VW vs Tesla

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: VW vs Tesla

Inlägg av Kulingen »

Walker skrev:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... de-snalla/
Det är väl ändå märkligt att man hela tiden måste ta upp/nämna/attackera/kritisera/spy galla över ett företag som: ”inte är något hot eller konkurent”
Personligen tror jag att man kan hitta spår i underbyxorna på VW’s chefer varje gång T**** kommer på tal, samt att vederbörande som tog ordet i sin mun får gå -utan fallskärm- med omedelbar verkan
Om VW koncernen gör en vinst på 13-14 miljarder Euro varje år så borde kanske VW ta ett socialt ansvarstagande att sänka sina priser istället :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: VW vs Tesla

Inlägg av Gustafsson »

Fast det är ju rätt viktigt att kassaflödet i Tesla vänder ganska snart. Om inte, så blir de som ett nytt SAAB som fick lån efter lån utan kunna vända skutan. I Teslas fall har man ju dock fler ben att stå på och energilagringsverksamheten verkar ju möta ett nästan omättligt behov. Man kan förstås inte låna hur länge som helst. Aktien verkar ha stagnerat något nu, så model 3, lastbilar och model Y måste nog komma ut på vägarna inom kort.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: VW vs Tesla

Inlägg av AGCF »

VAGs senaste lyxsedaner Audi A8 och A7 kom i ny generation i år och är inte byggd för att bli elbil, bara hybrid med dieselmotor. Ganska pinsamt för en bil som troligen började konstrueras 2014 när model S funnits i 2-3 år.

Helt klart ett strategiskt misstag med tanke på att model S redan förra året sålde mer än Audi A8/A7, BMW 6-7 serie, Mercedes S-klass och Porsche Panamera tillsammans i Sverige.

Sedan kan jag tänka mig att journalisterna konstant provocerar de andra bilmärkena genom att alltid ta upp Tesla och jämföra med Tesla och vid nägra få tillfällen slipper det igenom lite bitterhet över situationen :D
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: VW vs Tesla

Inlägg av Jerka »

Ganska magstarkt att ens ta orden socialt ansvarstagande i sin mun när man jobbar på företaget som indirekt orsakat kanske hundratals dödsfall genom att medvetet fuska med avgasvärdena för att kunna sälja fler bilar.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW vs Tesla

Inlägg av Surfaren »

Sluta snacka och börja bygg elbilar, säger jag. Och att beklaga sig över Teslas 80000 bilar på ett år känns lite som skott på eget mål -- hur många elbilar tillverkar VW själva med sina enorma resurser?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW vs Tesla

Inlägg av vigge50 »

Surfaren skrev:
Sluta snacka och börja bygg elbilar, säger jag. Och att beklaga sig över Teslas 80000 bilar på ett år känns lite som skott på eget mål -- hur många elbilar tillverkar VW själva med sina enorma resurser?
Om man räknar med plug-in hybrider så sålde Volkswagen koncernen 62 000 förra året men det ser inte ut som de kommer öka detta året, snarare minska.
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: VW vs Tesla

Inlägg av Basunen »

Klart de känner sig hotade. Audi A8 som ska jämföras med Modell S fick stryk med 1 såld mot 20 sålda Modell S. Det är utklassning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: VW vs Tesla

Inlägg av Xmag »

Basunen skrev:
Klart de känner sig hotade. Audi A8 som ska jämföras med Modell S fick stryk med 1 såld mot 20 sålda Modell S. Det är utklassning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Audi har ju dessutom extremt dåligt urval om man vill köra el eller laddhybrid.
Senast redigerad av Xmag, redigerad totalt 1 gånger.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Verdi

Re: VW vs Tesla

Inlägg av Verdi »

Basunen skrev:
Klart de känner sig hotade. Audi A8 som ska jämföras med Modell S fick stryk med 1 såld mot 20 sålda Modell S. Det är utklassning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej en A8 kan verkligen inte jämföras mot en Model S.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: VW vs Tesla

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Basunen skrev:
Klart de känner sig hotade. Audi A8 som ska jämföras med Modell S fick stryk med 1 såld mot 20 sålda Modell S. Det är utklassning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej en A8 kan verkligen inte jämföras mot en Model S.
Det finns mycket som skiljer dem åt givetvis, men det är ju den klassificering som brukar göras av "bilmedia". Framförallt i USA så är det ju standard att ställa Model S mot andra "big luxury sedans" som Audi A8, BMW 7, Mercedes S och ibland även Lexus LS och Porsche Panamera. Storleksmässigt och prismässigt är det ju dessa bilar Model S är närmast.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: VW vs Tesla

Inlägg av Verdi »

Panamera kommer närmare Model S än A8. Skulle jag peka på en Audi modell som konkurrent så är det A7 sportback.

Som jag ser det så är konkurrenterna Mercedes CLS, BMW 6-serie GT, Audi A7, Porsche Panamera osv. Och i Sverige är konkurrenterna även kombibilarna. A6, V90, E-klass, 5-serien...

De stora lyxsedanerna köps i Europa av diplomater, direktörer, äldre välbeställda män osv. Det är nog väldigt få som väljer mellan en sån och en Tesla. Baksätet, komforten och lyxkänslan är ju grejen i en lyxsedan. I Tesla är de kvaliteterna högst ordinära.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: VW vs Tesla

Inlägg av 12man »

T.o.m tyskarna och deras KBA(kraftfarts-bundesamt) klassar model S som en oberklasse, tillsammans med allt från RR wraith via quattroporte till jaguar xj, och i det segmentet har S runt 9% till skillnad mot klassen där bmwi3 och Zoe finns, där elbilar bara har 1.3%, tror detta skrämmer vw/bmw/mb gubbarna lite iallafall.
Tyskland är väl snart enda landet där Tesla S inte leder sitt "segment" men den är svårklassad.
Är ju inte oberklasse, men ingen av de andra jag skulle vilja betala för

www.kba.de
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: VW vs Tesla

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Panamera kommer närmare Model S än A8. Skulle jag peka på en Audi modell som konkurrent så är det A7 sportback.

Som jag ser det så är konkurrenterna Mercedes CLS, BMW 6-serie GT, Audi A7, Porsche Panamera osv. Och i Sverige är konkurrenterna även kombibilarna. A6, V90, E-klass, 5-serien...

De stora lyxsedanerna köps i Europa av diplomater, direktörer, äldre välbeställda män osv. Det är nog väldigt få som väljer mellan en sån och en Tesla. Baksätet, komforten och lyxkänslan är ju grejen i en lyxsedan. I Tesla är de kvaliteterna högst ordinära.
Uteseendemässigt och storleksmässigt så håller jag med om att A7 är mer lik Model S än A8. Dock är A7, sett till inköpspris, betydligt billigare än A8 och Model S.

Håller också med om att de bilar du nämner också är konkurrenter till Model S, men poängen var inte vilka som konkurrerar mest eller är mest lika, poängen var att media valt att jämföra främst med de bilar jag listade. Troligen gör man detta mer pga inköpspriset än pga något annat, men faktum kvarstår att det (rätt eller fel) är den jämförelsen som brukar göras.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW vs Tesla

Inlägg av mati »

12man skrev:
T.o.m tyskarna och deras KBA(kraftfarts-bundesamt) klassar model S som en oberklasse, tillsammans med allt från RR wraith via quattroporte till jaguar xj, och i det segmentet har S runt 9% till skillnad mot klassen där bmwi3 och Zoe finns, där elbilar bara har 1.3%, tror detta skrämmer vw/bmw/mb gubbarna lite iallafall.
Tyskland är väl snart enda landet där Tesla S inte leder sitt "segment" men den är svårklassad.
Är ju inte oberklasse, men ingen av de andra jag skulle vilja betala för

http://www.kba.de
Nja, fast begreppet "oberklasse" i bilsammanhang har ingenting att göra med prissegmentet utan det är relaterat till storleken på bilen. Det är ingen premiumstämpel eller så. En Model S är jäkligt stor, därav klassningen. De flesta större kombibilar t ex faller under begreppet "mittelklasse" och då spelar det ingen roll om det är en Skoda superb eller en Mercedes C-klass. Att en RR råkar ligga i samma klass som Model S kan föklaras med att det inte finns någon större klassning, men det betyder inte att de spelar i samma liga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: VW vs Tesla

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Panamera kommer närmare Model S än A8. Skulle jag peka på en Audi modell som konkurrent så är det A7 sportback.

Som jag ser det så är konkurrenterna Mercedes CLS, BMW 6-serie GT, Audi A7, Porsche Panamera osv. Och i Sverige är konkurrenterna även kombibilarna. A6, V90, E-klass, 5-serien...

De stora lyxsedanerna köps i Europa av diplomater, direktörer, äldre välbeställda män osv. Det är nog väldigt få som väljer mellan en sån och en Tesla. Baksätet, komforten och lyxkänslan är ju grejen i en lyxsedan. I Tesla är de kvaliteterna högst ordinära.
Uteseendemässigt och storleksmässigt så håller jag med om att A7 är mer lik Model S än A8. Dock är A7, sett till inköpspris, betydligt billigare än A8 och Model S.

Håller också med om att de bilar du nämner också är konkurrenter till Model S, men poängen var inte vilka som konkurrerar mest eller är mest lika, poängen var att media valt att jämföra främst med de bilar jag listade. Troligen gör man detta mer pga inköpspriset än pga något annat, men faktum kvarstår att det (rätt eller fel) är den jämförelsen som brukar göras.
Kanske. Men för mig vore en A8 minst dubbelt så dyr per månad som min Model S. De där lyxsedanerna sjunker som stenar i pris. En bekant köpte en ny A8 och fick 42% rabatt på listpriset. Iofs en bil som stått i bilhallen rätt länge men säger ändå en del om "värdebeständigheten". :)

För övrigt kan man få ca 20% rabatt på fabriksbeställning på en ny Q7. Audi slumpar bort sina dyrare bilar.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: VW vs Tesla

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Panamera kommer närmare Model S än A8. Skulle jag peka på en Audi modell som konkurrent så är det A7 sportback.

Som jag ser det så är konkurrenterna Mercedes CLS, BMW 6-serie GT, Audi A7, Porsche Panamera osv. Och i Sverige är konkurrenterna även kombibilarna. A6, V90, E-klass, 5-serien...

De stora lyxsedanerna köps i Europa av diplomater, direktörer, äldre välbeställda män osv. Det är nog väldigt få som väljer mellan en sån och en Tesla. Baksätet, komforten och lyxkänslan är ju grejen i en lyxsedan. I Tesla är de kvaliteterna högst ordinära.
Uteseendemässigt och storleksmässigt så håller jag med om att A7 är mer lik Model S än A8. Dock är A7, sett till inköpspris, betydligt billigare än A8 och Model S.

Håller också med om att de bilar du nämner också är konkurrenter till Model S, men poängen var inte vilka som konkurrerar mest eller är mest lika, poängen var att media valt att jämföra främst med de bilar jag listade. Troligen gör man detta mer pga inköpspriset än pga något annat, men faktum kvarstår att det (rätt eller fel) är den jämförelsen som brukar göras.
Kanske. Men för mig vore en A8 minst dubbelt så dyr per månad som min Model S. De där lyxsedanerna sjunker som stenar i pris. En bekant köpte en ny A8 och fick 42% rabatt på listpriset. Iofs en bil som stått i bilhallen rätt länge men säger ändå en del om "värdebeständigheten". :)

För övrigt kan man få ca 20% rabatt på fabriksbeställning på en ny Q7. Audi slumpar bort sina dyrare bilar.
Ja vem vill ha gammal teknik?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: VW vs Tesla

Inlägg av 12man »

Mati, både och, du läser tyska minst lika bra som jag gör, https://de.m.wikipedia.org/wiki/Oberklasse men till syvende och sist är det bara pengarna som räknas dvs Volvo s90 platsar inte,

Jag tror många höga chefer hos de traditionella har redigt svårt att begripa Teslas försäljningssiffror hur.. varför.. etc..
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW vs Tesla

Inlägg av mati »

12man skrev:
Mati, både och, du läser tyska minst lika bra som jag gör, https://de.m.wikipedia.org/wiki/Oberklasse men till syvende och sist är det bara pengarna som räknas dvs Volvo s90 platsar inte,

Jag tror många höga chefer hos de traditionella har redigt svårt att begripa Teslas försäljningssiffror hur.. varför.. etc..
Ja, du har rätt, det har väl blivit så. Det är ju så att mycket stora bilar råkar vara väldigt dyra och på det viset sammanfaller det på sätt och vis. Just i segmentet "Oberklasse" finns bara dyra bilar. Men för de andra klasserna stämmer inte kriteriet, då är priset inte det som bestämmer klasstillhörighet. Sen verkar det vara så att klasserna förflyttas mer och mer så att ganska stora bilar ändå hamnar i en lägre klass. Men även bilarnas ursprung spelar in. Tyskarna skulle troligen aldrig komma på idén att placera en Volvo i oberklasse, inte ens "Obere Mittelklasse", oavsett storlek eller pris. Jag kommer ihåg att en V70 för några år sedan benämndes som "skulle kunna betraktas som en större bil", vilket säger en del om deras inställning, medan en VW inte har några problem att platsa i de högre klasserna. Ärligt talat så är jag lite förvånad att både Model S och Model X klassas som Oberklasse. Jag hade gissat att de hamnar i "obere Mittelklasse".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW vs Tesla

Inlägg av vigge50 »

Walker skrev:
På tal om att jämföra äpplen och apelsiner. Läste en ”duell” i teknikens värld mellan Håndajj Ioniq och en SP100D!!!
Hål i huvudet!!!!!
Varför jämför de inte en VW Polo med en Jaguar XJ? Båda har ju bensinmotor!
Skojar du?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: VW vs Tesla

Inlägg av Gustafsson »

David & Goliath typ
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW vs Tesla

Inlägg av mati »

Walker skrev:
På tal om att jämföra äpplen och apelsiner. Läste en ”duell” i teknikens värld mellan Håndajj Ioniq och en SP100D!!!
Hål i huvudet!!!!!
Varför jämför de inte en VW Polo med en Jaguar XJ? Båda har ju bensinmotor!
Jämförelsen är väl inte så tokig. Än så länge finns det bara en handfull elbilar som verkligen fungerar i vardagen. Ioniq är en mycket kapabel elbil som skulle fungera för de flesta. Och den kommer dessutom med en prislapp som ligger lite mer i närheten av vad en vanlig dödlig knegare kan betala. En Model S P100D är värstingmodellen som markerar en övre gräns för vad som finns att köpa idag. Men den kostar 4 gånger så mycket som en Ioniq. Antagligen går jämförelsen ut på att visa hur mycket man ändå får för pengarna när man inte köper en Tesla, eller tvärtom, hur mycket mer man får (eller inte får) när man betalar drygt 1,5 mille. Många som vill ha en elbil har hittills varit tvungna att antingen betala mer än vad de har råd med, eller köpa nån leksak som inte går att köra mer än 10-15 mil med. Ioniq gör det där gapet lite mindre. Jag tycker inte alls att det är konstigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW vs Tesla

Inlägg av iAkita »

Walker skrev:
På tal om att jämföra äpplen och apelsiner. Läste en ”duell” i teknikens värld mellan Håndajj Ioniq och en SP100D!!!
Hål i huvudet!!!!!
Varför jämför de inte en VW Polo med en Jaguar XJ? Båda har ju bensinmotor!
Just den typen av jämförelser gör de i duellen ibland, dvs ställer två extremer mot varandra. Har sett Bentley mot Dacia också. Så inget konstigt att Ionic och SP100D ställs mot varandra, även om själva grundiden är konstig.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: VW vs Tesla

Inlägg av Tars »

Det är väl underhållande.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: VW vs Tesla

Inlägg av improwise »

Tycker slutsatserna i denna tråd kring att Model S säljer bätter än A8 och andra tyska "toppmodeller" är lite tveksam. Gissar att det snarare är så att det är deras "småsyskon" som gör att försäljningen av "storebror" är liten, där Tesla som bekant inte haft något direkt alternativ till Model S annat än den ännu dyrare Model X. Hade Model 3 funnits för säg 2 år sedan skulle säkert nyförsäljningen av Model S varit klart mindre också.
Skriv svar