S02E12: Så laddas elbilen

Här diskuterar vi Teslapodden och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inläggav Teslaägare bylund » 20 mar 2017 22:11

Teslaspolen skrev:Jag måste fråga, jag har ibland hört Typ3 nämnas som kontakt. Vad sjutton är det, om Typ1 är J1772 och Typ2 är Mennekes? I PlugShare dyker den up vid namnet "Type-3 EV Plug".

Typ 1 - J1772
Typ 2 - Mennekes
Typ 3 - EV Plug Alliance (nästan bara i Frankrike)
Typ 4 - Chademo

Allt beskrivet i standarden IEC 62196
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 4816
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Sundbyberg

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inläggav chaffis75 » 21 mar 2017 08:35

Detta inlägg handlar inte bara om detta avsnitt utan jag känner bara att jag måste tacka er både för era fantastiska avsnitt då de var ett tag sedan jag tackade er.

Jag har haft ca 1 veckas backlog på avsnitt ett tag men har nu kommit ifatt.
Den där övningen med gurkan var ju fantastisk jag skrattade högt i bilen när jag lyssnade.

Sedan vill jag ju utnämna mina favorit avsnitt som och där tror jag avsnittet med centerns representant och avsnittet med Peter Carlsson (tror de var så han heter) som ligger högst på listan dock är de så att de är svårt att välja ut de bästa då ni har så många bra avsnitt.

Ja och lite kritik måste man ju också ge men nja, de är inte så lätt. Jag gillade ju dock inte avsnittet om hyperlook så mycket men detta kanske lika mycket beror på att jag är lite mindre intresserad av de ämnet.

Sedan måste jag ju också säga att ni verkligen höjt nivån på era avsnitt, jämför man de första 3 avsnitten med de 3 senaste så är ni så mycket bättre nu än då, väldigt kul att höra hur ni utvecklas.

Som sagt ett stort TACK till er för all den tid och energi ni lägger ner på dessa mycket informativa och underhållande avsnitt.
Reserverat Modell 3
chaffis75
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inläggav Teslaägare Bjelke » 21 mar 2017 10:16

chaffis75 skrev:Detta inlägg handlar inte bara om detta avsnitt utan jag känner bara att jag måste tacka er både för era fantastiska avsnitt då de var ett tag sedan jag tackade er.

...
Jag gillade ju dock inte avsnittet om hyperlook så mycket men detta kanske lika mycket beror på att jag är lite mindre intresserad av de ämnet...


Näe precis, världen har blivit allt för mycket utseende fixerad
Även jag har hittat min refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få 8000kr i rabatt och en mini-SuC! :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 4291
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inläggav _TonyV » 21 mar 2017 11:04

Ironin i att detta avsnitt kom ut precis samtidigt som Lasse och Jaques tog en Ionic och Zoe på långtur till Gävle för att raljera över hur svårt det kan vara med laddning.
Sen att de inte skriver för någon liten blogg heller. Undrar om det inte är dax att höra med ansvarig utgivare om pressetik.
31/3 Model ≡ RN108422...
_TonyV
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 15 dec 2014 15:02
Ort: Stockholm

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inläggav rmokvist » 21 mar 2017 11:36

Får lov att börja med att tacka för ett bra avsnitt till att börja med men vissa grejer har jag god lust att korrigera er vad gäller elsäkerhet men vad jag förstår från era parenteser i samband med dessa kommentarer så gör det nog ingen skillnad vad ja säger. :) Koppla lugnt bara!

Sen har ja en allmän fråga om laddningen hemma. Har inte elbil själv, än, men hoppas kunna införskaffa mig en begagnad leaf för att iaf hamna till hälften på den goda sidan. Problemet jag har är att jag vill helst inte ladda från vanligt schuko pga att dom ju inte är gjorda för kontinuerlig spänning och därför kan överhettas (själva uttaget då). Vet att det inte är vanligt och ja, jag är troligen överkänslig osv men finns det någon form av schuko som är gjord för att klara den kontinuerliga spänningen som bilen vill ha. I mitt fall handlar det ju "bara" om 10A säkring som behövs om jag förstått det rätt iom laddaren som följer med leafen har det som max (eller?).

Min tanke är att smälla upp en laddare på väggen men inom ett år eller två ska vi bygga garage/carport och då hamnar den där så vill införskaffa en budgetvariant nu (altså schuko eller vad som nu kan tänkas vara billigt nog).

Någon som har lite bättre koll än jag som kan komma på en lösning? Uttaget ska sitta utomhus f.ö. om inte det framgick (har inte garage än ;) ).
rmokvist
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inläggav mans71 » 21 mar 2017 11:41

rmokvist skrev:Min tanke är att smälla upp en laddare på väggen men inom ett år eller två ska vi bygga garage/carport och då hamnar den där så vill införskaffa en budgetvariant nu (altså schuko eller vad som nu kan tänkas vara billigt nog).

Någon som har lite bättre koll än jag som kan komma på en lösning? Uttaget ska sitta utomhus f.ö. om inte det framgick (har inte garage än ;) ).


Vanlig blå schuko funkar, tex denna som jag har hemma;

https://www.bauhaus.se/vagguttag-cee-med-schuckouttag-230v.html?gclid=CNaSvcmm59ICFc4aGAodrN0BZQ

Drar man fram minst 2.5kvm så kan man ju lasta 16 vilket vi ibland gör, men oftast räcker 5-10 för att ladda fullt på natten.
Beställd X90D "med allt" lev. i mars. Model 3 reserverad 2016-03-31 - #2 efter Jerker i kön! e-Golf som andrabil
http://ts.la/mns5307
Användarvisningsbild
mans71
 
Inlägg: 279
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38
Ort: Vadstena

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inläggav rmokvist » 21 mar 2017 12:10

mans71 skrev:
rmokvist skrev:Min tanke är att smälla upp en laddare på väggen men inom ett år eller två ska vi bygga garage/carport och då hamnar den där så vill införskaffa en budgetvariant nu (altså schuko eller vad som nu kan tänkas vara billigt nog).

Någon som har lite bättre koll än jag som kan komma på en lösning? Uttaget ska sitta utomhus f.ö. om inte det framgick (har inte garage än ;) ).


Vanlig blå schuko funkar, tex denna som jag har hemma;

https://www.bauhaus.se/vagguttag-cee-med-schuckouttag-230v.html?gclid=CNaSvcmm59ICFc4aGAodrN0BZQ

Drar man fram minst 2.5kvm så kan man ju lasta 16 vilket vi ibland gör, men oftast räcker 5-10 för att ladda fullt på natten.


Kikade på den vid något tillfälle men kunde aldrig få ut om den var bättre eller inte. Hade tänkt göra som du säger och dra fram en tjockare än vad som behövs, alternativt dra fram det jag senare kommer behöva till den kommande laddaren men tror det kan vara onödigt. Antar att du menar 2.5 kvmm ledare och inte kvm ;) tack för infon!
rmokvist
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inläggav _TonyV » 21 mar 2017 12:11

Om tanken nu är att ändå bli med laddningsbar bil så varför inte direkt ta steget till en laddbox och då enkelt och säkert ladda leafen med 16A.
Slippa plocka fram / lägga undan kabeln som kommer med bilen, låt den ligga i väskan att ha de tillfällen det krävs ute på resa.
Ja en box kostar nog från 5000:- och uppåt men är ändå en bra investering. Det finns flertalet som är IPklassade för utomhusbruk.

ChargeAmps Halo är en snygg box med uppkopplingsmöjlighet + schuko uttag ifall det behövs nångång. Och nej jag jobbar inte för ChargeAmps.
31/3 Model ≡ RN108422...
_TonyV
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 15 dec 2014 15:02
Ort: Stockholm

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inläggav rmokvist » 21 mar 2017 12:23

_TonyV skrev:Om tanken nu är att ändå bli med laddningsbar bil så varför inte direkt ta steget till en laddbox och då enkelt och säkert ladda leafen med 16A.
Slippa plocka fram / lägga undan kabeln som kommer med bilen, låt den ligga i väskan att ha de tillfällen det krävs ute på resa.
Ja en box kostar nog från 5000:- och uppåt men är ändå en bra investering. Det finns flertalet som är IPklassade för utomhusbruk.

ChargeAmps Halo är en snygg box med uppkopplingsmöjlighet + schuko uttag ifall det behövs nångång. Och nej jag jobbar inte för ChargeAmps.


Själva grejen var just att den ska installeras på en plats isf och sedan om 1-2 år flyttas igen vilket blir (i mitt tycke) onödiga kostnader. Tanken var som sagt att hitta en tillfällig lösning som inte kostar så mycket.
rmokvist
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inläggav _TonyV » 21 mar 2017 12:36

rmokvist skrev:
_TonyV skrev:Om tanken nu är att ändå bli med laddningsbar bil så varför inte direkt ta steget till en laddbox och då enkelt och säkert ladda leafen med 16A.
Slippa plocka fram / lägga undan kabeln som kommer med bilen, låt den ligga i väskan att ha de tillfällen det krävs ute på resa.
Ja en box kostar nog från 5000:- och uppåt men är ändå en bra investering. Det finns flertalet som är IPklassade för utomhusbruk.

ChargeAmps Halo är en snygg box med uppkopplingsmöjlighet + schuko uttag ifall det behövs nångång. Och nej jag jobbar inte för ChargeAmps.


Själva grejen var just att den ska installeras på en plats isf och sedan om 1-2 år flyttas igen vilket blir (i mitt tycke) onödiga kostnader. Tanken var som sagt att hitta en tillfällig lösning som inte kostar så mycket.


Ny kabeldragning blir det hur som helst. Skulle vara om en box måste anslutas av elektriker, men inte ett schuko. Ser iofs inte skillnaden, tre ledare som skruvas fast i båda fallen.
Om du går för schuko nu så får du långsammare laddning och mer bök. Men jag förstår att allas situationer skiljer. Lycka till med Leafen, en fantastisk bil, Driftsäker som få.
31/3 Model ≡ RN108422...
_TonyV
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 15 dec 2014 15:02
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Teslapodden

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst