S02E16: Elbilsmyter!

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av TiborBlomhall »

Nissan Leaf har okylda batterier. Folk kallar dem luftkylda men det finns inte ens en fläkt likt Zoe som blåser kalluft på dem.

De första Leafarna som hamnade i stekheta Kalifornien fick därför snabbt dåliga batterier. Nissan ändrade sedan på batterikemin så den ska tåla värme bättre.

Han som inte fick sitt batteripack bytt kom in en vecka efter garantitidens slut och Nissan vägrade då byta batterierna. Med tanke på hur mycket badwill det beslutet ledde till var det helt klart ett strategiskt feltänk från Nissan.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av LarsL »

Teslaspolen skrev:
Anders77 skrev:
Gällande Canada testet på Leaf bilarna. Leaf har väl luftkylda batterier om jag minns rätt.

Tesla samt några fler har vätskekylda vilket skall vara bättre i kyla om jag minns rätt.
Så vore kul med en undersökning på Tesla bilar eller liknande batterier.

X90D
Det skulle även vara intressant med att se hur de riktigt gamla Leaf:arna ser ut idag. Jag läste en kommentar på nätet från en person vars Leaf 2012 endast hade cirka 70 km räckvidd kvar en vanlig dag men inte fick sitt batteri utbytt för Nissan. Personen i fråga skyllde då på avsaknaden av ett bra batterikylningssystem.

Medveten om att folk säger massa dummheter på nätet, därför hade en undersökning varit väldigt intressant.
Vad människor säger att de har för räckvidd ska man ta med en stor nypa salt. Det finns de som påstår, på nätet, att de har 15 mils räckvidd med en Tesla.
På en Leaf syns det ju lätt hur stor kapacitet batteriet har kvar genom försvunna bars. Så det är det som ska frågas efter när man jämnför batterikapacitet, inte räckvidd.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av LarsL »

TiborBlomhall skrev:
Nissan Leaf har okylda batterier. Folk kallar dem luftkylda men det finns inte ens en fläkt likt Zoe som blåser kalluft på dem.
...
Största problemet med okylda batterier, som i Leaf 30kWh, är att det inte går att åka i motorvägsfart och snabbladda utan de överhettar på sommaren. Helt klart måste en seriös långfärdsbil ha ordentlig kylning på sina batterier.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Torkel »

LarsL skrev:
TiborBlomhall skrev:
Nissan Leaf har okylda batterier. Folk kallar dem luftkylda men det finns inte ens en fläkt likt Zoe som blåser kalluft på dem.
...
Största problemet med okylda batterier, som i Leaf 30kWh, är att det inte går att åka i motorvägsfart och snabbladda utan de överhettar på sommaren. Helt klart måste en seriös långfärdsbil ha ordentlig kylning på sina batterier.
Oj. Hur beter sig bilen om man försöker snabbladda i högsommarvärme? Blir det bara stopp då?
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Torkel »

Herr X skrev:
Hade normen varit elbilar så hade det varit väldigt konstigt att gå över till fossilbil - tvivlar på att det hade upplevts som en utveckling framåt.
Det är ju ett intressant tankesätt. Om jag får spekulera kan jag tänka mig att en del yrkesförare hade valt fossilt. Fossilbil skiner ju på längre sträckresor (med tillgång till bensinmack naturligtvis) och vid de tillfällen där det är svårt att planera resorna.

Det var någon här på forumet som pratade om oplanerade resor, med sjukhusbesök som exempel. Jag kan t.ex. se att elbilar kan ha svårt att passa in en längre resa direkt efter dagens pendling ("ledsen, BB på Östra är fullt. Du får åka till Varberg".)

Men det lustiga är ju att även om jag anstränger mig så har fossilbilar få fördelar jämfört med elbilar. Många av elbilarnas nackdelar handlar, helt riktigt, om att de inte är norm än inneboende egenskaper.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av LarsL »

Torkel skrev:
LarsL skrev:
TiborBlomhall skrev:
Nissan Leaf har okylda batterier. Folk kallar dem luftkylda men det finns inte ens en fläkt likt Zoe som blåser kalluft på dem.
...
Största problemet med okylda batterier, som i Leaf 30kWh, är att det inte går att åka i motorvägsfart och snabbladda utan de överhettar på sommaren. Helt klart måste en seriös långfärdsbil ha ordentlig kylning på sina batterier.
Oj. Hur beter sig bilen om man försöker snabbladda i högsommarvärme? Blir det bara stopp då?
Ingen fara att snabbladda. Men om du kör i motorvägsfart (110-120km/h), snabbladdar och sedan kör i motorvägsfart igen för att sedan snabbladda igen osv så överhettar batteriet. För mig hände detta efter ca 25-30 mil. Det som händer är att bilen kommer begränsa snabbladdningen så att den går långsammare. Sedan om du fortsätter att köra fort så kommer bilen dra ner effekten vid körning också så att du kanske måste hålla 70-80 km/h, dit kom inte jag dock.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av LarsL »

Torkel skrev:
Herr X skrev:
Hade normen varit elbilar så hade det varit väldigt konstigt att gå över till fossilbil - tvivlar på att det hade upplevts som en utveckling framåt.
Det är ju ett intressant tankesätt. Om jag får spekulera kan jag tänka mig att en del yrkesförare hade valt fossilt. Fossilbil skiner ju på längre sträckresor (med tillgång till bensinmack naturligtvis) och vid de tillfällen där det är svårt att planera resorna.
...
Ändå är det yrekesförare, taxi och tjänstebilar som först går över till el. Det beror så klart på ekonomin, det skulle inte löna sig att gå från el till bensin om elbilen var normen och det var den som hade infrastrukturen på plats.

1910 var det lättare att bygga ut bensinstationer än att bygga ut med snabbladdare, inga miljöregler tex. Idag är det visserligen dyrt att bygga laddare med det är absolut inget mot hur dyrt det skulle vara att bygga besinstationer nu om de inte funnits tidigare. Ingen skulle komma på idén.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Herr X »

Torkel skrev:
Det var någon här på forumet som pratade om oplanerade resor, med sjukhusbesök som exempel. Jag kan t.ex. se att elbilar kan ha svårt att passa in en längre resa direkt efter dagens pendling ("ledsen, BB på Östra är fullt. Du får åka till Varberg".)
Det är väl bara att snabbladda? Om det krisar så får man väl ta en taxi?
Hur ofta hamnar man för övrigt i situationen att man föder barn, det är fullt på det sjukhus man kört till, det är så akut att man inte hinner stanna i 15 minuter och snabbladda, och dessutom inte får åka ambulans?

Låt säga att elbilar var normen och någon försökte införa fossilbilar:
- Käre bilspekulant - våra fossilbilar kostar dessvärre tre gånger så mycket som en vanlig elbil, och är dessvärre 8 gånger så dyra att fylla med energi. Men tänk på alla de gånger som du är på väg till ett sjukhus för att föda barn, det visar sig att sjukhuset är fullt och du måste köra 9 mil till ett annat sjukhus, men du har inte räckvidd och heller inte tid att stanna 15 minuter för att snabbladda. Och just det, du får inte heller åka ambulans! Vad säger du, ska du inte slå till?!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Mickep »

Tror det inte är bra att bortförklara det, med det är väl bara att stoppa in kontakten och vänta någon timme om det är akut, hur svårt kan det va?
Det är en nackdel JUST NU. men framtiden kommer det inte vara lika nödvändigt att stoppa i kontakten i tid och otid.

ex tycker jag att det är idiotiskt att försöka försvara smarttelefonerns driftiid på knappt 1 dag. Det är inte bra! det är långt ifrån OK. Jag köpte en Sony Compact z3 , håller i 5 dagar, med alla smartfunktioner man behöver, billigare än värstinglurarna var den också. (också mer praktisk att håla i handen). Tyvärr blev jag tvungen från jobbet att få en iphone som jag nu måste ladda stup i kvarten (och ofta att jag finner den död)
Jag kan för ingen anledning i världen se att man likt en hjärntvättad komma med påståendet att något som inte är tillräkligt är till belåtenhet. Jag tycker tesla är bra på många sätt, men de är bara nästan där, förutom priset som är hiskeligt . (många andra tillverkare ochså som nosar på gränsen till vad jag tror majoriteten kräver)
Volvo kommer sälja en version med 100 kwh som klarar ca 400km och kosta ca 300 000 om några år. men det kommer inte vara tillräckligt för alla. speciellt inte om man bor ute i glesbygden. men jag kan garantera att i sinom tid så kommer de ha en som ger en trygghet och säkerhet de förtjänar.
Det är egentligen två saker som är viktiga a) pris och b) räckvidd. / (c) laddställen är helt upp till köparen att avgöra (men el finns ju "varsomhelst", men det beror mest hur desperat man är)

skulle man be en havande kvinna vänta medans man laddar vid en laddplats så kommer denna nog lämna förslaställaren som dödlast med laddkabel runt halsen och ta bilen själv på vinst eller förlust.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Torkel »

Herr X skrev:
Torkel skrev:
Det var någon här på forumet som pratade om oplanerade resor, med sjukhusbesök som exempel. Jag kan t.ex. se att elbilar kan ha svårt att passa in en längre resa direkt efter dagens pendling ("ledsen, BB på Östra är fullt. Du får åka till Varberg".)
Det är väl bara att snabbladda? Om det krisar så får man väl ta en taxi?
Hur ofta hamnar man för övrigt i situationen att man föder barn, det är fullt på det sjukhus man kört till, det är så akut att man inte hinner stanna i 15 minuter och snabbladda, och dessutom inte får åka ambulans?

Låt säga att elbilar var normen och någon försökte införa fossilbilar:
- Käre bilspekulant - våra fossilbilar kostar dessvärre tre gånger så mycket som en vanlig elbil, och är dessvärre 8 gånger så dyra att fylla med energi. Men tänk på alla de gånger som du är på väg till ett sjukhus för att föda barn, det visar sig att sjukhuset är fullt och du måste köra 9 mil till ett annat sjukhus, men du har inte räckvidd och heller inte tid att stanna 15 minuter för att snabbladda. Och just det, du får inte heller åka ambulans! Vad säger du, ska du inte slå till?!
Nä som säljargument är det värdelöst. Men jag håller med Mickep: Man behöver inte försvara elbilen de få gånger den inte funkar optimalt.

Hade du tagit taxi om du hade bensinbil? Nej, bara om tanken var låg/tom.

Barnfödsel var naturligtvis bara ett exempel på en situation där lite längre räckvidd eller kortare laddtid hade varit bättre.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Herr X »

Mickep skrev:
skulle man be en havande kvinna vänta medans man laddar vid en laddplats så kommer denna nog lämna förslaställaren som dödlast med laddkabel runt halsen och ta bilen själv på vinst eller förlust.
Det hela känns något hypotetiskt. De elbilar som tillverkas nu har ca. 30 mils räckvidd.

Du och din fru startar er resa mot BB med fulladdat batteri och åker till ett sjukhus 7 mil bort för att föda. Inga räckviddsproblem såklart. Men väl där visar sig sjukhuset vara fullt och ni måste åka till nästa sjukhus som ligger 9 mil bort. Fortfarande inga räckviddsproblem då ni bara gjort av med 16 mils räckvidd. Men detta sjukhus var också fullt, så nu måste ni åka till ett sjukhus 10 mil bort. Din fru svettas som en gris när ni kommer fram med 4 mils räckvidd kvar. Fast nu visar det sig att detta sjukhus också var fullt, och då måste ni åka till ett sjukhus 6 mil bort. Dessvärre saknas nu två mils räckvidd, så ni måste stanna till och snabbladda i två minuter.
Din fru blir, i ditt exempel, rasande och virar laddkabeln runt halsen. Det är av någon anledning bilen hon blir arg på, och inte dig som suttit och åkt fram och tillbaka mellan olika sjukhus utan att ringa och kolla om det finns plats.

