Skulle bli förvånad om de har högre vinst (i USD) på en 3a de bygger än en S75/X75, om vi inte pratar om en P3 såklart men de bygger inte bara sådana. Sen tror jag inte de kan bygga fler 3or bara för att de slutar med S/X 75 heller så det känns som en osannolik anledning.taliz skrev:Skulle bli mycket förvånad om något nytt släpps i samband med att 75 plockas bort.
Lär dröja minst någon månad, troligen flera. Gissar på hösten för refresh.
Det är antagligen lägre marginal på 75 än det är på 3orna numera, så det kostar inte mycket att plocka bort den. Kanske tom kan ge ökad vinst för Tesla.
Slut på 75kWh S och X
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Slut på 75kWh S och X
Slut på 75kWh S och X
Grejen är att det nog jämnar ut sig, då åtminstone ett antal som tidigare skulle valt 75 nu väljer 100 istället. Att tappa någon/några kunder, eller att de väljer Model 3 istället, kan helt enkelt vara bättre för tesla.OfarligTesla skrev:Skulle bli förvånad om de har högre vinst (i USD) på en 3a de bygger än en S75/X75, om vi inte pratar om en P3 såklart men de bygger inte bara sådana. Sen tror jag inte de kan bygga fler 3or bara för att de slutar med S/X 75 heller så det känns som en osannolik anledning.taliz skrev:Skulle bli mycket förvånad om något nytt släpps i samband med att 75 plockas bort.
Lär dröja minst någon månad, troligen flera. Gissar på hösten för refresh.
Det är antagligen lägre marginal på 75 än det är på 3orna numera, så det kostar inte mycket att plocka bort den. Kanske tom kan ge ökad vinst för Tesla.
Två S100D, en Model 3 LR och en tappad kund är kanske bättre, vinstmässigt, än tex fyra 75or.
Man kan väl jämföra lite med Apple, de tjänar fruktansvärt med pengar trotts att de har avsevärt dyrare produkter än konkurrenterna. Varför? Märke, kvalitet, innovation, prestanda, ekosystem.
(Nu börjar det väl knacka lite för Apple, man kan ju inte höja priserna med 10-15% varje år. Till slut tar det stopp.)
Tesla är inte på apples nivå än, långt ifrån. Men nog kommer dom ta lärdom...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Slut på 75kWh S och X
Nyren skrev:
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Han sa förstås inte vilken måndag... (Bilen går fortfarande att beställa i USA)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Slut på 75kWh S och X
Klockan 21 svensk tid skulle den försvinna enligt ElonJeppe_E skrev:Nyren skrev:
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Han sa förstås inte vilken måndag... (Bilen går fortfarande att beställa i USA)
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Slut på 75kWh S och X
S75D är en för bra bil sett till pris vs. vad man får.
225 000 för att uppgradera till en S100D ger dig 14 NEDC mil och inget mer. Klart man väljer S75D...
225 000 för att uppgradera till en S100D ger dig 14 NEDC mil och inget mer. Klart man väljer S75D...
Model S P85DL+
Re: Slut på 75kWh S och X
100 är snabbare och laddar även snabbare på SuC. Men visst. Är väl lite galen som valde en 100D. Men det gör faktiskt skillnad för mig. Om än lite. Har några vanliga sträckor som blir smidigare med en 100.mans71 skrev:S75D är en för bra bil sett till pris vs. vad man får.
225 000 för att uppgradera till en S100D ger dig 14 NEDC mil och inget mer. Klart man väljer S75D...
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5513
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Slut på 75kWh S och X
Lite mer acc + mycket snabbare laddning får man förstås...Tror nog att några skulle uppgradera sin 75:a till 100 för 225000 om det gick. Iaf företagsbilen ...mans71 skrev:S75D är en för bra bil sett till pris vs. vad man får.
225 000 för att uppgradera till en S100D ger dig 14 NEDC mil och inget mer. Klart man väljer S75D...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Slut på 75kWh S och X
Inte meningen att trampa någon på tårna. Bara det att man kan konstatera att antingen är batterier galet dyrt, S75D för lågt prissatt eller S100D för högt prissatt. Stor skillnad i pris. Hade varit lättare om 0-100 diffat på en sekund eller så och inte 0.1 sekund...Verdi skrev:100 är snabbare och laddar även snabbare på SuC. Men visst. Är väl lite galen som valde en 100D. Men det gör faktiskt skillnad för mig. Om än lite. Har några vanliga sträckor som blir smidigare med en 100.mans71 skrev:S75D är en för bra bil sett till pris vs. vad man får.
