S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av joel80 »

Legato skrev:
Mickep skrev:
.
Det kommer givetvis krävas dedikerade laddstationer gjorda för lastbilar, och där är egentligen alla på samma plats.
Inte vanliga sucs, men att bygga ut de existerande tror jag funkar fint i de flesta fall. Stor skillnad mot att bygga från scratch.


Många SuC ligger inte bra till för lastbilstrafik... Kan tänk mig att det blir lite trångt med en långtradare vid Uppland Väsby t.ex. Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Pontus »

joel80 skrev:
Legato skrev:
Mickep skrev:
.
Det kommer givetvis krävas dedikerade laddstationer gjorda för lastbilar, och där är egentligen alla på samma plats.
Inte vanliga sucs, men att bygga ut de existerande tror jag funkar fint i de flesta fall. Stor skillnad mot att bygga från scratch.


Många SuC ligger inte bra till för lastbilstrafik... Kan tänk mig att det blir lite trångt med en långtradare vid Uppland Väsby t.ex. Bild
Jo men det är ju bara för att det är så många taxibilar där :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Pontus »

En 40 tons lastbil drar ca 3,5 liter/mil i diesel utförande vill jag minnas. Om Teslan skulle dragit 0,7 liter/mil så skulle det då bli ca 10-12 kWh/mil. Det är väl kanske väldigt grovt räknat men ändå.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Herr X »

joel80 skrev:
Legato skrev:
Inte vanliga sucs, men att bygga ut de existerande tror jag funkar fint i de flesta fall. Stor skillnad mot att bygga från scratch.
Många SuC ligger inte bra till för lastbilstrafik... Kan tänk mig att det blir lite trångt med en långtradare vid Uppland Väsby t.ex. Bild
Håller med. Kan inte föreställa mig långtradare på någon svensk SuC, bortsett från Sillekrog där det är en lastbilsparkering alldeles bredvid. Möjligen skulle man kunna bygga ut Gävlebro också då det är gott om plats där, men i de flesta fall skulle det vara vansinne att nästla in långtradare till de platser där det finns superladdare idag.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Kalle »

Pontus skrev:
En 40 tons lastbil drar ca 3,5 liter/mil i diesel utförande vill jag minnas. Om Teslan skulle dragit 0,7 liter/mil så skulle det då bli ca 10-12 kWh/mil. Det är väl kanske väldigt grovt räknat men ändå.
Om vi räknar 1kWh/km så blir de jämt o bra ;)
då om vi har ett (1000kWh) 1MWh batteri så kommer man 100 mil/ laddning.

18650 celler väger 48 gram (igentligen väger teslas 18650or lite mindre för de saknar en säkring i toppen som ligger i batteripacken i stället, men vi ignorerar de i det här exemplet)
teslas 100kWh pack har 8256 celler @48g alltså väger teslas batterier (inuti packen) ca 396 kg.
vill man ha 1MWh så bygger vi en pack med 82560 celler som då kommer väga 3'962 kg

sen tilkommer lite vickt för casing och kylning och sånt, men de blir ju mindre per kWh för stora batteri packar. så en rimlig gissning är mellan 4-5 ton för ett 1000kWh (1MWh) batteri i en lastbil.


sen kör de nog inte 400 volt i dessa batterier, de blir effektivare om de kör högre volt tal, och de behöver mindre laddkablar då ochså. laddningen skulle kunna ske med trådar övar vissa sträckor av vägen så att man laddar medans man kör, man kör bara in i sin "ladd fil" och crusar där i 25 minuter och så kan du fortsätta i 70 mil till.

Anders77 skrev:
En vanlig lastbil kostar typ 2 miljoner och klarar som sagt 100 ton.

Ni som vill räkna. Gör gärna det på dessa siffror.
det är rimligt att tesla kommer ner under 100dollar/kWh med giggafactoryn, då skulle vårat 1MWh batteri kosta 883'000 kr med dagens (dyra) dollar kurs.
så om vi räknar pessimistiskt med att teslas lastbil kostar 3,000'000 kr och väger 5 ton mer så den bara klarar 95 ton, tror ni åkerierna skulle välja den pga de billigare driftkostnaderna (1 kr/km istellet för 4,8 kr/km för diseln) (brake even point blir på 26'000 mil om man bara räknar bränsle besparingarna)

jag tror faktist det.
Senast redigerad av Kalle, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Kalle »

Den verkar defenitivt ha hytt på den teaser bilden tesla visade dock
IMG_4745.PNG
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av LarsL »

Ja den kommer definitivt med hytt i första versionen.
Användarvisningsbild
StELla
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 10 nov 2016 18:22
Ort: Staffanstorp

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av StELla »

Anders77 skrev:
En vanlig lastbil kostar typ 2 miljoner och klarar som sagt 100 ton.

Ni som vill räkna. Gör gärna det på dessa siffror.
Om vi nu skall räkna kan vi använda följande siffror:
Pris för en "dragbil" vilket är det Elon säger att han har i pipeline = 1,5 miljoner

total-vikten är 40 ton, fördelat på ca 7 ton dragbli, 5 ton trailer och 27 ton last
MS 60D Multi-vit, troligen på väg att bli en 75:a
Användarvisningsbild
StELla
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 10 nov 2016 18:22
Ort: Staffanstorp

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av StELla »

Angående autonomi på lastbilar så är det redan löst för 100 år sedan.
Lösningen heter tåg och båt. Att som Anders och Fabian ser ett slut för alla chaufförer ser jag inte som ett troligt scenario.
De sträckor av en transport som inte kräver en chaufför har man till stor del lagt över på järnvägen, både inom Sverige och i Europa.
Att elektrifiera lastbilen har många andra fördelar. Framförallt miljö i storstäder men vem skulle vilja ha en självkörande sopbil körandes i våra trånga stads-gator med lekande barn och andra utan traffikvett?
Mat-distribution, varutransporter och liknande korta innerstadstransporter om max 5-10 mil, där dessutom halva körsträckan är tom, där kommer eldrift nog verkligen till nytta.

En lastbil av sopbilstyp drar ca 5 liter milen eftersom den startar och stannar hela tiden. En lastbil som kör en runda Malmö-Stockholm-Malmö kan däremot komma ner till 2,5-3 liter per mil eftersom energin som åtgår för att hålla en fart är mycket lägre än den som åtgår för att accelerera. (Det är därför min MS 60D bara kommer 20 mil på en laddning :roll: ) Därför är det tyvärr idag svårt att ekonomiskt slå en dieseldriven lastbil på dessa långa sträckorna. På långkörningar (över 20 mil kanske) tror jag mer på en hybrid där el står för inbromsning och då laddar kondensatorer som sedan snabbt kan laddas ur när man behöver öka farten. Denna teknik finns redan idag inbyggda i grävmaskiner. Deras motorer går på konstant varv och en kondensator laddas upp av rörelseenergin som uppstår när maskinen till exempel bromsar sin svängrörelse eller släpper ut materialet ur skopan. Energi som annars bara hade försvunnit tar man numera hand om istället, för att återföra när den behövs. http://www.lantbruksnytt.com/hybrid-komatsu/
MS 60D Multi-vit, troligen på väg att bli en 75:a
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av joel80 »

Kalle skrev:
Om vi räknar 1kWh/km så blir de jämt o bra ;)
då om vi har ett (1000kWh) 1MWh batteri så kommer man 100 mil/ laddning.
Skulle det verkligen behövas batteripack för 100mil?
Efter 40mil, oftast mindre (4.5h) måste ändå chaffisarna stanna och ta paus.
Om man ser till att få till infrastrukturen med laddning borde du kunna minska batteristorlek/vikt/pris med 30% och ändå ha bra marginaler. Plus att lastvikten då kan ökas vilket åkare nog kommer att värdesätta.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Kalle »

joel80 skrev:
Kalle skrev:
Om vi räknar 1kWh/km så blir de jämt o bra ;)
då om vi har ett (1000kWh) 1MWh batteri så kommer man 100 mil/ laddning.
Skulle det verkligen behövas batteripack för 100mil?
Efter 40mil, oftast mindre (4.5h) måste ändå chaffisarna stanna och ta paus.
Om man ser till att få till infrastrukturen med laddning borde du kunna minska batteristorlek/vikt/pris med 30% och ändå ha bra marginaler. Plus att lastvikten då kan ökas vilket åkare nog kommer att värdesätta.
Apsolut, jag hadde ingen aning om var jag skulle hamna så ja valde gämna fina nummer för att räkna på för att göra ett överslag för att se om det ens är rimligt. Där av 1MWh packen.
700 räcker nog ochså bra.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Anders77 »

Kalle skrev:
joel80 skrev:
Kalle skrev:
Om vi räknar 1kWh/km så blir de jämt o bra ;)
då om vi har ett (1000kWh) 1MWh batteri så kommer man 100 mil/ laddning.
Skulle det verkligen behövas batteripack för 100mil?
Efter 40mil, oftast mindre (4.5h) måste ändå chaffisarna stanna och ta paus.
Om man ser till att få till infrastrukturen med laddning borde du kunna minska batteristorlek/vikt/pris med 30% och ändå ha bra marginaler. Plus att lastvikten då kan ökas vilket åkare nog kommer att värdesätta.
Apsolut, jag hadde ingen aning om var jag skulle hamna så ja valde gämna fina nummer för att räkna på för att göra ett överslag för att se om det ens är rimligt. Där av 1MWh packen.
700 räcker nog ochså bra.
Hur får du fram siffran 700 eller 1000kwh för den delen?

Gick du på exemplet med lastbil på 40 ton?

Skall du räkna på lastbilar som kör Malmö-Sthlm måste du räkna på lastbilar som klarar 100 ton. Idag tillåter vi 74 ton i Sverige. Men lastbilarna byggs för 100 ton. Glöm ej det. Svenska marknaden styr inte tillverkningen :)

1 Normal lastbil väger ca 15 ton och i Sverige kör 74 ton alltså ca 60 ton last.

Lastbilen kostar ca 2 miljoner. Sen ja de måste ta paus efter 4.5 timmar. Mest energi går vid start och backar. Så att räkna på jämn förbrukning på 40 mil blir lite fel. Tror man måste räkna pä längre sträcka för att få verkliga siffror. En lastbil på 40 ton har en snitt förbrukning på ca 3L milen på plant underlag.

Räkna på rätt siffror. Tack
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Bjelke »

Varför känns den här tråden väldigt lika den här för? :lol:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=5544
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Smutt »

Varför tror ni att brottslighet inte kommer tvinga fram att någon sitter i hytten för att vakta lasten? En självkörande lastbil blir ju väldigt lätt att plundra pga den stannar så fort nån går ut framför den och sen kan man lasta av tills polisen kommer
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Jerker »

Smutt skrev:
Varför tror ni att brottslighet inte kommer tvinga fram att någon sitter i hytten för att vakta lasten? En självkörande lastbil blir ju väldigt lätt att plundra pga den stannar så fort nån går ut framför den och sen kan man lasta av tills polisen kommer
Jag har också gjort den reflektionen. Ska bli intressant att se hur sånt kommer att hanteras. Krävs det då mer teknik i bilarna som förhindrar inbrott? Kameror runt om som dokumenterar vad som sker och ett kassaskåpsliknande trailerhölje? Kanske kör man i karavaner med personal i ett ekipage utbildad för att bemöta tjuvar istället för att vara utbildade för att köra långtradare?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Pontus »

Jerker skrev:
Smutt skrev:
Varför tror ni att brottslighet inte kommer tvinga fram att någon sitter i hytten för att vakta lasten? En självkörande lastbil blir ju väldigt lätt att plundra pga den stannar så fort nån går ut framför den och sen kan man lasta av tills polisen kommer
Jag har också gjort den reflektionen. Ska bli intressant att se hur sånt kommer att hanteras. Krävs det då mer teknik i bilarna som förhindrar inbrott? Kameror runt om som dokumenterar vad som sker och ett kassaskåpsliknande trailerhölje? Kanske kör man i karavaner med personal i ett ekipage utbildad för att bemöta tjuvar istället för att vara utbildade för att köra långtradare?
Man kör på trafikerade vägar och sedan tillåter man civila att ingripa med ett pris på varje ingripande. Kan bli som värsta HW filmen :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av JFAH »

När jag räknade på det här hamnade jag på ungefär 20kw/mil för fullt lastad långtradare, max vikt 60 ton (alltså svensk max vikt). Jag utgick från siffror på bränsleförbrukning hos trafikverket (snitt siffror inom olika kategorier av tradare), och jag räknade med en system effektivitet på omkring 40% hos dieselmotorn (när de går på tur så långa sträckor och är någorlunda nya har de faktiskt ganska bra genomsnittlig verkningsgrad. Jag tog alltså ett extremfall. Det ger alltså vid handen att ett 1 megawatt batteri med råge räcker för 40 mils körning också under mycket dåliga förhållanden (typ motvind typ storm, hagel och snöfall). Bara för att kontrollerade jag också siffrorna genom att räkna på luftmotstånd (hittade genomsnittliga cd värden på trafikverket, och rullmotstånd (genomsnittliga siffror på finska motsvarigheten till trafikverket) och de överlappade ganska väl. Visst, jag har bara gjort teoretiska beräkningar, men de borde vara fel åt rätt håll, och det blir endå fördel batteri+el gentemot diesel.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Kalle »

Anders77 skrev:
Kalle skrev:
joel80 skrev:
Kalle skrev:
Om vi räknar 1kWh/km så blir de jämt o bra ;)
då om vi har ett (1000kWh) 1MWh batteri så kommer man 100 mil/ laddning.
Skulle det verkligen behövas batteripack för 100mil?
Efter 40mil, oftast mindre (4.5h) måste ändå chaffisarna stanna och ta paus.
Om man ser till att få till infrastrukturen med laddning borde du kunna minska batteristorlek/vikt/pris med 30% och ändå ha bra marginaler. Plus att lastvikten då kan ökas vilket åkare nog kommer att värdesätta.
Apsolut, jag hadde ingen aning om var jag skulle hamna så ja valde gämna fina nummer för att räkna på för att göra ett överslag för att se om det ens är rimligt. Där av 1MWh packen.
700 räcker nog ochså bra.
Hur får du fram siffran 700 eller 1000kwh för den delen?

Gick du på exemplet med lastbil på 40 ton?

Skall du räkna på lastbilar som kör Malmö-Sthlm måste du räkna på lastbilar som klarar 100 ton. Idag tillåter vi 74 ton i Sverige. Men lastbilarna byggs för 100 ton. Glöm ej det. Svenska marknaden styr inte tillverkningen :)

1 Normal lastbil väger ca 15 ton och i Sverige kör 74 ton alltså ca 60 ton last.

Lastbilen kostar ca 2 miljoner. Sen ja de måste ta paus efter 4.5 timmar. Mest energi går vid start och backar. Så att räkna på jämn förbrukning på 40 mil blir lite fel. Tror man måste räkna pä längre sträcka för att få verkliga siffror. En lastbil på 40 ton har en snitt förbrukning på ca 3L milen på plant underlag.

Räkna på rätt siffror. Tack
Haha ja det är svårt att ligga alla till lags verkar det som.
jag räknade med sifror jag fick från tidigare komentarer i tråden (för jag kan inget om lastbilar) Men jag ville gärna räkna på det för alla verkar va pigga på att säga va man ska räkna på men orkar inte räkna själva.

Så den här gången överlåter jag gladligen räknandet till dig. Tack
;)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av zyax »

Man kan konstatera att podden är populär när varje avsnitts tråd får massor med kommentarer och långa diskussioner om innehållet, tack för det Anders och Fabian!

Om jag får spåna om vad som kommer i september så tror jag att man för att sälja in sig riktar sig till att slå dagens lastbilar. Jag har ändrat åsikt lite om hur mycket batterier han tänker sig stoppa in i dessa. Jag tror att den kommer vara mer åt det stora "Nikola"-hållet och proppa den full med flera ton batterier. Kanske uppåt 2MWh. Detta av flera anledningar, dels ta död på räckviddsargumentet, dels för att fler batterier per lastbil ger bättre prestanda vid snabbladdningen och att Tesla får mer nytta av Gigafactory förstås...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av Remuz »

Tänkte en del på Teslas dragbilar igår när jag såg filmen Logan. Massor av autonoma lastbilar som försöker köra av folk på motorvägen
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Smutt skrev:
Varför tror ni att brottslighet inte kommer tvinga fram att någon sitter i hytten för att vakta lasten? En självkörande lastbil blir ju väldigt lätt att plundra pga den stannar så fort nån går ut framför den och sen kan man lasta av tills polisen kommer
Jag har också gjort den reflektionen. Ska bli intressant att se hur sånt kommer att hanteras. Krävs det då mer teknik i bilarna som förhindrar inbrott? Kameror runt om som dokumenterar vad som sker och ett kassaskåpsliknande trailerhölje? Kanske kör man i karavaner med personal i ett ekipage utbildad för att bemöta tjuvar istället för att vara utbildade för att köra långtradare?
Tror att vi kommer se karavaner med en förare/ansvarig/vakt av många olika orsaker.
Skriv svar