Nytt rekommendationsprogram

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av danni »

gellerstam skrev:
Nu är vi rätt nära OT men ändå...

Denna artikel är rätt intressant i ämnet.
http://www.dalademokraten.se/dalarna/ma ... diotavling

Kortfattat:
Ung tjej vinner lgh genom att skriva en slogan. (Sloganen är arbete .... ajajaj. )
Lgh värde 1,2Mkr
Inkomstskatt: 552000kr (Betalas av "vinnaren", som trodde att hon skulle betala vinstskatt och inte inkomstskatt. )
Arb. giv. avg.: 377040Kr (Betalas av NRJ)

Summa till staten efter den tävlingen= 929 000 kronor.

Så kan det gå när ett bostadsbolag vill ge en lgh till en ungdom!
Det är inte lönt att vinna saker i tävlingar i det här landet. Just en lägenhet är väl bland det bättre. Men om du skulle vinna en bil, till exempel, så skulle du få skatta för bilens marknadsvärde, men du får inte ut det ens om du säljer den direkt, så summan av kardemumman där är väl att du får sälja den och sen får du knappt några pengar över efter att skatten är betald.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Pontus »

Har ibland funderat på om man vinner något som man inte vill ha och i tävlingen står det att saken är värd 300.000kr typ en bil. Om dom säger att den är värd 300 tkr borde tävlingsarrangören kunna köpa tillbaka den för det värdet. Men troligtvis vill ingen och inte ens arrangören betala det priset eller skulle man kunna kräva det när dom sagt värdet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Jerker »

Det är ju skillnad på lotterivinst och vinst i en tävling. Vinner du pengar i ett lotteri så har du inte utfört nåt arbete för att få vinsten vilket du har när du deltar i en tävling och därför ska du då betala inkomstskatt.

Tänker ofta på det när jag ser på Postkodmiljonären och undrar om de som sitter i heta stolen är medvetna om att hälften av det de tävlat sig till försvinner i skatt medan de som får sina vinstcheckar hemma i stugorna får behålla allt.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Jensa »

Det där känner jag igen med tanke på tävlingsvinster! Vann en roddmaskin, kläder och dyl. i Vasaloppet en gång. En sån där riktigt kass roddmaskin som samlat damm sen dess, men högt värde var det på den och skatten blev runt 1000 spänn! Tröjan var i fel storlek men den fick jag "köpa" för några hundralappar i skatt. Visst, man kunde avsäga sig vinsterna, men då var man tvungen att göra det innan start... det hade varit mindre bra om jag gick och vann! :roll: Vinner man på rekordtid och "får" en bil. Då har man ett problem med att sälja den för att få ihop stålar till att betala skatten :? :D

Det borde väl ändå anses som lotteri om man vinner Vasan? :lol: Allt kan ju hända, jag menar.. dåliga skidor, taskiga blåbär som kör sönder grejjerna för dig eller att du blev omåkt av en norrman på upploppet. Alltså skattefri lotterivinst :D
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Pontus »

Jensa skrev:
Det där känner jag igen med tanke på tävlingsvinster! Vann en roddmaskin, kläder och dyl. i Vasaloppet en gång. En sån där riktigt kass roddmaskin som samlat damm sen dess, men högt värde var det på den och skatten blev runt 1000 spänn! Tröjan var i fel storlek men den fick jag "köpa" för några hundralappar i skatt. Visst, man kunde avsäga sig vinsterna, men då var man tvungen att göra det innan start... det hade varit mindre bra om jag gick och vann! :roll: Vinner man på rekordtid och "får" en bil. Då har man ett problem med att sälja den för att få ihop stålar till att betala skatten :? :D

Det borde väl ändå anses som lotteri om man vinner Vasan? :lol: Allt kan ju hända, jag menar.. dåliga skidor, taskiga blåbär som kör sönder grejjerna för dig eller att du blev omåkt av en norrman på upploppet. Alltså skattefri lotterivinst :D
Vad hade hänt om dom lottade ut bilen bland de två bästa tiderna?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Jensa »

Haha, ja då hade man kunnat få bilen trots att man blev 2:a. :)
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Jerker »

Elon bekräftar att det nya att begränsa antalet rekommendationer till 5 per person har ett tydligt syfte:
ElonShutDown.PNG
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av HelectriC »

Om det alltid har varit syftet, så får man ha gaaaaanska många välbärgade vänner med tanke på alla referalprogram som existerat genom året och i fjol 8-) sen får man finna sig i en bekantskapskrets där ALLA kör Tesla. Vilken sekt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Pontus »

HelectriC skrev:
Om det alltid har varit syftet, så får man ha gaaaaanska många välbärgade vänner med tanke på alla referalprogram som existerat genom året och i fjol 8-) sen får man finna sig i en bekantskapskrets där ALLA kör Tesla. Vilken sekt!
Känns skönt att veta att man bara har 1 person i bekantskapskretsen och att jag bara mailat och träffat honom 1 gång :D
Då är det ingen risk att glömma en födelsedag eller så.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Anders77 »

Pontus skrev:
HelectriC skrev:
Om det alltid har varit syftet, så får man ha gaaaaanska många välbärgade vänner med tanke på alla referalprogram som existerat genom året och i fjol 8-) sen får man finna sig i en bekantskapskrets där ALLA kör Tesla. Vilken sekt!
Känns skönt att veta att man bara har 1 person i bekantskapskretsen och att jag bara mailat och träffat honom 1 gång :D
Då är det ingen risk att glömma en födelsedag eller så.
Bekantskapskrets, vad är det? :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av danni »

Anders77 skrev:
Pontus skrev:
HelectriC skrev:
Om det alltid har varit syftet, så får man ha gaaaaanska många välbärgade vänner med tanke på alla referalprogram som existerat genom året och i fjol 8-) sen får man finna sig i en bekantskapskrets där ALLA kör Tesla. Vilken sekt!
Känns skönt att veta att man bara har 1 person i bekantskapskretsen och att jag bara mailat och träffat honom 1 gång :D
Då är det ingen risk att glömma en födelsedag eller så.
Bekantskapskrets, vad är det? :)
Jag brukade ha kompisar men ingen vill umgås med mig längre efter att jag försökt trakassera dem alla till att köpa en Tesla :shock:
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Jerker »

danni skrev:
Anders77 skrev:
Pontus skrev:
HelectriC skrev:
Om det alltid har varit syftet, så får man ha gaaaaanska många välbärgade vänner med tanke på alla referalprogram som existerat genom året och i fjol 8-) sen får man finna sig i en bekantskapskrets där ALLA kör Tesla. Vilken sekt!
Känns skönt att veta att man bara har 1 person i bekantskapskretsen och att jag bara mailat och träffat honom 1 gång :D
Då är det ingen risk att glömma en födelsedag eller så.
Bekantskapskrets, vad är det? :)
Jag brukade ha kompisar men ingen vill umgås med mig längre efter att jag försökt trakassera dem alla till att köpa en Tesla :shock:
Hm... Jag har förstått att inga av mina arbetskamrater eller bekanta vågar fråga mig nåt om elbilar, för då vet de att det kommer flera timmars föreläsning...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av mati »

Vilken tur, och jag trodde att det var bara jag som hade sociala problem... ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Pontus »

Dax för en stödgrupp inom sekten? :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Jerker »

Pontus skrev:
Dax för en stödgrupp inom sekten? :D
Hm... jag trodde att forumet i sig var stödgruppen?
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
danni skrev:
Anders77 skrev:
Pontus skrev:
HelectriC skrev:
Om det alltid har varit syftet, så får man ha gaaaaanska många välbärgade vänner med tanke på alla referalprogram som existerat genom året och i fjol 8-) sen får man finna sig i en bekantskapskrets där ALLA kör Tesla. Vilken sekt!
Känns skönt att veta att man bara har 1 person i bekantskapskretsen och att jag bara mailat och träffat honom 1 gång :D
Då är det ingen risk att glömma en födelsedag eller så.
Bekantskapskrets, vad är det? :)
Jag brukade ha kompisar men ingen vill umgås med mig längre efter att jag försökt trakassera dem alla till att köpa en Tesla :shock:
Hm... Jag har förstått att inga av mina arbetskamrater eller bekanta vågar fråga mig nåt om elbilar, för då vet de att det kommer flera timmars föreläsning...
Timmar... Blir lätt en dag...

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Anders77 »

För er med sociala problem.

Bästa är att bli politiker. Då kan man tjata om sitt brinnande intressr i timmar utan problem.

Anledningen är att de som lyssnar är vana att höra folk tjöta om allt möjligt :)
Denna gång tycker de bara att det är mer intressant än allt annat folk genom åren pratat om.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 09 aug 2016 01:34

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Anders SE »

Har en liten fundering ang rekommendationsprogrammet.

Jag hade 1 värvning den 9/5-17 efter den 20/5 så står det 0 värvningar. Nu vet jag att jag har/kommer att få två värvningar till efter den 20/5. Är det så att jag har 3 i det gamla programmet och 2 i det nya nu då? Hänger Isf mina 2 värvningar kvar till det nya programmet löper ut i dec -17?

Sen har jag läst här på forumet att om man får, säg 3 värvningar så får man för 1,2 och 3 alltså 3 gåvor. Stämmer detta?

Mvh Anders
Tesla Model S 75D 2016
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Anders77 »

Kollade med Skatteverket om gåvor från företag.

Var inte så specificerad i min fråga. Så fick detta svar.

Hej,

Är det en gåva som ges som ersättning för utfört arbete så ska detta tas upp som lön till marknadsvärdet.

Bolaget ska betala arbetsgivaravgifter och göra avdrag för skatt.

Är det ett utländskt bolag som inte är registrerat i Sverige och personen som utfört jobbet bosatt i Sverige, så kan personen och bolaget komma överens om att personen betalar in skatt och avgifter själv.

Vänlig hälsning
Camilla

GÄllande Tesla så tror jag de räknar med att vi betalar in skatt själva. Så kom nu ihåg det, för jag tar för givet att ingen av er som får lite gåvor missar detta nu :D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av LarsL »

Vet att Tesla Bjørn fick betala ordentligt med skatt på sin Model X. Känns lite tråkigt även om det kanske är rätt?
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Anders77 »

Lotterivinsten är 30% om lotteriet är USA baserat och 0% om det är ett lotteri med tillstånd i Europa. Refferal gåvorna är för arbete och skall skattas som arbete.

Så de två sakerna måste man skilja på.

Norge är inte med i EU oavsett så där är det alltid vinstskatt.

Vinner jag en ny S eller X så kan jag nog leva med 30% skatt med :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av mati »

Anders77 skrev:
Refferal gåvorna är för arbete och skall skattas som arbete.
På vilket sätt är det arbete? Jag har fått några referrals (dock aldrig lyckats få någon gåva) men jag har väl knappast utfört något som helst arbete för att få dem. Jag vet inte vilka de är som har använt min ref-länk eller varför de har gjort det. Att klassa det som arbete är verkligen att ta i.
Tur att jag aldrig har fått några gåvor. Har ingen lust att åka dit för skattefusk bara för att jag inte har skattat för arbete som jag inte har utfört.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Anders77 skrev:
Refferal gåvorna är för arbete och skall skattas som arbete.
På vilket sätt är det arbete? Jag har fått några referrals (dock aldrig lyckats få någon gåva) men jag har väl knappast utfört något som helst arbete för att få dem. Jag vet inte vilka de är som har använt min ref-länk eller varför de har gjort det. Att klassa det som arbete är verkligen att ta i.
Tur att jag aldrig har fått några gåvor. Har ingen lust att åka dit för skattefusk bara för att jag inte har skattat för arbete som jag inte har utfört.
På sätt och vis är det ju verkligen rena lotteriet vilken länk ngn använder vissa gånger, som när några väljer att använda en av våra länkar här utan att vi gjort något för det eg (inte direkt arbete iaf), till
skillnad från när man verkligen gör något som tex en demotur i bilen eller snackar med bekanta osv.
Jag har inte heller fått någon värvning än så det spelar inte mig ngn roll men men...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av mati »

Det hade varit okej om man hade behövt godkänna varje användning av ref-länken eller nåt liknande. Jag kan ju i princip inte förhindra att en massa folk använder min länk och så har jag plötsligt "arbetat ihop" en ganska dyr gåva som jag kanske inte ens vill ha, men som jag ändå måste skatta för. Lite konstigt blir det ju...
Vad händer när man struntar i att hämta ut gåvan? Har man då formellt ändå fått den?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nytt rekommendationsprogram

Inlägg av Pontus »

mati skrev:
Anders77 skrev:
Refferal gåvorna är för arbete och skall skattas som arbete.
På vilket sätt är det arbete? Jag har fått några referrals (dock aldrig lyckats få någon gåva) men jag har väl knappast utfört något som helst arbete för att få dem. Jag vet inte vilka de är som har använt min ref-länk eller varför de har gjort det. Att klassa det som arbete är verkligen att ta i.
Tur att jag aldrig har fått några gåvor. Har ingen lust att åka dit för skattefusk bara för att jag inte har skattat för arbete som jag inte har utfört.
Finns ju politiker som får lön utan att utföra arbete också, tror att de flesta av dom får skatta för det :mrgreen:
Vi som har gjort arbete och inte fått något för det (bara en refferal) får man då göra något avdrag på skatten :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar