S02E16: Elbilsmyter!

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Torkel »

Herr X skrev:
Mickep skrev:
skulle man be en havande kvinna vänta medans man laddar vid en laddplats så kommer denna nog lämna förslaställaren som dödlast med laddkabel runt halsen och ta bilen själv på vinst eller förlust.
Det hela känns något hypotetiskt. De elbilar som tillverkas nu har ca. 30 mils räckvidd.

...
Ja, fast personligen tänkte jag mig hypotetiskt att du kör en befintlig elbil och en akut situation uppstår efter din dagliga pendling.
Du ligger alltså redan med kanske några få mil i batteriet och behöver resa längre. Att då fylla på räckvidden tar lite tid; mindre tid på snabbladdare, mer på schuko men definitivt mer än att tanka motsvarande räckvidd fossilt (8 min tycker jag låter orealistiskt lång tid att tanka på mack om du inte har en lastbil. Men det kanske är ett kul test för framtida avsnitt?).

Sen om situationen är att spontant hämta upp något man behöver, hjälpa en vän vars bil gått sönder, hämta upp spyende tonåring, köra fru till BB, eller något annat spelar mindre roll. Det är sådana här "oj, jag måste..." som blir mer krångliga (inte omöjliga) med elbil. Tänker jag. Men det kanske är fånigt det också?
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Jerka »

Visst kan man ifrågasätta det kloka i att köpa en elbil som bara precis klarar den dagliga pendlingssträckan och ha den som enda bil. Då sitter man ju i klistret om plötsliga behov uppstår. Det är dock inget jättestarkt argument mot elbilar i sig.

Det är ändå rätt mycket perfect storm över det hela: man ska precis ha kört slut på batteriet, det ska plötsligt uppstå ett behov av att köra långt och man ska inte ha någon annan bil till hands. Samma situation kan ju uppstå med en fossilbil som går sönder. Vad gör man då? Svar: löser problemet. Tar en taxi, ringer en ambulans, lånar grannens bil, låter det ta lite längre tid, det som funkar just då. Jag skulle inte ligga sömnlös över det, om jag säger så.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Smutt »

Torkel skrev:
Herr X skrev:
Mickep skrev:
skulle man be en havande kvinna vänta medans man laddar vid en laddplats så kommer denna nog lämna förslaställaren som dödlast med laddkabel runt halsen och ta bilen själv på vinst eller förlust.
Det hela känns något hypotetiskt. De elbilar som tillverkas nu har ca. 30 mils räckvidd.

...
Ja, fast personligen tänkte jag mig hypotetiskt att du kör en befintlig elbil och en akut situation uppstår efter din dagliga pendling.
Du ligger alltså redan med kanske några få mil i batteriet och behöver resa längre. Att då fylla på räckvidden tar lite tid; mindre tid på snabbladdare, mer på schuko men definitivt mer än att tanka motsvarande räckvidd fossilt (8 min tycker jag låter orealistiskt lång tid att tanka på mack om du inte har en lastbil. Men det kanske är ett kul test för framtida avsnitt?).

Sen om situationen är att spontant hämta upp något man behöver, hjälpa en vän vars bil gått sönder, hämta upp spyende tonåring, köra fru till BB, eller något annat spelar mindre roll. Det är sådana här "oj, jag måste..." som blir mer krångliga (inte omöjliga) med elbil. Tänker jag. Men det kanske är fånigt det också?
Men med samma resonemang kan man aldrig ta ett glas vin åka på jobbresa eller semester låter som ett ganska tråkigt liv :cry:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Herr X »

Torkel skrev:
Sen om situationen är att spontant hämta upp något man behöver, hjälpa en vän vars bil gått sönder, hämta upp spyende tonåring, köra fru till BB, eller något annat spelar mindre roll. Det är sådana här "oj, jag måste..." som blir mer krångliga (inte omöjliga) med elbil. Tänker jag. Men det kanske är fånigt det också?
Sådana problem kan du få med en liten city-elbil med kort räckvidd. Men det ligger ju i korten när man köper en sådan. Har du köpt en bil med bara 10 mils räckvidd så kan du inte gärna bli arg när bilen inte har räckvidd för att hämta din spyende tonåring 15 mil bort.

Tänk dig att du är pilot och har ett litet Cessna som rymmer 5 personer. En dag ringer telefonen och en myndig röst säger: "Du får 35 miljoner kronor om du omedelbart flyger och hämtar mig och mina sju assistenter".
"Fasen också", tänker du. "Jäkla skitflygplan som bara har plats för fem personer. Jag ska aldrig köpa en Cessna igen. Nästa flygplan blir ett ordentligt privatjet med plats för minst 8 personer och ett litet akvarie".
Det är sådana här "oj, jag måste..." som är krångliga med Cessna.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av jonasl »

Alla har inte ens bil..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Torkel »

Herr X skrev:
Torkel skrev:
Sen om situationen är att spontant hämta upp något man behöver, hjälpa en vän vars bil gått sönder, hämta upp spyende tonåring, köra fru till BB, eller något annat spelar mindre roll. Det är sådana här "oj, jag måste..." som blir mer krångliga (inte omöjliga) med elbil. Tänker jag. Men det kanske är fånigt det också?
Sådana problem kan du få med en liten city-elbil med kort räckvidd. Men det ligger ju i korten när man köper en sådan. Har du köpt en bil med bara 10 mils räckvidd så kan du inte gärna bli arg när bilen inte har räckvidd för att hämta din spyende tonåring 15 mil bort.
Jodå. Om min gamla lilla bensincitybil hade löst uppgiften smidigare, då kan jag bli arg. Speciellt om det tar mer än 8 minuter att ladda.
Herr X skrev:
Tänk dig att du är pilot och har ett litet Cessna som rymmer 5 personer. En dag ringer telefonen och en myndig röst säger: "Du får 35 miljoner kronor om du omedelbart flyger och hämtar mig och mina sju assistenter".
"Fasen också", tänker du. "Jäkla skitflygplan som bara har plats för fem personer. Jag ska aldrig köpa en Cessna igen. Nästa flygplan blir ett ordentligt privatjet med plats för minst 8 personer och ett litet akvarie".
Det är sådana här "oj, jag måste..." som är krångliga med Cessna.
Ja, då är det ju tråkigt att bara Boeing säljer flygplan som löser uppgiften. Men jag har hört att Airbus ska släppa ett bra plan om fem år.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av jonasl »

Bor man inte centralt så är det ju inte ovanligt att ha 30 minuter enkel väg till en bensinstation heller. Jag hade det förut, mindre än 4 mil från centrala Stockholm.

De flesta resorna gick ju mot stan (och mackarna förstås) men det hade inte varit något problem att komma hem med för lite i tanken för att kunna ta sig till ett tankställe.

Redan där stort plus för elbilen, och den effekten måste ju vara än större på "riktiga" landet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av joel80 »

Mickep skrev:
Volvo kommer sälja en version med 100 kwh som klarar ca 400km och kosta ca 300 000 om några år. men det kommer inte vara tillräckligt för alla. speciellt inte om man bor ute i glesbygden. men jag kan garantera att i sinom tid så kommer de ha en som ger en trygghet och säkerhet de förtjänar.
På glesbygden är det väl helt utmärkt att ha en elbil! Det finns el överallt..

Har du dessutom en bil med 35-40mils räckvidd är det nog väldigt sällan du behöver åka och snabbladda på dina resor. Det är faktiskt ingen större skillnad i snittsträcka per år för dom som bor på landsbygden mot för dom som bor i storstad. (faktiskt så att bilarna i Stockholm rullar mer i snitt än de i glesbebygda län.)

Var och varannan har trefas på landet, och skulle bilen inte fixa trefas finns det ofta värmaruttag var man än stannar så det går nästan alltid att ladda även om det inte går så snabbt.

Ser att på landsbygden skulle elbilen funka allra bäst då grundförutsättningen med hemmaladdning är så gott som löst för alla. Ett par snabbladdare med 10-15 mils avstånd så är det helt safe.. Och det verkar som att det verkar hända på många ställen nu.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av mati »

Plus att det är jäkla långt mellan bensinmackarna på glesbygden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar