S02E12: Så laddas elbilen, del 1
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: S02E12: Så laddas elbilen
Vi har kört på Schuko i snart ett år, har gått utan problem. Dock var våran sladd strypt till 8 A av någon anledning, ska få en ny 10 A vid byte till sommardäcken...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: S02E12: Så laddas elbilen
Jag har faktiskt laddat min Leaf med medföljande kabel sedan köpet för typ 3,5 år sedan och nu 7500 mil eller nåt sånt, och nästan alltid kört på 10ATeslaspolen skrev:Vi har kört på Schuko i snart ett år, har gått utan problem. Dock var våran sladd strypt till 8 A av någon anledning, ska få en ny 10 A vid byte till sommardäcken...
Jag köpte även en ställbar kabel men den använder jag aldrig hemma, men den har oxo gått hårt förut när jag hade den som jobbarbil och då drar Leafen 14,3A, även
det i vanlig Schuko dock i ett uttag speciellt utrustat med dom bästa grejerna (innan det så smälte hela uttaget inkl kontakten såklart)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: S02E12: Så laddas elbilen
hehe... bara köra så de ryker (bokstavligt.)Bjelke skrev:Jag har faktiskt laddat min Leaf med medföljande kabel sedan köpet för typ 3,5 år sedan och nu 7500 mil eller nåt sånt, och nästan alltid kört på 10ATeslaspolen skrev:Vi har kört på Schuko i snart ett år, har gått utan problem. Dock var våran sladd strypt till 8 A av någon anledning, ska få en ny 10 A vid byte till sommardäcken...
Jag köpte även en ställbar kabel men den använder jag aldrig hemma, men den har oxo gått hårt förut när jag hade den som jobbarbil och då drar Leafen 14,3A, även
det i vanlig Schuko dock i ett uttag speciellt utrustat med dom bästa grejerna (innan det så smälte hela uttaget inkl kontakten såklart)
En fråga, till Leafen laddar standard sladden alltid med 10A eller kan man ställa ner den på något sätt?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: S02E12: Så laddas elbilen
Såvida det inte har kommit något nytt senaste tiden så är den inte ställbar.chaffis75 skrev:hehe... bara köra så de ryker (bokstavligt.)Bjelke skrev:Jag har faktiskt laddat min Leaf med medföljande kabel sedan köpet för typ 3,5 år sedan och nu 7500 mil eller nåt sånt, och nästan alltid kört på 10ATeslaspolen skrev:Vi har kört på Schuko i snart ett år, har gått utan problem. Dock var våran sladd strypt till 8 A av någon anledning, ska få en ny 10 A vid byte till sommardäcken...
Jag köpte även en ställbar kabel men den använder jag aldrig hemma, men den har oxo gått hårt förut när jag hade den som jobbarbil och då drar Leafen 14,3A, även
det i vanlig Schuko dock i ett uttag speciellt utrustat med dom bästa grejerna (innan det så smälte hela uttaget inkl kontakten såklart)
En fråga, till Leafen laddar standard sladden alltid med 10A eller kan man ställa ner den på något sätt?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: S02E12: Så laddas elbilen
Det går att bygga in all elektronik i klumpen i hantaget istellet och sätta vad man vill i andra ändan. Jag bygde en 16A laddande kabel med UMCn i hantaget och en 3fas kontakt i andra ändan till leafen. (Den laddar bara från en fas endå, men jag kan ladda med 16a utan att känna mig orolig över utaget
Re: S02E12: Så laddas elbilen
Tusen tack för all respons! Fått mig en bild över lite olika lösningar nu så får ja se vilken det blir i slutändan. Ska väl hitta mig en bil först iaf så ja börjar i rätt ende...
Re: S02E12: Så laddas elbilen
Som vanligt, tack för en bra podd! Tror denna var mycket matnyttig för nya elbilister, men misstänker att man bör lyssna på den både en och två gånger om man skall få ihop allt
Ni pratar om vilka laddkablar man använder mest osv. Där tror jag det skiljer ENORMT mellan olika individer, beroende på hur man kör / bor osv.
För min del så använder jag "nästan aldrig" min Typ 2 (men skulle inte vilja vara utan den) då jag laddar oftast på jobbet, där vi har en Tesla Wallbox. (Har ingen laddning hemma, men snart så )
Dock används den "ute på stan" ibland.
UMCn används nog oftare.
Chademon används på längre resor (Stugan i fjällen och en syster i Eskilstuna gör att jag landar utanför Superchargerland bland annat)
25m 3x2,5kvm2 förlängningskabel använd ett antal gånger, framförallt i Stugan i fjällen.
10m förlängingskabel använd ett par enstaka gånger.
Sen vet jag dom som aldrig tagit ut sin UMC, och dom som också aldrig laddat med annat än sin UMC.
Klart intressant att höra om laddningen, hur ni laddar osv.
Gällande kort Typ-2 kabel så finns det kortare, har dock inte hittat någon till, i mina ögon, vettigt pris, men för en diskussion med en leverantör och kommer eventuellt ta fram ett antal kablar för ändamålet, kommer separat tråd om detta så småningom, ska klura lite på "optimal längd".
/Jocce
Ni pratar om vilka laddkablar man använder mest osv. Där tror jag det skiljer ENORMT mellan olika individer, beroende på hur man kör / bor osv.
För min del så använder jag "nästan aldrig" min Typ 2 (men skulle inte vilja vara utan den) då jag laddar oftast på jobbet, där vi har en Tesla Wallbox. (Har ingen laddning hemma, men snart så )
Dock används den "ute på stan" ibland.
UMCn används nog oftare.
Chademon används på längre resor (Stugan i fjällen och en syster i Eskilstuna gör att jag landar utanför Superchargerland bland annat)
25m 3x2,5kvm2 förlängningskabel använd ett antal gånger, framförallt i Stugan i fjällen.
10m förlängingskabel använd ett par enstaka gånger.
Sen vet jag dom som aldrig tagit ut sin UMC, och dom som också aldrig laddat med annat än sin UMC.
Klart intressant att höra om laddningen, hur ni laddar osv.
Gällande kort Typ-2 kabel så finns det kortare, har dock inte hittat någon till, i mina ögon, vettigt pris, men för en diskussion med en leverantör och kommer eventuellt ta fram ett antal kablar för ändamålet, kommer separat tråd om detta så småningom, ska klura lite på "optimal längd".
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: S02E12: Så laddas elbilen
Jocce skrev:ska klura lite på "optimal längd".
/Jocce
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: S02E12: Så laddas elbilen
Oh, inte dumt, finns den i Sverige någonstans?18650 skrev:Jocce skrev:ska klura lite på "optimal längd".
/Jocce
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: S02E12: Så laddas elbilen
Ingen aning, men det är ju en smidig lösning. har själv en kabel på 1.5meter som räcker om man kan parkera mer eller mindre perfekt varje gång, men en 3metare på coil vore inte dumt.Jocce skrev:Oh, inte dumt, finns den i Sverige någonstans?18650 skrev:Jocce skrev:ska klura lite på "optimal längd".
/Jocce
/Jocce
BMW i3 REX i väntan på Model3
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: S02E12: Så laddas elbilen
En sak som slog mig vid snacket om varför klumpen finns och mode-1 inte används längre; motorvärmarna på fossilbrännarna då?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: S02E12: Så laddas elbilen
Du menar dom däringa sakerna som slår ut jordfelsbrytare lite då & då?Teslaspolen skrev:En sak som slog mig vid snacket om varför klumpen finns och mode-1 inte används längre; motorvärmarna på fossilbrännarna då?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: S02E12: Så laddas elbilen, del 1
Har lite svårt att se skillnaden på att sätta upp en laddbox med lös CCE kontakt i förhållande till att använda UMCn med CEE kontakt förutom att boxen är lättare att snyggt och säkert fästa på väggen.
Skillnaden mellan mode 2 och mode 3 är väl främst att den första har ansluts till en stickkontakt och det är själva stickkontakten och biten mellan kontakt och UMC som är svagheten. Logiken i boxen är mer eller mindre densamma i båda och sladden från umc till bilen är strömlös fram till den kommunicerat en korrekt anslutning. Därav den del som alltid är strömsatt max får vara 30cm.
Tror dock standarden för mode 2 har uppdaterats lite över åren så äldre typer av mobila laddare är inte nödvändigtvis lika säkra. Tex fanns ett kryphål som gjorde att Charge Amps kunde sätta hela logiken i laddhandtaget på sin Spark.
Ang. vad som är farligast av AC/DC så vill jag påstå växelström är den värre.
http://www.electronicproducts.com/Power ... ltage.aspx
Drar jag mig till minnes en annekdot om hur Edison hade en smaklös kampanj mot växelström där han visade hur farligt växelström var genom att offentligt grilla katter med växelström.
Skillnaden mellan mode 2 och mode 3 är väl främst att den första har ansluts till en stickkontakt och det är själva stickkontakten och biten mellan kontakt och UMC som är svagheten. Logiken i boxen är mer eller mindre densamma i båda och sladden från umc till bilen är strömlös fram till den kommunicerat en korrekt anslutning. Därav den del som alltid är strömsatt max får vara 30cm.
Tror dock standarden för mode 2 har uppdaterats lite över åren så äldre typer av mobila laddare är inte nödvändigtvis lika säkra. Tex fanns ett kryphål som gjorde att Charge Amps kunde sätta hela logiken i laddhandtaget på sin Spark.
Ang. vad som är farligast av AC/DC så vill jag påstå växelström är den värre.
http://www.electronicproducts.com/Power ... ltage.aspx
Drar jag mig till minnes en annekdot om hur Edison hade en smaklös kampanj mot växelström där han visade hur farligt växelström var genom att offentligt grilla katter med växelström.