S02E14: Björn Ferry: Med elbil i Norrlands inland

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S02E14: Björn Ferry: Med elbil i Norrlands inland

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: Björn Ferry: Med elbil i Norrlands inland

I detta avsnitt:
Sverige är ett stort och avlångt land – så hur är det att köra Tesla som bruksbil på glesbygden? Teslapoddens två sportanalfabeter har bjudit in OS-medaljören Björn Ferry för att svara på den frågan! Björn delar med sig av sina erfarenheter av att vara elbilist i Storuman – med 20 mil till närmsta eluttag och 83 mil till Expressens redaktion i Stockholm. Vi pratar om varför Lotta Gröning har fel, om eldrivna skogsmaskiner, och om Björns mål om att bli helt fossilfri. Elon Musk har gått loss på Twitter om Model 3, och hur ska man tänka om man kör långa avstånd med en Model S 60 kWh?

Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: S02E14: Björn Ferry: Med elbil i Norrlands inland

Inlägg av Smutt »

Jag lyssnar på er podd varje vecka lärt mig mycket :D

Men nu har jag en liten fråga till Fabian som gnäller på sitt batteri.

Frågan är vilken timpenning har du när du laddar? Menar i jämförelse om du köpt det större batteriet 90 räkna med ditt körmönster högre leasing samt högre första förhöjd delat med 36

Tack på förhand
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: S02E14: Björn Ferry: Med elbil i Norrlands inland

Inlägg av lator »

Bra initiativ att bjuda in Björn Ferry. Han kom med många vettiga åsikter. Kanske kan han övertyga flera i Norrlands inland att det fungerar med elbil, sen är det ju en annan fråga om hur många som har råd med en Tesla... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: S02E14: Björn Ferry: Med elbil i Norrlands inland

Inlägg av Mickep »

Helt klart spännande gäst som även om han inte har helt rätt så har en en del riktiga bra poänger.
Skall bli spännande att se hur långdistansresor kommer bli i framtiden (om flygen är så jättedåligt).
Fantiserar om zeppelinare som kryssar fram ljudlöst i skyn. har också åkt snabbtåg paris-london som var riktigt häftigt (var missnöjd, trodde det skulle gå fortare) för tidsaspekten är väldigt viktigt och där är det bara flyget som kan räknas. hyperloop i alla ära men den närmaste framtiden så är det flyget som gäller. Att bara neka är då inget alternativ, det är strongt att vara så kompromisslös som ferry är, men i realiteten så funkar det inte. Resor är en av människans drivkrafter, och det finns andra värden är hur mycket klimatutsläpp man gör som gör sig gällande.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E14: Björn Ferry: Med elbil i Norrlands inland

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Helt klart spännande gäst som även om han inte har helt rätt så har en en del riktiga bra poänger.
Skall bli spännande att se hur långdistansresor kommer bli i framtiden (om flygen är så jättedåligt).
Fantiserar om zeppelinare som kryssar fram ljudlöst i skyn. har också åkt snabbtåg paris-london som var riktigt häftigt (var missnöjd, trodde det skulle gå fortare) för tidsaspekten är väldigt viktigt och där är det bara flyget som kan räknas. hyperloop i alla ära men den närmaste framtiden så är det flyget som gäller. Att bara neka är då inget alternativ, det är strongt att vara så kompromisslös som ferry är, men i realiteten så funkar det inte. Resor är en av människans drivkrafter, och det finns andra värden är hur mycket klimatutsläpp man gör som gör sig gällande.
På lång sikt så kommer alla fordon bli batteridrivna med det ironiska undantaget av raketer. Så flyg kommer finnas kvar men det kommer vara eldrivet. På höghöjd blir en elmotor effektivare än en förbränningsmotor eftersom det finns så lite luft och därmed syre där uppe. Ett eldrivet flygplan kan därför också flyga på högre höjd vilket ger mindre luftmotstånd.

Det klart att vi kan flyga för att göra vettiga saker, till och med Elon Musk flyger ju tex. Men det vi bör undvika är dessa meningslösa solresor till Thailand mm. Det finns ju i princip ingen mening att flyga runt halvajordklotet för att ligga på en strand, det går att göra närmare och enklare. Jag blir sjuk trött på människor som tycker att alla ska sluta äta kött men ändå helt obekymrade gör sin solsemester en eller två gånger per år... knas helt enkelt.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: S02E14: Björn Ferry: Med elbil i Norrlands inland

Inlägg av JFAH »

