VW vs Tesla
Moderator: Redaktion
Re: VW vs Tesla
Panamera kommer närmare Model S än A8. Skulle jag peka på en Audi modell som konkurrent så är det A7 sportback.
Som jag ser det så är konkurrenterna Mercedes CLS, BMW 6-serie GT, Audi A7, Porsche Panamera osv. Och i Sverige är konkurrenterna även kombibilarna. A6, V90, E-klass, 5-serien...
De stora lyxsedanerna köps i Europa av diplomater, direktörer, äldre välbeställda män osv. Det är nog väldigt få som väljer mellan en sån och en Tesla. Baksätet, komforten och lyxkänslan är ju grejen i en lyxsedan. I Tesla är de kvaliteterna högst ordinära.
Som jag ser det så är konkurrenterna Mercedes CLS, BMW 6-serie GT, Audi A7, Porsche Panamera osv. Och i Sverige är konkurrenterna även kombibilarna. A6, V90, E-klass, 5-serien...
De stora lyxsedanerna köps i Europa av diplomater, direktörer, äldre välbeställda män osv. Det är nog väldigt få som väljer mellan en sån och en Tesla. Baksätet, komforten och lyxkänslan är ju grejen i en lyxsedan. I Tesla är de kvaliteterna högst ordinära.
Re: VW vs Tesla
T.o.m tyskarna och deras KBA(kraftfarts-bundesamt) klassar model S som en oberklasse, tillsammans med allt från RR wraith via quattroporte till jaguar xj, och i det segmentet har S runt 9% till skillnad mot klassen där bmwi3 och Zoe finns, där elbilar bara har 1.3%, tror detta skrämmer vw/bmw/mb gubbarna lite iallafall.
Tyskland är väl snart enda landet där Tesla S inte leder sitt "segment" men den är svårklassad.
Är ju inte oberklasse, men ingen av de andra jag skulle vilja betala för
www.kba.de
Tyskland är väl snart enda landet där Tesla S inte leder sitt "segment" men den är svårklassad.
Är ju inte oberklasse, men ingen av de andra jag skulle vilja betala för
www.kba.de
ms 76132 "Eleamore"
Re: VW vs Tesla
Uteseendemässigt och storleksmässigt så håller jag med om att A7 är mer lik Model S än A8. Dock är A7, sett till inköpspris, betydligt billigare än A8 och Model S.Verdi skrev:Panamera kommer närmare Model S än A8. Skulle jag peka på en Audi modell som konkurrent så är det A7 sportback.
Som jag ser det så är konkurrenterna Mercedes CLS, BMW 6-serie GT, Audi A7, Porsche Panamera osv. Och i Sverige är konkurrenterna även kombibilarna. A6, V90, E-klass, 5-serien...
De stora lyxsedanerna köps i Europa av diplomater, direktörer, äldre välbeställda män osv. Det är nog väldigt få som väljer mellan en sån och en Tesla. Baksätet, komforten och lyxkänslan är ju grejen i en lyxsedan. I Tesla är de kvaliteterna högst ordinära.
Håller också med om att de bilar du nämner också är konkurrenter till Model S, men poängen var inte vilka som konkurrerar mest eller är mest lika, poängen var att media valt att jämföra främst med de bilar jag listade. Troligen gör man detta mer pga inköpspriset än pga något annat, men faktum kvarstår att det (rätt eller fel) är den jämförelsen som brukar göras.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: VW vs Tesla
Nja, fast begreppet "oberklasse" i bilsammanhang har ingenting att göra med prissegmentet utan det är relaterat till storleken på bilen. Det är ingen premiumstämpel eller så. En Model S är jäkligt stor, därav klassningen. De flesta större kombibilar t ex faller under begreppet "mittelklasse" och då spelar det ingen roll om det är en Skoda superb eller en Mercedes C-klass. Att en RR råkar ligga i samma klass som Model S kan föklaras med att det inte finns någon större klassning, men det betyder inte att de spelar i samma liga.12man skrev:T.o.m tyskarna och deras KBA(kraftfarts-bundesamt) klassar model S som en oberklasse, tillsammans med allt från RR wraith via quattroporte till jaguar xj, och i det segmentet har S runt 9% till skillnad mot klassen där bmwi3 och Zoe finns, där elbilar bara har 1.3%, tror detta skrämmer vw/bmw/mb gubbarna lite iallafall.
Tyskland är väl snart enda landet där Tesla S inte leder sitt "segment" men den är svårklassad.
Är ju inte oberklasse, men ingen av de andra jag skulle vilja betala för
http://www.kba.de
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW vs Tesla
Kanske. Men för mig vore en A8 minst dubbelt så dyr per månad som min Model S. De där lyxsedanerna sjunker som stenar i pris. En bekant köpte en ny A8 och fick 42% rabatt på listpriset. Iofs en bil som stått i bilhallen rätt länge men säger ändå en del om "värdebeständigheten".Legato skrev:Uteseendemässigt och storleksmässigt så håller jag med om att A7 är mer lik Model S än A8. Dock är A7, sett till inköpspris, betydligt billigare än A8 och Model S.Verdi skrev:Panamera kommer närmare Model S än A8. Skulle jag peka på en Audi modell som konkurrent så är det A7 sportback.
Som jag ser det så är konkurrenterna Mercedes CLS, BMW 6-serie GT, Audi A7, Porsche Panamera osv. Och i Sverige är konkurrenterna även kombibilarna. A6, V90, E-klass, 5-serien...
De stora lyxsedanerna köps i Europa av diplomater, direktörer, äldre välbeställda män osv. Det är nog väldigt få som väljer mellan en sån och en Tesla. Baksätet, komforten och lyxkänslan är ju grejen i en lyxsedan. I Tesla är de kvaliteterna högst ordinära.
Håller också med om att de bilar du nämner också är konkurrenter till Model S, men poängen var inte vilka som konkurrerar mest eller är mest lika, poängen var att media valt att jämföra främst med de bilar jag listade. Troligen gör man detta mer pga inköpspriset än pga något annat, men faktum kvarstår att det (rätt eller fel) är den jämförelsen som brukar göras.
För övrigt kan man få ca 20% rabatt på fabriksbeställning på en ny Q7. Audi slumpar bort sina dyrare bilar.
Re: VW vs Tesla
Ja vem vill ha gammal teknik?Verdi skrev:Kanske. Men för mig vore en A8 minst dubbelt så dyr per månad som min Model S. De där lyxsedanerna sjunker som stenar i pris. En bekant köpte en ny A8 och fick 42% rabatt på listpriset. Iofs en bil som stått i bilhallen rätt länge men säger ändå en del om "värdebeständigheten".Legato skrev:Uteseendemässigt och storleksmässigt så håller jag med om att A7 är mer lik Model S än A8. Dock är A7, sett till inköpspris, betydligt billigare än A8 och Model S.Verdi skrev:Panamera kommer närmare Model S än A8. Skulle jag peka på en Audi modell som konkurrent så är det A7 sportback.
Som jag ser det så är konkurrenterna Mercedes CLS, BMW 6-serie GT, Audi A7, Porsche Panamera osv. Och i Sverige är konkurrenterna även kombibilarna. A6, V90, E-klass, 5-serien...
De stora lyxsedanerna köps i Europa av diplomater, direktörer, äldre välbeställda män osv. Det är nog väldigt få som väljer mellan en sån och en Tesla. Baksätet, komforten och lyxkänslan är ju grejen i en lyxsedan. I Tesla är de kvaliteterna högst ordinära.
Håller också med om att de bilar du nämner också är konkurrenter till Model S, men poängen var inte vilka som konkurrerar mest eller är mest lika, poängen var att media valt att jämföra främst med de bilar jag listade. Troligen gör man detta mer pga inköpspriset än pga något annat, men faktum kvarstår att det (rätt eller fel) är den jämförelsen som brukar göras.
För övrigt kan man få ca 20% rabatt på fabriksbeställning på en ny Q7. Audi slumpar bort sina dyrare bilar.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: VW vs Tesla
Mati, både och, du läser tyska minst lika bra som jag gör, https://de.m.wikipedia.org/wiki/Oberklasse men till syvende och sist är det bara pengarna som räknas dvs Volvo s90 platsar inte,
Jag tror många höga chefer hos de traditionella har redigt svårt att begripa Teslas försäljningssiffror hur.. varför.. etc..
