S02E24: Model Y FTW

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S02E24: Model Y FTW

Inlägg av Herr X »

bylund skrev:
Herr X, i Danmark hjälper dig inte din norska guld-UMC då kontakten där är fysiskt annorlunda utformad.
I Danmark har de både typ C (vår) och typ K som är en fyrkantig variant med tre pinnar. Jag har bara sett vår Typ C-kontakt när jag varit där. Det kanske är äldre hus som har typ K?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: S02E24: Model Y FTW

Inlägg av Remuz »

Är jag den enda som vågar skicka in en ljudfil? Borde vinna på walk-over även om Asplunds båda var oändligt bättre än min :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S02E24: Model Y FTW

Inlägg av Herr X »

Remuz skrev:
Är jag den enda som vågar skicka in en ljudfil? Borde vinna på walk-over även om Asplunds båda var oändligt bättre än min :)
På söndag avgörs det hela! Den här tävlingen blev en riktig nagelbitare! :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: S02E24: Model Y FTW

Inlägg av 18650 »

Kalle skrev:
Angående att ta ut 12v från några celler så tror jag ni är på rätt spår där.
Cellerna ballanseras regelbundet när de blir fulladdade, och de man gör då är att man bränner bort energi genom ett motstånd från de celler som blir fulla först så att de andra hinner i kapp. Undra om man inte kan använda de här för att ballensera cellerna. Man tappar av de 4 högst laddade cellerna åt gången för att få 12 v och samtidigt ballancera packen
Har man 70kWh med sig så kan man fundera på vad ett extra blybatteri har i bilen att göra alls. Även Audi har pratat om 48V system och då går det fort över till 48V prylar. Kör man på 4ggr högre spänning så blir strömmen en fjärdedel och en inverter betydligt mindre.

Jag tror man byter ut en 12V inverter stor som en videobandspelare till något som är i storlek med en iphone + tillhörande batteri med 12st 2170celler. 12st 2170 skulle vid praktisk användning nära på motsvara samma kapacitet som i ett bilbatteri och ständigt laddas av den lilla invertern.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Skriv svar