S02E21: Model 3 som ett rymdskepp

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S02E21: Model 3 som ett rymdskepp

Inlägg av Bjelke »

Det är verkligen prisvärt isf! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E21: Model 3 som ett rymdskepp

Inlägg av LarsL »

Fast ganska ovärdig för tex mig som laddar hemma. Men det kanske finns ett alternativ för oss som bara behöver ladda någon enstaka gång också?

En annan fråga är om de verkligen kommer reservera platserna för elbilar? Det är ju rätt många platser som försvinner i p-huset om du bara får stå där när du laddar.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: S02E21: Model 3 som ett rymdskepp

Inlägg av Pontus »

LarsL skrev:
Fast ganska ovärdig för tex mig som laddar hemma. Men det kanske finns ett alternativ för oss som bara behöver ladda någon enstaka gång också?

En annan fråga är om de verkligen kommer reservera platserna för elbilar? Det är ju rätt många platser som försvinner i p-huset om du bara får stå där när du laddar.
Är dom inte reserverade så finns ju risken att dom är blockade och du betalar 200 kr för något du inte kommer åt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: S02E21: Model 3 som ett rymdskepp

Inlägg av djFabbe »

Pontus skrev:
LarsL skrev:
Fast ganska ovärdig för tex mig som laddar hemma. Men det kanske finns ett alternativ för oss som bara behöver ladda någon enstaka gång också?

En annan fråga är om de verkligen kommer reservera platserna för elbilar? Det är ju rätt många platser som försvinner i p-huset om du bara får stå där när du laddar.
Är dom inte reserverade så finns ju risken att dom är blockade och du betalar 200 kr för något du inte kommer åt.
Ja, också tänkt på detta. Dock är vi som laddar i dagsläget så få att det knappast är försvarbart att reservera dem. Skulle tro att om det blir många elbilar där kommer de reservera åtminstone några av elbilsplatserna åt elbilister. Det kan de göra gradvis i takt med att elbilarna blir vanligare, tex en våning i taget - bara att sätta upp en skylt ju. Annars kommer de få klagomål från betalande elbilister.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: S02E21: Model 3 som ett rymdskepp

Inlägg av Remuz »

Min taktik är att smöra då jag antar att ni är domare själva. Dessutom skickade jag den som ljudfil med snarkande barn i bakgrunden.

Fabian och Anders kör ofta i modd
Men vad gör det när toppen är nådd
Ni snackar om el
Ibland har ni fel
Men ändå, en underbar podd
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: S02E21: Model 3 som ett rymdskepp

Inlägg av Anders77 »

Är lite trött, men två försök försök får väl en limerick nybörjare visa. Slutklämmen är fasiken det svåraste att få till. Men kul att försöka lite åtminstone.

En mor och dotter tankade i Orsa
Det var en desperat nyskild morsa
En Tesla X kördes dit av Abel
Han halade snabbt fram sin kabel.
Efter nio månader fick dottern en liten brorsa

En klänning av vinden lyftes i Kinna
Den bars upp av en sexig kvinna
Hon stod och laddade och titta mot kanalen
Medans mannen bakom såg hela analen
Han skulle gå på möte, men knulla han hoppades hinna.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S02E21: Model 3 som ett rymdskepp

Inlägg av Bjelke »

Bra komponerat och rejäl "Fredags"-nivå :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: S02E21: Model 3 som ett rymdskepp

Inlägg av Anders77 »

När man bor i ett hus i Vara
Till älskarinnan sin skall fara
Då är det smidigt med en Tesla
Får då åker man tyst som en Vessla
En sväng med sitt X eller med granndottern Klara.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: S02E21: Model 3 som ett rymdskepp

Inlägg av themax »

Fick lite inspiration och plitade ner några stycken. Inte fullt lika barnförbjudna som några ovan, men det behöver de ju inte vara. Jag vet nämligen att ni har barn som lyssnar på podden :-D

-----

En Volkswagenförare från Kinna
hade fullt upp med att lyckas att finna
tid till omprogrammering av bil
och till sin flickvän i Kil
bytte till elbil bara för att hinna

Ett biltjuvsproffs ifrån Hjo
såg en bil som han önskade sno
Han försökte koppla ur
men han blev bara sur
för slangen var inte vad han tror

En fossilbilsförare ifrån Spånga
hade fullt upp med att lyckas att fånga
alla poäng som man fick
vid varje tankning som gick
sa att elbil krävde kabel den långa

En gitarrlärarson ifrån Gol
hade svårt med nolla och pol
vände han kabeln fel
höll sig inte stärkaren hel
han bytte instrument till fiol

------------


Men helt barntillåten kan jag ju inte vara, så:

En hästhandlardotter från Gränna
visste säkert att använda penna
hon skrev dikter om el
men ibland blev det fel
fick musen ibland kring den spänna
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E21: Model 3 som ett rymdskepp

Inlägg av LarsL »

Fick information om vad laddningen skulle kosta på Krokslätts fabrikers parkeringshus. Det finns två alternativa betalningar:
1. Månadskort som kostar 800kr/månad. Då ingår också parkering vilket kostar 4-500kr/mån utan laddning så en acceptabel nivå om man kan få företaget att pynta eller om man bor i de nybyggda lägenheterna.
2. Korttidsladdning för 25kr/timme :shock: och då verkar inte parkeringsavgift ingå heller. För mig är den varianten totalt meningslös eftersom det skulle innebär en milkostnad på 20kr. Nu behöver jag ju aldrig ladda där eftersom jag laddar hemma.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E21: Model 3 som ett rymdskepp

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Fick information om vad laddningen skulle kosta på Krokslätts fabrikers parkeringshus. Det finns två alternativa betalningar:
1. Månadskort som kostar 800kr/månad. Då ingår också parkering vilket kostar 4-500kr/mån utan laddning så en acceptabel nivå om man kan få företaget att pynta eller om man bor i de nybyggda lägenheterna.
2. Korttidsladdning för 25kr/timme :shock: och då verkar inte parkeringsavgift ingå heller. För mig är den varianten totalt meningslös eftersom det skulle innebär en milkostnad på 20kr. Nu behöver jag ju aldrig ladda där eftersom jag laddar hemma.
Hmmm.. 25kr för 10,4kWh (3-fas 15A). 2,40 öre per kWh känns inte så blodigt ändå.
Om du får en milkostnad på 20kr på sådana laddstolpar så innebär det att du förbrukar 8,32kWh/mil. Det är i närheten av min förbrukning på Model X med 22"-hjulen...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: S02E21: Model 3 som ett rymdskepp

Inlägg av 12man »

vuxensaft?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E21: Model 3 som ett rymdskepp

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
LarsL skrev:
Fick information om vad laddningen skulle kosta på Krokslätts fabrikers parkeringshus. Det finns två alternativa betalningar:
1. Månadskort som kostar 800kr/månad. Då ingår också parkering vilket kostar 4-500kr/mån utan laddning så en acceptabel nivå om man kan få företaget att pynta eller om man bor i de nybyggda lägenheterna.
2. Korttidsladdning för 25kr/timme :shock: och då verkar inte parkeringsavgift ingå heller. För mig är den varianten totalt meningslös eftersom det skulle innebär en milkostnad på 20kr. Nu behöver jag ju aldrig ladda där eftersom jag laddar hemma.
Hmmm.. 25kr för 10,4kWh (3-fas 15A). 2,40 öre per kWh känns inte så blodigt ändå.
Om du får en milkostnad på 20kr på sådana laddstolpar så innebär det att du förbrukar 8,32kWh/mil. Det är i närheten av min förbrukning på Model X med 22"-hjulen...
Jag har en Leaf...

Det här är ju problemet. El ska säljas per kWh annars blir det helt omöjligt att veta vad det kommer kosta.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E21: Model 3 som ett rymdskepp

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Jag har en Leaf...

Det här är ju problemet. El ska säljas per kWh annars blir det helt omöjligt att veta vad det kommer kosta.
Det är väl inte riktigt elsäljarens problem att du inte kan ta emot all den el de säljer till dig?
Om du köper en "all-you-can-eat"-meny på TGI Fridays men är jättemätt och bara orkar äta det friterade skalet runt en vårrulle, så är det bara att gilla läget. Personalen på restaurangen kommer bara rycka på axlarna när du kommer och kräver att mat ska säljas per kilo för att du ska kunna ha kontroll på kostnaden.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S02E21: Model 3 som ett rymdskepp

Inlägg av LarsL »

Nej, men med en sådan prissättning så kommer jag aldrig ladda där. Fast Elbilsladdning är ju inte ännu en bransch där säljaren bryr sig om i fall jag köper eller inte.

Månadsbetalningarna är däremot ett prisvärt alternativ, särskilt om man kan få jobbet att köpa parkeringskortet åt en.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: S02E21: Model 3 som ett rymdskepp

Inlägg av djFabbe »

LarsL skrev:
Nej, men med en sådan prissättning så kommer jag aldrig ladda där. Fast Elbilsladdning är ju inte ännu en bransch där säljaren bryr sig om i fall jag köper eller inte.

Månadsbetalningarna är däremot ett prisvärt alternativ, särskilt om man kan få jobbet att köpa parkeringskortet åt en.
Jag håller med Lars här. I detta fall när det är så gott om laddplatser bör man absolut erbjuda ett kWh-pris istället, set blir mycket mer rättvist.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Skriv svar