mati skrev:Det har jag inte sagt. Däremot så upplever jag systemet med förmånsbilar som orättvist. På något sätt verkar det ju vara billigare att skaffa (el-)bil över företaget än att köpa den privat. Annars hade ju ingen gjort det. Om man kallar det för statlig sponsring eller för nånting annat är upp till var och en. Den diskussionen har ju förts tidigare i andra trådar och jag tänker inte ta upp den här igen. Faktum är att staten belönar införskaffandet av förmåns-elbilar lite extra genom ett lågt förmånsvärde. Det är klart att det upplevs som orättvist för den som inte har möjlighet till förmånsbil.
Orättvist mot vem?
Företag köper flest nya bilar i Sverige.
Då måste det ju vara ganska optimalt att se till att dessa blir miljöbilar.
Dessa kommer sedan ut på andrahandsmarknaden efter ett par år vilket då gör utbudet för de som inte hade köpt ny bil ändå större på miljösidan.
Igen, jag tycker absolut det skall finnas något mer för privatköpare för att locka till miljöbilsköp.
Men det kostar inget att göra det förmånligt för förmånsbilar. Snarare tvärtom.
Sen med risk för att låta jäkligt politiskt inkorrekt, livet är inte rättvist, oavsett lätthet att skaffa lyxprodukter, vem som blir sjuk, att göra det lättare att vara Miljövänlig eller andra saker.
Jag tycker heller inte heller det är statens ansvar att se till att det är rättvist överallt. Utan de ska rå om hela landet, med allt vad det innebär.
Så för att sammanfatta :
1. Miljöbil som förmånsbil - ger bara fördelar. Kostar inget som det är upplagt idag, drabbar heller ingen och bra för miljön på den största procenten.
2. Något mer för att locka till miljöbilsköp på privatsidan är bra! Behövs! Men en tuff nöt att knäcka!
3. Livet är orättvist!
Och gör en här nere för att inlägget inte ska anses allt för hårt..för det är det inte..det är livet som är hårt...Eller grymt som grisen skulle sagt
/Jocce - som numera kör Miljövänligt istället för stor V8 som var alternativet som förmånsbil.