Ser själv detta som ännu ett spännande elonprojekt (never doubt elon musk). Ser dock inte hur ni skulle kunna få detta till något för landsbygden som det nämns som hastigast. Är ju mer storstad till storstadsgrej för att minska dom korta flygresorna mellan just dessa. Men att t.ex. skicka folk uppåt ser jag inte riktigt som något lönande projekt med tanke på kostnaden för det hela.
Min tanke var att dessa rören blir enormt billiga att bygga när man fått stordriftsfördelar i produktionen. Då kan det bli lönsamt att dra förbindelser ut i landsbygden så att det kan växa upp nya städer med snabbanslutning till storstäderna.
Låt säga att en privat entreprenör drar ett rör till Stockholm C från Gagnef nordväst om Borlänge. Resan till Stockholm C tar ca. 15 minuter med Hyperloop och ett nybyggt hus på 200kvm säljs för 3 miljoner.
Det går då fortare att åka från Gagnef till Stockholm C än från Mälarhöjden, och huspriserna är så låga att området har potential att snabbt bli väldigt attraktivt.
Ser själv detta som ännu ett spännande elonprojekt (never doubt elon musk). Ser dock inte hur ni skulle kunna få detta till något för landsbygden som det nämns som hastigast. Är ju mer storstad till storstadsgrej för att minska dom korta flygresorna mellan just dessa. Men att t.ex. skicka folk uppåt ser jag inte riktigt som något lönande projekt med tanke på kostnaden för det hela.
Min tanke var att dessa rören blir enormt billiga att bygga när man fått stordriftsfördelar i produktionen. Då kan det bli lönsamt att dra förbindelser ut i landsbygden så att det kan växa upp nya städer med snabbanslutning till storstäderna.
Låt säga att en privat entreprenör drar ett rör till Stockholm C från Gagnef nordväst om Borlänge. Resan till Stockholm C tar ca. 15 minuter med Hyperloop och ett nybyggt hus på 200kvm säljs för 3 miljoner.
Det går då fortare att åka från Gagnef till Stockholm C än från Mälarhöjden, och huspriserna är så låga att området har potential att snabbt bli väldigt attraktivt.
Men det förutsätter ju att du har hyperloopstationen på 2 min avstånd. Det blir en avsevärd förbättring men fortfarande lite meck att ta sig hela vägen. Ju färre byten desto bättre säger jag, sedan kan det ta 5 min längre tid bara jag slipper byta.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Förlåt men är det bara jag som får "ICE vs elbil"-vibbar? Anders pratar gott om hur bra hyperloop ser ut att vara. Hur tekniken går fram och hur elon löst det ena än det andra vad gäller hur man i teorin ska göra. Fabian å andra sidan sitter och pratar om hur långt fram i tiden det är och vilka problem det kan medföra och vilka politiska problem vi skulle stöta på. Just saying. Fick liten dejavu bara från när man hört elbilssketpiker argumentera.
.
Jag är generellt väldigt teknikpositiv, men för dynamiken i avsnittet behövs någon som ställer även de lite negativa frågorna. Annes riskerar det att bli en totalt verklighetsfrämmande halleluja-stämning i avsnitten.
...men för dynamiken i avsnittet behövs någon som ställer även de lite negativa frågorna. Annes riskerar det att bli en totalt verklighetsfrämmande halleluja-stämning i avsnitten...
Förlåt men är det bara jag som får "ICE vs elbil"-vibbar? Anders pratar gott om hur bra hyperloop ser ut att vara. Hur tekniken går fram och hur elon löst det ena än det andra vad gäller hur man i teorin ska göra. Fabian å andra sidan sitter och pratar om hur långt fram i tiden det är och vilka problem det kan medföra och vilka politiska problem vi skulle stöta på. Just saying. Fick liten dejavu bara från när man hört elbilssketpiker argumentera.
.
Jag är generellt väldigt teknikpositiv, men för dynamiken i avsnittet behövs någon som ställer även de lite negativa frågorna. Annes riskerar det att bli en totalt verklighetsfrämmande halleluja-stämning i avsnitten.
Och??? Ni tillbedjer ju rätt Gud.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Off topic kanske men det nämndes i försnacket att man kan öppna laddluckan med ett tryck. Det gäller BARA nyare bilar med självstängande lucka.
Det är korrekt, men det är inte så bara!
Följdfråga: finns det något lika smidigt sätt att låsa upp en inkopplad icke-Tesla typ2-laddsladd när bilen laddar men är upplåst (annat än via nyckeln i fickan eller genom att klicka på skärmen)?
Off topic kanske men det nämndes i försnacket att man kan öppna laddluckan med ett tryck. Det gäller BARA nyare bilar med självstängande lucka.
Det är korrekt, men det är inte så bara!
Följdfråga: finns det något lika smidigt sätt att låsa upp en inkopplad icke-Tesla typ2-laddsladd när bilen laddar men är upplåst (annat än via nyckeln i fickan eller genom att klicka på skärmen)?
Telefonen ( Appen ) nyckeln kan man också ha annanstans än o fickan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Någon sålde tidigare lösa knappar som gjorde jobbet knappen på UMC/superladdare/wall connector gör. En sådan skulle man kunna sätta på en typ-2-kabel.
Måste den kodas mot bilen eller funkar den på alla isf? Är det så enkelt så kan alltså "vem som helst" sno kabeln även fast bilen låst fast den osv ju...
Någon sålde tidigare lösa knappar som gjorde jobbet knappen på UMC/superladdare/wall connector gör. En sådan skulle man kunna sätta på en typ-2-kabel.
Måste den kodas mot bilen eller funkar den på alla isf? Är det så enkelt så kan alltså "vem som helst" sno kabeln även fast bilen låst fast den osv ju...
Öppna lucka utan kabel sker trådlöst och vem som helst lan göra det
När kabeln sitter i verkar kommunikationen ske genom kabeln så den är safe däremot kan man inte använda den för att lossa en kabel ( om den nu inte är inkopplad på kabeln )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det är ju ingen skillnad mot hur det fungerar med knapparna på kablarna från Tesla. Dessa kan man ju också trycka på om man går förbi en bil som laddar. Har du inte fobben så släpper den inte kabeln, men den öppnar väl stängda men olåsta laddluckor i närheten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Hej, "studien" ni länkar till är Alan James presentation från Almedalen, som visserligen innehåller en del siffror från KPMG:s rapport. Den riktiga rapporten är betydligt mer omfattande.
-Systemet har alltid varit designat för att drivas med en linjärmotor. Fläkten var till för levitation, inte framdrift. Nu har de flesta tagit bort fläkten eftersom man kör passiv maglev (som inte kräver strömtillförsel) för svävtekniken. Luften framför får man bort med att använda ett något större rör.
-Poddarna svävar på 20-30mm höjd, så det finns hyfsade toleranser.
-Stockholm - Helsingfors är INTE tänkt att ligga i rör på havsbotten, utan skall borras i berggrunden under havsbotten. Vi har bland världens bästa berggrunder för att bygga tunnlar här uppe i Norden, framförallt mellan Sverige och Finland. Det är faktiskt enklare än man kunde tro.