S02E19: Plötsligt sexigt med tunnlar

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S02E19: Plötsligt sexigt med tunnlar

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: Plötsligt sexigt med tunnlar

I detta avsnitt:
Som om det inte vore nog med marsresor, elbilar, Hyperloop och AI – Elon Musks nya projekt handlar om tunnlar. Veckans program gästas av tunnelentusiasten Martin Joabsson som spenderat timmar i badkaret med att lista ut vad Musk har för avsikt med sitt nya tunnelföretag. Dessutom hör vi om Fabians möte med farbror blå och Anders bestämda uppfattning i den infekterade lastbilshyttsdebatten.

Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: S02E19: Plötsligt sexigt med tunnlar

Inlägg av zyax »

OM någon söker vad jag refererade till i avsnittet så finns det att nörda ner sig i här:

https://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/223402
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: S02E19: Plötsligt sexigt med tunnlar

Inlägg av Remuz »

Angående hur Elon kommit på saker som man själv funderat över, så skissade jag på en hyperloop mellan Linköping och Norrköping för transport av studenter. Det var 2001, men efter att ha räknat lite på ekonomin så gav jag upp det.

Upprinnelsen var att Campusbussen var fruktansvärt långsam och att rörposten var snabb.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Dr_bus
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 apr 2016 13:09
Ort: Örebro

Re: S02E19: Plötsligt sexigt med tunnlar

Inlägg av Dr_bus »

För ett tiotal år sen kunde man läsa många artiklar om en idé att bygga ett rör mellan London och New York, där tågen färdats i hiskliga 8000kmh i vakuum.
Se bland annat https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Atlantentunneln. Det finns nog fler projekt som har inspirerat Elon till HyperLoop.
Beställt en Model 3 SR+ ,2019-04-15, Levererad, 2019-06-22. Såld 2021-09-07.
Beställt en Model 3 LR, 2021-08-12, Levererad, 2021-09-24
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: S02E19: Plötsligt sexigt med tunnlar

Inlägg av Kalle »

En tusendels atmosfär låter ju som ett väldigt tryck, men det är faktist bara 1 bar,
Om man bygger en vattentät tunnel (antingen på botten eller 50 m under grundvatten nivån måste den stå pall för 5 bar pluss säkerhets marginaler. Så därför ser han inte vakumrören som något problem.
Tunlarna kommer inte kolapsa om de suger ut luften ur dom.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: S02E19: Plötsligt sexigt med tunnlar

Inlägg av zyax »

Kalle skrev:
En tusendels atmosfär låter ju som ett väldigt tryck, men det är faktist bara 1 bar,
Om man bygger en vattentät tunnel (antingen på botten eller 50 m under grundvatten nivån måste den stå pall för 5 bar pluss säkerhets marginaler. Så därför ser han inte vakumrören som något problem.
Tunlarna kommer inte kolapsa om de suger ut luften ur dom.
Det där har jag sökt information om men inte hittat något. Men det innebär ju i alla fall att tryckskillnaden ökar mot en vanlig tunnel och den ökningen måste få någon konsekvens som gör det hela lite lite dyrare. Dyrare i form av förstärkning där förstärkning redan behövs och kanske kräva förstärkning på platser man annars inte behövt förstärka medan andra platser i tunneln klarar sig utan att behöva förstärkas ytterligare även med ökad tryckskillnad. Hoppas folk fattar vad jag menar i alla fall.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: S02E19: Plötsligt sexigt med tunnlar

Inlägg av Kalle »

Jag tror även jag att tunlarna är med mars i baktanke (rekomenderar NASA space flights forum där det och många andra mars speculationer dikuteras flitigt :))
Tyvärr funkar just vatten jett dåligt på mars, de skulle ju frysa och sublimera samtidigt, pluss att flytande vatten är något av hårdvaluta där så om det är med mars i åtanke så kommer han troligtvis inte ha nån vatten jett.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E19: Plötsligt sexigt med tunnlar

Inlägg av LarsL »

Remuz skrev:
Angående hur Elon kommit på saker som man själv funderat över, så skissade jag på en hyperloop mellan Linköping och Norrköping för transport av studenter. Det var 2001, men efter att ha räknat lite på ekonomin så gav jag upp det.

Upprinnelsen var att Campusbussen var fruktansvärt långsam och att rörposten var snabb.
Designade en Hyperloop när jag gick i sjuan 1987. Den byggde på samma idé som Elons alltså att få ett låg flygande flygplan genom att köra tåget i Vacuum. Naturligtvis skulle det sväva på ett mangnetfält som också kunde driva det framåt. Jag gissade att tåget skulle gå onödigt fort :)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: S02E19: Plötsligt sexigt med tunnlar

Inlägg av zyax »

Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar