Patreon kanske? Så kan man "prenumerera".djFabbe skrev:Inte så dum idé! Många poddar som gör just så - ska bolla detta med Anders!Toja skrev:Härligt att ni är tillbaks.
Varför inte sätta upp et Swish nummer eller Paypal så vi kan ge bidrag.
S03E01: Back in business
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
Re: S03E01: Back in business
Re: S03E01: Back in business
Fast i det här fallet menar dom nog inte att man skall skydda sig själv i bilen, utan att bilens elektronik ryker vis ett nedslag. Så moln-hustak-laddare-kopparkablar-stålburen-10cm luft-jord.LarsL skrev:Anledningen till att en bil är säker vid åska är inte gummihjulen utan att den är en stålbur. Är man innesluten i en Faraday-bur så är man skyddat emot åskan eftersom det är lättare att åka runt en än igenom.
Instämmer att det är gött att ha tillbaks podden!!
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: S03E01: Back in business
Har försökt att lyssna på denna och några av era äldre poddar i bilen, via Teslans egna mediagränssnitt, ett par dagar nu, men får bara loading error. Är det bara min bil som "censurerar", eller är det ett känt problem?
Model S 90D -2017 Titanium
Re: S03E01: Back in business
Håller inte med om resonemanget. Bilarna kommer givetvis anpassas för att möta det nya sättet att färdas på - jag ser inte framför mig att det kommer åka runt nerspydda och illaluktande autonoma bilar. Eller, det alternativet kanske kommer finnas för den som vill färdas riktigt billigt.chaffis75 skrev:Jag håller med dig i stort... De som kan bli skillnad är att de som kör väldigt lite får ett alternativ som kan vara ekonimiskt ok.LarsL skrev:Om en elbil håller längre så kan jag också köra den längre. Så samma resonemang håller fortfarande. Jag hävdar fortfarande att det är billigare att ägs än att hyra pga administrationskostnader.
Jag har tex valt att köpa min bostad. Jag skulle kunnat hyra en, men det hade blivit dyrare och den hade inte varit min.
Jag har också valt att inte hyra ut min bostad när jag inte använder den. Jag hyr inte ens ut delar av den, vilket andra iofs gör. Och det blir nog ungefär så med bilar också. Endel kommer välja att hyra ut bilen andra inte. Jag som kör lite längre sträckor, bor med friparkering och har ungar väljer förmodligen att köpa bilen då det blir billigast per mil.
De man måste tänka på är ju att om jag ska "hyra" ut min bil så vill jag ju självklart tjäna lite pengar på de då jag tar risken, jag måste underhålla bilen, jag måste torka spyan mm... Ja tittar på hu ren buss ser ut...
Ja helt ärligt tror jag aldrig jag skulle vilja hyra ut min bil. Jag har dessutom en hobby som gör att jag har en hel del saker i bagaget, ska jag ta ut dessa varje gång min bil ska på uppdrag, jo kanske men då ska jag få betalt för min tid...
De jag tror kommer hända när vi får självkörande bilar är att vi får billigare "Taxi" och därmed blir gruppen som inte behöver en egen bil något större...
Jämför när man hyr bil idag - jag är inte rädd för att hyra från Hertz eller Avis eftersom jag vet att jag får en ren, hyfsat modern och välfungerande bil. Hyr jag jättebilligt från "Hederlige Helges Hyfsade Hyrbilar HB" så förstår jag att jag kanske inte får en bil som lever upp till min standard, men det är ju i så fall ett val jag gör.
Det kommer vara så mycket pengar i autonoma bilar att de olika aktörerna kommer anpassa sig till precis samtliga kundönskemål så att upplevelsen att välja autonom bil blir bättre än att äga en egen.
Om du har fiske som hobby så kommer kanske en bil med inbyggd kylbox för fisk och skärbräda för att rensa den?
Det kanske inte är lika roligt att åka med fiskbilen när du hämtar upp tant Märta och hennes fisk- och skaldjursallergiska tremänning Holger - då kanske du hade föredragit en SUV? Inte minst för att ha hög tröskel, och därmed skona Holgers långt gångna åderbråck.
Känt problem som många andra poddar har/haft problem med och vi har inte klarat att lista ut vad det beror på. Vi har testat allt från att ändra bitrate till innehåll i ID3-taggar utan att hitta en lösning. Om någon klarar att lista ut vad det beror på så kommer jag att rikta ett personligt tack i nästa podd-avsnitt.Generalbogge skrev:Har försökt att lyssna på denna och några av era äldre poddar i bilen, via Teslans egna mediagränssnitt, ett par dagar nu, men får bara loading error. Är det bara min bil som "censurerar", eller är det ett känt problem?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: S03E01: Back in business
Om du ska ha en ren bil så måste du betala för det. Och det är en kostnad som ligger utöver vad ett ägande kommer göra.
Re: S03E01: Back in business
Håller med om att de säkert kommer finnas möjlighet att beställa just den bil du vill ha och de kommer säkert finnas både billiga ("Hederlige Helges Hyfsade Hyrbilar HB") och dyrare (Hertz) bolag men de som är de som också krävs för att detta ska fungera är ekonomi. De är den ekonomiska aspekten jag ser som problemet, någon måste äga bilarna och någon måste ta hand om bilarna. Även om alla som hyr är helgon så drar man in lite grus, de skvätter skit på bilen, bilen går sönder och måste repareras vilket även gäller elbilar precis som alla andra elektriska prylar.Herr X skrev:Håller inte med om resonemanget. Bilarna kommer givetvis anpassas för att möta det nya sättet att färdas på - jag ser inte framför mig att det kommer åka runt nerspydda och illaluktande autonoma bilar. Eller, det alternativet kanske kommer finnas för den som vill färdas riktigt billigt.chaffis75 skrev:Jag håller med dig i stort... De som kan bli skillnad är att de som kör väldigt lite får ett alternativ som kan vara ekonimiskt ok.LarsL skrev:Om en elbil håller längre så kan jag också köra den längre. Så samma resonemang håller fortfarande. Jag hävdar fortfarande att det är billigare att ägs än att hyra pga administrationskostnader.
Jag har tex valt att köpa min bostad. Jag skulle kunnat hyra en, men det hade blivit dyrare och den hade inte varit min.
Jag har också valt att inte hyra ut min bostad när jag inte använder den. Jag hyr inte ens ut delar av den, vilket andra iofs gör. Och det blir nog ungefär så med bilar också. Endel kommer välja att hyra ut bilen andra inte. Jag som kör lite längre sträckor, bor med friparkering och har ungar väljer förmodligen att köpa bilen då det blir billigast per mil.
De man måste tänka på är ju att om jag ska "hyra" ut min bil så vill jag ju självklart tjäna lite pengar på de då jag tar risken, jag måste underhålla bilen, jag måste torka spyan mm... Ja tittar på hu ren buss ser ut...
Ja helt ärligt tror jag aldrig jag skulle vilja hyra ut min bil. Jag har dessutom en hobby som gör att jag har en hel del saker i bagaget, ska jag ta ut dessa varje gång min bil ska på uppdrag, jo kanske men då ska jag få betalt för min tid...
De jag tror kommer hända när vi får självkörande bilar är att vi får billigare "Taxi" och därmed blir gruppen som inte behöver en egen bil något större...
Jämför när man hyr bil idag - jag är inte rädd för att hyra från Hertz eller Avis eftersom jag vet att jag får en ren, hyfsat modern och välfungerande bil. Hyr jag jättebilligt från "Hederlige Helges Hyfsade Hyrbilar HB" så förstår jag att jag kanske inte får en bil som lever upp till min standard, men det är ju i så fall ett val jag gör.
Det kommer vara så mycket pengar i autonoma bilar att de olika aktörerna kommer anpassa sig till precis samtliga kundönskemål så att upplevelsen att välja autonom bil blir bättre än att äga en egen.
Om du har fiske som hobby så kommer kanske en bil med inbyggd kylbox för fisk och skärbräda för att rensa den?
Det kanske inte är lika roligt att åka med fiskbilen när du hämtar upp tant Märta och hennes fisk- och skaldjursallergiska tremänning Holger - då kanske du hade föredragit en SUV? Inte minst för att ha hög tröskel, och därmed skona Holgers långt gångna åderbråck.
Som jag skrev innan de kommer de säkert bli billigare att "hyra bil / åka taxi" jämfört med idag men de kommer alltid finnas en brytpunkt då de blir billigare att äga sin bil. Kanske de är denna brytpunkt vi just nu inte är helt överens om.
OBS, älskar era program trots att jag kanske inte alltid håller med
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3627
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: S03E01: Back in business
Ang blixtnedslag, det var faktiskt en bil om blev träffad av blixten under laddning vid supercharger för ett par år sen. Fastnade i superchargern, läs hela storyn här: http://www.teslarati.com/tesla-model-s- ... -charging/
Dashcam fångade det hela:
Edit: Och ja, Patreon är en bra ide. Jag sponsrar några youtubekanaler via dem bland annat.
Dashcam fångade det hela:
Edit: Och ja, Patreon är en bra ide. Jag sponsrar några youtubekanaler via dem bland annat.
Model Y LR AWD 2022
Re: S03E01: Back in business
Hej!
Vill bara tacka för en grym podd! Lyssnar med glädje på varje avsnitt, även fast jag inte är elbilsinnehavare.. ännu. Väntar otåligt på min Model 3!
Vill bara tacka för en grym podd! Lyssnar med glädje på varje avsnitt, även fast jag inte är elbilsinnehavare.. ännu. Väntar otåligt på min Model 3!
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: S03E01: Back in business
Satt fast i bilkö måndag morgon och hade grava abstinensbesvär. Det är då jag brukar lyssna på söndagens avsnitt
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: S03E01: Back in business
Samma här, fast för veckostädning, gårdskötsel, snöskottning och så vidare!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: S03E01: Back in business
Fråga:
Det råkar inte vara så att referralsystemet funkar med model 3..? Struntar i rabatten, men har ingen möjlighet att ladda hemma så gratis supercharging är väldigt uppskattat.
Det råkar inte vara så att referralsystemet funkar med model 3..? Struntar i rabatten, men har ingen möjlighet att ladda hemma så gratis supercharging är väldigt uppskattat.
Re: S03E01: Back in business
Model 3 är tyvärr inte inblandad som det ser ut.ollnybb skrev:Fråga:
Det råkar inte vara så att referralsystemet funkar med model 3..? Struntar i rabatten, men har ingen möjlighet att ladda hemma så gratis supercharging är väldigt uppskattat.
Re: S03E01: Back in business
Synd.. kanske något ni teslaägare kan ligga på tesla om? Tror det skulle kunna ge rätt många referrals..
Re: S03E01: Back in business
Tesla har idag ingen anledning att öka kön för Model 3. Referallprogrammet syftar till att dra in mer pengar till Tesla genom att sälja mer av Model S och X.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: S03E01: Back in business
Dessutom ville de absolut inte ha en massa gratisladdande Model 3 som blockerar Superchargers. Men strömen kommer bara kosta ungefär 2kr/kWh så det är bara lite dyrare än hemma.