I en annan stad håller en annan kvinna på att föda, men de har gjort det smarta valet att köpa en fossilbil. De startar med halv tank och far också fram och tillbaka till olika fullbelagda sjukhus. Efter att ha kört fram och tillbaka i 25 mil, stannar de och tankar i 8 minuter. Men frun i den familjen virar inte bensinslangen runt halsen. Kanske eftersom den är för tjock och svår att linda för en havande kvinna. Alternativt eftersom scenariot är ytterst fånigt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av LarsL »

En IPhone är precis som en elbil man sätter den på laddning på kvällen och sedan är den fulladdad på morgonen. Det är nästan aldrig några problem med det utom när man glömt sätta den på laddning eller när man är ute och reser och slösurfar mycket. Men det här är lätta att ha koll på, skaffa en rutin! Sätt på laddning efter att du borstat tänderna tex. Sänk ljusstyrkan på skärmen om du vet att du kommer stirra på telefonen länge osv. Skulle det ändå gå fel så har jag en laddsladd i bilen och dessutom ett batteripack. (Allt det här går lätt att översätta till en elbil).

BB är ett riktigt dåligt exempel! Vem skulle lämna sin mobil/elbil oladdad när frugan är i 9:e månaden? Nä naturligtvis har man med sig laddkabel till jobbet så att man kan ladda där eller så åker man förbi snabbladdare på väg hem så att man alltid ligger på 70-80% laddning. Vid mina barns födsel höll jag fossilbilen tankad hela tiden, tänk vilket liv det hade blivit om jag var tvungen att stanna och tanka på vägen... samma med elbilen.

Men situationer kan så klart uppstå. Förra fredagen ramlade äldsta dottern av studsmattan efter att vi varit ute och åkt. Men det är klart att vi måste iväg till akuten, även om det inte var så allvarligt att det behövdes ambulans. Nu insåg jag att vi inte kommer fram och tillbaka till akuten om jag inte puttrar på i 70-80km/h vilket jag inte hade lust med, i det läget. Så stod på ordentligt in emot sjukhuset och kom fram efter att ha förbrukat 70% av kvarstående energi, alltså inte möjligt att komma hem.
Hade sjukhuset nu haft ett 6A 230V uttag så hade det varit frid och fröjd, jag hade varit fullladdad innan vi kom därifrån. Men nu finns ju inte det eftersom vi lever i fossiltiden, fortfarande. Så vi tog en sväng förbi en Chademo och tog oss en välförtjänt nattmacka. Och som vanligt är laddningen färdig innan vi hann ut till bilen igen, så vi fick äta och åka samtidigt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
... Dessvärre saknas nu två mils räckvidd, så ni måste stanna till och snabbladda i två minuter...
Det där verkar många ha svårt att fatta! Om det fattas 2 mil för att komma fram så tar det bara typ 5 minuter att ladda det vid en Chademo, 2 minuter med en Supercharger.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av jonasl »

Både Karolinska i Huddinge och Solna har laddplatser numera. I Solna till och med massor.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Mickep »

Det är givetvis vansinniga scenario man hittat på, men de än ändå inte helt tagna ur luften.
Vissa elbilar som inte ännu har tillräcklig räckvidd är begränsande. om de är så illa att man MÅSTE stoppa i sladden för att överhuvudtaget ta sig någonstans nästa dag så är det ett problem. (Men dessa hör till gårdagen , förhoppningsvis)

Och nej, jag tycker inte att man är TVUNGEN att stoppa in iphonen i ladduttaget varje dag för att inte mötas av en ytterst illa fungerande DÖD mobil på morgonen är inte acceptabelt (oavsett hur mycket jag gillar gränsnittet) Men det är inte bra att man nästan behöver det.
Samma sak med elbilar när de fått en hyffsad räckvidd i framtiden på 40 mil, då behöver man inte bry sig längre. då gör det inget om man glömmer stoppa i laddsladden. elller om någon väljer att skada sig precis när man kommer hem efter dagens pendling.
det handlar alltså inte om att behöva besöka flera olika akutmottagningar, utan att veta att man faktiskt kan ta sig dit i första läget! Fast det kommer komma modeller där den osäkerheten (och räckviddsångesten) inte är så stor, men fram tills dess är det dumt att låtsas som en 1.5 miljoners bil tillhör den genomsnittliga elbilen. i en fossibil så börjar den klaga på dålig tank när den har 10-15 mil kvar. (det är då de röda lampan tänds och fossilares räckviddsångest börjar. (Seinfeld hade ett helt avsnitt om detta fenomen)
Är övertygad om bara några år så är det ingen som kan påstå att elbilar inte har tillräcklig räckvidd, men idag är genomsnitts elbilen (ex leafen) inte helt där än. doock många som börjar nosa på gränsen.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Torkel »

Herr X skrev:
Mickep skrev:
skulle man be en havande kvinna vänta medans man laddar vid en laddplats så kommer denna nog lämna förslaställaren som dödlast med laddkabel runt halsen och ta bilen själv på vinst eller förlust.
Det hela känns något hypotetiskt. De elbilar som tillverkas nu har ca. 30 mils räckvidd.