Jag tror många höga chefer hos de traditionella har redigt svårt att begripa Teslas försäljningssiffror hur.. varför.. etc..
ms 76132 "Eleamore"
Re: VW vs Tesla
Ja, du har rätt, det har väl blivit så. Det är ju så att mycket stora bilar råkar vara väldigt dyra och på det viset sammanfaller det på sätt och vis. Just i segmentet "Oberklasse" finns bara dyra bilar. Men för de andra klasserna stämmer inte kriteriet, då är priset inte det som bestämmer klasstillhörighet. Sen verkar det vara så att klasserna förflyttas mer och mer så att ganska stora bilar ändå hamnar i en lägre klass. Men även bilarnas ursprung spelar in. Tyskarna skulle troligen aldrig komma på idén att placera en Volvo i oberklasse, inte ens "Obere Mittelklasse", oavsett storlek eller pris. Jag kommer ihåg att en V70 för några år sedan benämndes som "skulle kunna betraktas som en större bil", vilket säger en del om deras inställning, medan en VW inte har några problem att platsa i de högre klasserna. Ärligt talat så är jag lite förvånad att både Model S och Model X klassas som Oberklasse. Jag hade gissat att de hamnar i "obere Mittelklasse".12man skrev:Mati, både och, du läser tyska minst lika bra som jag gör, https://de.m.wikipedia.org/wiki/Oberklasse men till syvende och sist är det bara pengarna som räknas dvs Volvo s90 platsar inte,
Jag tror många höga chefer hos de traditionella har redigt svårt att begripa Teslas försäljningssiffror hur.. varför.. etc..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW vs Tesla
Skojar du?Walker skrev:På tal om att jämföra äpplen och apelsiner. Läste en ”duell” i teknikens värld mellan Håndajj Ioniq och en SP100D!!!
Hål i huvudet!!!!!
Varför jämför de inte en VW Polo med en Jaguar XJ? Båda har ju bensinmotor!
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: VW vs Tesla
David & Goliath typ
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: VW vs Tesla
Jämförelsen är väl inte så tokig. Än så länge finns det bara en handfull elbilar som verkligen fungerar i vardagen. Ioniq är en mycket kapabel elbil som skulle fungera för de flesta. Och den kommer dessutom med en prislapp som ligger lite mer i närheten av vad en vanlig dödlig knegare kan betala. En Model S P100D är värstingmodellen som markerar en övre gräns för vad som finns att köpa idag. Men den kostar 4 gånger så mycket som en Ioniq. Antagligen går jämförelsen ut på att visa hur mycket man ändå får för pengarna när man inte köper en Tesla, eller tvärtom, hur mycket mer man får (eller inte får) när man betalar drygt 1,5 mille. Många som vill ha en elbil har hittills varit tvungna att antingen betala mer än vad de har råd med, eller köpa nån leksak som inte går att köra mer än 10-15 mil med. Ioniq gör det där gapet lite mindre. Jag tycker inte alls att det är konstigt.Walker skrev:På tal om att jämföra äpplen och apelsiner. Läste en ”duell” i teknikens värld mellan Håndajj Ioniq och en SP100D!!!
Hål i huvudet!!!!!
Varför jämför de inte en VW Polo med en Jaguar XJ? Båda har ju bensinmotor!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW vs Tesla
Just den typen av jämförelser gör de i duellen ibland, dvs ställer två extremer mot varandra. Har sett Bentley mot Dacia också. Så inget konstigt att Ionic och SP100D ställs mot varandra, även om själva grundiden är konstig.Walker skrev:På tal om att jämföra äpplen och apelsiner. Läste en ”duell” i teknikens värld mellan Håndajj Ioniq och en SP100D!!!
Hål i huvudet!!!!!
Varför jämför de inte en VW Polo med en Jaguar XJ? Båda har ju bensinmotor!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: VW vs Tesla
Det är väl underhållande.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: VW vs Tesla
Tycker slutsatserna i denna tråd kring att Model S säljer bätter än A8 och andra tyska "toppmodeller" är lite tveksam. Gissar att det snarare är så att det är deras "småsyskon" som gör att försäljningen av "storebror" är liten, där Tesla som bekant inte haft något direkt alternativ till Model S annat än den ännu dyrare Model X. Hade Model 3 funnits för säg 2 år sedan skulle säkert nyförsäljningen av Model S varit klart mindre också.