Förslag på ämne: Felaktig registrering av Tesla i Sverige

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Förslag på ämne: Felaktig registrering av Tesla i Sverige

Inlägg av Dansken »

Hej Killar!

Som det har diskuterats t.ex. i denna tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=7805, så har jo Transportstyrelsen ändrat sättet dom registrerar Teslans effekt i sitt register. Något som får enorm effekt på t.ex. kostnad för försäkring.

Vill ni fortsätta det fantastiska jobb ni börjat, där ni blir lite av en samhällsdebattör, så borde ni ta upp detta.
Bjud in en talesperson för Tesla Sverige som kan berätta vad dom gör kring dessa frågor, om Tesla anser att det är rätt eller fel, och vad dom eventuellt gör för att påverka detta åt rätt hål.
Detta måste jo påverka Tesla möjlighet att sälja bilar, och det kommer definitivt att påverka oss alla, när det är dags att sälja bilen, eller att köpa helförsäkring efter 3 år!

Om jag har förstått debatten på forumet rätt, så säger jo EU att det ska registreras annorlunda, så försök att få med någon (vettig) från transportstyrelse också. Skulle gärna vilje ha reella svar på
Varför har man "valt" att ändra detta i Sverige. När ändrade man regelverket, och på vilket underlag togs beslutet?

vad säger ni, är detta något för er att gräva i, eller blir det för svårt för er?


PS.
Fan va ni snurrade till det i senaste podden ;) Eller åtminstone hade ni inte riktigt alla siffror rätt. Musk har jo sagt att målet är 10.000 bilar i veckan Under nästa år. Då kommer dom förhoppningsvis att leverera mycket mer än 200k bilar.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Förslag på ämne: Felaktig registrering av Tesla i Sverig

Inlägg av EnTraktor »

+100
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Förslag på ämne: Felaktig registrering av Tesla i Sverig

Inlägg av Kalle »

Mycket intresant fråga! Ta upp den :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Förslag på ämne: Felaktig registrering av Tesla i Sverig

Inlägg av Svenssons »

Dansken skrev:

PS.
Fan va ni snurrade till det i senaste podden ;) Eller åtminstone hade ni inte riktigt alla siffror rätt. Musk har jo sagt att målet är 10.000 bilar i veckan Under nästa år. Då kommer dom förhoppningsvis att leverera mycket mer än 200k bilar.
Inte alls säkert, tror de har korrekta uppgifter. De där 10 000 bilarna per vecka är ju produktionstakten i slutet av året. Frågan är hur snabbt de skalar upp produktionstakten, tror de bara kommer ligga på kanske 1 000 bilar per vecka i början av 2018.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förslag på ämne: Felaktig registrering av Tesla i Sverig

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Dansken skrev:

PS.
Fan va ni snurrade till det i senaste podden ;) Eller åtminstone hade ni inte riktigt alla siffror rätt. Musk har jo sagt att målet är 10.000 bilar i veckan Under nästa år. Då kommer dom förhoppningsvis att leverera mycket mer än 200k bilar.
Inte alls säkert, tror de har korrekta uppgifter. De där 10 000 bilarna per vecka är ju produktionstakten i slutet av året. Frågan är hur snabbt de skalar upp produktionstakten, tror de bara kommer ligga på kanske 1 000 bilar per vecka i början av 2018.
Nja, i samband med kvartalsrapporten, när de berättade att de hade börjat förproduktionen av model 3 så sa de att målet var 5000 fordon i veckan nån gång under kvartal 4 2017 och 10000 nån gång under 2018. Vad de sen lyckas med är en helt annan fråga...
The company also clarified its plans for the production ramp up. They said that the Model 3 program is “on track to start limited vehicle production in July and to steadily ramp production to exceed 5,000 vehicles per week at some point in the fourth quarter and 10,000 vehicles per week at some point in 2018.”
https://electrek.co/2017/02/22/tesla-mo ... rash-test/
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Förslag på ämne: Felaktig registrering av Tesla i Sverig

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Dansken skrev:

PS.
Fan va ni snurrade till det i senaste podden ;) Eller åtminstone hade ni inte riktigt alla siffror rätt. Musk har jo sagt att målet är 10.000 bilar i veckan Under nästa år. Då kommer dom förhoppningsvis att leverera mycket mer än 200k bilar.
Inte alls säkert, tror de har korrekta uppgifter. De där 10 000 bilarna per vecka är ju produktionstakten i slutet av året. Frågan är hur snabbt de skalar upp produktionstakten, tror de bara kommer ligga på kanske 1 000 bilar per vecka i början av 2018.
Nja, i samband med kvartalsrapporten, när de berättade att de hade börjat förproduktionen av model 3 så sa de att målet var 5000 fordon i veckan nån gång under kvartal 4 2017 och 10000 nån gång under 2018. Vad de sen lyckas med är en helt annan fråga...
The company also clarified its plans for the production ramp up. They said that the Model 3 program is “on track to start limited vehicle production in July and to steadily ramp production to exceed 5,000 vehicles per week at some point in the fourth quarter and 10,000 vehicles per week at some point in 2018.”
https://electrek.co/2017/02/22/tesla-mo ... rash-test/
Precis, jag tror dock att de kommer stöta på en del problem så att det blir lite försenat i år men att de kommer att jobba ikapp detta. De kommer troligen inte att överträffa sina egna mål. Det är detta som gör att jag tror på ca 1 000 bilar mot 5 000 bilar precis i början av 2018 och sedan enligt Teslas egna mål 10 000 i slutet av 2018 (enligt mig är Tesla:s "någon gång under året" synonymt med "i slutet av december", "början av året" är synonymt med "slutet av juni" och "mitten av året" blir "slutet av augusti"). Det är inte enbart produktionen som måste skalas upp utan även leveranserna.

Jag har gärna fel och hoppas att Tesla lärt sig lite från Model S och Model X så att de klarar av 5 000 i slutet av 2017, om så kommer 200k bilar under 2018 vara i underkant, ligger de på 1 000 Model 3 vid slutet av 2017 är 200k levererade Model 3 under 2018 rimligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förslag på ämne: Felaktig registrering av Tesla i Sverig

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Precis, jag tror dock att de kommer stöta på en del problem så att det blir lite försenat i år men att de kommer att jobba ikapp detta. De kommer troligen inte att överträffa sina egna mål. Det är detta som gör att jag tror på ca 1 000 bilar mot 5 000 bilar precis i början av 2018 och sedan enligt Teslas egna mål 10 000 i slutet av 2018 (enligt mig är Tesla:s "någon gång under året" synonymt med "i slutet av december", "början av året" är synonymt med "slutet av juni" och "mitten av året" blir "slutet av augusti"). Det är inte enbart produktionen som måste skalas upp utan även leveranserna.

Jag har gärna fel och hoppas att Tesla lärt sig lite från Model S och Model X så att de klarar av 5 000 i slutet av 2017, om så kommer 200k bilar under 2018 vara i underkant, ligger de på 1 000 Model 3 vid slutet av 2017 är 200k levererade Model 3 under 2018 rimligt.
Jag tror nog att de den här gången kommer att lyckas mycket bättre än tidigare. Dels har de större erfarenhet, dels har de en enorm press på sig från flera hundra tusen förhandsbokningar. Dessutom tog de in nya pengar nu just för att lyckas med sina ambitioner rörande att komma igång med leveranserna av model 3 och marknaden var mer än villig att bidra med pengar. Tror jag läste att det senaste var att de fick in 1,4 miljarder dollar istället för det väntade 1 miljard.

Så jag tror faktiskt att vi kommer att få se leveranser hit redan tidigt nästa vår, även om det inte riktigt passar mig som har en leasing som går ut först i januari 2019...
Skriv svar