S02E07: Vätgas vs. batteribilar

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: S02E07: Vätgas vs. batteribilar

Inlägg av Foluke »

LarsL skrev:
Toja skrev:
...
Nu tycker jag bara vätgas är dumma för personbilar.
Vätgas förespråkarna borde förstå att loppet är kört, det är elbil som gäller och istället satsa på andra applikationer.
Däremot kan det säkert vara bra för lastbilar som kör långt och som bara står korta stunder.
Alternativt för båtar och reservkraftverk istället för ett diselkraftverk, som på Gotland.
Om det tidigare i tråden stämmer så är det dumt precis överallt! Har du metangas (natur eller bio) så är det effektivare att köra på gasen direkt. Det blir betydligt lättare att tanka tex en lastbil med metangasen direkt. Metangasen går snabbt att tanka och det finns "många" tankställen.

Har du däremot el från solceller eller vindkraft... ja då är det bäst att köra det genom en elbil. Vilket vi har vetat länge.
Priset att köra blir avgörande! Vi struntar i allt annat visar det sig. När miljövänlig etanol plötsligt beskattas så att bensin blev billigare att köra på så mer eller mindre dog etanolförbrukningen.
Blir det billigare att köra på vätgas, väljer folk det, annars blir det el och batteri.
Jag förstår bara inte hur det skall bli lägre milkostnad med vätgas jämfört med batteri-el. El in direkt i batteriet i stället för en massa omfattande kringelkrokar för att få fram el via vätgas och bränsleceller.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: S02E07: Vätgas vs. batteribilar

Inlägg av djFabbe »

Foluke skrev:
LarsL skrev:
Toja skrev:
...
Nu tycker jag bara vätgas är dumma för personbilar.
Vätgas förespråkarna borde förstå att loppet är kört, det är elbil som gäller och istället satsa på andra applikationer.
Däremot kan det säkert vara bra för lastbilar som kör långt och som bara står korta stunder.
Alternativt för båtar och reservkraftverk istället för ett diselkraftverk, som på Gotland.
Om det tidigare i tråden stämmer så är det dumt precis överallt! Har du metangas (natur eller bio) så är det effektivare att köra på gasen direkt. Det blir betydligt lättare att tanka tex en lastbil med metangasen direkt. Metangasen går snabbt att tanka och det finns "många" tankställen.

Har du däremot el från solceller eller vindkraft... ja då är det bäst att köra det genom en elbil. Vilket vi har vetat länge.
Priset att köra blir avgörande! Vi struntar i allt annat visar det sig. När miljövänlig etanol plötsligt beskattas så att bensin blev billigare att köra på så mer eller mindre dog etanolförbrukningen.
Blir det billigare att köra på vätgas, väljer folk det, annars blir det el och batteri.
Jag förstår bara inte hur det skall bli lägre milkostnad med vätgas jämfört med batteri-el. El in direkt i batteriet i stället för en massa omfattande kringelkrokar för att få fram el via vätgas och bränsleceller.
+1
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: S02E07: Vätgas vs. batteribilar

Inlägg av Toja »

Foluke skrev:
LarsL skrev:
Toja skrev:
...
Nu tycker jag bara vätgas är dumma för personbilar.
Vätgas förespråkarna borde förstå att loppet är kört, det är elbil som gäller och istället satsa på andra applikationer.
Däremot kan det säkert vara bra för lastbilar som kör långt och som bara står korta stunder.
Alternativt för båtar och reservkraftverk istället för ett diselkraftverk, som på Gotland.
Om det tidigare i tråden stämmer så är det dumt precis överallt! Har du metangas (natur eller bio) så är det effektivare att köra på gasen direkt. Det blir betydligt lättare att tanka tex en lastbil med metangasen direkt. Metangasen går snabbt att tanka och det finns "många" tankställen.

Har du däremot el från solceller eller vindkraft... ja då är det bäst att köra det genom en elbil. Vilket vi har vetat länge.
Priset att köra blir avgörande! Vi struntar i allt annat visar det sig. När miljövänlig etanol plötsligt beskattas så att bensin blev billigare att köra på så mer eller mindre dog etanolförbrukningen.
Blir det billigare att köra på vätgas, väljer folk det, annars blir det el och batteri.
Jag förstår bara inte hur det skall bli lägre milkostnad med vätgas jämfört med batteri-el. El in direkt i batteriet i stället för en massa omfattande kringelkrokar för att få fram el via vätgas och bränsleceller.
Ja så är gemene man.
Det blir nästan alltid priset som avgör.
Vilken med all säkerhet betyder att vätgas blir för dyrt jämfört med batteri elbil.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E07: Vätgas vs. batteribilar

Inlägg av LarsL »

Det är en av delarna jag försöker komma fram till. Slösar man bort energi så slösar man bort pengar. Så elbilar vinner över vätgasbilar om inköpspriset för bilarna blir liknande, just nu är vätgasbilen något billigare. Men den kanske är suventionerad av tillverkarna just nu?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: S02E07: Vätgas vs. batteribilar

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Det är en av delarna jag försöker komma fram till. Slösar man bort energi så slösar man bort pengar. Så elbilar vinner över vätgasbilar om inköpspriset för bilarna blir liknande, just nu är vätgasbilen något billigare. Men den kanske är suventionerad av tillverkarna just nu?
Dels är nog priset subventionerat från tillverkarna men sedan vet jag inte om det är billigare med vätgasbil eller inte. Det går egentligen inte att köpa en vätgasbil men priserna som har visats för t.ex. Mirai är visserligen lite billigare än en Model S men sedan får man också bara en slö 4 sitsig bil utan större bagage. Mirai borde istället jämföras med t.ex. Hyundai Ioniq och då saknas ändå ett säte och Mirai är bra mycket dyrare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S02E07: Vätgas vs. batteribilar

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Det är en av delarna jag försöker komma fram till. Slösar man bort energi så slösar man bort pengar. Så elbilar vinner över vätgasbilar om inköpspriset för bilarna blir liknande, just nu är vätgasbilen något billigare. Men den kanske är suventionerad av tillverkarna just nu?
Dels är nog priset subventionerat från tillverkarna men sedan vet jag inte om det är billigare med vätgasbil eller inte. Det går egentligen inte att köpa en vätgasbil men priserna som har visats för t.ex. Mirai är visserligen lite billigare än en Model S men sedan får man också bara en slö 4 sitsig bil utan större bagage. Mirai borde istället jämföras med t.ex. Hyundai Ioniq och då saknas ändå ett säte och Mirai är bra mycket dyrare.
Håller med, man får jämföra äpplen med äpplen till att börja med.... (antar att enbart räckvidden gör att man ofta jämför med Tesla osv)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: S02E07: Vätgas vs. batteribilar

Inlägg av Torkel »

Jag tycker faktiskt att det som talar mest emot vätgas som drivmedel, vore det gasturbin eller bränslecell, är att den verkar så förbaskat svår att lagra.

Den läcker ju ur praktiskt taget vad som helst (vilket också gör den dålig för långtidslagring av överskottsel) , och när den gör det så förstör den materialen genom försprödning (embrittlement).

Dessutom är det ganska meckiga att hålla på med gas under högt tryck med all kylnings- och upphettning det orsakar.

Och om någon ändå löser ovanstående problem så lär man lik förbaskat ha en dieseldriven lastbil som släpar runt vätet till alla dyra tankstationer. Jag har svårt att se att produktion och distribution av väte någonsin skulle bli konkurrenskraftigt. Många vätgaskramare förlitar sig dessutom på att billig solel skulle göra spjälkning av vatten ekonomiskt, vilket ju är att gå över ån efter vattenkraft.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: S02E07: Vätgas vs. batteribilar

Inlägg av mati »

Stämmer, vätgas är svår att lagra, dock är det inte inte omöjligt. Kolfibertankar funkar ganska bra vad jag har förstått. Men H-O Nilsson skulle snart byta sina kolfibertankar mot nån stålvariant som inte släpper igenom vätatomerna. De är bättre och tål ett tryck på 700 bar enligt honom själv. Men billigt är det inte. Och krångligt är det också. Och så alla förluster pga komprimeringen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar