chaffis75 skrev:
Nu har jag väldigt dålig koll på hur förmåns bilar fungerar då jag också tillhör kategorin som inte har möjlighet att skaffa en men om de är förmånligt för dig som privat person att få bilen genom företaget så måste väl staten indirekt subventionera eller vem är det som betalar, betalar företaget den mellanskillnad som du får det billigare?
Detta låter kanske lite kritiskt men jag vill bara förstår, någon måste ju betala för de är inte Tesla som sänkt priset och jag har svårt att tänka att företaget skulle förlora stora summor på det eller är de så?
Jag kan jämföra detta med pensions sparande där jag har vissa förmåner. För något år sedan tog man bort möjligheten att göra skatteavdrag för pensions sparande för privat personer men ändå har man möjlighet att göra detta skattefritt om mitt företag hjälper mig att göra ett löneavdrag istället, ganska orättvist kan jag tycka även om jag själv tillhör en av dem som kan utnyttja detta.
Jag tycker privatpersoner också skulle kunna få samma förmåner oavsett om ens företag vill eller inte dock kanske de ska vara något slags skatteavdrag dvs du måste betala skatt för att kunna göra avdraget liknande ROT och RUT avdrag, tja finns nog en miljon sätt att göra det på.
Förresten hoppas jag inte hamnade allt för off toppic, jag har ju faktiskt inte ens lyssnat på detta avsnitt än.
De ger inte ut några pengar. Utan det blir som "zeb" skriver att de snarare får in pengar.
Nu har jag inte formlerna i huvudet, och Skatteverkets hemsida ville inte riktigt samarbeta, men ta min Tesla Model S 85D
Den kostade med den utrustningen jag har på den ca 1.1 miljoner kr. Inklusive moms.
Detta kostar bilen om jag köper den privat eller som företag.
Väljer man att leasa den får man dra av halva momsen pga leasingen. Gäller alla bilar oavsett miljö eller inte.
Jag har i år ett Förmånsvärde på 8075 kr på min bil, vilket väldigt förenklat innebär att jag som anställd betalar 4000 kr / månad rakt in i statskassan. Utöver detta betalar min arbetsgivare Sociala avgifter, arbetsgivaravgifter osv på samma förmånsvärde. Om jag inte har helt fel i huvudet ca 3000 kr. Rakt in i statskassan.
Hade denna bil inte varit miljöbil hade förmånsvärdet varit ca 15-16000 kr (om inte mer t.om, har inte formlerna i huvudet just nu som sagt).
Vilket innebär att för samma "peng" hade man fått välja en nästan hälften så dyr bil.
= Mindre moms in till statskassan.
Detta gör att man hellre väljer den miljövänliga bilen, både som arbetsgivare och arbetstagare.
Sett ur två synvinklar: (bortsett från miljötänk)
1. Jag kan få en dyr, trevlig, lyxig, rolig, etc bil för en "vettig" peng varje månad - Woho! (Jag tillhör denna kategori) Ja tack jag kämpar för att få förmånsbil!
2. Jag kan få en normal bil till en extremt låg kostnad! Woho! (Outlander PheV är typexemplet här!). Jag väljer att tacka ja till förmånsbil.
Detta har alltså inte kostat staten en enda krona, utan istället får dom in pengar på det hela.
Så en subvention / rabatt på förmånsvärde ger de som idag köper flest nybilar en anledning att välja "rätt" - och genererar samtidigt pengar till staten, samtidigt som de också förnyar Sveriges bilflotta.
Dessa bilar kommer dessutom om ca 3 år ut till de som ändå inte tänkt köpa en ny bil utan en begagnad. = Större chans att dom köper dessa bilar än en ny bil i vilket fall.
Win win!
(Men igen, något mer för privatköpare borde finnas...ja!)
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.