225 000 för att uppgradera till en S100D ger dig 14 NEDC mil och inget mer. Klart man väljer S75D...
Model S P85DL+
Re: Slut på 75kWh S och X
75D är nu borttagen från design studion i USA men inte Sverige. Priset på 100D har inte minskat om jag minns rätt.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 566
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Slut på 75kWh S och X
Nu borta även i Sverige.vigge50 skrev:75D är nu borttagen från design studion i USA men inte Sverige. Priset på 100D har inte minskat om jag minns rätt.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Slut på 75kWh S och X
Går fortfarande att beställa i NorgeElmil skrev:Nu borta även i Sverige.vigge50 skrev:75D är nu borttagen från design studion i USA men inte Sverige. Priset på 100D har inte minskat om jag minns rätt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Slut på 75kWh S och X
Skiljer mer än så enligt flera källor. T ex Electrek https://www.google.com/amp/s/electrek.c ... ation/amp/mans71 skrev:Inte meningen att trampa någon på tårna. Bara det att man kan konstatera att antingen är batterier galet dyrt, S75D för lågt prissatt eller S100D för högt prissatt. Stor skillnad i pris. Hade varit lättare om 0-100 diffat på en sekund eller så och inte 0.1 sekund...Verdi skrev:100 är snabbare och laddar även snabbare på SuC. Men visst. Är väl lite galen som valde en 100D. Men det gör faktiskt skillnad för mig. Om än lite. Har några vanliga sträckor som blir smidigare med en 100.mans71 skrev:S75D är en för bra bil sett till pris vs. vad man får.
225 000 för att uppgradera till en S100D ger dig 14 NEDC mil och inget mer. Klart man väljer S75D...
I Sverige verkar nyare 100D vara reggade med 0-100 på 3,8 sek.
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/EZS407
Och det skiljer mer ju fortare man kör. Nåt med den högre spänningen eller nåt som medger högre effekt vid högre varv. Kan det inte så bra. Och sen så är laddningen på SuC ganska mycket snabbare.
Men det är klart att det inte är värt pengarna på det sättet. Inte rent objektivt iaf.
Re: Slut på 75kWh S och X
Att sluta sälja bilar med 75-kWh-batterier är en sak, men att ta bort den från Trip Planner är småaktigt. Är det för att markera att 75-orna numera är icke önskvärda hos Tesla ?
Mittåt - Tesla lade tillbaks 75kWh igen! - fast 85-orna saknas ju ...
Mittåt - Tesla lade tillbaks 75kWh igen! - fast 85-orna saknas ju ...
Senast redigerad av kjell1947, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Slut på 75kWh S och X
Det är ett säljverktyg och de brukar ta bort modeller de inte säljer. 85 finns inte där heller.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Slut på 75kWh S och X
Prova abetterrouteplanner.com (blincoln här på forumet som gjort den) istället. Mycket bra verktyg som även kan inkludera andra laddare än Teslas egna om man vill.kjell1947 skrev:Att sluta sälja bilar med 75-kWh-batterier är en sak, men att ta bort den från Trip Planner är småaktigt. Är det för att markera att 75-orna numera är icke önskvärda hos Tesla ?
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Slut på 75kWh S och X
Läste på nåt forum att mellan 60-80% av försäljning har varit 75kWh modellen.
Dramatisk försäljningsminskning av S och X är att vänta.
Dramatisk försäljningsminskning av S och X är att vänta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Slut på 75kWh S och X
Tror det stämmer bra. Tesla måste veta något som vi inte vet...Zalman3 skrev:Läste på nåt forum att mellan 60-80% av försäljning har varit 75kWh modellen.
Dramatisk försäljningsminskning av S och X är att vänta.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Slut på 75kWh S och X
Som att de tjänar mer på 100-modellen och att de är övertygade om att folk som köper S75 kommer att vika sig och beställa S100 istället?Henrik Torphammar skrev:Tror det stämmer bra. Tesla måste veta något som vi inte vet...Zalman3 skrev:Läste på nåt forum att mellan 60-80% av försäljning har varit 75kWh modellen.
Dramatisk försäljningsminskning av S och X är att vänta.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Slut på 75kWh S och X
Ska dom göra ändringar i karossen interiören osv är det säkert smidigt att leverera mindre medan man trimmar in allt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Slut på 75kWh S och X
Håller med, köpte ju en själv nyligen, och valde inte en S100D eftersom det inte behövdes och därmed inte prisvärt i mitt fall, den gårHenrik Torphammar skrev:Tror det stämmer bra. Tesla måste veta något som vi inte vet...Zalman3 skrev:Läste på nåt forum att mellan 60-80% av försäljning har varit 75kWh modellen.
Dramatisk försäljningsminskning av S och X är att vänta.
som andrabil liksom, även om vi tar den när vi åker lite längre men jag nöter inte 20 mil/dag till jobbet på den..
Hoppas dom inte inbillar sig att 3:an kan ersätta en model S hur som helst, för det gör den INTE, det ÄR en "fjuttigare" bil än S.
Nu sitter jag förvisso och kikar på en ersättare till min gamla och då kan det bli en S100D, men jag tror jag nöjer mig med en S85D faktiskt, kanske en P85D.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Slut på 75kWh S och X
Nog för att jag är en förespråkare av S75d, men jag tror faktiskt S100D säljer mer I Sverige pga samma förmånsvärde...
På X tror jag 100D är avsevärt mer såld här.
Globalt är säkert 75an storsäljaren dock.
På X tror jag 100D är avsevärt mer såld här.
Globalt är säkert 75an storsäljaren dock.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Slut på 75kWh S och X
I Norge tror jag det var 80% S 75 samt 66% X 75. En del av S försäljningen lär väl flyttas till Model 3 men X är det nog värre med.Zalman3 skrev:Läste på nåt forum att mellan 60-80% av försäljning har varit 75kWh modellen.
Dramatisk försäljningsminskning av S och X är att vänta.
Jag tänker mig att det blir några månaders glapp, sen försvinner även 100 och ersätts med SR + LR versioner.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Slut på 75kWh S och X
Som vanligt så är det ganska osäkert om när och vad som komma skall. Men jag är riktigt nyfiken.
Är det den stora uppdateringen med nya batterier och inredning, eller blir det något mycket mindre i form av bara namn ändringar.
Jag har funderat lite på om det kan vara som så att Tesla har byggt X antal 75kwh och 100kwh batterier och nu har dom helt enkelt sålt slut på 75 batterierna så då lägger dom allt krut på att sälja slut på 100 innan dom lanserar nya varianterna. Helt enkelt att dom vill få bort allt från hyllan innan dom går ut med det "nya".
Är det den stora uppdateringen med nya batterier och inredning, eller blir det något mycket mindre i form av bara namn ändringar.
Jag har funderat lite på om det kan vara som så att Tesla har byggt X antal 75kwh och 100kwh batterier och nu har dom helt enkelt sålt slut på 75 batterierna så då lägger dom allt krut på att sälja slut på 100 innan dom lanserar nya varianterna. Helt enkelt att dom vill få bort allt från hyllan innan dom går ut med det "nya".
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Re: Slut på 75kWh S och X
Ny inredning kan det ju inte vara, de säljer ju fortfarande 100kWh. Eller du menar att de skulle re-lansera 75kWh och sen göra samma sak på 100kWh. Tesla har väl aldrig dragit in en variant för att uppdatera den. De har väl bara uppdaterat den. Titta på Model 3, som redan har fått ett annat baksäte. Det var det väl inte mycket skriverier om?deffe skrev:Som vanligt så är det ganska osäkert om när och vad som komma skall. Men jag är riktigt nyfiken.
Är det den stora uppdateringen med nya batterier och inredning, eller blir det något mycket mindre i form av bara namn ändringar.
Jag har funderat lite på om det kan vara som så att Tesla har byggt X antal 75kwh och 100kwh batterier och nu har dom helt enkelt sålt slut på 75 batterierna så då lägger dom allt krut på att sälja slut på 100 innan dom lanserar nya varianterna. Helt enkelt att dom vill få bort allt från hyllan innan dom går ut med det "nya".
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Slut på 75kWh S och X
De borde väl lansera en helt ny Model S inom nåt år? Känns ju lite avigt att lansera en "ny inredning" så här sent i cykeln.