S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs
Den verkar defenitivt ha hytt på den teaser bilden tesla visade dock
Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs
Om vi nu skall räkna kan vi använda följande siffror:Anders77 skrev:En vanlig lastbil kostar typ 2 miljoner och klarar som sagt 100 ton.
Ni som vill räkna. Gör gärna det på dessa siffror.
Pris för en "dragbil" vilket är det Elon säger att han har i pipeline = 1,5 miljoner
total-vikten är 40 ton, fördelat på ca 7 ton dragbli, 5 ton trailer och 27 ton last
MS 60D Multi-vit, troligen på väg att bli en 75:a
Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs
Angående autonomi på lastbilar så är det redan löst för 100 år sedan.
Lösningen heter tåg och båt. Att som Anders och Fabian ser ett slut för alla chaufförer ser jag inte som ett troligt scenario.
De sträckor av en transport som inte kräver en chaufför har man till stor del lagt över på järnvägen, både inom Sverige och i Europa.
Att elektrifiera lastbilen har många andra fördelar. Framförallt miljö i storstäder men vem skulle vilja ha en självkörande sopbil körandes i våra trånga stads-gator med lekande barn och andra utan traffikvett?
Mat-distribution, varutransporter och liknande korta innerstadstransporter om max 5-10 mil, där dessutom halva körsträckan är tom, där kommer eldrift nog verkligen till nytta.
En lastbil av sopbilstyp drar ca 5 liter milen eftersom den startar och stannar hela tiden. En lastbil som kör en runda Malmö-Stockholm-Malmö kan däremot komma ner till 2,5-3 liter per mil eftersom energin som åtgår för att hålla en fart är mycket lägre än den som åtgår för att accelerera. (Det är därför min MS 60D bara kommer 20 mil på en laddning ) Därför är det tyvärr idag svårt att ekonomiskt slå en dieseldriven lastbil på dessa långa sträckorna. På långkörningar (över 20 mil kanske) tror jag mer på en hybrid där el står för inbromsning och då laddar kondensatorer som sedan snabbt kan laddas ur när man behöver öka farten. Denna teknik finns redan idag inbyggda i grävmaskiner. Deras motorer går på konstant varv och en kondensator laddas upp av rörelseenergin som uppstår när maskinen till exempel bromsar sin svängrörelse eller släpper ut materialet ur skopan. Energi som annars bara hade försvunnit tar man numera hand om istället, för att återföra när den behövs. http://www.lantbruksnytt.com/hybrid-komatsu/
Lösningen heter tåg och båt. Att som Anders och Fabian ser ett slut för alla chaufförer ser jag inte som ett troligt scenario.
De sträckor av en transport som inte kräver en chaufför har man till stor del lagt över på järnvägen, både inom Sverige och i Europa.
Att elektrifiera lastbilen har många andra fördelar. Framförallt miljö i storstäder men vem skulle vilja ha en självkörande sopbil körandes i våra trånga stads-gator med lekande barn och andra utan traffikvett?
Mat-distribution, varutransporter och liknande korta innerstadstransporter om max 5-10 mil, där dessutom halva körsträckan är tom, där kommer eldrift nog verkligen till nytta.
En lastbil av sopbilstyp drar ca 5 liter milen eftersom den startar och stannar hela tiden. En lastbil som kör en runda Malmö-Stockholm-Malmö kan däremot komma ner till 2,5-3 liter per mil eftersom energin som åtgår för att hålla en fart är mycket lägre än den som åtgår för att accelerera. (Det är därför min MS 60D bara kommer 20 mil på en laddning ) Därför är det tyvärr idag svårt att ekonomiskt slå en dieseldriven lastbil på dessa långa sträckorna. På långkörningar (över 20 mil kanske) tror jag mer på en hybrid där el står för inbromsning och då laddar kondensatorer som sedan snabbt kan laddas ur när man behöver öka farten. Denna teknik finns redan idag inbyggda i grävmaskiner. Deras motorer går på konstant varv och en kondensator laddas upp av rörelseenergin som uppstår när maskinen till exempel bromsar sin svängrörelse eller släpper ut materialet ur skopan. Energi som annars bara hade försvunnit tar man numera hand om istället, för att återföra när den behövs. http://www.lantbruksnytt.com/hybrid-komatsu/
MS 60D Multi-vit, troligen på väg att bli en 75:a
Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs
Skulle det verkligen behövas batteripack för 100mil?Kalle skrev:Om vi räknar 1kWh/km så blir de jämt o bra
då om vi har ett (1000kWh) 1MWh batteri så kommer man 100 mil/ laddning.
Efter 40mil, oftast mindre (4.5h) måste ändå chaffisarna stanna och ta paus.
Om man ser till att få till infrastrukturen med laddning borde du kunna minska batteristorlek/vikt/pris med 30% och ändå ha bra marginaler. Plus att lastvikten då kan ökas vilket åkare nog kommer att värdesätta.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs
Apsolut, jag hadde ingen aning om var jag skulle hamna så ja valde gämna fina nummer för att räkna på för att göra ett överslag för att se om det ens är rimligt. Där av 1MWh packen.joel80 skrev:Skulle det verkligen behövas batteripack för 100mil?Kalle skrev:Om vi räknar 1kWh/km så blir de jämt o bra
då om vi har ett (1000kWh) 1MWh batteri så kommer man 100 mil/ laddning.
Efter 40mil, oftast mindre (4.5h) måste ändå chaffisarna stanna och ta paus.
Om man ser till att få till infrastrukturen med laddning borde du kunna minska batteristorlek/vikt/pris med 30% och ändå ha bra marginaler. Plus att lastvikten då kan ökas vilket åkare nog kommer att värdesätta.
700 räcker nog ochså bra.
Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs
Hur får du fram siffran 700 eller 1000kwh för den delen?Kalle skrev:Apsolut, jag hadde ingen aning om var jag skulle hamna så ja valde gämna fina nummer för att räkna på för att göra ett överslag för att se om det ens är rimligt. Där av 1MWh packen.joel80 skrev:Skulle det verkligen behövas batteripack för 100mil?Kalle skrev:Om vi räknar 1kWh/km så blir de jämt o bra
då om vi har ett (1000kWh) 1MWh batteri så kommer man 100 mil/ laddning.
Efter 40mil, oftast mindre (4.5h) måste ändå chaffisarna stanna och ta paus.
Om man ser till att få till infrastrukturen med laddning borde du kunna minska batteristorlek/vikt/pris med 30% och ändå ha bra marginaler. Plus att lastvikten då kan ökas vilket åkare nog kommer att värdesätta.
700 räcker nog ochså bra.
Gick du på exemplet med lastbil på 40 ton?
Skall du räkna på lastbilar som kör Malmö-Sthlm måste du räkna på lastbilar som klarar 100 ton. Idag tillåter vi 74 ton i Sverige. Men lastbilarna byggs för 100 ton. Glöm ej det. Svenska marknaden styr inte tillverkningen
1 Normal lastbil väger ca 15 ton och i Sverige kör 74 ton alltså ca 60 ton last.
Lastbilen kostar ca 2 miljoner. Sen ja de måste ta paus efter 4.5 timmar. Mest energi går vid start och backar. Så att räkna på jämn förbrukning på 40 mil blir lite fel. Tror man måste räkna pä längre sträcka för att få verkliga siffror. En lastbil på 40 ton har en snitt förbrukning på ca 3L milen på plant underlag.
Räkna på rätt siffror. Tack
Svart X90D, bokat en M3.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs
Varför känns den här tråden väldigt lika den här för?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=5544
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=5544
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs
Varför tror ni att brottslighet inte kommer tvinga fram att någon sitter i hytten för att vakta lasten? En självkörande lastbil blir ju väldigt lätt att plundra pga den stannar så fort nån går ut framför den och sen kan man lasta av tills polisen kommer
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs
Jag har också gjort den reflektionen. Ska bli intressant att se hur sånt kommer att hanteras. Krävs det då mer teknik i bilarna som förhindrar inbrott? Kameror runt om som dokumenterar vad som sker och ett kassaskåpsliknande trailerhölje? Kanske kör man i karavaner med personal i ett ekipage utbildad för att bemöta tjuvar istället för att vara utbildade för att köra långtradare?Smutt skrev:Varför tror ni att brottslighet inte kommer tvinga fram att någon sitter i hytten för att vakta lasten? En självkörande lastbil blir ju väldigt lätt att plundra pga den stannar så fort nån går ut framför den och sen kan man lasta av tills polisen kommer
Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs
Man kör på trafikerade vägar och sedan tillåter man civila att ingripa med ett pris på varje ingripande. Kan bli som värsta HW filmenJerker skrev:Jag har också gjort den reflektionen. Ska bli intressant att se hur sånt kommer att hanteras. Krävs det då mer teknik i bilarna som förhindrar inbrott? Kameror runt om som dokumenterar vad som sker och ett kassaskåpsliknande trailerhölje? Kanske kör man i karavaner med personal i ett ekipage utbildad för att bemöta tjuvar istället för att vara utbildade för att köra långtradare?Smutt skrev:Varför tror ni att brottslighet inte kommer tvinga fram att någon sitter i hytten för att vakta lasten? En självkörande lastbil blir ju väldigt lätt att plundra pga den stannar så fort nån går ut framför den och sen kan man lasta av tills polisen kommer
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs
När jag räknade på det här hamnade jag på ungefär 20kw/mil för fullt lastad långtradare, max vikt 60 ton (alltså svensk max vikt). Jag utgick från siffror på bränsleförbrukning hos trafikverket (snitt siffror inom olika kategorier av tradare), och jag räknade med en system effektivitet på omkring 40% hos dieselmotorn (när de går på tur så långa sträckor och är någorlunda nya har de faktiskt ganska bra genomsnittlig verkningsgrad. Jag tog alltså ett extremfall. Det ger alltså vid handen att ett 1 megawatt batteri med råge räcker för 40 mils körning också under mycket dåliga förhållanden (typ motvind typ storm, hagel och snöfall). Bara för att kontrollerade jag också siffrorna genom att räkna på luftmotstånd (hittade genomsnittliga cd värden på trafikverket, och rullmotstånd (genomsnittliga siffror på finska motsvarigheten till trafikverket) och de överlappade ganska väl. Visst, jag har bara gjort teoretiska beräkningar, men de borde vara fel åt rätt håll, och det blir endå fördel batteri+el gentemot diesel.
Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs
Haha ja det är svårt att ligga alla till lags verkar det som.Anders77 skrev:Hur får du fram siffran 700 eller 1000kwh för den delen?Kalle skrev:Apsolut, jag hadde ingen aning om var jag skulle hamna så ja valde gämna fina nummer för att räkna på för att göra ett överslag för att se om det ens är rimligt. Där av 1MWh packen.joel80 skrev:Skulle det verkligen behövas batteripack för 100mil?Kalle skrev:Om vi räknar 1kWh/km så blir de jämt o bra
då om vi har ett (1000kWh) 1MWh batteri så kommer man 100 mil/ laddning.
Efter 40mil, oftast mindre (4.5h) måste ändå chaffisarna stanna och ta paus.
Om man ser till att få till infrastrukturen med laddning borde du kunna minska batteristorlek/vikt/pris med 30% och ändå ha bra marginaler. Plus att lastvikten då kan ökas vilket åkare nog kommer att värdesätta.
700 räcker nog ochså bra.
Gick du på exemplet med lastbil på 40 ton?
Skall du räkna på lastbilar som kör Malmö-Sthlm måste du räkna på lastbilar som klarar 100 ton. Idag tillåter vi 74 ton i Sverige. Men lastbilarna byggs för 100 ton. Glöm ej det. Svenska marknaden styr inte tillverkningen
1 Normal lastbil väger ca 15 ton och i Sverige kör 74 ton alltså ca 60 ton last.
Lastbilen kostar ca 2 miljoner. Sen ja de måste ta paus efter 4.5 timmar. Mest energi går vid start och backar. Så att räkna på jämn förbrukning på 40 mil blir lite fel. Tror man måste räkna pä längre sträcka för att få verkliga siffror. En lastbil på 40 ton har en snitt förbrukning på ca 3L milen på plant underlag.
Räkna på rätt siffror. Tack
jag räknade med sifror jag fick från tidigare komentarer i tråden (för jag kan inget om lastbilar) Men jag ville gärna räkna på det för alla verkar va pigga på att säga va man ska räkna på men orkar inte räkna själva.
Så den här gången överlåter jag gladligen räknandet till dig. Tack
Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs
Man kan konstatera att podden är populär när varje avsnitts tråd får massor med kommentarer och långa diskussioner om innehållet, tack för det Anders och Fabian!
Om jag får spåna om vad som kommer i september så tror jag att man för att sälja in sig riktar sig till att slå dagens lastbilar. Jag har ändrat åsikt lite om hur mycket batterier han tänker sig stoppa in i dessa. Jag tror att den kommer vara mer åt det stora "Nikola"-hållet och proppa den full med flera ton batterier. Kanske uppåt 2MWh. Detta av flera anledningar, dels ta död på räckviddsargumentet, dels för att fler batterier per lastbil ger bättre prestanda vid snabbladdningen och att Tesla får mer nytta av Gigafactory förstås...
Om jag får spåna om vad som kommer i september så tror jag att man för att sälja in sig riktar sig till att slå dagens lastbilar. Jag har ändrat åsikt lite om hur mycket batterier han tänker sig stoppa in i dessa. Jag tror att den kommer vara mer åt det stora "Nikola"-hållet och proppa den full med flera ton batterier. Kanske uppåt 2MWh. Detta av flera anledningar, dels ta död på räckviddsargumentet, dels för att fler batterier per lastbil ger bättre prestanda vid snabbladdningen och att Tesla får mer nytta av Gigafactory förstås...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs
Tänkte en del på Teslas dragbilar igår när jag såg filmen Logan. Massor av autonoma lastbilar som försöker köra av folk på motorvägen
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs
Tror att vi kommer se karavaner med en förare/ansvarig/vakt av många olika orsaker.Jerker skrev:Jag har också gjort den reflektionen. Ska bli intressant att se hur sånt kommer att hanteras. Krävs det då mer teknik i bilarna som förhindrar inbrott? Kameror runt om som dokumenterar vad som sker och ett kassaskåpsliknande trailerhölje? Kanske kör man i karavaner med personal i ett ekipage utbildad för att bemöta tjuvar istället för att vara utbildade för att köra långtradare?Smutt skrev:Varför tror ni att brottslighet inte kommer tvinga fram att någon sitter i hytten för att vakta lasten? En självkörande lastbil blir ju väldigt lätt att plundra pga den stannar så fort nån går ut framför den och sen kan man lasta av tills polisen kommer