en lågkonjunktur kommer komma i framtiden, vi vet att högt belånade bolag brukar få problem då, hur kommer Tesla påverkas?

Vill man äga aktier i Tesla om de 10 största konkurrenterna till Tesla skickar ut ett pressmeddelande om att de kommer ställa om till 100 % eldrift och börja bygga var sin gigafactory omgående?

Ni kunde ha nämnt något om källskatt vilket ju blir aktuellt när man köper utdelande aktier i bolag utomlands, ni kunde ha nämnt den tredje kontoformen kapitalförsäkring, ni kunde ha nämnt att utdelningar är skattefria i ISK men att det är 30 % utdelning i traditionellt aktie/fondkonto.

Ett problem när man hör folk diskutera Tesla (alltså utanför detta forum) är att de ofta har ganska dålig koll på elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet och att man ofta hamnar "lite snett" i sina slutsatser. Jag fick lite samma känsla när jag lyssnade på detta avsnitt, ni hamnar kanske lite fel i slutsatserna kring aktier.

Missförstå mig inte nu, jag är inte negativ till podden, det är jättekul att ni hittar nya infallsvinklar och bjuder in gäster och jag uppskattar att ni tar er an ämnen ni kanske inte riktigt behärskar, men jag kände att här var det lite väl mycket ni missade.

Avslutningsvis vill även jag ge en liten känga till teknisk analys, att aktiekursen skulle studsa några gånger mot en "stödnivå" osv varpå sedan helt garanterat rusa uppåt... Känns inte helt rimligt att förmedla det som fakta i podden. Det är lustigt också att de som sysslar med teknisk analys alltid svarar att "just nu" är det väldigt väldigt svårt att sia om framtiden och att det alltid var jättelätt för ett halvår sedan...
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: S02E06: Så blir du rik på Tesla-aktien

Inlägg av kler »

ochso skrev:
Hej!

Alltså, er podd är väldigt bra, jag lyssnar på alla avsnitt och finner mycket nöje i detta men måste tyvärr komma med lite kritik mot detta avsnitt.

Ni borde ha haft en helt annan approach till ämnet aktier. Ni säger hela tiden "handla aktier" och "aktiehandel" precis som att man hela tiden måste omsätta aktierna och köpa sälja köpa sälja. Motpolen till detta kan ju kallas att man investerar i bolaget och ser sig själv som delägare. Det är ju inte precis som att Elon sitter och säljer sina aktier på magkänsla. De som gjort pengar i H&M exempelvis har ju ofta ägt sina aktier i 30 år, långsiktighet kanske borde ha fått större fokus i avsnittet?

Ni borde ha berättat lite mer om hur man kan göra för att få en egen bedömning av bolaget. Hur många bilar säljer konkurrenterna per åt och kvadratmeter fabriksyta, kan Tesla komma upp i samma nyckeltal, hur många bilar blir det och hur stor blir vinsten då (alltså jag har ingen aning om huruvida det ens är ett relevant nyckeltal, min poäng är bara att man kan räkna lite på egen hand och inte bara lyssna på analytiker osv)? Hur skuldsatt är egentligen bolaget, är skulderna ett problem, hur ser de realistiska möjligheterna ut att betala av lånet? Vilka är långivarna? Om man dividerar bolagets värdering med antalet sålda bilar och jämför med konkurrenterna, vad blir resultatet då? Tror vi ens att bolaget säljer bilar om 20 år? Eller säljer man batterier, solceller och snabbladdare?

Är det skillnad på pris och värde ett bolaget?

"Man har inte gjort någon vinst innan man har sålt"... Ni kunde ju ha nämnt att bolag delar ut pengar också, vilket gör att man kan göra en vinst utan att sälja en enda aktie. Vad tror vi om sannolikheten för att Tesla börjar dela ut pengar?

Hur många blir egentligen "rika" på aktier. De absolut flesta gör bort sig helt och ofta är problemet att man är för aktiv, man sitter och gissar och köper säljer köper säljer och vid varje transaktion försvinner en liten avgift (courtaget) varpå kapitalet långsamt äts upp. Vilka är riskerna? De som faktiskt blir rika på aktier, vilka bolag köper de? Ska man kanske sprida sina risker mellan flera bolag? Mellan flera sektorer? Mellan flera branscher?

Vad händer med aktien i nästa lågkonjunktur? Vi vet att en lågkonjunktur kommer komma i framtiden, vi vet att högt belånade bolag brukar få problem då, hur kommer Tesla påverkas?

Vill man äga aktier i Tesla om de 10 största konkurrenterna till Tesla skickar ut ett pressmeddelande om att de kommer ställa om till 100 % eldrift och börja bygga var sin gigafactory omgående?

Ni kunde ha nämnt något om källskatt vilket ju blir aktuellt när man köper utdelande aktier i bolag utomlands, ni kunde ha nämnt den tredje kontoformen kapitalförsäkring, ni kunde ha nämnt att utdelningar är skattefria i ISK men att det är 30 % utdelning i traditionellt aktie/fondkonto.

Ett problem när man hör folk diskutera Tesla (alltså utanför detta forum) är att de ofta har ganska dålig koll på elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet och att man ofta hamnar "lite snett" i sina slutsatser. Jag fick lite samma känsla när jag lyssnade på detta avsnitt, ni hamnar kanske lite fel i slutsatserna kring aktier.

Missförstå mig inte nu, jag är inte negativ till podden, det är jättekul att ni hittar nya infallsvinklar och bjuder in gäster och jag uppskattar att ni tar er an ämnen ni kanske inte riktigt behärskar, men jag kände att här var det lite väl mycket ni missade.

Avslutningsvis vill även jag ge en liten känga till teknisk analys, att aktiekursen skulle studsa några gånger mot en "stödnivå" osv varpå sedan helt garanterat rusa uppåt... Känns inte helt rimligt att förmedla det som fakta i podden. Det är lustigt också att de som sysslar med teknisk analys alltid svarar att "just nu" är det väldigt väldigt svårt att sia om framtiden och att det alltid var jättelätt för ett halvår sedan...
Enig
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: S02E06: Så blir du rik på Tesla-aktien

Inlägg av Legato »

Tack "ochso" för att du orkade skriva betydligt mer utförligt än mig. Jag skrev ju bara kommentaren "Förvarna gärna i god tid innan om ni tänker köra ett avsnitt om homeopati också" ovan, vilket jag trodde skulle ta fart när man pratar med en läkare (min syster är läkare och har inte mkt för homeopater ;-)).

Egentligen ville jag ju dock säga typ allt det du sa... Jag är civ ing i finansiell matematik och tycker (eller kanske har trott :( ) att podden argumenterat från en vetenskaplig grund för det mesta. Denna gång var det en stor blandning av spekulation, okunnighet och naivitet som förmedlades både från podden och den så kallade experten. Jag såg fram emot en riktigt grundlig fundamental analys av bolaget Tesla, dvs det enda som är intressant för oss som faktiskt investerar inte spelar på Lotto (detta från någon som levt på spel i drygt 10 år ;) ). Nu blev det istället ett avsnitt som skapade en bild av en dysfunktionell aktiemarknad som enbart handlar om spekulation, något som är extremt långt från verkligheten imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: S02E06: Så blir du rik på Tesla-aktien

Inlägg av ochso »

Legato skrev:
Tack "ochso" för att du orkade skriva betydligt mer utförligt än mig. Jag skrev ju bara kommentaren "Förvarna gärna i god tid innan om ni tänker köra ett avsnitt om homeopati också" ovan, vilket jag trodde skulle ta fart när man pratar med en läkare (min syster är läkare och har inte mkt för homeopater ;-)).

Egentligen ville jag ju dock säga typ allt det du sa... Jag är civ ing i finansiell matematik och tycker (eller kanske har trott :( ) att podden argumenterat från en vetenskaplig grund för det mesta. Denna gång var det en stor blandning av spekulation, okunnighet och naivitet som förmedlades både från podden och den så kallade experten. Jag såg fram emot en riktigt grundlig fundamental analys av bolaget Tesla, dvs det enda som är intressant för oss som faktiskt investerar inte spelar på Lotto (detta från någon som levt på spel i drygt 10 år ;) ). Nu blev det istället ett avsnitt som skapade en bild av en dysfunktionell aktiemarknad som enbart handlar om spekulation, något som är extremt långt från verkligheten imo.
Ja, jag blev lite glad när jag såg ditt första inlägg, men då hade jag bara lyssnat igenom halva avsnittet så visste inte riktigt vad de skulle landa i än.

Avsnittet ger absolut inte en rättvis bild av vad börsen faktiskt är och hur den fungerar, vilken nytta ett bolag faktiskt kan ha både av att vara ett aktiebolag men dessutom ett noterat sådant.

Kom på nu också att en av fördelarna med börsen framför crowdfunding (förutom den mest uppenbara att man faktiskt får ta del av framgångarna) är att aktierna snabbt kan avyttras om de privatekonomiska förutsättningarna förändras varpå kapital måste frigöras. Som bolag kan man också genomföra förvärv där man helt eller delvis betalar med egna aktier, man kan bli en mer attraktiv arbetsgivare, få publicitet (reklam), visa bolagets verkliga värde (kan leda till lägre räntor från långivare osv). Börsen var ju inte vad Elon hade velat (om jag förstått historien korrekt) men det är en fantastiskt bra lösning när befintliga ägare inte vill stoppa in mer pengar, banken inte ger mer lån osv. Dessutom kan man låta de anställda köpa aktier förmånligt för att de ska vilja anstränga sig lite extra för att det ska gå bra för bolaget då de belönas med högre aktiekurs (går ju med ett onoterat bolag också). Att vara börsnoterat ställer ju också extra krav på redovisning osv vilker ju blir en extra trygghet för investerare jämfört med att crowdfunding osv.

Jag tyckte heller inte att det var rättvist att påstå att 10 års horisont är för lång för börsen (se Lundbergföretagen, Latour, Hufvudstaden, Nibe osv, inte direkt några sexiga bolag med tätt mellan pressmeddelandena).

Att det finns noll värde av snabb aktiehandel osv köper jag inte heller, god omsättning visar hela tiden bolagets rätta värde (teoretiskt i alla fall, + reservation för att handel faktiskt kan balla ur helt också) och gör det lätt för nya ägare att köpa in sig i bolaget utan att påverka kursen samt för befintliga ägare att lätt kunna sälja av aktier utan att förlora för mycket pengar i den kursnedgång som uppstår vid avyttringar i bolag med låg aktieomsättning (lycka till att sälja 1000 aktier på en gång i bolaget Skåne-Möllan liksom...).

Vidare vill jag också lägga in ett litet försvar för de personer som enligt Herr X spekulerar vilt i nedgång. Att kunna "gå kort" eller "blanka" är en viktig funktion för att ge en rättvis bild av vad ett företag är värt. Det skapar incitament hos personer/institutioner osv att söka efter redovisningsfiffel och andra oegentligheter i bolag vilket i balans med de som "går lång" en aktie ger en ganska sund värdering av bolaget (åter igen i teorin, men dessa diskussioner blir ju lätt teoretiska).

Vidare känns det inte helt ärligt att lägga in lite ljudklipp från en analytiker som är överpositiv och en annan som är påtagligt negativ och kort och gott dra slutsatsen att hon som är positiv är mycket påläst och hade därför helt rätt. Det finns många många fler fall där analytiker och investerare känt helt övertygade om storheten i ett bolag och "bara" väntat på att bolaget ska prestera ytterligare lite till innan succén är ett faktum... Oftast slutar det i konkurs när det rör sig om bolag som inte redovisar vinster och som är verksamma i hårt konkurrensutsatta starkt cykliska branscher... Det finns ett begrepp som heter "de tysta vittnenas kyrkogård", om 1000 personer spekulerar i aktier och 2 lyckas och 998 går i personlig konkurs så kommer vi bara att få läsa om och höra talas om de 2 som lyckades, övriga 998 kommer aldrig att synas på bloggar, i poddar, i tidningar osv, så man ska vara lite kritisk till den statistik man tar del av.

Och en sista liten varning till er som hörde talas om ISK och som blev sugna på att skaffa detta, varje insättning på ett ISK beskattas och om man sätter in pengar där, tar ut dem igen och sedan sätter in dem så utlöser varje sådan insättning en beskattning, så se till att läsa på lite innan ni börjar klicka runt hos er nätmäklare.

Jag blev dock glad att både Nordnet och Avanza nämndes (använder själv Avanza när jag investerar) och dessa båda banker är fantastiska för oss "vanliga människor" och de har pressat priserna på aktiehandel fantastiskt mycket!

Nu känner jag att jag kan uppfattas som väldigt negativ till podden och avsnittet, det är absolut inte min avsikt, jag gillar podden fantastiskt mycket och vill ge en eloge till er båda (och alla gäster) som skapar den på fritiden och delar med er till oss alla! På riktigt, podden är verkligen jättebra, brukar fnissa när jag lyssnar på podden på väg till jobbet som följd av era ordvitsar, engagemang i melodifestivaler och annat. Ni bjuder på mycket nöje!!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: S02E06: Så blir du rik på Tesla-aktien

Inlägg av Legato »

Och då tackar jag återigen ochso :-) En sån som honom skulle ni ha bjudit in till podden! Är helt enig i allt det du skriver. För mig har det varit Nordnet (och från början Teletrade) som fått suga i sig kanske en halv miljon i courtage, men hade det varit en storbank under samma tidsperiod så hade "friktionen" varit minst den dubbla :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar