Skall vi dra slutsatsen om att det som sades i podden togs ur tomma intet och att lagkrav inte finns? Personligen tycker jag det blir trist om det gissas för mycket.
Tack, då vet vi att ni gissade och det var fel. "I dagsläget finns dock endast krav på typ A i EN-SS 61851-1, Ed2"
Det var inte en gissning..
Så här skrev elsäkerhetsverket i mail: "I kommande IEC-standarden kommer att ställas krav på jordfelsbrytare av typ B."
"Kommande" IEC-standard är den nya från 2017.
Skall vi dra slutsatsen om att det som sades i podden togs ur tomma intet och att lagkrav inte finns? Personligen tycker jag det blir trist om det gissas för mycket.
Tack, då vet vi att ni gissade och det var fel. "I dagsläget finns dock endast krav på typ A i EN-SS 61851-1, Ed2"
Det var inte en gissning..
Så här skrev elsäkerhetsverket i mail: "I kommande IEC-standarden kommer att ställas krav på jordfelsbrytare av typ B."
"Kommande" IEC-standard är den nya från 2017.
Så det finns pengar att spara på att installera sin Walbox i år även om man väntar på en model 3?
Precis den tanke har jag tänkt även om teknik aldrig brukar lönas sig att installera innan men behöver den.
Synd Tesla wallcharger inte kan ladda en Leaf, vi är väldigt nära att skaffa en Leaf, men har lite kvar att fundera på.
Så det finns pengar att spara på att installera sin Walbox i år även om man väntar på en model 3?
Precis den tanke har jag tänkt även om teknik aldrig brukar lönas sig att installera innan men behöver den.
Synd Tesla wallcharger inte kan ladda en Leaf, vi är väldigt nära att skaffa en Leaf, men har lite kvar att fundera på.
Instämmer. Riktigt irriterande att Leaf inte har Typ2 standard kontakt. Vet någon om det skulle kunna bli ändring på det i kommande versioner? Jag menar Europeiska bilar säljs ju med annan kontakt i NA och Asien...
Jag startade min printer i källaren och gjorde en lösning till er. Jag är inte intresserad av att göra speciellt många och jag tror heller inte efterfrågan är direkt stor.
Försöker väcka JFB frågan till liv igen
Är typ B ett krav? B är liksom 100ggr dyrare än A och man undrar om alla Tesla ägare (eller egentligen alla elbil ägare) har typ B JFB kopplade till dem schuko uttag som dem använder?
Jag ska dra 3-fas kable och tillhörande JFB/PSA men det skiljer som sagt enormt mycket i pris mellan dessa olika klasser så frågan är hur viktigt det är och hur gör folk som har befintliga system som är t.ex. typ A eller C men inte B?
Försöker väcka JFB frågan till liv igen
Är typ B ett krav? B är liksom 100ggr dyrare än A och man undrar om alla Tesla ägare (eller egentligen alla elbil ägare) har typ B JFB kopplade till dem schuko uttag som dem använder?
Jag ska dra 3-fas kable och tillhörande JFB/PSA men det skiljer som sagt enormt mycket i pris mellan dessa olika klasser så frågan är hur viktigt det är och hur gör folk som har befintliga system som är t.ex. typ A eller C men inte B?
Den frågan är aldrig död...
Jag länkade till denna tråd i en annan tråd som du frågade om JFB: