S02E17: I huvudet på en Miljöpartist

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S02E17: I huvudet på en Miljöpartist

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: I huvudet på en Miljöpartist

I detta avsnitt:
Denna vecka har vi besök av riksdagspolitikern och Miljöpartisten Janine Alm Ericson som delar med sig av sina tankar kring hur människor bör transportera sig nu och i framtiden. Hur ställer sig Miljöpartiet till självkörande bilar? Är kollektivtrafik lösningen på alla transportproblem, och är egentligen Miljöpartister vänligt inställda till bilar över lag? Dessutom berättar Anders om sin tur med Teslan till Tyskland som inte blev helt okomplicerad. Fabian talar ut om sin ångesten över att uppgradera sin 60 kwh Model S till en 75 kwh eller inte.

Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: S02E17: I huvudet på en Miljöpartist

Inlägg av Anders77 »

Sitter i min X på garageuppfarten och lyssnar nu.

Skall bli väldigt intressant detta avsnitt.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: S02E17: I huvudet på en Miljöpartist

Inlägg av Tars »

Anders77 skrev:
Sitter i min X på garageuppfarten och lyssnar nu.

Skall bli väldigt intressant detta avsnitt.
Lite skadat att man tillbringar så mycket på tid på forumet och lyssnande på podden.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: S02E17: I huvudet på en Miljöpartist

Inlägg av Anders77 »

Tars skrev:
Anders77 skrev:
Sitter i min X på garageuppfarten och lyssnar nu.

Skall bli väldigt intressant detta avsnitt.
Lite skadat att man tillbringar så mycket på tid på forumet och lyssnande på podden.
Är förkyld, frugan är på spa ungarna lekar. Rätt gött att få koppla av då :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: S02E17: I huvudet på en Miljöpartist

Inlägg av Tars »

Anders77 skrev:
Tars skrev:
Anders77 skrev:
Sitter i min X på garageuppfarten och lyssnar nu.

Skall bli väldigt intressant detta avsnitt.
Lite skadat att man tillbringar så mycket på tid på forumet och lyssnande på podden.
Är förkyld, frugan är på spa ungarna lekar. Rätt gött att få koppla av då :)
BildBild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: S02E17: I huvudet på en Miljöpartist

Inlägg av TeslaX Anders »

Återigen ett mkt trevligt poddavsnitt idag. Blev faktiskt positivt överraskad av Miljöpartiets representant som deltog i programmet. Med sådana miljöpartister med sunda åsikter i transportfrågan finns det ju hopp om framtiden även med Miljöpartiet i regeringsställning. Hon var ju dessutom Teslaägare vilket har den positiva effekten att vi får lite andra perspektiv på transporter och miljö och att intresset för bl.a solceller, vindkraft och andra förnyelsebara energislag helt klart ökar! Anders i Teslapodden är ju ett lysande exempel som enligt egen utsago hade noll miljötänk tidigare och nu är fullt upptagen med att planera för full eldrift av allt och solceller och/eller vindkraftverk till sin fastighet.
Annars uppfattar jag att det finns ganska många "fundamentalister" i Miljöpartiet i många olika frågor exvis, transporter, privatbilism, naturvård, jakt och viltvård. Men jag kanske har fel.
Det gäller att inte ge partiets medlemmar boende i centrala delar av våra storstäder för stort inflytande för de lever långt ifrån verkligheten för väldigt många människor i mindre orter och på landsbygden.

Uppskattar verkligen Anders och Fabians småsnack i början av programmet. Ibland helt galna inlägg men ack så roliga. Bl.a Anders krypandes i 60km/m på motorvägen genom Halland för att nå SuC i Falkenberg innan elektronerna tog slut.

Tack för en härlig och intressant Podd!
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: S02E17: I huvudet på en Miljöpartist

Inlägg av Anders77 »

Ja avsnittet var bra. Dagens gäst är en av de bättre MP folket jag vet om kan jag säga.

Men jag är nog lite partisk, avsnittet var bättre samt han känns mer kunnig.

Ni opartiska, hur tänker ni kring det?
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: S02E17: I huvudet på en Miljöpartist

Inlägg av zyax »

Jag tror att herr_x gör konstiga grejer med sin bil och allmänt i livet för att prata om sedan. Någon annan förklaring kan inte finnas till varför han hamnar i konstiga situationer hela tiden.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E17: I huvudet på en Miljöpartist

Inlägg av Herr X »

zyax skrev:
Jag tror att herr_x gör konstiga grejer med sin bil och allmänt i livet för att prata om sedan. Någon annan förklaring kan inte finnas till varför han hamnar i konstiga situationer hela tiden.
Det räcker att göra saker generellt för att det ska uppstå knasiga situationer. Hade jag legat i koma 6,5 dagar i veckan hade sannolikheten varit mindre att jag haft något meningsfullt* att berätta om.

* = med reservation för att de saker jag nu berättar om inte är särskilt meningsfulla
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: S02E17: I huvudet på en Miljöpartist

Inlägg av bylund »

djFabbe, uppgradera batteriet! Vi vet att du vill!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: S02E17: I huvudet på en Miljöpartist

Inlägg av zyax »

bylund skrev:
djFabbe, uppgradera batteriet! Vi vet att du vill!
+1 (alla med 60 ska självklart uppgradera, det hjälper Tesla på alla sätt)
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: S02E17: I huvudet på en Miljöpartist

Inlägg av TiborBlomhall »

Angående det där med att få panik för att det är 4 km kvar i batterierna och 5 till Superchargern: när du väl insett att du kan köra över en mil med "0 km" på displayen blir sådana situationer genast mindre svettiga.
http://teslaclubsweden.se/batterireserven-i-model-s/
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: S02E17: I huvudet på en Miljöpartist

Inlägg av bylund »

Bra avsnitt, och ni verkar ha fått tag på bra politiker. Både Janine och tidigare Rickard Nordin Alm Ericson (C) gav bra intryck. Som representant för ett regeringsparti har väl Janine lite mindre svängrum än vad en oppositionspolitiker har.

Men ständigt dessa höghastighetsbanor... Att få över tungt gods på järnväg torde göra mer miljönytta för pengarna om det är spår man vill bygga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: S02E17: I huvudet på en Miljöpartist

Inlägg av Anders77 »

bylund skrev:

Men ständigt dessa höghastighetsbanor... Att få över tungt gods på järnväg torde göra mer miljönytta för pengarna om det är spår man vill bygga.
Jag håller med där. Som jag ser det nu så kommer inte höghastighetsbanorna bli av, utan det kommer bli nya vanliga spår som skall dras. Vilket jag tycker är bättre. Att åka Gbg till Sthlm på 2 timmar med höghastighetståg eller med nya bra spår och rakare sträckning åka X2000 eller liknande på 2.5 timmar är för mig ingen skillnad. Förutom att på vanliga spår funkar gods som sagt bättre.

Som det är idag är vanliga tåglinjerna på många ställen överfulla, så fler gods tåg kan ej köras. Även om höghastighetståg hade kommit så tror inte jag att de vanliga tågen på de gamla linjerna hade minskat, och då hade de fortsatt varit fulla, och inga fler gods hade kunnat körts.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: S02E17: I huvudet på en Miljöpartist

Inlägg av Kalle »

aah, jag är så irriterad på deras flygskatt! helt kass skatt.
och jag är ändå för att beskatta flyget, men de måste baseras på co2 utsläppen (tex på bränslet). den skatten regeringen o miljöpartiet lagt fram är per flygning, inte per utsläpp. så om ett flygbolag börjar flyga med bio bränslen så får de fortfarande betala per flygning..
det är alltså en inovationshemmande skatt bara för att förhindra ett betende på indevid nivå, inte för att driva fram inovationen och ändra beteenden hos flygbolagen.

skulle jag bygga ett elflygplan skulle de åkså få betala den här skatten, SÅ KASST!
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: S02E17: I huvudet på en Miljöpartist

Inlägg av Anders77 »

Kalle skrev:
aah, jag är så irriterad på deras flygskatt! helt kass skatt.
och jag är ändå för att beskatta flyget, men de måste baseras på co2 utsläppen (tex på bränslet). den skatten regeringen o miljöpartiet lagt fram är per flygning, inte per utsläpp. så om ett flygbolag börjar flyga med bio bränslen så får de fortfarande betala per flygning..
det är alltså en inovationshemmande skatt bara för att förhindra ett betende på indevid nivå, inte för att driva fram inovationen och ändra beteenden hos flygbolagen.

skulle jag bygga ett elflygplan skulle de åkså få betala den här skatten, SÅ KASST!
Kalle du är inte ensam om den frustrationen.

Att införa en skatt ur miljösynounkt är en sak. Men skatt på flyg och på lastbilars resor förbättrar inte miljön. Helt verkningslös skatt. Biljetterna hade blivit dyrare och miljön fortsatt förstörd.

Införa krav på miljöbränslen är bättre.

Man skall motivera folk att välja rätt. Inte bara skatta när inget alternativ ges som är bättre.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E17: I huvudet på en Miljöpartist

Inlägg av LarsL »

Att miljöpartiet är/var bilhatare, inför km-skatt och flygskatt beror på att de inte förstår sig på teknikutveckling. För dem har lösningen alltid varit att backa sig problemen inte att hitta nya lösningar. De förstår helt enkelt inte att om rätt incitament finns så byggs det elflygplan, ellastbilar och elbilar. De förstår inte att det blir mindre solceller om de beskattas.

Mitt förslag är att de gör som Romson sa och analyserar verkligheten lite...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: S02E17: I huvudet på en Miljöpartist

Inlägg av Teslaspolen »

Miljöpartiet kan katagoriseras som dark green, mörk gröna. Jag har en del vänner som absomut passar in på mörkgrön politik men jag själv gillar den inte alls, till skillnad emot Centerpartiet som för en bright green, ljust grön politik.

Se: https://en.wikipedia.org/wiki/Bright_gr ... nmentalism
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: S02E17: I huvudet på en Miljöpartist

Inlägg av Legato »

Ähh Miljöpartiet har varit drivande gällande grön skatteväxling i många decennium. Håller inte med om att de är teknikfientliga, tycker alltid de velat stimulera miljövänlig teknik. Jag skrev redan 1990 ett arbete i skolan minns jag om spårbundna autonoma elfordon (SkyCab) ivrigt påhejad av miljöpartister :D

Har röstat på mp i alla val men kommer troligen byta till c nästa gång efter mps totala kollaps i regeringsställning. C har visserligen ett antal idiotförslag och jag har svårt att förlåta hela Nuon-skandalen men i dagsläget är de minst dåliga imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: S02E17: I huvudet på en Miljöpartist

Inlägg av Anders77 »

Legato skrev:
Ähh Miljöpartiet har varit drivande gällande grön skatteväxling i många decennium. Håller inte med om att de är teknikfientliga, tycker alltid de velat stimulera miljövänlig teknik. Jag skrev redan 1990 ett arbete i skolan minns jag om spårbundna autonoma elfordon (SkyCab) ivrigt påhejad av miljöpartister :D

Har röstat på mp i alla val men kommer troligen byta till c nästa gång efter mps totala kollaps i regeringsställning. C har visserligen ett antal idiotförslag och jag har svårt att förlåta hela Nuon-skandalen men i dagsläget är de minst dåliga imo.
Svårt att gå från oppositionsparti till regeringsparti. Rätt vanligt problem som MP borde vetat om när de gick in i regeringen


Sen ja Nuon skandalen är ett misstag som ej kan försvaras. Som politiker undrar jag ibland över den händelsen.

Vore intressant att veta vilka idiotförslag du tycker vi i C har. Skicka gärna ett PM om dem till mig. Alltid nyfiken på andras åsikter.
Svart X90D, bokat en M3.
Skriv svar