Jag ser inget skäl i att baka in i framtiden. Jag ser inte heller något fel med att ta solsemester i Thailand. Det är helt ok och inget att ha dåligt samvete för, lika lite som att jag har dåligt samvete när jag avnjuter den australiska biffen på min koleldade grill. Det finns mycket man kan göra för att komma tillrätta med klimat problem, och mycket som görs. Men jag tror inte på flygskatter, koldioxidskatt och annat tjafs. Jag tror inte ens att politikerna tror på de. För då skulle de inte lägga in pengarna i statskassan och göra sig beroende av att de trillar in varje månad. Kött kan exempelvis kultiveras. Redan Churchill på sin tid konstaterade att det var ett oerhört slöseri att föda upp en hel kyckling för att bara äta 50% av den, och idag har vi ju faktiskt tekniken för att odla riktigt, faktiskt kött utan att behöva föda upp ett helt djur. Flygplan, är jag helt övertygad om, kan med rätt attityd och utveckling göras i stort sett koldioxid neutral med varierande metoder. Och på samma sätt bara fortsätter listan. Vad jag vill ha sagt är att det finns inget skäl att 'offra' något för att komma framåt, och jag har mycket lite förståelse för den mentaliteten överhuvudtaget. Det är ju trots allt bara frågan om produktutveckling...
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: S02E14: Björn Ferry: Med elbil i Norrlands inland

Inlägg av kangru »

Bra avsnitt. Björn är en kul kille och visar att det funkar i verkligheten. Men visst vore det kul att ha med Fru Gröning i en kort intervju i nästa program också?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: S02E14: Björn Ferry: Med elbil i Norrlands inland

Inlägg av Kalle »

Du kan ju ta teslan till La Perrotine och sen segla ut till fort boyard :)
Lura med tv folk på resan för att visa att de går för en bredare publik :D

En sån road tripp vore grymt kul att göra faktist :)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: S02E14: Björn Ferry: Med elbil i Norrlands inland

Inlägg av Mickep »

Kalle skrev:
Du kan ju ta teslan till La Perrotine och sen segla ut till fort boyard :)
Lura med tv folk på resan för att visa att de går för en bredare publik :D

En sån road tripp vore grymt kul att göra faktist :)
Bra förslag, bara för att man skall bli klimatnolla så behöver man inte inte sluta resa eller inskränka sig till att säga nej hela tiden. För det finns alternativ, även om de inte är lika praktiska som flyg att de skulle passa alla.
Alla lång resor behöver inte gå till badstränder utan det finns andra syften som kultur och affärer som är nog så viktiga. Helt utsläppsfri är det omöjligt att bli (även elbilar drar LITE utsläpp när de används om man skall vara petig) , men det kan gå att minimera.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: S02E14: Björn Ferry: Med elbil i Norrlands inland

Inlägg av Limbster »

JFAH skrev:
Jag ser inget skäl i att baka in i framtiden. Jag ser inte heller något fel med att ta solsemester i Thailand. Det är helt ok och inget att ha dåligt samvete för, lika lite som att jag har dåligt samvete när jag avnjuter den australiska biffen på min koleldade grill. Det finns mycket man kan göra för att komma tillrätta med klimat problem, och mycket som görs. Men jag tror inte på flygskatter, koldioxidskatt och annat tjafs. Jag tror inte ens att politikerna tror på de. För då skulle de inte lägga in pengarna i statskassan och göra sig beroende av att de trillar in varje månad. Kött kan exempelvis kultiveras. Redan Churchill på sin tid konstaterade att det var ett oerhört slöseri att föda upp en hel kyckling för att bara äta 50% av den, och idag har vi ju faktiskt tekniken för att odla riktigt, faktiskt kött utan att behöva föda upp ett helt djur. Flygplan, är jag helt övertygad om, kan med rätt attityd och utveckling göras i stort sett koldioxid neutral med varierande metoder. Och på samma sätt bara fortsätter listan. Vad jag vill ha sagt är att det finns inget skäl att 'offra' något för att komma framåt, och jag har mycket lite förståelse för den mentaliteten överhuvudtaget. Det är ju trots allt bara frågan om produktutveckling...
Du glömde skriva att du citerade Trump :lol:
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: S02E14: Björn Ferry: Med elbil i Norrlands inland

Inlägg av Lembritt »

Blir alltid lika förundrad vad Teslan väljer för omslag när man lyssnar ifrån mobilen.
Denna var ja tvungen att ta en bild på :D
Darkthrone är förvisso ifrån Norge...men men...
DSC_0346.JPG
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S02E14: Björn Ferry: Med elbil i Norrlands inland

Inlägg av Bjelke »

Lembritt skrev:
Blir alltid lika förundrad vad Teslan väljer för omslag när man lyssnar ifrån mobilen.
Denna var ja tvungen att ta en bild på :D
Darkthrone är förvisso ifrån Norge...men men...
Imponerande på nåt sätt lixom :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar