S02E12: Så laddas elbilen, del 1

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S02E12: Så laddas elbilen, del 1

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: Så laddas elbilen

I detta avsnitt:
Veckans avsnitt av Teslapodden handlar om laddning! Anders och Fabian reder ut begrepp som Typ2, ChaDeMo, CCS och mycket annat som kan få den mest erfarne elbilist att bli förvirrad. Dessutom får vi veta hur det känns att klämma sig i Model X falkvingedörr och Fabian berättar vem han drömmer om på natten.


Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag skrattar så tårarna rinner åt gurkan!

:lol:
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av Feddan »

Blev Typ2 Europas standard? Jag hade för mig det var CCS?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av kler »

Får någon tag på Elon så måste de se till att han förställer rösten!
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av ochso »

Detta avsnitt var riktigt riktigt bra och matnyttigt!!!
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av bullen »

Feddan skrev:
Blev Typ2 Europas standard? Jag hade för mig det var CCS?
Typ 2 standard för AC upp till 43 kw. CCS för DC snabbladdning. Eller?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av LarsL »

Orsaken till att klumpen sitter så nära kontakten är för att avståndet inte får vara mer än 30cm tror jag. Reglerna vill alltså se till att den strömförande kabel innan klumpen är kort ifall kabeln tex skulle bli överkörd.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av Herr X »

bullen skrev:
Feddan skrev:
Blev Typ2 Europas standard? Jag hade för mig det var CCS?
Typ 2 standard för AC upp till 43 kw. CCS för DC snabbladdning. Eller?
Detta är korrekt. Typ2 är standard för AC och Combo2/CCS är standard för DC.
En överkurs är att också Typ2-standarden utan CCS innehåller stöd för DC, men mig veterligen blev det aldrig använt i praktiken. Tesla för över DC över Typ2-kontakten, men detta görs helt utanför standard.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
neriksson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
Referralkod: ts.la/stefan784459

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av neriksson »

Tack för ett superbra avsnitt! Äntligen förstod jag hur A, W och MWh hänger ihop och hur jag kan räkna ut det.
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av Teslaspolen »

Jag måste fråga, jag har ibland hört Typ3 nämnas som kontakt. Vad sjutton är det, om Typ1 är J1772 och Typ2 är Mennekes? I PlugShare dyker den up vid namnet "Type-3 EV Plug".
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av bylund »

Teslaspolen skrev:
Jag måste fråga, jag har ibland hört Typ3 nämnas som kontakt. Vad sjutton är det, om Typ1 är J1772 och Typ2 är Mennekes? I PlugShare dyker den up vid namnet "Type-3 EV Plug".
Typ 1 - J1772
Typ 2 - Mennekes
Typ 3 - EV Plug Alliance (nästan bara i Frankrike)
Typ 4 - Chademo

Allt beskrivet i standarden IEC 62196
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av chaffis75 »

Detta inlägg handlar inte bara om detta avsnitt utan jag känner bara att jag måste tacka er både för era fantastiska avsnitt då de var ett tag sedan jag tackade er.

Jag har haft ca 1 veckas backlog på avsnitt ett tag men har nu kommit ifatt.
Den där övningen med gurkan var ju fantastisk jag skrattade högt i bilen när jag lyssnade.

Sedan vill jag ju utnämna mina favorit avsnitt som och där tror jag avsnittet med centerns representant och avsnittet med Peter Carlsson (tror de var så han heter) som ligger högst på listan dock är de så att de är svårt att välja ut de bästa då ni har så många bra avsnitt.

Ja och lite kritik måste man ju också ge men nja, de är inte så lätt. Jag gillade ju dock inte avsnittet om hyperlook så mycket men detta kanske lika mycket beror på att jag är lite mindre intresserad av de ämnet.

Sedan måste jag ju också säga att ni verkligen höjt nivån på era avsnitt, jämför man de första 3 avsnitten med de 3 senaste så är ni så mycket bättre nu än då, väldigt kul att höra hur ni utvecklas.

Som sagt ett stort TACK till er för all den tid och energi ni lägger ner på dessa mycket informativa och underhållande avsnitt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev:
Detta inlägg handlar inte bara om detta avsnitt utan jag känner bara att jag måste tacka er både för era fantastiska avsnitt då de var ett tag sedan jag tackade er.

...
Jag gillade ju dock inte avsnittet om hyperlook så mycket men detta kanske lika mycket beror på att jag är lite mindre intresserad av de ämnet...
Näe precis, världen har blivit allt för mycket utseende fixerad
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av _TonyV »

Ironin i att detta avsnitt kom ut precis samtidigt som Lasse och Jaques tog en Ionic och Zoe på långtur till Gävle för att raljera över hur svårt det kan vara med laddning.
Sen att de inte skriver för någon liten blogg heller. Undrar om det inte är dax att höra med ansvarig utgivare om pressetik.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av rmokvist »

Får lov att börja med att tacka för ett bra avsnitt till att börja med men vissa grejer har jag god lust att korrigera er vad gäller elsäkerhet men vad jag förstår från era parenteser i samband med dessa kommentarer så gör det nog ingen skillnad vad ja säger. :) Koppla lugnt bara!

Sen har ja en allmän fråga om laddningen hemma. Har inte elbil själv, än, men hoppas kunna införskaffa mig en begagnad leaf för att iaf hamna till hälften på den goda sidan. Problemet jag har är att jag vill helst inte ladda från vanligt schuko pga att dom ju inte är gjorda för kontinuerlig spänning och därför kan överhettas (själva uttaget då). Vet att det inte är vanligt och ja, jag är troligen överkänslig osv men finns det någon form av schuko som är gjord för att klara den kontinuerliga spänningen som bilen vill ha. I mitt fall handlar det ju "bara" om 10A säkring som behövs om jag förstått det rätt iom laddaren som följer med leafen har det som max (eller?).

Min tanke är att smälla upp en laddare på väggen men inom ett år eller två ska vi bygga garage/carport och då hamnar den där så vill införskaffa en budgetvariant nu (altså schuko eller vad som nu kan tänkas vara billigt nog).

Någon som har lite bättre koll än jag som kan komma på en lösning? Uttaget ska sitta utomhus f.ö. om inte det framgick (har inte garage än ;) ).
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av mans71 »

rmokvist skrev:
Min tanke är att smälla upp en laddare på väggen men inom ett år eller två ska vi bygga garage/carport och då hamnar den där så vill införskaffa en budgetvariant nu (altså schuko eller vad som nu kan tänkas vara billigt nog).

Någon som har lite bättre koll än jag som kan komma på en lösning? Uttaget ska sitta utomhus f.ö. om inte det framgick (har inte garage än ;) ).
Vanlig blå schuko funkar, tex denna som jag har hemma;

https://www.bauhaus.se/vagguttag-cee-me ... GAodrN0BZQ

Drar man fram minst 2.5kvm så kan man ju lasta 16 vilket vi ibland gör, men oftast räcker 5-10 för att ladda fullt på natten.
Model S P85DL+
rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av rmokvist »

mans71 skrev:
rmokvist skrev:
Min tanke är att smälla upp en laddare på väggen men inom ett år eller två ska vi bygga garage/carport och då hamnar den där så vill införskaffa en budgetvariant nu (altså schuko eller vad som nu kan tänkas vara billigt nog).

Någon som har lite bättre koll än jag som kan komma på en lösning? Uttaget ska sitta utomhus f.ö. om inte det framgick (har inte garage än ;) ).
Vanlig blå schuko funkar, tex denna som jag har hemma;

https://www.bauhaus.se/vagguttag-cee-me ... GAodrN0BZQ

Drar man fram minst 2.5kvm så kan man ju lasta 16 vilket vi ibland gör, men oftast räcker 5-10 för att ladda fullt på natten.
Kikade på den vid något tillfälle men kunde aldrig få ut om den var bättre eller inte. Hade tänkt göra som du säger och dra fram en tjockare än vad som behövs, alternativt dra fram det jag senare kommer behöva till den kommande laddaren men tror det kan vara onödigt. Antar att du menar 2.5 kvmm ledare och inte kvm ;) tack för infon!
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av _TonyV »

Om tanken nu är att ändå bli med laddningsbar bil så varför inte direkt ta steget till en laddbox och då enkelt och säkert ladda leafen med 16A.
Slippa plocka fram / lägga undan kabeln som kommer med bilen, låt den ligga i väskan att ha de tillfällen det krävs ute på resa.
Ja en box kostar nog från 5000:- och uppåt men är ändå en bra investering. Det finns flertalet som är IPklassade för utomhusbruk.

ChargeAmps Halo är en snygg box med uppkopplingsmöjlighet + schuko uttag ifall det behövs nångång. Och nej jag jobbar inte för ChargeAmps.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av rmokvist »

_TonyV skrev:
Om tanken nu är att ändå bli med laddningsbar bil så varför inte direkt ta steget till en laddbox och då enkelt och säkert ladda leafen med 16A.
Slippa plocka fram / lägga undan kabeln som kommer med bilen, låt den ligga i väskan att ha de tillfällen det krävs ute på resa.
Ja en box kostar nog från 5000:- och uppåt men är ändå en bra investering. Det finns flertalet som är IPklassade för utomhusbruk.

ChargeAmps Halo är en snygg box med uppkopplingsmöjlighet + schuko uttag ifall det behövs nångång. Och nej jag jobbar inte för ChargeAmps.
Själva grejen var just att den ska installeras på en plats isf och sedan om 1-2 år flyttas igen vilket blir (i mitt tycke) onödiga kostnader. Tanken var som sagt att hitta en tillfällig lösning som inte kostar så mycket.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av _TonyV »

rmokvist skrev:
_TonyV skrev:
Om tanken nu är att ändå bli med laddningsbar bil så varför inte direkt ta steget till en laddbox och då enkelt och säkert ladda leafen med 16A.
Slippa plocka fram / lägga undan kabeln som kommer med bilen, låt den ligga i väskan att ha de tillfällen det krävs ute på resa.
Ja en box kostar nog från 5000:- och uppåt men är ändå en bra investering. Det finns flertalet som är IPklassade för utomhusbruk.

ChargeAmps Halo är en snygg box med uppkopplingsmöjlighet + schuko uttag ifall det behövs nångång. Och nej jag jobbar inte för ChargeAmps.
Själva grejen var just att den ska installeras på en plats isf och sedan om 1-2 år flyttas igen vilket blir (i mitt tycke) onödiga kostnader. Tanken var som sagt att hitta en tillfällig lösning som inte kostar så mycket.
Ny kabeldragning blir det hur som helst. Skulle vara om en box måste anslutas av elektriker, men inte ett schuko. Ser iofs inte skillnaden, tre ledare som skruvas fast i båda fallen.
Om du går för schuko nu så får du långsammare laddning och mer bök. Men jag förstår att allas situationer skiljer. Lycka till med Leafen, en fantastisk bil, Driftsäker som få.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av Teslaspolen »

Vi har kört på Schuko i snart ett år, har gått utan problem. Dock var våran sladd strypt till 8 A av någon anledning, ska få en ny 10 A vid byte till sommardäcken...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av Bjelke »

Teslaspolen skrev:
Vi har kört på Schuko i snart ett år, har gått utan problem. Dock var våran sladd strypt till 8 A av någon anledning, ska få en ny 10 A vid byte till sommardäcken...
Jag har faktiskt laddat min Leaf med medföljande kabel sedan köpet för typ 3,5 år sedan och nu 7500 mil eller nåt sånt, och nästan alltid kört på 10A :)
Jag köpte även en ställbar kabel men den använder jag aldrig hemma, men den har oxo gått hårt förut när jag hade den som jobbarbil och då drar Leafen 14,3A, även
det i vanlig Schuko dock i ett uttag speciellt utrustat med dom bästa grejerna (innan det så smälte hela uttaget inkl kontakten såklart)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av chaffis75 »

Bjelke skrev:
Teslaspolen skrev:
Vi har kört på Schuko i snart ett år, har gått utan problem. Dock var våran sladd strypt till 8 A av någon anledning, ska få en ny 10 A vid byte till sommardäcken...
Jag har faktiskt laddat min Leaf med medföljande kabel sedan köpet för typ 3,5 år sedan och nu 7500 mil eller nåt sånt, och nästan alltid kört på 10A :)
Jag köpte även en ställbar kabel men den använder jag aldrig hemma, men den har oxo gått hårt förut när jag hade den som jobbarbil och då drar Leafen 14,3A, även
det i vanlig Schuko dock i ett uttag speciellt utrustat med dom bästa grejerna (innan det så smälte hela uttaget inkl kontakten såklart)
hehe... bara köra så de ryker (bokstavligt.)

En fråga, till Leafen laddar standard sladden alltid med 10A eller kan man ställa ner den på något sätt?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev:
Bjelke skrev:
Teslaspolen skrev:
Vi har kört på Schuko i snart ett år, har gått utan problem. Dock var våran sladd strypt till 8 A av någon anledning, ska få en ny 10 A vid byte till sommardäcken...
Jag har faktiskt laddat min Leaf med medföljande kabel sedan köpet för typ 3,5 år sedan och nu 7500 mil eller nåt sånt, och nästan alltid kört på 10A :)
Jag köpte även en ställbar kabel men den använder jag aldrig hemma, men den har oxo gått hårt förut när jag hade den som jobbarbil och då drar Leafen 14,3A, även
det i vanlig Schuko dock i ett uttag speciellt utrustat med dom bästa grejerna (innan det så smälte hela uttaget inkl kontakten såklart)
hehe... bara köra så de ryker (bokstavligt.)

En fråga, till Leafen laddar standard sladden alltid med 10A eller kan man ställa ner den på något sätt?
Såvida det inte har kommit något nytt senaste tiden så är den inte ställbar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av Kalle »

Det går att bygga in all elektronik i klumpen i hantaget istellet och sätta vad man vill i andra ändan. Jag bygde en 16A laddande kabel med UMCn i hantaget och en 3fas kontakt i andra ändan till leafen. (Den laddar bara från en fas endå, men jag kan ladda med 16a utan att känna mig orolig över utaget :)
Skriv svar