S02E12: Så laddas elbilen, del 1
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: S02E12: Så laddas elbilen
En sak som slog mig vid snacket om varför klumpen finns och mode-1 inte används längre; motorvärmarna på fossilbrännarna då?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: S02E12: Så laddas elbilen
Du menar dom däringa sakerna som slår ut jordfelsbrytare lite då & då?Teslaspolen skrev:En sak som slog mig vid snacket om varför klumpen finns och mode-1 inte används längre; motorvärmarna på fossilbrännarna då?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: S02E12: Så laddas elbilen, del 1
Har lite svårt att se skillnaden på att sätta upp en laddbox med lös CCE kontakt i förhållande till att använda UMCn med CEE kontakt förutom att boxen är lättare att snyggt och säkert fästa på väggen.
Skillnaden mellan mode 2 och mode 3 är väl främst att den första har ansluts till en stickkontakt och det är själva stickkontakten och biten mellan kontakt och UMC som är svagheten. Logiken i boxen är mer eller mindre densamma i båda och sladden från umc till bilen är strömlös fram till den kommunicerat en korrekt anslutning. Därav den del som alltid är strömsatt max får vara 30cm.
Tror dock standarden för mode 2 har uppdaterats lite över åren så äldre typer av mobila laddare är inte nödvändigtvis lika säkra. Tex fanns ett kryphål som gjorde att Charge Amps kunde sätta hela logiken i laddhandtaget på sin Spark.
Ang. vad som är farligast av AC/DC så vill jag påstå växelström är den värre.
http://www.electronicproducts.com/Power ... ltage.aspx
Drar jag mig till minnes en annekdot om hur Edison hade en smaklös kampanj mot växelström där han visade hur farligt växelström var genom att offentligt grilla katter med växelström.
Skillnaden mellan mode 2 och mode 3 är väl främst att den första har ansluts till en stickkontakt och det är själva stickkontakten och biten mellan kontakt och UMC som är svagheten. Logiken i boxen är mer eller mindre densamma i båda och sladden från umc till bilen är strömlös fram till den kommunicerat en korrekt anslutning. Därav den del som alltid är strömsatt max får vara 30cm.
Tror dock standarden för mode 2 har uppdaterats lite över åren så äldre typer av mobila laddare är inte nödvändigtvis lika säkra. Tex fanns ett kryphål som gjorde att Charge Amps kunde sätta hela logiken i laddhandtaget på sin Spark.
Ang. vad som är farligast av AC/DC så vill jag påstå växelström är den värre.
http://www.electronicproducts.com/Power ... ltage.aspx
Drar jag mig till minnes en annekdot om hur Edison hade en smaklös kampanj mot växelström där han visade hur farligt växelström var genom att offentligt grilla katter med växelström.