S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

I detta avsnitt:
Veckans avsnitt gästas av ingen mindre än riksdagspolitikern Rickard Nordin, som är Centerpartiets talesperson i klimat- och energifrågor. Vi pratar om autonoma bilar och om hur man från politiskt håll kan stötta omställningen till en hållbar fordonsflotta. Också passar vi förstås på att klämma honom på ett svar på vad han tycker om kärnkraft egentligen. Anders har fått besök av farbror blå och Fabians autopilot verkar törstig på spolarvätska. Dessutom: för första gången har vi också en lyssnartävling!


Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av DSV »

På åtminstone de nyare model s kan man öppna laddluckan genom att trycka lite lätt på den om man har nyckeln i närheten. Borde väl funka på x också om man inte vill fibbla upp nyckeln?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av Herr X »

DSV skrev:
På åtminstone de nyare model s kan man öppna laddluckan genom att trycka lite lätt på den om man har nyckeln i närheten. Borde väl funka på x också om man inte vill fibbla upp nyckeln?
Grymt! Testade detta och det funkade. Genant att jag inte kände till detta trick. Bäst att jag inte berättar för någon, det skulle se illa ut...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av zyax »

Riktigt, riktigt bra avsnitt, och då röstar man inte ens på C (ännu i alla fall).
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av LarsL »

Kul att höra en politikers resonemang samtidigt som man blir lite ledsen på Volvo och Scania. Klart att det är politikernas uppgift att skydda jobben, men frågan är vad som är bästa sättet. Är det inte så att den största tjänsten de kan göra Volvo och Scania är att "tvinga in dem" i elbilsträsket. Risken är ju annars att de hamnar i samma läge som både Faciet och Nokia när världen ställer om.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av Bjelke »

Elbilsträsket... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av Lembritt »

Angående hur lång tid det tar att koppla in bilen på laddning.
Är det inte bara 2 tryck på skärmen för att öppna laddluckan inifrån bilen? Både på Model S & X.

Tycker tidtagningen ska börja när förardörren stängs. Alla måste kliva ur en bil och att starta tidtagningen när man öppnar dörren, tycker jag låter lite konstigt.
Eller hörde jag fel?
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av Jocce »

Hann inte lyssna klart på hela avsnittet igår, men som vanligt klart intressant spännande och så här långt en RIKTIGT bra gäst. Kan vara den mest intressanta innan.

En sak jag reagerade på, som jag ofta har diskuterat med andra innan också är det ni är inne på med:
"Varför ges det mest rabatt på förmånsvärdet istället för kostnaden för bilen, vilket drabbar om man köper privat då det inte ger något eller så måste man ha eget företag?" (Inget exakt citat men den diskussionen går ;) )

Ganska enkelt. Nu hittade jag inte exakta siffran när jag googlade, men om jag inte är helt ute och cyklar så är någonstans mellan 70-80% av alla nybilsregistreringar i Sverige just Förmånsbilar (eller iallafall företagsägda bilar av något slag).
Detta gör att en rabatt på förmånsvärdet ger "dubbel" effekt.
1. Den anställde som skall få förmånsbil ser fördelen med att ta en miljövänlig bil om detta ger en billigare förmån (ca 40% "rabatt" på förmånsvärdet)
2. Företaget som ska köpa bilen ser den löpande kostnaden med förmånsvärdet, då man betalar Sociala avgifter etc på förmånsvärdet - Minskar man den kostnaden löpande så har man gjort ett BRA jobb, dessutom får man en extra nöjd anställd.

Jag tycker absolut att man skall se till att det lönar sig att köpa miljövänligt, eller som Rickard uttryckte sig: "Välja rätt", även privat. Men så länge större delen av nybilsförsäljningen görs av företag så är det väl där man skall lägga huvudfokus, tycker jag! :)



/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av LarsL »

Det finns ju en anledning till att det säljs många förmånsbilar... hade det inte varit förmånligt hade det sålts färre. Snedvridningen blir att många helt enkelt inte har möjlighet till förmånsbil och då tvingas att köpa privat och missar förmåner och incitament.
rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Re: S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av rmokvist »

Blev positivt överraskad av politikern ni fångat in! Svarade rakt på det han "fick/kunde" svara på och ja tyckte även era frågor var relevanta.

Var inte tidigare medveten om centerns ståndpunkt i miljöfrågan så det var intressant att höra. Som ni säger så var det framförallt kul att ha en påläst person som gäst så det kunde bli en vettig diskussion/utfrågning. :)

Vilka är förövrigt det mest "elbilsvänliga" partiet nuförtiden? Kan ju tycka att miljöpartiet borde vara där men så är inte fallet vad jag förstått. Vilka vill satsa mest och hur/varför är de bäst? Centern tycker ja verkar ligga högt men svårt att säga utan siffror. En sak att säga att man vill bygga mer laddstolpar och införa högre premier för "de som väljer rätt" men en annan att förverkliga detta.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av Jocce »

LarsL skrev:
Det finns ju en anledning till att det säljs många förmånsbilar... hade det inte varit förmånligt hade det sålts färre. Snedvridningen blir att många helt enkelt inte har möjlighet till förmånsbil och då tvingas att köpa privat och missar förmåner och incitament.

Absolut är det så. Men om man följer verkligheten och kan göra en större förändring till att välja "rätt" bil, så är det ju där man ska lägga fokus. Allt detta påverkar även begagnatmarknaden om 3 år då dessa bilar kommer ut till dem som köper begagnat (vilket är betydligt vanligare för privatbilister). Så jag tycker fortfarande att det är helt rätt att det är fokus på tjänstebilar för detta.

Men självklart fortfarande att det skall finnas mer som påverkar en som privatperson att göra rätt val, så misstolka mig inte.

Jag tror dock problemet ligger som privatperson, hur mycket krävs det för att du ska välja rätt miljövänligt val? Fri parkering och Fria tullar gör inte mycket om bilarna ändå är dyrare i inköp osv.
Rabatt på 40.000 kr som idag kostar så klart pengar i mängder för staten, och ger nog inte heller så stor inverkan på bilar över 300.000-400.000 kr.

Igen så blir tjänstebilen ett "win" där, då den kommer generera (trots kraftig rabatt) intäkter till staten under alla år den går som förmånsbil (skatt / sociala avgifter etc på förmånsvärdet.)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Det finns ju en anledning till att det säljs många förmånsbilar... hade det inte varit förmånligt hade det sålts färre. Snedvridningen blir att många helt enkelt inte har möjlighet till förmånsbil och då tvingas att köpa privat och missar förmåner och incitament.
Precis. Anledningen till att så många nybilsregistreringar är just förmånsbilar är ju att det är oftast förmånligare att ha en sådan bil. Samtidigt som den som inte har möjlighet till förmånsbil - dvs allra största delen av befolkningen - oftast inte har råd att köpa nytt.
Men att göra förmånsbilar ännu förmånligare (som t.ex. elbilar) gynnar bara en minoritet. Alla andra får ingenting, inte förrän om några år när bilarna hamnar på begagnad-marknaden. Den lilla minoriteten som jag tillhör (som aldrig haft möjlighet till förmånsbil, ändå köpt oftast nya bilar) är de största förlorarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av Jocce »

mati skrev:
Precis. Anledningen till att så många nybilsregistreringar är just förmånsbilar är ju att det är oftast förmånligare att ha en sådan bil. Samtidigt som den som inte har möjlighet till förmånsbil - dvs allra största delen av befolkningen - oftast inte har råd att köpa nytt.
Men att göra förmånsbilar ännu förmånligare (som t.ex. elbilar) gynnar bara en minoritet. Alla andra får ingenting, inte förrän om några år när bilarna hamnar på begagnad-marknaden. Den lilla minoriteten som jag tillhör (som aldrig haft möjlighet till förmånsbil, ändå köpt oftast nya bilar) är de största förlorarna.

Men skall vi ge dessa som inte har haft råd att köpa en ny bil tidigare råd att köpa ny bil nu genom statliga subventioner eller liknande menar du då? Bara för att de skall ha råd att köpa en ny miljöbil?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av chaffis75 »

Jocce skrev:
mati skrev:
Precis. Anledningen till att så många nybilsregistreringar är just förmånsbilar är ju att det är oftast förmånligare att ha en sådan bil. Samtidigt som den som inte har möjlighet till förmånsbil - dvs allra största delen av befolkningen - oftast inte har råd att köpa nytt.
Men att göra förmånsbilar ännu förmånligare (som t.ex. elbilar) gynnar bara en minoritet. Alla andra får ingenting, inte förrän om några år när bilarna hamnar på begagnad-marknaden. Den lilla minoriteten som jag tillhör (som aldrig haft möjlighet till förmånsbil, ändå köpt oftast nya bilar) är de största förlorarna.

Men skall vi ge dessa som inte har haft råd att köpa en ny bil tidigare råd att köpa ny bil nu genom statliga subventioner eller liknande menar du då? Bara för att de skall ha råd att köpa en ny miljöbil?


/Jocce
Nu har jag väldigt dålig koll på hur förmåns bilar fungerar då jag också tillhör kategorin som inte har möjlighet att skaffa en men om de är förmånligt för dig som privat person att få bilen genom företaget så måste väl staten indirekt subventionera eller vem är det som betalar, betalar företaget den mellanskillnad som du får det billigare?
Detta låter kanske lite kritiskt men jag vill bara förstår, någon måste ju betala för de är inte Tesla som sänkt priset och jag har svårt att tänka att företaget skulle förlora stora summor på det eller är de så?

Jag kan jämföra detta med pensions sparande där jag har vissa förmåner. För något år sedan tog man bort möjligheten att göra skatteavdrag för pensions sparande för privat personer men ändå har man möjlighet att göra detta skattefritt om mitt företag hjälper mig att göra ett löneavdrag istället, ganska orättvist kan jag tycka även om jag själv tillhör en av dem som kan utnyttja detta.

Jag tycker privatpersoner också skulle kunna få samma förmåner oavsett om ens företag vill eller inte dock kanske de ska vara något slags skatteavdrag dvs du måste betala skatt för att kunna göra avdraget liknande ROT och RUT avdrag, tja finns nog en miljon sätt att göra det på.

Förresten hoppas jag inte hamnade allt för off toppic, jag har ju faktiskt inte ens lyssnat på detta avsnitt än.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av LarsB »

Om man ser till min situation så blir det vinst för staten att rabattera förmånsvärdet, och det gäller nog en del andra också. Jag hade ALDRIG köpt en bil på firman för en miljon och betalat fullt förmånsvärde för den, max en halv miljon i så fall. Så säg att förmånsvärdet på en sådan bil hamnat på max 6000 kr. Teslan kommer kosta drygt 7000 kr / månad - så mer pengar till staten i skatt och sociala avgifter. Dessutom får dom in mera pengar på momsen.

Så i många fall kostar inte det staten något att rabattera förmånsvärdet, men ett rent bidrag är ju en direkt kostnad. Dessutom hjälper det ju till att begagnade miljöbilar blir tillgängliga så småningom som nämnts ovan.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av Jocce »

chaffis75 skrev:
Nu har jag väldigt dålig koll på hur förmåns bilar fungerar då jag också tillhör kategorin som inte har möjlighet att skaffa en men om de är förmånligt för dig som privat person att få bilen genom företaget så måste väl staten indirekt subventionera eller vem är det som betalar, betalar företaget den mellanskillnad som du får det billigare?
Detta låter kanske lite kritiskt men jag vill bara förstår, någon måste ju betala för de är inte Tesla som sänkt priset och jag har svårt att tänka att företaget skulle förlora stora summor på det eller är de så?

Jag kan jämföra detta med pensions sparande där jag har vissa förmåner. För något år sedan tog man bort möjligheten att göra skatteavdrag för pensions sparande för privat personer men ändå har man möjlighet att göra detta skattefritt om mitt företag hjälper mig att göra ett löneavdrag istället, ganska orättvist kan jag tycka även om jag själv tillhör en av dem som kan utnyttja detta.

Jag tycker privatpersoner också skulle kunna få samma förmåner oavsett om ens företag vill eller inte dock kanske de ska vara något slags skatteavdrag dvs du måste betala skatt för att kunna göra avdraget liknande ROT och RUT avdrag, tja finns nog en miljon sätt att göra det på.

Förresten hoppas jag inte hamnade allt för off toppic, jag har ju faktiskt inte ens lyssnat på detta avsnitt än.

De ger inte ut några pengar. Utan det blir som "zeb" skriver att de snarare får in pengar.

Nu har jag inte formlerna i huvudet, och Skatteverkets hemsida ville inte riktigt samarbeta, men ta min Tesla Model S 85D
Den kostade med den utrustningen jag har på den ca 1.1 miljoner kr. Inklusive moms.
Detta kostar bilen om jag köper den privat eller som företag.
Väljer man att leasa den får man dra av halva momsen pga leasingen. Gäller alla bilar oavsett miljö eller inte.


Jag har i år ett Förmånsvärde på 8075 kr på min bil, vilket väldigt förenklat innebär att jag som anställd betalar 4000 kr / månad rakt in i statskassan. Utöver detta betalar min arbetsgivare Sociala avgifter, arbetsgivaravgifter osv på samma förmånsvärde. Om jag inte har helt fel i huvudet ca 3000 kr. Rakt in i statskassan.

Hade denna bil inte varit miljöbil hade förmånsvärdet varit ca 15-16000 kr (om inte mer t.om, har inte formlerna i huvudet just nu som sagt).
Vilket innebär att för samma "peng" hade man fått välja en nästan hälften så dyr bil.
= Mindre moms in till statskassan.

Detta gör att man hellre väljer den miljövänliga bilen, både som arbetsgivare och arbetstagare.
Sett ur två synvinklar: (bortsett från miljötänk)
1. Jag kan få en dyr, trevlig, lyxig, rolig, etc bil för en "vettig" peng varje månad - Woho! (Jag tillhör denna kategori) Ja tack jag kämpar för att få förmånsbil!
2. Jag kan få en normal bil till en extremt låg kostnad! Woho! (Outlander PheV är typexemplet här!). Jag väljer att tacka ja till förmånsbil.


Detta har alltså inte kostat staten en enda krona, utan istället får dom in pengar på det hela.

Så en subvention / rabatt på förmånsvärde ger de som idag köper flest nybilar en anledning att välja "rätt" - och genererar samtidigt pengar till staten, samtidigt som de också förnyar Sveriges bilflotta.
Dessa bilar kommer dessutom om ca 3 år ut till de som ändå inte tänkt köpa en ny bil utan en begagnad. = Större chans att dom köper dessa bilar än en ny bil i vilket fall.

Win win!

(Men igen, något mer för privatköpare borde finnas...ja!)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av chaffis75 »

Jocce skrev:
chaffis75 skrev:
Nu har jag väldigt dålig koll på hur förmåns bilar fungerar då jag också tillhör kategorin som inte har möjlighet att skaffa en men om de är förmånligt för dig som privat person att få bilen genom företaget så måste väl staten indirekt subventionera eller vem är det som betalar, betalar företaget den mellanskillnad som du får det billigare?
Detta låter kanske lite kritiskt men jag vill bara förstår, någon måste ju betala för de är inte Tesla som sänkt priset och jag har svårt att tänka att företaget skulle förlora stora summor på det eller är de så?

Jag kan jämföra detta med pensions sparande där jag har vissa förmåner. För något år sedan tog man bort möjligheten att göra skatteavdrag för pensions sparande för privat personer men ändå har man möjlighet att göra detta skattefritt om mitt företag hjälper mig att göra ett löneavdrag istället, ganska orättvist kan jag tycka även om jag själv tillhör en av dem som kan utnyttja detta.

Jag tycker privatpersoner också skulle kunna få samma förmåner oavsett om ens företag vill eller inte dock kanske de ska vara något slags skatteavdrag dvs du måste betala skatt för att kunna göra avdraget liknande ROT och RUT avdrag, tja finns nog en miljon sätt att göra det på.

Förresten hoppas jag inte hamnade allt för off toppic, jag har ju faktiskt inte ens lyssnat på detta avsnitt än.

De ger inte ut några pengar. Utan det blir som "zeb" skriver att de snarare får in pengar.

Nu har jag inte formlerna i huvudet, och Skatteverkets hemsida ville inte riktigt samarbeta, men ta min Tesla Model S 85D
Den kostade med den utrustningen jag har på den ca 1.1 miljoner kr. Inklusive moms.
Detta kostar bilen om jag köper den privat eller som företag.
Väljer man att leasa den får man dra av halva momsen pga leasingen. Gäller alla bilar oavsett miljö eller inte.


Jag har i år ett Förmånsvärde på 8075 kr på min bil, vilket väldigt förenklat innebär att jag som anställd betalar 4000 kr / månad rakt in i statskassan. Utöver detta betalar min arbetsgivare Sociala avgifter, arbetsgivaravgifter osv på samma förmånsvärde. Om jag inte har helt fel i huvudet ca 3000 kr. Rakt in i statskassan.

Hade denna bil inte varit miljöbil hade förmånsvärdet varit ca 15-16000 kr (om inte mer t.om, har inte formlerna i huvudet just nu som sagt).
Vilket innebär att för samma "peng" hade man fått välja en nästan hälften så dyr bil.
= Mindre moms in till statskassan.

Detta gör att man hellre väljer den miljövänliga bilen, både som arbetsgivare och arbetstagare.
Sett ur två synvinklar: (bortsett från miljötänk)
1. Jag kan få en dyr, trevlig, lyxig, rolig, etc bil för en "vettig" peng varje månad - Woho! (Jag tillhör denna kategori) Ja tack jag kämpar för att få förmånsbil!
2. Jag kan få en normal bil till en extremt låg kostnad! Woho! (Outlander PheV är typexemplet här!). Jag väljer att tacka ja till förmånsbil.


Detta har alltså inte kostat staten en enda krona, utan istället får dom in pengar på det hela.

Så en subvention / rabatt på förmånsvärde ger de som idag köper flest nybilar en anledning att välja "rätt" - och genererar samtidigt pengar till staten, samtidigt som de också förnyar Sveriges bilflotta.
Dessa bilar kommer dessutom om ca 3 år ut till de som ändå inte tänkt köpa en ny bil utan en begagnad. = Större chans att dom köper dessa bilar än en ny bil i vilket fall.

Win win!

(Men igen, något mer för privatköpare borde finnas...ja!)


/Jocce
Mycket bra beskrivning men jag har ett par frågor till som jag själv svarar på men rätta mig om jag har fel.
- Vem är det som köper bilen och betalar bilen, företaget antar jag (som sedan dock kan låna pengar till den osv)?
- När bilen sedan en dag ska säljas, jag antar att då företaget tar kostnaden för värdeminskningen?

Så man bör fortfarande kunna säga är att staten subventionerar med ett lägre förmånsvärde rent teoretiskt men rent praktiskt så skulle de flesta inte skaffa en så dyr bil så i praktiken får de in samma pengar eller mer. De som dock får en större kostnad är ju företaget om man använder en enkel modell av värde minskning, säg en ny bil för 500 000 kr säljer du för 250 000 efter 3 år medans en bil för 1 000 000kr säljer du för 500 000kr efter 3 år.

Låter de rätt eller är jag ute och seglar...

Hoppas jag nu inte gör bort mig totalt genom att all denna information finns med i detta avsnitt. :oops:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av gellerstam »

Bästa podden hitintills! :-D Bra jobbat.

Visst ni avbröt gästen ett par ggr, men färre än tidigare gäster.
Uschamej, han får mig nästan att bli Centerröstare .... Hmmmm, tåls att fundera på till nästa val.

MEN frågade ni Rickard Nordin om vad Centern tänker om Kärnkraft och gen IV reaktorer, off the air? Det hade varit jätte intressant följdfråga när ni ändå pratade lite kärnkraft.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av mati »

Jocce skrev:
mati skrev:
Precis. Anledningen till att så många nybilsregistreringar är just förmånsbilar är ju att det är oftast förmånligare att ha en sådan bil. Samtidigt som den som inte har möjlighet till förmånsbil - dvs allra största delen av befolkningen - oftast inte har råd att köpa nytt.
Men att göra förmånsbilar ännu förmånligare (som t.ex. elbilar) gynnar bara en minoritet. Alla andra får ingenting, inte förrän om några år när bilarna hamnar på begagnad-marknaden. Den lilla minoriteten som jag tillhör (som aldrig haft möjlighet till förmånsbil, ändå köpt oftast nya bilar) är de största förlorarna.

Men skall vi ge dessa som inte har haft råd att köpa en ny bil tidigare råd att köpa ny bil nu genom statliga subventioner eller liknande menar du då? Bara för att de skall ha råd att köpa en ny miljöbil?
Det har jag inte sagt. Däremot så upplever jag systemet med förmånsbilar som orättvist. På något sätt verkar det ju vara billigare att skaffa (el-)bil över företaget än att köpa den privat. Annars hade ju ingen gjort det. Om man kallar det för statlig sponsring eller för nånting annat är upp till var och en. Den diskussionen har ju förts tidigare i andra trådar och jag tänker inte ta upp den här igen. Faktum är att staten belönar införskaffandet av förmåns-elbilar lite extra genom ett lågt förmånsvärde. Det är klart att det upplevs som orättvist för den som inte har möjlighet till förmånsbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av Jocce »

chaffis75 skrev:

Mycket bra beskrivning men jag har ett par frågor till som jag själv svarar på men rätta mig om jag har fel.
- Vem är det som köper bilen och betalar bilen, företaget antar jag (som sedan dock kan låna pengar till den osv)?
- När bilen sedan en dag ska säljas, jag antar att då företaget tar kostnaden för värdeminskningen?

Så man bör fortfarande kunna säga är att staten subventionerar med ett lägre förmånsvärde rent teoretiskt men rent praktiskt så skulle de flesta inte skaffa en så dyr bil så i praktiken får de in samma pengar eller mer. De som dock får en större kostnad är ju företaget om man använder en enkel modell av värde minskning, säg en ny bil för 500 000 kr säljer du för 250 000 efter 3 år medans en bil för 1 000 000kr säljer du för 500 000kr efter 3 år.

Låter de rätt eller är jag ute och seglar...

Hoppas jag nu inte gör bort mig totalt genom att all denna information finns med i detta avsnitt. :oops:
I fallet förmånsbil så köper Företaget bilen med antingen intjänade pengar från kassan, lånade pengar eller via leasing (leasing är utan tvekan vanligast) och tar därmed även värdeminskningen.

Så du är hyffsat rätt ute tycker jag.

Det jag tycker är viktigt att poängtera är som sagt, denna subventionering kostar inte staten något (inga pengar UT ur statskassan ej heller någon direkt förlust) och genererar mest troligt pengar in till statskassan.

Självklart förlorar företaget värdeminskningen, men de flesta är inte enligt mitt alternativ 1, utan mer alternativ 2.

Dvs de får köpa en "normalprisad" bil, som tappar säg 250.000 kr på de 3 åren man har den.
Denna kostar alltså företaget värdeminskning 250.000 kr PLUS kostnaderna för arbetsgivaravgifter m.m.. Om man då kan få 40% rabatt på dessa arbetsgivaravgifter om man väljer den miljövänliga bilen till samma pris så gör man alltså som företag en bättre kalkyl. Få köper nog en jättemycket dyrare bil (som jag valde att göra tack vare väldigt bra arbetsgivare ;) ) utan istället väljer man samma bil, eller kanske helt enkelt faktiskt väljer förmånsbil överhuvudtaget istället för inte alls.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av Jocce »

mati skrev:
Det har jag inte sagt. Däremot så upplever jag systemet med förmånsbilar som orättvist. På något sätt verkar det ju vara billigare att skaffa (el-)bil över företaget än att köpa den privat. Annars hade ju ingen gjort det. Om man kallar det för statlig sponsring eller för nånting annat är upp till var och en. Den diskussionen har ju förts tidigare i andra trådar och jag tänker inte ta upp den här igen. Faktum är att staten belönar införskaffandet av förmåns-elbilar lite extra genom ett lågt förmånsvärde. Det är klart att det upplevs som orättvist för den som inte har möjlighet till förmånsbil.

Orättvist mot vem?
Företag köper flest nya bilar i Sverige.
Då måste det ju vara ganska optimalt att se till att dessa blir miljöbilar.
Dessa kommer sedan ut på andrahandsmarknaden efter ett par år vilket då gör utbudet för de som inte hade köpt ny bil ändå större på miljösidan.

Igen, jag tycker absolut det skall finnas något mer för privatköpare för att locka till miljöbilsköp.
Men det kostar inget att göra det förmånligt för förmånsbilar. Snarare tvärtom.

Sen med risk för att låta jäkligt politiskt inkorrekt, livet är inte rättvist, oavsett lätthet att skaffa lyxprodukter, vem som blir sjuk, att göra det lättare att vara Miljövänlig eller andra saker.
Jag tycker heller inte heller det är statens ansvar att se till att det är rättvist överallt. Utan de ska rå om hela landet, med allt vad det innebär.

Så för att sammanfatta :
1. Miljöbil som förmånsbil - ger bara fördelar. Kostar inget som det är upplagt idag, drabbar heller ingen och bra för miljön på den största procenten.

2. Något mer för att locka till miljöbilsköp på privatsidan är bra! Behövs! Men en tuff nöt att knäcka!

3. Livet är orättvist!


Och gör en ;-) här nere för att inlägget inte ska anses allt för hårt..för det är det inte..det är livet som är hårt...Eller grymt som grisen skulle sagt ;-)


/Jocce - som numera kör Miljövänligt istället för stor V8 som var alternativet som förmånsbil.
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av Herr X »

gellerstam skrev:
Bästa podden hitintills! :-D Bra jobbat.

Visst ni avbröt gästen ett par ggr, men färre än tidigare gäster.
Tack :)
Ang. att avbryta gästerna: personer som är engagerade/pålästa inom sitt område kan prata på i timmar - vi måste avbryta personerna ofta, annars hinner vi bara diskutera en enda fråga i ett entimmes poddavsnitt. Vi redigerar programmen efteråt så att man inte ska uppfatta alla gånger vi bryter in - den första slaskredigeringen av programmet med Rickard Nordin var exempelvis nästan outhärdligt att lyssna på.
Hade vi spenderat ännu mer tid i redigeringen hade du inte kunnat höra hur vi dirigerar samtalet, utan det hade låtit helt naturligt som vilken redigerad SR-produktion som helst. Utmaningen är att Teslapodden är ett helt ofinansierat hobbyprojekt som jag gör vid sidan av att driva två bolag, och Fabian gör vid sidan av att driva två bolag och att jobba heltid som läkare. Det som i P1 låter som ett helt naturligt samtal mellan två eller flera individer, är i praktiken en väl uppstyrd föreställning som i efterhand redigeras för att du ska få just det intrycket.

Om någon här på forumet är duktig på ljudredigering och har lust att bidra till Teslapodden på frivillig basis, på samma sätt som oss andra, tveka inte att ta kontakt. Bakom kulisserna har vi hjälp av flera här på forumet som hjälper oss att sourca/kontakta gäster, bidra med underlag för samtalen vi har etc.
gellerstam skrev:
Uschamej, han får mig nästan att bli Centerröstare .... Hmmmm, tåls att fundera på till nästa val.

MEN frågade ni Rickard Nordin om vad Centern tänker om Kärnkraft och gen IV reaktorer, off the air? Det hade varit jätte intressant följdfråga när ni ändå pratade lite kärnkraft.
Vi hann bara med en liten del av det vi ville prata med Rickard om - jag kan lova att jag bubblade av följdfrågor när vi talade om kärnkraft och hade en hel hög med frågor som vi inte hann med (bla. Gen IV). Både vi och Rickard uppskattade samtalet och han har lovat att komma tillbaka längre fram för del 2 :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av LarsL »

Om jag förstår rätt så finns inte förmånsbilar i Norge. De skattesubventionerar alltså inte ägande av bil genom företag där, däremot skattesuventionerar de elbilar. Undrar hur långt vi skulle komma i subventionering av elbilar i Sverige om pengarna som används till förmånsbilar växlades om till sänkt moms på elbilar. Men det kommer ju aldrig hända så länge vi har Volvo i landet.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av mans71 »

Får också instämma i berömmet - en av dom bästa avsnitten hittills!

Och så känner jag igen mig i Anders beskrivning, att man börjar med elbil och sen liksom "luras in i" att tänka miljömedveten på andra områden också. :D
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: S02E08: Allt du velat fråga en riksdagspolitiker

Inlägg av Anders77 »

Eftersom jag är lite partisk när det kommer till Centern så ville jag inte berömma programmet allt för mycket. Men även jag blev positivt överraskad. Var lite orolig att han skulle ha någon vätgas kärlek.

Men några kommentarer. För att vara hobbyprojekt utan sponsor så tycker jag ni gör ett grymt jobb.

Det märks knappt att ni redigerar avsnitten. Är man inte allt för uppmärksam kan man tro att det är ett klipp.

Sen på tal om att bli miljövänligare på grund av Tesla.

Även om jag inte fått en Tesla levererad än så valet att beställa en samtidigt som jag blir mer aktiv inom C gör att jag omedvetet gör mer och mer miljövänliga val numera.
Svart X90D, bokat en M3.
Skriv svar