S02E13: Så laddas elbilen, del 2

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

S02E13: Så laddas elbilen, del 2

Inlägg av djFabbe »

Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: Så laddas elbilen

I detta avsnitt:
I veckans avsnitt av Teslapodden fortsätter vi att samtala om laddning. Hur gör man för att ladda i utlandet, och vilket typ av uttag ska man montera hemma? En lyssnare frågar om risken för rost hos Tesla Model 3, och succétävlingen laddutmaningen kommer äntligen till ett spännande avgörande. Dessutom diskuterar Anders och Fabian status.

Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: S02E13: Så laddas elbilen, del 2

Inlägg av LarsB »

Teslapodden är ju fantastisk ibland! Kan ibland vara lite låg "teknisk" nivå för en som jag som har ganska bra koll på det sen innan (men den vänder sig ju till alla), men tji fick jag idag då jag trodde att den blå original-adaptern jag köpt var 16A varianten. Visste inte ens att den fanns i 32A variant. Så där fick jag en knäpp på näsan och ett "problem" att lösa. Har satt upp en blå 16A på sommarstugan som jag nu kommer att få köra via blå till schuko adapter nu, och det var ju inte meningen :cry:

Nån som vet om det finns adapter från blå 16A hane till blå 32A hona?

En annan sak ang laddning (kanske står nån annan stans på detta forum, har inte sökt och ber om ursäkt för min lathet), jag skall åka till Nederländerna strax före påsk och det kan hända att jag hamnar lite utanför superchargerland.
Har en typ 2 kabel och Chademo adapter - men vad bör man skaffa för kort/abonemang för Tyskland / Nederländerna (/Danmark)?

Vore väldigt tacksam för tips!
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: S02E13: Så laddas elbilen, del 2

Inlägg av Remuz »

LarsB, det problemet löser du enklast genom att koppla en blå 16A hane med en röd 16A hona, sedan använder du umc med röda adaptern. Då får du 16A på en fas. Jag kan fixa en åt dig om du inte är kinkig med IP-klassning
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: S02E13: Så laddas elbilen, del 2

Inlägg av LarsB »

Remuz skrev:
LarsB, det problemet löser du enklast genom att koppla en blå 16A hane med en röd 16A hona, sedan använder du umc med röda adaptern. Då får du 16A på en fas. Jag kan fixa en åt dig om du inte är kinkig med IP-klassning
Det var ju en utmärkt tanke!! Tur att det finns folk som kan tänka. Den tar vi med oss! Antar att du menar med en sladdstump emellan kontakterna, vill helst inte ha det så men om jag inte hittar nån adapter så får det väl bli så.

Den kommer att användas utomhus så den bör ju tåla regn och därmed ha nån form av IP-klassning.

Eller så skiter jag i allt ihop och åker till närmaste SuC och laddar när det behövs - ligger bara några km från stugan (Falkenberg). Men man skall ju helst inte ladda där om man inte är på resande fot.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: S02E13: Så laddas elbilen, del 2

Inlägg av bylund »

LarsB skrev:

En annan sak ang laddning (kanske står nån annan stans på detta forum, har inte sökt och ber om ursäkt för min lathet), jag skall åka till Nederländerna strax före påsk och det kan hända att jag hamnar lite utanför superchargerland.
Har en typ 2 kabel och Chademo adapter - men vad bör man skaffa för kort/abonemang för Tyskland / Nederländerna (/Danmark)?

Vore väldigt tacksam för tips!
The New Motion är nederländskt och har rätt bra täckning i Nederländerna, och också roaming med andra europeiska operatörer
Jag har ett kort från dem (inte använt än) och även från PlugSurfing som jag har använt några gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: S02E13: Så laddas elbilen, del 2

Inlägg av LarsB »

bylund skrev:
LarsB skrev:

En annan sak ang laddning (kanske står nån annan stans på detta forum, har inte sökt och ber om ursäkt för min lathet), jag skall åka till Nederländerna strax före påsk och det kan hända att jag hamnar lite utanför superchargerland.
Har en typ 2 kabel och Chademo adapter - men vad bör man skaffa för kort/abonemang för Tyskland / Nederländerna (/Danmark)?

Vore väldigt tacksam för tips!
The New Motion är nederländskt och har rätt bra täckning i Nederländerna, och också roaming med andra europeiska operatörer
Jag har ett kort från dem (inte använt än) och även från PlugSurfing som jag har använt några gånger.
Tack för tipsen!!! Kort m.m. beställda.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S02E13: Så laddas elbilen, del 2

Inlägg av Herr X »

Tipsar om denna adaptern. Ger 16A laddning på enfas - 350kr.
Bild
Bild

http://ladespesialisten.no/index.php/ad ... la/1-16a1r
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: S02E13: Så laddas elbilen, del 2

Inlägg av Teslaspolen »

Men vänta nu, för att ladda på CEE, det kan man väl göra direkt utan att blanda in Schuko?

Bild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: S02E13: Så laddas elbilen, del 2

Inlägg av 12man »

LarsB skrev:
Teslapodden är ju fantastisk ibland! Kan ibland vara lite låg "teknisk" nivå för en som jag som har ganska bra koll på det sen innan (men den vänder sig ju till alla), men tji fick jag idag då jag trodde att den blå original-adaptern jag köpt var 16A varianten. Visste inte ens att den fanns i 32A variant. Så där fick jag en knäpp på näsan och ett "problem" att lösa. Har satt upp en blå 16A på sommarstugan som jag nu kommer att få köra via blå till schuko adapter nu, och det var ju inte meningen :cry:

Nån som vet om det finns adapter från blå 16A hane till blå 32A hona?
feedback loop
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: S02E13: Så laddas elbilen, del 2

Inlägg av LarsB »

Teslaspolen skrev:
Men vänta nu, för att ladda på CEE, det kan man väl göra direkt utan att blanda in Schuko?

Bild
Jo det var ju precis det jag tänkte när jag köpte en sådan adapter som du visar på bilden. Kruxet är att den adaptern är avsedd för 32A (vilket jag missade) och den passar inte i en CEE bål för 16A (som jag har på stugan).
Inte så ofta man ser dessa blåa CEE kontakter, men dem jag sett tror jag varit 16A så en blå CEE 16A hane till röd CEE 16A hona adapterkabel (som HerrX bild visar) får det nog bli.

Sen kanske jag kompletterar med en blå 32A CEE hona på stugan. Antar att det inte är "olagligt" även om den bara är avsäkrad med 16A.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: S02E13: Så laddas elbilen, del 2

Inlägg av Teslaspolen »

LarsB skrev:
Teslaspolen skrev:
Men vänta nu, för att ladda på CEE, det kan man väl göra direkt utan att blanda in Schuko?

Bild
Jo det var ju precis det jag tänkte när jag köpte en sådan adapter som du visar på bilden. Kruxet är att den adaptern är avsedd för 32A (vilket jag missade) och den passar inte i en CEE bål för 16A (som jag har på stugan).
Inte så ofta man ser dessa blåa CEE kontakter, men dem jag sett tror jag varit 16A så en blå CEE 16A hane till röd CEE 16A hona adapterkabel (som HerrX bild visar) får det nog bli.

Sen kanske jag kompletterar med en blå 32A CEE hona på stugan. Antar att det inte är "olagligt" även om den bara är avsäkrad med 16A.
Finns det ingen 32A -> 16A CEE då?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E13: Så laddas elbilen, del 2

Inlägg av Herr X »

Teslaspolen skrev:
Finns det ingen 32A -> 16A CEE då?
Det är mycket smartare att använda en adapter som konverterar Teslans röda trefas-CEE till blå 16A enfas-CEE. Den röda begränsar automatiskt till 16A, så det är ingen risk att man råkar dra säkringen. Om man har en adapter mellan 32A och 16A är det risk att man drar säkringen.

Blå 32A enfas-CEE-uttag är ytterst ovanliga. Jag har en sådan adapter till min UMC men har hittills aldrig stött på något sådant uttag, trots att jag bor i Norge. 16A enfas är förhållandevis vanliga.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: S02E13: Så laddas elbilen, del 2

Inlägg av Remuz »

Herr X skrev:
Tipsar om denna adaptern. Ger 16A laddning på enfas - 350kr.
Bild
Bild

http://ladespesialisten.no/index.php/ad ... la/1-16a1r
80kr plus 10min jobb till min yngsta sons stora glädje så har man en likadan. Har gjort till mig och till andra medlemmar här. Dock inte IP-klassade så ogillar risk låter man bli dom. Har laddat 16h på campingplats med min iaf, i hällregn.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: S02E13: Så laddas elbilen, del 2

Inlägg av mans71 »

Remuz skrev:
Herr X skrev:
Tipsar om denna adaptern. Ger 16A laddning på enfas - 350kr.
Bild
Bild

http://ladespesialisten.no/index.php/ad ... la/1-16a1r
80kr plus 10min jobb till min yngsta sons stora glädje så har man en likadan. Har gjort till mig och till andra medlemmar här. Dock inte IP-klassade så ogillar risk låter man bli dom. Har laddat 16h på campingplats med min iaf, i hällregn.
Spelar det roll vilken ledare man kopplar till i den röda kontakten?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: S02E13: Så laddas elbilen, del 2

Inlägg av bullen »

Nästan säker på att aktiva fasen mpdte in på första fasen märkt L1
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: S02E13: Så laddas elbilen, del 2

Inlägg av Henrik Torphammar »

Shit jag postade i fel tråd. Kör här som jag tror är rätt.

Jag startade min printer i källaren och gjorde en lösning till er. Jag är inte intresserad av att göra speciellt många och jag tror heller inte efterfrågan är direkt stor.

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: S02E13: Så laddas elbilen, del 2

Inlägg av Smutt »

Pris? Moms?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: S02E13: Så laddas elbilen, del 2

Inlägg av Henrik Torphammar »

Smutt skrev:
Pris? Moms?
IP44 är det. Det står på övriga komponenter och min plastbit håller samma klassning. Övrigt kan tas via PM ;)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar