S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Teslaspolen »

Att den klarar mängre tripper är jag säker på. Varför annars säger Elon att den ska klara "long hauls"? Och varför en enorm semi istället för en stor skåpbil eller liknande om den bara skulle köra lokalt?

Förresten, Herr X-Anders, du menade väl ändå 1 Megawatt, inte 1 Gigawatt i podden?
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Bjorn N »

Eller skulle det vara "Jigawatt"?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Bjelke »

Tvivlar inte en sekund på att Tesla kan visa upp en fullt fungerande, fullstor och för lång räckvidd lastbil, men den lär kosta och laddnätverk lär inte finnas på
plats på ett tag men kan säkert ganska snabbt riggas upp på några utvalda sträckor.
Kommersiellt användbart i större skala lär däremot dröja ett tag.
Och sett ur den synvinkeln kan säkert elvägar vara en snabbare väg fram under en period men frågan är hur kommersiellt det blir oxo...
Mindre lastbilar finns redan så det är i princip redan löst.
Det som vore mest intressant vore egentligen en Tesla-lastbil i mindre modell där SuC-nätverket räcker till redan idag ;) Dvs snäppet över dom som redan finns att köpa.
Autonoma kommer nog, men knappast först, däremot kommer dom garanterat att sätta in hårdvaran direkt lika som på befintliga bilar och med samma funktionalitet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Mickep »

http://teknikensvarld.se/scania-forst-m ... oj-386325/

De är nog inte särskilt efter när det gäller autonoma lastbilar.
Så den enda skillnaden är eg. eldrivningen. (och hur svår är den) fö så kommer INGEN lastbil backa in på en normal SuC. Hur någon förövrigt sett en lastbil på en normal bensinstation.
Det kommer givetvis krävas dedikerade laddstationer gjorda för lastbilar, och där är egentligen alla på samma plats.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Legato »

Mickep skrev:
.
Det kommer givetvis krävas dedikerade laddstationer gjorda för lastbilar, och där är egentligen alla på samma plats.
Inte vanliga sucs, men att bygga ut de existerande tror jag funkar fint i de flesta fall. Stor skillnad mot att bygga från scratch.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Anders77 »

En vanlig lastbil kostar typ 2 miljoner och klarar som sagt 100 ton.

Ni som vill räkna. Gör gärna det på dessa siffror.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Herr X »

Teslaspolen skrev:
Förresten, Herr X-Anders, du menade väl ändå 1 Megawatt, inte 1 Gigawatt i podden?
Ja såklart, hörde att det blev knas.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Herr X »

Häromdagen sa Elon att autonomin kommer vara så fulltutvecklad om två år att man kan ligga och sova bakom ratten. Det inträffar ungefär när den första Tesla-lastbilen beräknas rulla av bandet. Kommer den med förarhytt eller inte?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av chpaulin »

Herr X skrev:
Häromdagen sa Elon att autonomin kommer vara så fulltutvecklad om två år att man kan ligga och sova bakom ratten. Det inträffar ungefär när den första Tesla-lastbilen beräknas rulla av bandet. Kommer den med förarhytt eller inte?
Den som lever för se. Tror att det absolut kommer en lastbil som är helt autonom inom fem år men 2019 är nog lite önsketänkande. Lastbilen kommer nog ha funktionaliteten för det men jag tror nog att det är en hytt i första versionen.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av chaffis75 »

Legato skrev:
Mickep skrev:
.
Det kommer givetvis krävas dedikerade laddstationer gjorda för lastbilar, och där är egentligen alla på samma plats.
Inte vanliga sucs, men att bygga ut de existerande tror jag funkar fint i de flesta fall. Stor skillnad mot att bygga från scratch.
De är väl bara att sätta 8 uttag på lastbilen och koppla all SuC samtidigt till lastbilen 8-)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av joel80 »

Legato skrev:
Mickep skrev:
.
Det kommer givetvis krävas dedikerade laddstationer gjorda för lastbilar, och där är egentligen alla på samma plats.
Inte vanliga sucs, men att bygga ut de existerande tror jag funkar fint i de flesta fall. Stor skillnad mot att bygga från scratch.


Många SuC ligger inte bra till för lastbilstrafik... Kan tänk mig att det blir lite trångt med en långtradare vid Uppland Väsby t.ex. Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Pontus »

joel80 skrev:
Legato skrev:
Mickep skrev:
.
Det kommer givetvis krävas dedikerade laddstationer gjorda för lastbilar, och där är egentligen alla på samma plats.
Inte vanliga sucs, men att bygga ut de existerande tror jag funkar fint i de flesta fall. Stor skillnad mot att bygga från scratch.


Många SuC ligger inte bra till för lastbilstrafik... Kan tänk mig att det blir lite trångt med en långtradare vid Uppland Väsby t.ex. Bild
Jo men det är ju bara för att det är så många taxibilar där :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Pontus »

En 40 tons lastbil drar ca 3,5 liter/mil i diesel utförande vill jag minnas. Om Teslan skulle dragit 0,7 liter/mil så skulle det då bli ca 10-12 kWh/mil. Det är väl kanske väldigt grovt räknat men ändå.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Herr X »

joel80 skrev:
Legato skrev:
Inte vanliga sucs, men att bygga ut de existerande tror jag funkar fint i de flesta fall. Stor skillnad mot att bygga från scratch.
Många SuC ligger inte bra till för lastbilstrafik... Kan tänk mig att det blir lite trångt med en långtradare vid Uppland Väsby t.ex. Bild
Håller med. Kan inte föreställa mig långtradare på någon svensk SuC, bortsett från Sillekrog där det är en lastbilsparkering alldeles bredvid. Möjligen skulle man kunna bygga ut Gävlebro också då det är gott om plats där, men i de flesta fall skulle det vara vansinne att nästla in långtradare till de platser där det finns superladdare idag.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Kalle »

Pontus skrev:
En 40 tons lastbil drar ca 3,5 liter/mil i diesel utförande vill jag minnas. Om Teslan skulle dragit 0,7 liter/mil så skulle det då bli ca 10-12 kWh/mil. Det är väl kanske väldigt grovt räknat men ändå.
Om vi räknar 1kWh/km så blir de jämt o bra ;)
då om vi har ett (1000kWh) 1MWh batteri så kommer man 100 mil/ laddning.

18650 celler väger 48 gram (igentligen väger teslas 18650or lite mindre för de saknar en säkring i toppen som ligger i batteripacken i stället, men vi ignorerar de i det här exemplet)
teslas 100kWh pack har 8256 celler @48g alltså väger teslas batterier (inuti packen) ca 396 kg.
vill man ha 1MWh så bygger vi en pack med 82560 celler som då kommer väga 3'962 kg

sen tilkommer lite vickt för casing och kylning och sånt, men de blir ju mindre per kWh för stora batteri packar. så en rimlig gissning är mellan 4-5 ton för ett 1000kWh (1MWh) batteri i en lastbil.


sen kör de nog inte 400 volt i dessa batterier, de blir effektivare om de kör högre volt tal, och de behöver mindre laddkablar då ochså. laddningen skulle kunna ske med trådar övar vissa sträckor av vägen så att man laddar medans man kör, man kör bara in i sin "ladd fil" och crusar där i 25 minuter och så kan du fortsätta i 70 mil till.

Anders77 skrev:
En vanlig lastbil kostar typ 2 miljoner och klarar som sagt 100 ton.

Ni som vill räkna. Gör gärna det på dessa siffror.
det är rimligt att tesla kommer ner under 100dollar/kWh med giggafactoryn, då skulle vårat 1MWh batteri kosta 883'000 kr med dagens (dyra) dollar kurs.
så om vi räknar pessimistiskt med att teslas lastbil kostar 3,000'000 kr och väger 5 ton mer så den bara klarar 95 ton, tror ni åkerierna skulle välja den pga de billigare driftkostnaderna (1 kr/km istellet för 4,8 kr/km för diseln) (brake even point blir på 26'000 mil om man bara räknar bränsle besparingarna)

jag tror faktist det.
Senast redigerad av Kalle, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Kalle »

Den verkar defenitivt ha hytt på den teaser bilden tesla visade dock
IMG_4745.PNG
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av LarsL »

Ja den kommer definitivt med hytt i första versionen.
Användarvisningsbild
StELla
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 10 nov 2016 18:22
Ort: Staffanstorp

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av StELla »

Anders77 skrev:
En vanlig lastbil kostar typ 2 miljoner och klarar som sagt 100 ton.

Ni som vill räkna. Gör gärna det på dessa siffror.
Om vi nu skall räkna kan vi använda följande siffror:
Pris för en "dragbil" vilket är det Elon säger att han har i pipeline = 1,5 miljoner

total-vikten är 40 ton, fördelat på ca 7 ton dragbli, 5 ton trailer och 27 ton last
MS 60D Multi-vit, troligen på väg att bli en 75:a
Användarvisningsbild
StELla
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 10 nov 2016 18:22
Ort: Staffanstorp

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av StELla »

Angående autonomi på lastbilar så är det redan löst för 100 år sedan.
Lösningen heter tåg och båt. Att som Anders och Fabian ser ett slut för alla chaufförer ser jag inte som ett troligt scenario.
De sträckor av en transport som inte kräver en chaufför har man till stor del lagt över på järnvägen, både inom Sverige och i Europa.
Att elektrifiera lastbilen har många andra fördelar. Framförallt miljö i storstäder men vem skulle vilja ha en självkörande sopbil körandes i våra trånga stads-gator med lekande barn och andra utan traffikvett?
Mat-distribution, varutransporter och liknande korta innerstadstransporter om max 5-10 mil, där dessutom halva körsträckan är tom, där kommer eldrift nog verkligen till nytta.

