S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av djFabbe »

Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: Nya rykten om Tesla Model 3

I detta avsnitt:
I veckans avsnitt av Teslapodden riktar vi återigen strålkastaren mot Teslas ödesbil, Model 3. Tesla har släppt nyheter om bilen och Anders och Fabian är lyriska över att nu veta när bilen till slut kommer visas fram. Dessutom har en lyssnare har antagit Fabians laddinkopplingsutmaning och vi får höra om ett potentiellt genombrott inom batteriutveckling! Det blir så klart ett lyssnarbrev och Fabian har haft en DJ-spelning som gick sådär.

Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av Legato »

Mycket bra program som alltid! Ett par åsikter dock:

* Rickard Nordin poängterar att Sverige har en komparativ fördel mot Finland för att vi har biltillverkning. Det stämmer ju inte. Valmet har ju producerat bilar hur länge som helst (dock givetvis inte ens nära Volvos volymer).
* Det lyfts återigen (likt Tibor gjort tidigare) problem med valutarisker för Sverige. Är det någon som hört något från Tesla att detta skulle vara en issue? Sverige har som bekant många multinationella företag och sällan hör man väl något av dessa lyfta valutan som något avgörande problem. Det finns ju en i allra högsta grad likvid marknad för att hedga valutarisker vilket återigen stora svenska bolag gör hela tiden.

I övrigt tycker jag era slutsatser känns logiska ang Teslas europeiska fabrik.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av Legato »

För övrigt intressant detta med krav på speciell typ b jordfelsbrytare. Jag fick min wall connector installerad i februari av den installatör som Tesla rekommenderade. De sa ingenting om jordfelsbrytaren... Märkligt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av 18650 »

Legato skrev:
För övrigt intressant detta med krav på speciell typ b jordfelsbrytare. Jag fick min wall connector installerad i februari av den installatör som Tesla rekommenderade. De sa ingenting om jordfelsbrytaren... Märkligt.
Var hittar man info om detta?
http://www.svenskenergi.se/Global/Dokum ... ruktur.pdf

Jordfelsbrytare
Varje uttag ska skyddas av en jordfelsbrytare som löser ut om strömstyrkan överstiger 30 mA.
Denna jordfelsbrytare ska frånkoppla samtliga spänningsförande ledare, inklusive noll-ledaren.
Jordfelsbrytare ska vara av lägst typ A.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av Mysman »

Om det är krav på JFB typ B så bör alla laddboxar ha detta inbyggt.

Som denna
https://evconnect.se/products/typ-2-tre ... 6-16a-11kw
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 25 dec 2016 20:05
Ort: Skara

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av Grammi »

Ang typ B.
Såg ut som att PDF dokument från svenskenergi är från 2013.
Frågan är om det är ett lagkrav eller en rekommendation. ?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av LarsL »

Vad är skillnaden mellan typ A och typ B, prisskillnaden antyder att Typ B är gjord av guld och diamanter.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av 12man »

LarsL skrev:
Vad är skillnaden mellan typ A och typ B, prisskillnaden antyder att Typ B är gjord av guld och diamanter.
och platina

finns/fanns 3 typer, fast ännu fler egentligen
AC= bara ac
A = ac och lite dc
B= ac och mycket dc
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av LarsL »

12man skrev:
LarsL skrev:
Vad är skillnaden mellan typ A och typ B, prisskillnaden antyder att Typ B är gjord av guld och diamanter.
och platina

finns/fanns 3 typer, fast ännu fler egentligen
AC= bara ac
A = ac och lite dc
B= ac och mycket dc
Och en elbil läcker DC? Eller varför typ B till en elbil?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
12man skrev:
LarsL skrev:
Vad är skillnaden mellan typ A och typ B, prisskillnaden antyder att Typ B är gjord av guld och diamanter.
och platina

finns/fanns 3 typer, fast ännu fler egentligen
AC= bara ac
A = ac och lite dc
B= ac och mycket dc
Och en elbil läcker DC? Eller varför typ B till en elbil?
Det undrar jag oxo,
Det är ju precis det som ingen av oss riktigt kan förstå, vid AC-laddning verkar det omotiverat lixom...
Jag tror att det handlar om begreppsförvirring.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av gellerstam »

Bjelke skrev:
LarsL skrev:
12man skrev:
LarsL skrev:
Vad är skillnaden mellan typ A och typ B, prisskillnaden antyder att Typ B är gjord av guld och diamanter.
och platina

finns/fanns 3 typer, fast ännu fler egentligen
AC= bara ac
A = ac och lite dc
B= ac och mycket dc
Och en elbil läcker DC? Eller varför typ B till en elbil?
Det undrar jag oxo,
Det är ju precis det som ingen av oss riktigt kan förstå, vid AC-laddning verkar det omotiverat lixom...
Jag tror att det handlar om begreppsförvirring.

Ngn byråkrat som fick en snilleblixt :idea: ? Efter som det är DC i batteriet så måste matningen till laddboxen vara skyddad med JFB typ B. :?

Är detta lika logiskt som fel effektuppgifter hos transportstyrelsen? Kanske samma lobbygrupp som drivit igenom ändringen för att fördyra för elbilsägare....
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av Bjelke »

gellerstam skrev:
Bjelke skrev:
LarsL skrev:
12man skrev:
LarsL skrev:
Vad är skillnaden mellan typ A och typ B, prisskillnaden antyder att Typ B är gjord av guld och diamanter.
och platina

finns/fanns 3 typer, fast ännu fler egentligen
AC= bara ac
A = ac och lite dc
B= ac och mycket dc
Och en elbil läcker DC? Eller varför typ B till en elbil?
Det undrar jag oxo,
Det är ju precis det som ingen av oss riktigt kan förstå, vid AC-laddning verkar det omotiverat lixom...
Jag tror att det handlar om begreppsförvirring.

Ngn byråkrat som fick en snilleblixt :idea: ? Efter som det är DC i batteriet så måste matningen till laddboxen vara skyddad med JFB typ B. :?

Är detta lika logiskt som fel effektuppgifter hos transportstyrelsen? Kanske samma lobbygrupp som drivit igenom ändringen för att fördyra för elbilsägare....
Skulle inte förvåna mig det minsta om det ligger nåt i den gissningen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 25 dec 2016 20:05
Ort: Skara

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av Grammi »

Men vart hittar man att det är ett lag krav?
Eller är det bra en rekommendation?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av Legato »

Grammi skrev:
Men vart hittar man att det är ett lag krav?
Eller är det bra en rekommendation?
HerrX och DjFabbe... Nu är vi många som undrar! :D Stämmer det att det är ett lagkrav så är det ju skandal att en av (kanske den största) Tesla-ackrediterade elfirman inte nämnde detta.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av Mickep »

Skulle också vilja veta källa till detta. om det är ett lagkrav så kommer de som inte har det inte få säljas överhuvudtaget (om det inte eftermonteras) Få lagar är retroaktiva men besiktar någon och märker att det inte följer gällande regler så kan försäkringsbolag backa och kräva det för att få teckna/få ut ersättning (??? spekulerar fritt) Tror det hade varit en ganska stor nyhet annars.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av _TonyV »

Tveksam verkligen om det är lagkrav. Till vår installation av boxar i november så var det ingen snack om det (BRF)

====================================================================================
Välj jordfelsskydd efter läckström
När du väljer jordfelsbrytare utgår du från vilken vågform som läckströmmen har:

Typ AC reagerar bara på växelström. Passar i de flesta hemmiljöer och kommersiella sammanhang.
Typ A ger ett högre skydd genom att reagera på både växelström och pulserande ström med likströmskomponenter
Typ B reagerar på växelström, pulserande växelström och kontinuerlig läckström med likströmskomponenter. Ska alltid användas i installationer med solceller.
Typ B+ har samma egenskaper som typ B men reagerar dessutom på läckande växelström över ett större frekvensomfång.

Självklart kan typ B och typ B+ alltid användas i stället för typerna AC och A efter som de ger ett högre skydd.
Typ S – jordfelsbrytare som är tidsfördröjda och därmed ger selektivitet – väljer man i strömkretsar som har fler än en jordfelsbrytare
====================================================================================
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av 12man »

från Svensk Energi.s hemsida

"Energi_laddinfrastruktur uppdaterad 26 sept 2014.pdf" tredje versionen

Vem ansvarar för elsäkerheten vid laddning av elfordon?
Vem är då ansvarig för att gällande säkerhetskrav uppnås? Enligt förordningen (1993:1068) om elektrisk materiel bär tillverkaren, importören, uthyraren, återförsäljaren eller ägaren, beroende av situation, ansvaret för att materielen är CE-märkt och därmed har de försäkrat att den följer EU-regelverk.
När laddstolpen används är det den som äger eller svarar för användningen av stolpen som ska se till att användningen av laddstolpen är säker och underhållen så att säkerheten bibehålls.
Den som använder stolpen är dock ansvarig för att förvissa sig om att laddstolpen är säker för användning genom att kontrollera att den inte är skadad.

delat ansvar alltid bäst...som min elexpert utryckte det, den som sist petat i anläggningen

CE-märkt det är ett helt annat ämne...

lagkrav som finns är att från 2000 ska nya installationer ha jfb, sedan 2004? ska även utbyggda ha det, (minimum för utbyggd är ett flyttat vägguttag, inte utbyte)
när hushållens laster blev mer komplicerad så löste ej jfb ut pga stökiga laster, typ switchade nät-aggregat (ce-märkta från kina?) och nu tror man att det behövs en nyare typ för större switchade nätaggregat typ solceller/billaddare, därab typ B

jfb, 30mA för personskydd och 300mA för brandskydd

långt inlägg för mig men detta är långt ifrån glasklart, många använder "ska" men få lagkrav egentligen, jag själv skulle aldrig sättta upp eluttag utomhus eller i fuktig miljö av någon sort öht, lägre än öht, typ 1.8m
ms 76132 "Eleamore"
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av Smutt »

Mitt spabad som drar ström som en Tesla är kopplat med en vanlig typ A i centralen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
ekonomisk trygghet
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 aug 2015 09:36

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av ekonomisk trygghet »

Hur går det för Er? Släpps det nya avsnittet innan kl 19.00?
Mvh
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av Herr X »

ekonomisk trygghet skrev:
Hur går det för Er? Släpps det nya avsnittet innan kl 19.00?
Mvh
Det var ett väldans tjat :)
Släppt nu!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av Bjelke »

Herr X skrev:
ekonomisk trygghet skrev:
Hur går det för Er? Släpps det nya avsnittet innan kl 19.00?
Mvh
Det var ett väldans tjat :)
Släppt nu!
Tjat lönar sig ;) :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av 18650 »

Skall vi dra slutsatsen om att det som sades i podden togs ur tomma intet och att lagkrav inte finns? Personligen tycker jag det blir trist om det gissas för mycket.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av Herr X »

18650 skrev:
Skall vi dra slutsatsen om att det som sades i podden togs ur tomma intet och att lagkrav inte finns? Personligen tycker jag det blir trist om det gissas för mycket.
http://bfy.tw/AfVJ
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av 18650 »

Herr X skrev:
18650 skrev:
Skall vi dra slutsatsen om att det som sades i podden togs ur tomma intet och att lagkrav inte finns? Personligen tycker jag det blir trist om det gissas för mycket.
http://bfy.tw/AfVJ
Tack, då vet vi att ni gissade och det var fel. "I dagsläget finns dock endast krav på typ A i EN-SS 61851-1, Ed2"
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: S02E10: Nya rykten om Tesla Model 3

Inlägg av Legato »

18650 skrev:
Skall vi dra slutsatsen om att det som sades i podden togs ur tomma intet och att lagkrav inte finns? Personligen tycker jag det blir trist om det gissas för mycket.
Agree. Har inget emot spekulationer, det är ju spännande det också, men det vore trevligt om ni talar om ni när spekulerar och när ni presenterar sånt ni vet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar