S02E12: Så laddas elbilen, del 1

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av Teslaspolen »

En sak som slog mig vid snacket om varför klumpen finns och mode-1 inte används längre; motorvärmarna på fossilbrännarna då? :o
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Inlägg av Bjelke »

Teslaspolen skrev:
En sak som slog mig vid snacket om varför klumpen finns och mode-1 inte används längre; motorvärmarna på fossilbrännarna då? :o
Du menar dom däringa sakerna som slår ut jordfelsbrytare lite då & då? ;) :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: S02E12: Så laddas elbilen, del 1

Inlägg av DSV »

Har lite svårt att se skillnaden på att sätta upp en laddbox med lös CCE kontakt i förhållande till att använda UMCn med CEE kontakt förutom att boxen är lättare att snyggt och säkert fästa på väggen.

Skillnaden mellan mode 2 och mode 3 är väl främst att den första har ansluts till en stickkontakt och det är själva stickkontakten och biten mellan kontakt och UMC som är svagheten. Logiken i boxen är mer eller mindre densamma i båda och sladden från umc till bilen är strömlös fram till den kommunicerat en korrekt anslutning. Därav den del som alltid är strömsatt max får vara 30cm.

Tror dock standarden för mode 2 har uppdaterats lite över åren så äldre typer av mobila laddare är inte nödvändigtvis lika säkra. Tex fanns ett kryphål som gjorde att Charge Amps kunde sätta hela logiken i laddhandtaget på sin Spark.

Ang. vad som är farligast av AC/DC så vill jag påstå växelström är den värre.
http://www.electronicproducts.com/Power ... ltage.aspx

Drar jag mig till minnes en annekdot om hur Edison hade en smaklös kampanj mot växelström där han visade hur farligt växelström var genom att offentligt grilla katter med växelström.
Skriv svar