En lastbil av sopbilstyp drar ca 5 liter milen eftersom den startar och stannar hela tiden. En lastbil som kör en runda Malmö-Stockholm-Malmö kan däremot komma ner till 2,5-3 liter per mil eftersom energin som åtgår för att hålla en fart är mycket lägre än den som åtgår för att accelerera. (Det är därför min MS 60D bara kommer 20 mil på en laddning :roll: ) Därför är det tyvärr idag svårt att ekonomiskt slå en dieseldriven lastbil på dessa långa sträckorna. På långkörningar (över 20 mil kanske) tror jag mer på en hybrid där el står för inbromsning och då laddar kondensatorer som sedan snabbt kan laddas ur när man behöver öka farten. Denna teknik finns redan idag inbyggda i grävmaskiner. Deras motorer går på konstant varv och en kondensator laddas upp av rörelseenergin som uppstår när maskinen till exempel bromsar sin svängrörelse eller släpper ut materialet ur skopan. Energi som annars bara hade försvunnit tar man numera hand om istället, för att återföra när den behövs. http://www.lantbruksnytt.com/hybrid-komatsu/
MS 60D Multi-vit, troligen på väg att bli en 75:a
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av joel80 »

Kalle skrev:
Om vi räknar 1kWh/km så blir de jämt o bra ;)
då om vi har ett (1000kWh) 1MWh batteri så kommer man 100 mil/ laddning.
Skulle det verkligen behövas batteripack för 100mil?
Efter 40mil, oftast mindre (4.5h) måste ändå chaffisarna stanna och ta paus.
Om man ser till att få till infrastrukturen med laddning borde du kunna minska batteristorlek/vikt/pris med 30% och ändå ha bra marginaler. Plus att lastvikten då kan ökas vilket åkare nog kommer att värdesätta.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Kalle »

joel80 skrev:
Kalle skrev:
Om vi räknar 1kWh/km så blir de jämt o bra ;)
då om vi har ett (1000kWh) 1MWh batteri så kommer man 100 mil/ laddning.
Skulle det verkligen behövas batteripack för 100mil?
Efter 40mil, oftast mindre (4.5h) måste ändå chaffisarna stanna och ta paus.
Om man ser till att få till infrastrukturen med laddning borde du kunna minska batteristorlek/vikt/pris med 30% och ändå ha bra marginaler. Plus att lastvikten då kan ökas vilket åkare nog kommer att värdesätta.
Apsolut, jag hadde ingen aning om var jag skulle hamna så ja valde gämna fina nummer för att räkna på för att göra ett överslag för att se om det ens är rimligt. Där av 1MWh packen.
700 räcker nog ochså bra.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Anders77 »

Kalle skrev:
joel80 skrev:
Kalle skrev:
Om vi räknar 1kWh/km så blir de jämt o bra ;)
då om vi har ett (1000kWh) 1MWh batteri så kommer man 100 mil/ laddning.
Skulle det verkligen behövas batteripack för 100mil?
Efter 40mil, oftast mindre (4.5h) måste ändå chaffisarna stanna och ta paus.
Om man ser till att få till infrastrukturen med laddning borde du kunna minska batteristorlek/vikt/pris med 30% och ändå ha bra marginaler. Plus att lastvikten då kan ökas vilket åkare nog kommer att värdesätta.
Apsolut, jag hadde ingen aning om var jag skulle hamna så ja valde gämna fina nummer för att räkna på för att göra ett överslag för att se om det ens är rimligt. Där av 1MWh packen.
700 räcker nog ochså bra.
Hur får du fram siffran 700 eller 1000kwh för den delen?

Gick du på exemplet med lastbil på 40 ton?

Skall du räkna på lastbilar som kör Malmö-Sthlm måste du räkna på lastbilar som klarar 100 ton. Idag tillåter vi 74 ton i Sverige. Men lastbilarna byggs för 100 ton. Glöm ej det. Svenska marknaden styr inte tillverkningen :)

1 Normal lastbil väger ca 15 ton och i Sverige kör 74 ton alltså ca 60 ton last.

Lastbilen kostar ca 2 miljoner. Sen ja de måste ta paus efter 4.5 timmar. Mest energi går vid start och backar. Så att räkna på jämn förbrukning på 40 mil blir lite fel. Tror man måste räkna pä längre sträcka för att få verkliga siffror. En lastbil på 40 ton har en snitt förbrukning på ca 3L milen på plant underlag.

Räkna på rätt siffror. Tack
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Bjelke »

Varför känns den här tråden väldigt lika den här för? :lol:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=5544
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Smutt »

Varför tror ni att brottslighet inte kommer tvinga fram att någon sitter i hytten för att vakta lasten? En självkörande lastbil blir ju väldigt lätt att plundra pga den stannar så fort nån går ut framför den och sen kan man lasta av tills polisen kommer
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Jerker »

Smutt skrev:
Varför tror ni att brottslighet inte kommer tvinga fram att någon sitter i hytten för att vakta lasten? En självkörande lastbil blir ju väldigt lätt att plundra pga den stannar så fort nån går ut framför den och sen kan man lasta av tills polisen kommer
Jag har också gjort den reflektionen. Ska bli intressant att se hur sånt kommer att hanteras. Krävs det då mer teknik i bilarna som förhindrar inbrott? Kameror runt om som dokumenterar vad som sker och ett kassaskåpsliknande trailerhölje? Kanske kör man i karavaner med personal i ett ekipage utbildad för att bemöta tjuvar istället för att vara utbildade för att köra långtradare?
Skriv svar