Tillverkning av robotarna kostar ju en massa också, utnyttjar man dessa dygnet runt så måste det vara ett plus?!
Man kan se det med en lastbil som ofta rullar betydligt längre än ett arbetspass per dag.
Tesla börjar bygga Model 3 dygnet runt
Moderator: Redaktion
Re: Tesla börjar bygga Model 3 dygnet runt
Jag läste av någon shortare på Twitter att ingen annan biltillverkare kör fabriken 24/7? Kan det verkligen stämma, det låter helt otroligt?TiborBlomhall skrev:Läste en intressant analys på Seeking Alpha om att detta fördubblar Teslas tillverkningskostnad för Model 3.
Logiken går så här:
Ursprungliga planen var 5000 bilar per vecka tillverkade på 5 dagar 2 skift, dvs 80 timmar.
Nu vill de tillverka lika många bilar per vecka tillverkade på 7 dagar 3 skift, dvs 168 timmar.
Det ger en fördubbling av tid per tillverkad bil. Troligtvis en effekt av mindre automatisering. Mer tid per bil = större lönekostnad per bil = minskad marginal.
Shorts på Seeking Alpha brukar ha massa konstiga idéer men den här är faktiskt tänkvärd.
Även om det blir mindre automation så sa de i inslaget med CBS att detta är den mest automatiserade biltillverkningen. Detta i kombination med att elbilar borde vara enklare att bygga än fossilbilar gör att jag tror att man kan slå de gamla jättarna rejält på fingrarna.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Tesla börjar bygga Model 3 dygnet runt
Kör inte Volvo 3 skift eller har gjort detta i omgångar när de sålt bra... 3 skift måste väl innebära 24/7 eller det kanske är 24/5, dvs vardagar?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla börjar bygga Model 3 dygnet runt
Volvo Torslanda kör dygnet runt på vardagar, på helger tror jag att de bara kör dagtid just nu - men är inte helt säker på det sista. De producerar mer än 1300 bilar per dygn i Torslandafabriken numera.chaffis75 skrev:Kör inte Volvo 3 skift eller har gjort detta i omgångar när de sålt bra... 3 skift måste väl innebära 24/7 eller det kanske är 24/5, dvs vardagar?
Låter lite knepigt att få till helgkörning dygnet runt med bara tre skift tycker jag... Låter mer som 24/5. Fem skift brukar man ha när man kör 24/7, i alla fall i Sverige.
Re: Tesla börjar bygga Model 3 dygnet runt
Detta är ju bara en uppgift i media ännu men en fabrik är ju en komplex helhet och även en automatiserad fabrik kommer ju behöva stå still för service och underhåll av produktionslinan, verktyg skall justeras eller bytas. Robotar skall smörjas mm.
Sedan är de ofta så på större fabriker av denna typ att man kan ju köra olika delar olika mycket. Det kanske är så att lackeringen måste gå fler timmar per dygn eftersom sammansättningen går snabbare än lackeringen.
Sedan är ju frågan om det är billigare eller dyrare för Tesla att köra fabriken fler timmar i veckan. Om det är så att man ökar produktiviteten per dygn genom att låta robotarna gå långsammare så mängden fel eller stopp minskar utan att behöva stoppa in så många fler mantimmar.
Men det jag tror är allra viktigast för Tesla är att få upp produktionsvolymen. Det är där det finns enorma förväntningar på företaget.
Teckningsbidraget för varje producerad bil tror jag i nuläget inte är det allra viktigaste.
Sedan är de ofta så på större fabriker av denna typ att man kan ju köra olika delar olika mycket. Det kanske är så att lackeringen måste gå fler timmar per dygn eftersom sammansättningen går snabbare än lackeringen.
Sedan är ju frågan om det är billigare eller dyrare för Tesla att köra fabriken fler timmar i veckan. Om det är så att man ökar produktiviteten per dygn genom att låta robotarna gå långsammare så mängden fel eller stopp minskar utan att behöva stoppa in så många fler mantimmar.
Men det jag tror är allra viktigast för Tesla är att få upp produktionsvolymen. Det är där det finns enorma förväntningar på företaget.
Teckningsbidraget för varje producerad bil tror jag i nuläget inte är det allra viktigaste.
Re: Tesla börjar bygga Model 3 dygnet runt
Nej, alla vet ju att det är i tråden för Demofordon som man ska diskutera allt som inte har just med demofordon att görabylund skrev:Fast det är väl å andra sidan inte det bästa stället att diskutera det? Nästan allt Tesla gör kan ju anses kurspåverkande och höra hemma i TSLA i så fall.
Re: Tesla börjar bygga Model 3 dygnet runt
Hur många tänkte du köpa egentligen?Mickep skrev:Ser man på de mest producerade bilarna i världen (5 flest producerade)
så börjar de runt 400 000/år. (fast då höll de på i 40 år)
det motsvarar ung 7-8 000 /vecka. det ger lite perspektiv på hur stor modell 3 egentligen är.
om de kommer upp i 5000/vecka i år så kommer jag lova att lägga en reservation.