Slut på 75kWh S och X

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Re: Slut på 75kWh S och X

Inläggav Teslaägare fth » 11 jan 2019 13:25

Verdi skrev:Beror ju på om man _behöver_ eller "behöver". ;)

Tre barn, hund, och lantställe (allt det kan man iofs också diskutera om man _behöver_ eller "behöver" :D )

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 577
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm

Re: Slut på 75kWh S och X

Inläggav Teslaägare Verdi » 11 jan 2019 13:52

Laban skrev:
Verdi skrev:Men om det finns 200 kW-laddning på flera ställen på väg till Kittelfjäll, måste du då åka runt med alldeles för mycket batterier resten av året?


Måste och måste. Vi kommer att klara oss med Model 3 - 75 kWh utan större problem gissar jag på. Även med dagens begränsade laddmöjligheter häruppe. Men är priset det rätta hade jag gärna haft betydligt längre räckvidd oavsett tätheten på laddare.

Hyundai/Kia tar 50k för 25 kWh, skulle du betala 100k för +50 kWh batteri i en Model X , dvs, 150 kWh ? Det tror jag 99% av dagens kunder hade gjort.



Beror ju på vad man får i övrigt. Du kommer ju lika långt med en Dacia Duster som med en Porsche Macan... Tycker det är synd att elbilar reduceras till "räckvidd".
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 4433
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: Slut på 75kWh S och X

Inläggav Teslaägare Svenssons » 11 jan 2019 13:56

Zalman3 skrev:Förstår att alla inte behöver jättebatterier.
Men jag har en S75D och har flera gånger tvingats att hyra en avgasbil eftersom det inte finns möjlighet till snabbladdning i Norrlands inland.
Har kört nu ca 7000mil i Norrland och skulle alla dar i veckan behöva 130kWh batteri.


Du talar ju själv om vad problemet är och det är ju inte att du ska tvingas släpa runt på 100-200 kilo mer batterier utan att det krävs fler snabbladdare i norra änden av landet. Du har troligen samma eller längre räckvidd på din bil som jag har på min när jag har 22"-hjulen. Jag har endast problem om det saknas destinationsladdar samtidigt som det är glest mellan snabbladdarna. Med fler laddare så är det problemet löst och jag behöver inte betala för större batteripack för att få högre förbrukning och sämre vägegenskaper.

Skulle man dra runt på husvagn med en Model X så kan jag förstå att man skulle önska sig större batteripack dock.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 7750
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59
Ort: Kalmar

Re: Slut på 75kWh S och X

Inläggav Laban » 12 jan 2019 18:14

Vet inte om någon har nämnt det här tidigare men det är tydligen så att avtalet mellan Tesla och Panasonic gällande 18650 cellerna gick ut i slutet av 2018. Det skulle då vara orsaken till att det sker saker på batterisidan för S/X.

Stämmer detta så kan man väl anta att de ganska snabbt försöker designa nya batteripack för S/X med 2170 cellerna. Sen har de väl också sagt att det kräver rätt stora ändringar på bilarna i sig men å andra sidan kanske det också är på G.
Laban
 
Inlägg: 1782
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Slut på 75kWh S och X

Inläggav taliz » 12 jan 2019 20:58

Laban skrev:Vet inte om någon har nämnt det här tidigare men det är tydligen så att avtalet mellan Tesla och Panasonic gällande 18650 cellerna gick ut i slutet av 2018. Det skulle då vara orsaken till att det sker saker på batterisidan för S/X.

Stämmer detta så kan man väl anta att de ganska snabbt försöker designa nya batteripack för S/X med 2170 cellerna. Sen har de väl också sagt att det kräver rätt stora ändringar på bilarna i sig men å andra sidan kanske det också är på G.


Att avtalet går ut förhindrar ju inte att ett nytt upprättas. Gigafactory, där 2170 tillverkas, är ju även den ett samarbete med panasonic.
Så om inte annat kanske tesla fått ner priserna på 18650 celler...
taliz
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 16 nov 2014 13:04

Re: Slut på 75kWh S och X

Inläggav Olof Tenghoff » 12 jan 2019 21:07

Vad man förstår av diskussionen så krävs 2170 celler för att få in mer än 100 kWh samt klara supercharging V3. I princip ett helt nytt batteripaket.

Problemet som uppstår kanske är att S/X plattformen nu är 7 år och inom ett par år är redo att förnya. Ska man då kosta på sig att utveckla ett nytt pack nu och ställa om produktion och logistik för nuvarande S/X som då blir obsolet igen om ett par år? Samtidigt som man har press på sig att lägga resurser på viktigare modeller som Y, Semi, Roadster och pickup?

Baserat på det gissar jag nästan att nytt batteri får vänta tills man har en ny generation S/X klar och att nuvarande 100 blir det enda alternativet under något år från och med nu. Blir spännande att se vad som händer på måndag...
-16 Model S 75, -12 P85, -15 Leaf
Olof Tenghoff
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 jan 2019 13:49
Ort: Florida

Re: Slut på 75kWh S och X

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 12 jan 2019 21:11

Tror inte vi får se något på måndag alls förutom att S och X inte längre kan fås med 75 packet. Allt annat ligger nog åtminstone månader fram i tiden innan vi får veta något bekräftat om.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 942
Blev medlem: 17 feb 2018 10:16

Re: Slut på 75kWh S och X

Inläggav Teslaägare Tars » 12 jan 2019 21:19

Det som talar till en fördel med nuvarande batteripack till s och x ör att det bara skiljer sig 5 mm i höjd mellan dem så det känns som om det skulle kanske få plats i samma kapsling.
-15 Model s P85D+ SÅLD
-15 Model s 70D SÅLD
-16 Model x 90D SÅLD
-16 Model s 90D SÅLD
-16 Model x P90DL SÅLD
-16 Model s P100DL SÅLD
-15 Model s P85DL+ SÅLD
-16 Model X P90DL SÅLD
-15 Model s P85D+
-16 BMW i3 94 Ah Rex
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
 
Inlägg: 4044
Blev medlem: 22 feb 2015 12:59
Ort: Märsta

Re: Slut på 75kWh S och X

Inläggav chaffis75 » 12 jan 2019 21:23

Jag tycker de kännas ganska troligt att de blir nytt batteri pack med 2170 celler. Detta blir steg ett I förändringen av S och X dock en förändringen/modernisering som inte syns på ytan.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 1328
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Slut på 75kWh S och X

Inläggav Teslaägare Tars » 12 jan 2019 21:31

chaffis75 skrev:Jag tycker de kännas ganska troligt att de blir nytt batteri pack med 2170 celler. Detta blir steg ett I förändringen av S och X dock en förändringen/modernisering som inte syns på ytan.


Håller med.
Gissar att det kommer att ta ett tag till innan vi får se någon sorts facelift på s och x.
Snarare mer optimerade motorer och styrelektronik.
-15 Model s P85D+ SÅLD
-15 Model s 70D SÅLD
-16 Model x 90D SÅLD
-16 Model s 90D SÅLD
-16 Model x P90DL SÅLD
-16 Model s P100DL SÅLD
-15 Model s P85DL+ SÅLD
-16 Model X P90DL SÅLD
-15 Model s P85D+
-16 BMW i3 94 Ah Rex
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
 
Inlägg: 4044
Blev medlem: 22 feb 2015 12:59
Ort: Märsta

FöregåendeNästa

Återgå till Företaget Tesla

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster