S03E02: På besök i Teslafabriken

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S03E02: På besök i Teslafabriken

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: På besök i Teslafabriken

I detta avsnitt:
Anders berättar allt om hans besök på Teslafabriken! Hur mycket folk arbetar egentligen i världens mest moderna bilfabrik? Och vad ska alla som arbetar där göra när Elon har automatiserat bort dem? Kungsbacka storsatsar på elbilsladdning och vi pratar laddinfrastruktur med den Kungsbackabaserade fritidspolitikern och entreprenören Anders Eriksson. Dessutom: Fabian kör fort och blir stoppad av polisen. Innebär detta slutet för Teslakörande?

Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Inlägg av Anders77 »

Tack för att jag fick vara med i podden. Hur ni kunde ta med mig när de avsnittet innan pratade om att höja kvaliten förstår jag inte. Men det var skönt att ni kunde klippa till avsnittet bra :)

Tänkte visa kalkylen som våra tjänstemän tog fram för dessa stolpar. Kan vara bra att ha som underlag om någon tänker försöka påverka i sin egen kommun.

Så här kommer den. Fas 2 är tanken för 2018 och fas 1 skall sättas fart med nu under hösten.
Screenshot_20170910-171635.jpg
Sen kommer här för er som känner till Kungsbacka en liten lista på områden där kommunen har huvudmannaskapet, äger mark och parkeringen mm.
Screenshot_20170910-172125.jpg
Samt här kommer kartan som visar dessa områden med.
Screenshot_20170910-172202.jpg
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Inlägg av bjornlilja »

Riktigt bra avsnitt!

Korta kommentarer:
Jag tror man talar om "footprint" och inte "fingerprint" när man talar om byggnaders yta. :)

I AP2 kan man sätta offset +10km/h oavsett hastighetsbegränsning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Inlägg av Bjelke »

Anders77 skrev:
Tack för att jag fick vara med i podden. Hur ni kunde ta med mig när de avsnittet innan pratade om att höja kvaliten förstår jag inte. Men det var skönt att ni kunde klippa till avsnittet bra :)

Tänkte visa kalkylen som våra tjänstemän tog fram för dessa stolpar. Kan vara bra att ha som underlag om någon tänker försöka påverka i sin egen kommun.

Så här kommer den. Fas 2 är tanken för 2018 och fas 1 skall sättas fart med nu under hösten.

Sen kommer här för er som känner till Kungsbacka en liten lista på områden där kommunen har huvudmannaskapet, äger mark och parkeringen mm.

Samt här kommer kartan som visar dessa områden med.
Vad står 105 tusen för i första kalkylen (fas 1) för?
Ska "4 befintliga semiladdare" flyttas eller ändras på nåt sätt, eller är det bara för att få med kostnaden i kalkylen även om den redan är tagen eg?
(jag har inte hunnit lyssna på avsnittet än)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Inlägg av AGCF »

Angående kungsbacka. Jag tror stolparna måste vara förberedda för betalning för att man ska få stödet från energimyndigheten. I Söderköping är det Garostolpar med RFID läsare
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Inlägg av LarsL »

Det går utmärkt att åka liten elbil från Kungsbacka. Det finns massor med Chademo ut med de stora vägarna så inga problem längre. För 2-3 år sedan var det jobbigt men knappast nu längre.
Om man inte är van vid Tesla så klart.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Inlägg av Remuz »

Vertikal integration handlar normalt om att ta kontrol över hela flödet. I fallet med aluminiumkaross så skulle man börja med att pressa själva, sedan starta ett smälteri, sedan köpa en gruva. Då kontrollerar man hela vertikalen och är inte beroende av externa leveranser.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Inlägg av mans71 »

Anders77, är detta klubbat och klart och ska införas enligt årtal som du angett? Sjukt bra i så fall!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Inlägg av AGCF »

Ni är inne på en intressant där med att kommunerna har tillgång till allmän plats på ett sätt som privata bolag inte har. Samtidigt är de inte superintresserade att själv äga laddstolparna när de väl är byggda. Frågan är om de är lönsamma att köpa och driva dem privat i dag. Vad skulle en stolpe omsätta? Säg att det laddas 12 kWh per stolpe och dygn (helt taget ur luften jag vet). Det blir runt 4000 per år. Man kan nog svårligen lägga på mer än 1 kr per kWh. Stolpens livslängd är svårbedömd och underhållskostnad. Dock lär man ha tillgång till ett nät av strategiska platser i ett senare skede när fler och fler laddar.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Inlägg av Herr X »

bjornlilja skrev:
Jag tror man talar om "footprint" och inte "fingerprint" när man talar om byggnaders yta. :)
Haha givetvis. Tur att vi var tydliga med att vi inte hade en susning om vad vi talade om.. :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Inlägg av Anders77 »

mans71 skrev:
Anders77, är detta klubbat och klart och ska införas enligt årtal som du angett? Sjukt bra i så fall!
Ja pengarna för detta ligger i budgeten. Fas1 upphandlingen pågår eller är redan klar. Vi har nämnd imorgon. Skall se om jag får mer info då.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Inlägg av Anders77 »

Bjelke skrev:

Vad står 105 tusen för i första kalkylen (fas 1) för?
Ska "4 befintliga semiladdare" flyttas eller ändras på nåt sätt, eller är det bara för att få med kostnaden i kalkylen även om den redan är tagen eg?
(jag har inte hunnit lyssna på avsnittet än)
Är stolpar som är uppsatta redan för kommunens egna bilar, om jag minns rätt.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Inlägg av bjornlilja »

Herr X skrev:
bjornlilja skrev:
Jag tror man talar om "footprint" och inte "fingerprint" när man talar om byggnaders yta. :)
Haha givetvis. Tur att vi var tydliga med att vi inte hade en susning om vad vi talade om.. :)
Ni gör det skitbra!
Jurgeboy
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 jul 2015 10:29
Kontakt:

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Inlägg av Jurgeboy »

haha jävla skön podd Fabian och Anders!! "de farliga grejjer vettu"
Skriv svar