Kontakt med Miljöpartiet?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Kontakt med Miljöpartiet?

Inlägg av Herr X »

Någon som har kontakt med någon i Miljöpartiet på riksnivå? Har försökt få tag på dem ang. att medverka i podcasten, men de svarar inte på mail via de officiella kontaktvägarna. Nu har vi bara hört Centerpartiets bild av hur man tänker kring elbilism och det är synd om de ska få stå helt oemotsagda.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Kontakt med Miljöpartiet?

Inlägg av Oddball »

Herr X skrev:
Någon som har kontakt med någon i Miljöpartiet på riksnivå? Har försökt få tag på dem ang. att medverka i podcasten, men de svarar inte på mail via de officiella kontaktvägarna. Nu har vi bara hört Centerpartiets bild av hur man tänker kring elbilism och det är synd om de ska få stå helt oemotsagda.
Prova att CCa hela riksdagsgruppen, det funkade för mig :)
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Re: Kontakt med Miljöpartiet?

Inlägg av Datordoktorn »

Nu ska ju det här forumet normalt sett vara befriat ifrån politik men just här så måste jag flika in en kommentar.

Räkna inte med att någon ifrån miljöpartiet kommer att ställa upp. De kommer att ducka så länge de överhuvudtaget har möjlighet. Och jag förstår dem. Ett parti som kämpat i 30 år för att komma i regeringsställning och när de kommer dit har de absolut inga förslag alls om hur man ska ställa om till en fossilfri fordonsflotta. Sällan har uttrycket "tomma tunnor skramlar mest" och boktiteln "Kejsarens nya kläder" varit mer passande.

Förr pratade de vitt och brett om "grön skatteväxling" (vilket jag personligen tycker är rätt väg att gå), dvs dyrare fossilbränslen subventionerar batteribilars inköpspris. Men när de väl kom i regeringsställning så blev det väldigt tyst om "gröna skatteväxlingar" och mest av allt har de verkat fundera på hur vi ska kunna hålla landets gränser vidöppna. Inte mycket miljöprofil i den politiken.
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.

http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kontakt med Miljöpartiet?

Inlägg av danni »

Datordoktorn skrev:
Nu ska ju det här forumet normalt sett vara befriat ifrån politik men just här så måste jag flika in en kommentar.

Räkna inte med att någon ifrån miljöpartiet kommer att ställa upp. De kommer att ducka så länge de överhuvudtaget har möjlighet. Och jag förstår dem. Ett parti som kämpat i 30 år för att komma i regeringsställning och när de kommer dit har de absolut inga förslag alls om hur man ska ställa om till en fossilfri fordonsflotta. Sällan har uttrycket "tomma tunnor skramlar mest" och boktiteln "Kejsarens nya kläder" varit mer passande.

Förr pratade de vitt och brett om "grön skatteväxling" (vilket jag personligen tycker är rätt väg att gå), dvs dyrare fossilbränslen subventionerar batteribilars inköpspris. Men när de väl kom i regeringsställning så blev det väldigt tyst om "gröna skatteväxlingar" och mest av allt har de verkat fundera på hur vi ska kunna hålla landets gränser vidöppna. Inte mycket miljöprofil i den politiken.
Allt fint prat om skatteväxling har i praktiken visat sig handla om ensidig skatteväxling, eller det som på ren svenska kallas skattehöjningar... Man har skyllt det på att borgarna redan tagit hand om den andra sidan av skatteväxlingen genom att sänka skatterna.

Men jag tycker ändå det är tråkigt att man inte kunnat ta tag i det här med bilomställningen bättre. Jag får tyvärr intrycket att partiet helt enkelt är bilfientliga, punkt. De vill så gärna se andra lösningar än bilen, av ideologiska skäl, att även en mer miljövänlig bil blir en fiende.

Sen finns det ju dock enskilda undantag bland de individuella politikerna. Kanske kan ni få fatt på någon av dem. Men då kommer det ju vara den personens linje, inte partilinjen, som det pratas om, och det blir ju mindre intressant. Jag tror tyvärr också att det kommer vara väldigt svårt att få någon som kan prata officiell politik med er, eftersom Miljöpartiet är alldeles för rädda att prata ett enda ord riktig politik utan att få det godkänt av sossarna först. De känns verkligen kuvade.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kontakt med Miljöpartiet?

Inlägg av mati »

Jag får tyvärr hålla med. En gång i tiden var Sverige nån slags förebild för andra länder när det gäller miljöpolitik. Idag är det ett bortglömt ämne i svensk politik. Inte ens ambitionen att vara ledande inom miljö- och klimatpolitik verkar finnas kvar. Det känns som att man vill göra så lite som möjligt, helst ingenting alls. Vad är det som har hänt egentligen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kontakt med Miljöpartiet?

Inlägg av zyax »

danni skrev:
Datordoktorn skrev:
Nu ska ju det här forumet normalt sett vara befriat ifrån politik men just här så måste jag flika in en kommentar.

Räkna inte med att någon ifrån miljöpartiet kommer att ställa upp. De kommer att ducka så länge de överhuvudtaget har möjlighet. Och jag förstår dem. Ett parti som kämpat i 30 år för att komma i regeringsställning och när de kommer dit har de absolut inga förslag alls om hur man ska ställa om till en fossilfri fordonsflotta. Sällan har uttrycket "tomma tunnor skramlar mest" och boktiteln "Kejsarens nya kläder" varit mer passande.

Förr pratade de vitt och brett om "grön skatteväxling" (vilket jag personligen tycker är rätt väg att gå), dvs dyrare fossilbränslen subventionerar batteribilars inköpspris. Men när de väl kom i regeringsställning så blev det väldigt tyst om "gröna skatteväxlingar" och mest av allt har de verkat fundera på hur vi ska kunna hålla landets gränser vidöppna. Inte mycket miljöprofil i den politiken.
Allt fint prat om skatteväxling har i praktiken visat sig handla om ensidig skatteväxling, eller det som på ren svenska kallas skattehöjningar... Man har skyllt det på att borgarna redan tagit hand om den andra sidan av skatteväxlingen genom att sänka skatterna.

Men jag tycker ändå det är tråkigt att man inte kunnat ta tag i det här med bilomställningen bättre. Jag får tyvärr intrycket att partiet helt enkelt är bilfientliga, punkt. De vill så gärna se andra lösningar än bilen, av ideologiska skäl, att även en mer miljövänlig bil blir en fiende.

Sen finns det ju dock enskilda undantag bland de individuella politikerna. Kanske kan ni få fatt på någon av dem. Men då kommer det ju vara den personens linje, inte partilinjen, som det pratas om, och det blir ju mindre intressant. Jag tror tyvärr också att det kommer vara väldigt svårt att få någon som kan prata officiell politik med er, eftersom Miljöpartiet är alldeles för rädda att prata ett enda ord riktig politik utan att få det godkänt av sossarna först. De känns verkligen kuvade.

Håller med fullt ut, men vill lägga till några saker. Man (dvs MP) har snöat in på att tåg ska lösa allt inom transport, trots att man själva får ta andra vägar många gånger. Att få hela den gamla trögflytande massan inom MP att svänga i fråga om transporter är inte lätt, de har ju en bakåtsträvande attityd och i den kontexten så passar tåg väldigt fint då det varit miljövänligt väldigt länge. Jag tror inte att många miljpartister hänger med på vår egen Tibors argument http://teslaclubsweden.se/tar-tesla-till-cop21/ från när Åsa Romson tog tåget till Paris istället för Centerns Tesla. Det är svårt att begripa att det på den enorma sträckan kan vara lika miljövänligt att åka bil som tåg, det är ju här som tåget borde segra med stor marginal! Samhällets drivkraft inom transport är att ta människor från punkt A till B och där är elbilen ett måste för att lösa alla typer av resor! Drivkraften hos människan är inte att vara miljövänlig det är att välja det bästa alternativet, miljöpartiet måste fokusera på att göra ett bra alternativ billigare för vanligt folk att välja! Därför kommer ni i Teslapodden få svårt att få med någon miljöpartist i programmet, de som är intresserade av omställningen till elbilar i det partiet vet mycket väl att partiet i stort vill ha ett helt annat transportslag först och vill därför straffa bort bilismen istället för att öppna för den goda bilismen!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Kontakt med Miljöpartiet?

Inlägg av Alfred »

Är det inte en bättre idé att se till att få någon från miljöpartiet att prata som ursprungligen efterfrågades istället för att alla här som redan avfärdat dem ska lägga idiotiska ståndpunkter i deras mun och sedan såga dem?

Det är att kasta sten i glashus att säga att centern är bättre på allt helt plötsligt. Kärnkraftsfrågan? Nuon?

Jag tycker att centerpartisten i Teslapodden gjorde mycket bra ifrån såg och älskar att centern tagit denna position nu när de är i opposition. Tvingar fram mer offensiv politik i dessa frågor även från andra sidan.

De har sett det vakuum som uppstått för att MP av pragmatiska skäl måste flytta sig närmare S och de utnyttjar läget på precis rätt sätt. Demokrati när det fungerar som det ska.

Under föregående mandatperioder kunde ofta MP spela den rollen som offensivt oppositionsparti. Då ägde de miljöfrågan, nu har de helt tappat initiativet.

Jag tror det är bra för anti-mp-maffian här i forumet att hålla för öppet att det kan finnas intelligenta människor även i MP. Och om vi är mest intresserade av att få dem att driva konstruktiv politik som vi uppskattar är det bättre att söka deras goda argument och ge dem våra bästa.

Om ni dissar redan innan ni försökt finns ingen grund för framgång. Om ni vill hitta en dum miljörpartist att skratta åt och förlöjliga kan ni säkert göra det (de finns i varje parti), men sen har ni uppnått precis noll och intet.

Jag struntar i vilket parti som får igenom ett förslag. Sakfrågorna är för viktiga för att bry sig om det.

Och oavsett vad vi alla röstade på får vi finna oss i att S/MP just nu är i regering. Det innebär att det är svårare för dem att löst hålla med om goda idéer eftersom de hela tiden kan hållas ansvariga för varför de i så fall inte genomför dem. Men det innebär också att de har makten att faktiskt ändra saker om vi lyckas ge dem tillräckligt bra förslag.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kontakt med Miljöpartiet?

Inlägg av danni »

Jag blir jättejättegärna motbevisad, och säger verkligen inte att ni inte ska försöka få med någon från MP som kan ge vettiga svar, men jag har tyvärr inga höga förhoppningar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Kontakt med Miljöpartiet?

Inlägg av Herr X »

Det blev visst en politisk diskussion av min fråga rörande kontaktuppgifter. Det borde väl ändå finnas någon här som har kontakter in i den beslutande församlingen?
Diskussionen här visar tydligt varför MP behöver få berätta hur de ser framför sig en omställning till fossilfria transporter.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Kontakt med Miljöpartiet?

Inlägg av _TonyV »

Har ni provat nå @DanielHellden Sthlm, Trafikborgaråd, MP. danielhellden.se
Han är aktiv på sociala media och talar om att folk skall vid bilköp välja eldrivet.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Kontakt med Miljöpartiet?

Inlägg av 12man »

denne är väl miljöpartist
http://www.dn.se/ekonomi/han-har-kort-1 ... l-i-elbil/
han borde veta nån
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Kontakt med Miljöpartiet?

Inlägg av Alfred »

Jag har en kompis som känner högt uppsatta personer i MP. Ska kolla den vägen om det finns någon som skulle vilja vara med.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Kontakt med Miljöpartiet?

Inlägg av ovelundkvist »

Alfred skrev:
Är det inte en bättre idé att se till att få någon från miljöpartiet att prata som ursprungligen efterfrågades istället för att alla här som redan avfärdat dem ska lägga idiotiska ståndpunkter i deras mun och sedan såga dem?

Det är att kasta sten i glashus att säga att centern är bättre på allt helt plötsligt. Kärnkraftsfrågan? Nuon?

Jag tycker att centerpartisten i Teslapodden gjorde mycket bra ifrån såg och älskar att centern tagit denna position nu när de är i opposition. Tvingar fram mer offensiv politik i dessa frågor även från andra sidan.

De har sett det vakuum som uppstått för att MP av pragmatiska skäl måste flytta sig närmare S och de utnyttjar läget på precis rätt sätt. Demokrati när det fungerar som det ska.

Under föregående mandatperioder kunde ofta MP spela den rollen som offensivt oppositionsparti. Då ägde de miljöfrågan, nu har de helt tappat initiativet.

Jag tror det är bra för anti-mp-maffian här i forumet att hålla för öppet att det kan finnas intelligenta människor även i MP. Och om vi är mest intresserade av att få dem att driva konstruktiv politik som vi uppskattar är det bättre att söka deras goda argument och ge dem våra bästa.

Om ni dissar redan innan ni försökt finns ingen grund för framgång. Om ni vill hitta en dum miljörpartist att skratta åt och förlöjliga kan ni säkert göra det (de finns i varje parti), men sen har ni uppnått precis noll och intet.

Jag struntar i vilket parti som får igenom ett förslag. Sakfrågorna är för viktiga för att bry sig om det.

Och oavsett vad vi alla röstade på får vi finna oss i att S/MP just nu är i regering. Det innebär att det är svårare för dem att löst hålla med om goda idéer eftersom de hela tiden kan hållas ansvariga för varför de i så fall inte genomför dem. Men det innebär också att de har makten att faktiskt ändra saker om vi lyckas ge dem tillräckligt bra förslag.
+1
Användarvisningsbild
Black Pearl
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 jan 2017 08:41

Re: Kontakt med Miljöpartiet?

Inlägg av Black Pearl »

Hej,

Intressant tråd. Jag sitter i riksdagen för Miljöpartiet och skulle gärna delta i podden. Vet inte vart förfrågan gått tidigare, men beklagar att ni inte fått svar den vägen. Går det skicka PM här så kan vi fortsätta planera den vägen?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Kontakt med Miljöpartiet?

Inlägg av Herr X »

Black Pearl skrev:
Hej,

Intressant tråd. Jag sitter i riksdagen för Miljöpartiet och skulle gärna delta i podden. Vet inte vart förfrågan gått tidigare, men beklagar att ni inte fått svar den vägen. Går det skicka PM här så kan vi fortsätta planera den vägen?
Kul!
Skicka gärna ett mail till anders@teslapodden.se så diskuterar vi vidare där!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kontakt med Miljöpartiet?

Inlägg av danni »

Black Pearl skrev:
Hej,

Intressant tråd. Jag sitter i riksdagen för Miljöpartiet och skulle gärna delta i podden. Vet inte vart förfrågan gått tidigare, men beklagar att ni inte fått svar den vägen. Går det skicka PM här så kan vi fortsätta planera den vägen?
Kul! Bra! Bevisa att jag har fel i mina fördomar nu ;) Kände faktiskt inte till att det fanns en riksdagsledamot för MP som kör Tesla.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Kontakt med Miljöpartiet?

Inlägg av djFabbe »

danni skrev:
Black Pearl skrev:
Hej,

Intressant tråd. Jag sitter i riksdagen för Miljöpartiet och skulle gärna delta i podden. Vet inte vart förfrågan gått tidigare, men beklagar att ni inte fått svar den vägen. Går det skicka PM här så kan vi fortsätta planera den vägen?
Kul! Bra! Bevisa att jag har fel i mina fördomar nu ;) Kände faktiskt inte till att det fanns en riksdagsledamot för MP som kör Tesla.
Fantastiskt! Det här ser vi fram emot!
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kontakt med Miljöpartiet?

Inlägg av zyax »

De flesta som lyssnar skulle bli glatt överraskade om MPs intervjuade person skulle briljera med förslag som medför en fin framtid för elbilen som ett av flera gångbara transportsätt!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kontakt med Miljöpartiet?

Inlägg av LarsL »

Ska bli intressant att lyssna på. Jag har ju den förutfattade meningen att MP är bilhatare, vilket är väldigt provocerande för mig eftersom jag är uppvuxen på landet och där är bil = frihet.


Sen tycker jag att podden också ska försöka få tag i en Moderat och en Socialdemokrat. De har trots allt störst inflytande över politiken idag.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Kontakt med Miljöpartiet?

Inlägg av Bod »

Jag vill mest veta varför MP gick med på att ljuga om att EU krävde att Sverige måste införa en skatt på Solenergi. Och sedan när de erkände att de ljugit istället för att ta bort den, säga att de nu skulle försöka sänka solenergiskatten inte ta bort den.
När nu MP ljugit om att man måste införa en skatt pga EU är det bara att ta bort den. Nu ljög man ytterligare en gång och att sa att det inte gick att ta bort den när den var införd, vilket bara var ytterligare en lögn. Klart i klass med Trump.

Fråga helt enkelt varför man inte tar bort, nu när man erkänt att den infördes på felaktiga grunder?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kontakt med Miljöpartiet?

Inlägg av Mickep »

Tycker det är bra om flera partier får komma till tals. Finns många synpunkter och infallsvinklar. Eftersom det är val nästa år så kan det vara på plats med en debatt ( hur man får mer elbilar, eller en fossilfri fordonsflotta) eller lämplig styrmedel. Det går ju utmärkt att ha hög svansföring och lova vitt och brett när man är i opposition vilket ändras dramatiskt när man faktiskt får ansvaret över Sverige. Här kan man säga hur man vill hur det skall se utan att den politiska realiteten slår in.
Risken när man bjuder in politiker är att folk är färgade av sina förutfattade meningar men jag tror att det kan vara nyttigt att försöka förstå även de som man inte kan tänka sig rösta på eller håller med om.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Kontakt med Miljöpartiet?

Inlägg av Alfred »

Mickep skrev:
Tycker det är bra om flera partier får komma till tals. Finns många synpunkter och infallsvinklar. Eftersom det är val nästa år så kan det vara på plats med en debatt ( hur man får mer elbilar, eller en fossilfri fordonsflotta) eller lämplig styrmedel. Det går ju utmärkt att ha hög svansföring och lova vitt och brett när man är i opposition vilket ändras dramatiskt när man faktiskt får ansvaret över Sverige. Här kan man säga hur man vill hur det skall se utan att den politiska realiteten slår in.
Risken när man bjuder in politiker är att folk är färgade av sina förutfattade meningar men jag tror att det kan vara nyttigt att försöka förstå även de som man inte kan tänka sig rösta på eller håller med om.
+1

I tider som dessa är det en åsikt som blir allt viktigare att sprida. Det gäller att försöka förstå sina politiska motståndares bästa argument. Om man inte håller öppet för att de kan ha rätt är det svårt att argumentera för varför de ska lyssna på ens egna argument. Och det gäller såklart alla sidor i debatten.

Ser mycket fram emot att få höra MP i dessa frågor. Onekligen tuff uppförsbacke med tanke på flera av de mycket tvivelaktiga besluten de tvingats fatta tillsammans med S i regeringsställning.

Frågan om motstånd mot privatbilism som ju i viss mån präglat partiet sedan det startades ställs ju lite på sin spets i och med elbilarna. Om vi, eftersom de går att lösa, bortser från de nuvarande miljöproblemen kring brytning av råvarorna och energimixen som används vid tillverkning av bilar och batterier, varför är privatbilism egentligen längre en motsats till hållbarhet?

Vore intressant att förstå om partiet kan byta fot där. Och om möjligt är det ju det vi här i forumet borde argumentera för och uppmuntra på ett konstruktivt sätt.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Kontakt med Miljöpartiet?

Inlägg av Haglund »

Fast frågan om huruvida Miljöpartiet är bilfientligt av princip eller av miljöskäl är faktiskt inget som behöver diskuteras eller ens ifrågasättas. Det är bara två dagar sedan vår miljöminister öppet sa att de är emot bilar för att de tar plats. De har alltså gått ifrån att bilar är miljövidriga till att de är i vägen.

Källa: http://teknikensvarld.se/man-i-bil-stja ... mp-430896/

Den cyniska slutsatsen av detta hade nog kunnat vara att om vi gör bilar som är två kubikcentimeter så de inte längre tar plats så kommer det vara något annat fel med dem.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Kontakt med Miljöpartiet?

Inlägg av Alfred »

Haglund skrev:
Fast frågan om huruvida Miljöpartiet är bilfientligt av princip eller av miljöskäl är faktiskt inget som behöver diskuteras eller ens ifrågasättas. Det är bara två dagar sedan vår miljöminister öppet sa att de är emot bilar för att de tar plats. De har alltså gått ifrån att bilar är miljövidriga till att de är i vägen.

Källa: http://teknikensvarld.se/man-i-bil-stja ... mp-430896/

Den cyniska slutsatsen av detta hade nog kunnat vara att om vi gör bilar som är två kubikcentimeter så de inte längre tar plats så kommer det vara något annat fel med dem.
Och den mer hoppfulla är att det finns olika falanger inom partiet. De som är principiellt emot bilar och de som är mer pragmatiskt intresserade av målet. Det skulle ju vara en god gärning att hjälpa den senare gruppen, oavsett vilka vi sedan går och röstar på.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Skriv svar