S02E12: Så laddas elbilen, del 1

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av rmokvist »

Tusen tack för all respons! Fått mig en bild över lite olika lösningar nu så får ja se vilken det blir i slutändan. Ska väl hitta mig en bil först iaf så ja börjar i rätt ende... :)
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av Jocce »

Som vanligt, tack för en bra podd! Tror denna var mycket matnyttig för nya elbilister, men misstänker att man bör lyssna på den både en och två gånger om man skall få ihop allt ;)

Ni pratar om vilka laddkablar man använder mest osv. Där tror jag det skiljer ENORMT mellan olika individer, beroende på hur man kör / bor osv.

För min del så använder jag "nästan aldrig" min Typ 2 (men skulle inte vilja vara utan den) då jag laddar oftast på jobbet, där vi har en Tesla Wallbox. (Har ingen laddning hemma, men snart så ;) )
Dock används den "ute på stan" ibland.
UMCn används nog oftare.
Chademon används på längre resor (Stugan i fjällen och en syster i Eskilstuna gör att jag landar utanför Superchargerland bland annat)

25m 3x2,5kvm2 förlängningskabel använd ett antal gånger, framförallt i Stugan i fjällen.
10m förlängingskabel använd ett par enstaka gånger.

Sen vet jag dom som aldrig tagit ut sin UMC, och dom som också aldrig laddat med annat än sin UMC.

Klart intressant att höra om laddningen, hur ni laddar osv.


Gällande kort Typ-2 kabel så finns det kortare, har dock inte hittat någon till, i mina ögon, vettigt pris, men för en diskussion med en leverantör och kommer eventuellt ta fram ett antal kablar för ändamålet, kommer separat tråd om detta så småningom, ska klura lite på "optimal längd".


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av 18650 »

Jocce skrev:
ska klura lite på "optimal längd".


/Jocce
Bild
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av Jocce »

18650 skrev:
Jocce skrev:
ska klura lite på "optimal längd".


/Jocce
Bild
Oh, inte dumt, finns den i Sverige någonstans?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av 18650 »

Jocce skrev:
18650 skrev:
Jocce skrev:
ska klura lite på "optimal längd".


/Jocce
Bild
Oh, inte dumt, finns den i Sverige någonstans?


/Jocce
Ingen aning, men det är ju en smidig lösning. har själv en kabel på 1.5meter som räcker om man kan parkera mer eller mindre perfekt varje gång, men en 3metare på coil vore inte dumt.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av Teslaspolen »

En sak som slog mig vid snacket om varför klumpen finns och mode-1 inte används längre; motorvärmarna på fossilbrännarna då? :o
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av Bjelke »

Teslaspolen skrev:
En sak som slog mig vid snacket om varför klumpen finns och mode-1 inte används längre; motorvärmarna på fossilbrännarna då? :o
Du menar dom däringa sakerna som slår ut jordfelsbrytare lite då & då? ;) :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: S02E12: Så laddas elbilen, del 1

Inlägg av DSV »

Har lite svårt att se skillnaden på att sätta upp en laddbox med lös CCE kontakt i förhållande till att använda UMCn med CEE kontakt förutom att boxen är lättare att snyggt och säkert fästa på väggen.

Skillnaden mellan mode 2 och mode 3 är väl främst att den första har ansluts till en stickkontakt och det är själva stickkontakten och biten mellan kontakt och UMC som är svagheten. Logiken i boxen är mer eller mindre densamma i båda och sladden från umc till bilen är strömlös fram till den kommunicerat en korrekt anslutning. Därav den del som alltid är strömsatt max får vara 30cm.

Tror dock standarden för mode 2 har uppdaterats lite över åren så äldre typer av mobila laddare är inte nödvändigtvis lika säkra. Tex fanns ett kryphål som gjorde att Charge Amps kunde sätta hela logiken i laddhandtaget på sin Spark.

Ang. vad som är farligast av AC/DC så vill jag påstå växelström är den värre.
http://www.electronicproducts.com/Power ... ltage.aspx

Drar jag mig till minnes en annekdot om hur Edison hade en smaklös kampanj mot växelström där han visade hur farligt växelström var genom att offentligt grilla katter med växelström.
Skriv svar