...
Ja, fast personligen tänkte jag mig hypotetiskt att du kör en befintlig elbil och en akut situation uppstår efter din dagliga pendling.
Du ligger alltså redan med kanske några få mil i batteriet och behöver resa längre. Att då fylla på räckvidden tar lite tid; mindre tid på snabbladdare, mer på schuko men definitivt mer än att tanka motsvarande räckvidd fossilt (8 min tycker jag låter orealistiskt lång tid att tanka på mack om du inte har en lastbil. Men det kanske är ett kul test för framtida avsnitt?).

Sen om situationen är att spontant hämta upp något man behöver, hjälpa en vän vars bil gått sönder, hämta upp spyende tonåring, köra fru till BB, eller något annat spelar mindre roll. Det är sådana här "oj, jag måste..." som blir mer krångliga (inte omöjliga) med elbil. Tänker jag. Men det kanske är fånigt det också?
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Jerka »

Visst kan man ifrågasätta det kloka i att köpa en elbil som bara precis klarar den dagliga pendlingssträckan och ha den som enda bil. Då sitter man ju i klistret om plötsliga behov uppstår. Det är dock inget jättestarkt argument mot elbilar i sig.

Det är ändå rätt mycket perfect storm över det hela: man ska precis ha kört slut på batteriet, det ska plötsligt uppstå ett behov av att köra långt och man ska inte ha någon annan bil till hands. Samma situation kan ju uppstå med en fossilbil som går sönder. Vad gör man då? Svar: löser problemet. Tar en taxi, ringer en ambulans, lånar grannens bil, låter det ta lite längre tid, det som funkar just då. Jag skulle inte ligga sömnlös över det, om jag säger så.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Smutt »

Torkel skrev:
Herr X skrev:
Mickep skrev:
skulle man be en havande kvinna vänta medans man laddar vid en laddplats så kommer denna nog lämna förslaställaren som dödlast med laddkabel runt halsen och ta bilen själv på vinst eller förlust.
Det hela känns något hypotetiskt. De elbilar som tillverkas nu har ca. 30 mils räckvidd.

...
Ja, fast personligen tänkte jag mig hypotetiskt att du kör en befintlig elbil och en akut situation uppstår efter din dagliga pendling.
Du ligger alltså redan med kanske några få mil i batteriet och behöver resa längre. Att då fylla på räckvidden tar lite tid; mindre tid på snabbladdare, mer på schuko men definitivt mer än att tanka motsvarande räckvidd fossilt (8 min tycker jag låter orealistiskt lång tid att tanka på mack om du inte har en lastbil. Men det kanske är ett kul test för framtida avsnitt?).

Sen om situationen är att spontant hämta upp något man behöver, hjälpa en vän vars bil gått sönder, hämta upp spyende tonåring, köra fru till BB, eller något annat spelar mindre roll. Det är sådana här "oj, jag måste..." som blir mer krångliga (inte omöjliga) med elbil. Tänker jag. Men det kanske är fånigt det också?
Men med samma resonemang kan man aldrig ta ett glas vin åka på jobbresa eller semester låter som ett ganska tråkigt liv :cry:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Herr X »

Torkel skrev:
Sen om situationen är att spontant hämta upp något man behöver, hjälpa en vän vars bil gått sönder, hämta upp spyende tonåring, köra fru till BB, eller något annat spelar mindre roll. Det är sådana här "oj, jag måste..." som blir mer krångliga (inte omöjliga) med elbil. Tänker jag. Men det kanske är fånigt det också?
Sådana problem kan du få med en liten city-elbil med kort räckvidd. Men det ligger ju i korten när man köper en sådan. Har du köpt en bil med bara 10 mils räckvidd så kan du inte gärna bli arg när bilen inte har räckvidd för att hämta din spyende tonåring 15 mil bort.

Tänk dig att du är pilot och har ett litet Cessna som rymmer 5 personer. En dag ringer telefonen och en myndig röst säger: "Du får 35 miljoner kronor om du omedelbart flyger och hämtar mig och mina sju assistenter".
"Fasen också", tänker du. "Jäkla skitflygplan som bara har plats för fem personer. Jag ska aldrig köpa en Cessna igen. Nästa flygplan blir ett ordentligt privatjet med plats för minst 8 personer och ett litet akvarie".
Det är sådana här "oj, jag måste..." som är krångliga med Cessna.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av jonasl »

Alla har inte ens bil..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av Torkel »

Herr X skrev:
Torkel skrev:
Sen om situationen är att spontant hämta upp något man behöver, hjälpa en vän vars bil gått sönder, hämta upp spyende tonåring, köra fru till BB, eller något annat spelar mindre roll. Det är sådana här "oj, jag måste..." som blir mer krångliga (inte omöjliga) med elbil. Tänker jag. Men det kanske är fånigt det också?
Sådana problem kan du få med en liten city-elbil med kort räckvidd. Men det ligger ju i korten när man köper en sådan. Har du köpt en bil med bara 10 mils räckvidd så kan du inte gärna bli arg när bilen inte har räckvidd för att hämta din spyende tonåring 15 mil bort.
Jodå. Om min gamla lilla bensincitybil hade löst uppgiften smidigare, då kan jag bli arg. Speciellt om det tar mer än 8 minuter att ladda.
Herr X skrev:
Tänk dig att du är pilot och har ett litet Cessna som rymmer 5 personer. En dag ringer telefonen och en myndig röst säger: "Du får 35 miljoner kronor om du omedelbart flyger och hämtar mig och mina sju assistenter".
"Fasen också", tänker du. "Jäkla skitflygplan som bara har plats för fem personer. Jag ska aldrig köpa en Cessna igen. Nästa flygplan blir ett ordentligt privatjet med plats för minst 8 personer och ett litet akvarie".
Det är sådana här "oj, jag måste..." som är krångliga med Cessna.
Ja, då är det ju tråkigt att bara Boeing säljer flygplan som löser uppgiften. Men jag har hört att Airbus ska släppa ett bra plan om fem år.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av jonasl »

Bor man inte centralt så är det ju inte ovanligt att ha 30 minuter enkel väg till en bensinstation heller. Jag hade det förut, mindre än 4 mil från centrala Stockholm.

De flesta resorna gick ju mot stan (och mackarna förstås) men det hade inte varit något problem att komma hem med för lite i tanken för att kunna ta sig till ett tankställe.

Redan där stort plus för elbilen, och den effekten måste ju vara än större på "riktiga" landet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av joel80 »

Mickep skrev:
Volvo kommer sälja en version med 100 kwh som klarar ca 400km och kosta ca 300 000 om några år. men det kommer inte vara tillräckligt för alla. speciellt inte om man bor ute i glesbygden. men jag kan garantera att i sinom tid så kommer de ha en som ger en trygghet och säkerhet de förtjänar.
På glesbygden är det väl helt utmärkt att ha en elbil! Det finns el överallt..

Har du dessutom en bil med 35-40mils räckvidd är det nog väldigt sällan du behöver åka och snabbladda på dina resor. Det är faktiskt ingen större skillnad i snittsträcka per år för dom som bor på landsbygden mot för dom som bor i storstad. (faktiskt så att bilarna i Stockholm rullar mer i snitt än de i glesbebygda län.)

Var och varannan har trefas på landet, och skulle bilen inte fixa trefas finns det ofta värmaruttag var man än stannar så det går nästan alltid att ladda även om det inte går så snabbt.

Ser att på landsbygden skulle elbilen funka allra bäst då grundförutsättningen med hemmaladdning är så gott som löst för alla. Ett par snabbladdare med 10-15 mils avstånd så är det helt safe.. Och det verkar som att det verkar hända på många ställen nu.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inlägg av mati »

Plus att det är jäkla långt mellan bensinmackarna på glesbygden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar