Tyskland slutar subentionera Tesla?
Moderator: Redaktion
Tyskland slutar subentionera Tesla?
Väldigt konstigt.
"Beslutet är taget med anledning av att Tesla inte erbjuder Model S till ett grundpris.
Istället uppges företaget tvinga på konsumenter att köpa ett paket med extrafunktioner
som lyfter priset till över 60 000 euro som är gränsen för subventionerna."
Vem köper en Audi eller BMW utan någon extrautr ? haha
https://www.di.se/bil/tyskland-slutar-s ... era-tesla/
"Beslutet är taget med anledning av att Tesla inte erbjuder Model S till ett grundpris.
Istället uppges företaget tvinga på konsumenter att köpa ett paket med extrafunktioner
som lyfter priset till över 60 000 euro som är gränsen för subventionerna."
Vem köper en Audi eller BMW utan någon extrautr ? haha
https://www.di.se/bil/tyskland-slutar-s ... era-tesla/
MYLR-24
Re: Tyskland slutar subentionera Tesla?
Ja, de är riktigt rädda för Tesla tyskarna
Undrar vad de ska hitta på när Model 3 kommer?
Undrar vad de ska hitta på när Model 3 kommer?
Re: Tyskland slutar subentionera Tesla?
Detta är bara bra för modell 3.
Och jag kan förstå argumenten att de som betalar miljonen för en bil inte behöver subventioner.
6000 euro är inte direkt mycket, och det känns som den gör större nytta på bilar med lägre pris. Det får också effekten att tillverkarna producerar bilar till ett lägre pris istället för att använda subventionen att hålla marginalen uppe.
Och jag kan förstå argumenten att de som betalar miljonen för en bil inte behöver subventioner.
6000 euro är inte direkt mycket, och det känns som den gör större nytta på bilar med lägre pris. Det får också effekten att tillverkarna producerar bilar till ett lägre pris istället för att använda subventionen att hålla marginalen uppe.
Re: Tyskland slutar subentionera Tesla?
Fast kollar man tyska sidan så kostar 75D 69019 EUR idag, så ja då är den för dyr nu.
Kanske var 60 modellen som då gick in under 60K EUR.
Kanske var 60 modellen som då gick in under 60K EUR.
MYLR-24
Re: Tyskland slutar subentionera Tesla?
Det har ingenting med det att göra. Jag garanterar dig att den där gränsen på 6000€ inte hade funnits om Mercedes, BMW eller VW/Audi/Porsche hade haft en elbil för en sådan prislapp i sitt utbud. Enda syftet med detta är att utestänga Tesla från tyska marknaden för att kuna fortsätta kränga tyska dieselpannor. Tack och lov är det nog ändå som du säger. En teslaköpare bryr sig nog inte om en sådan subvention. Tyskland har inte samma tjänstebilsregler som Sverige har, vilket innebär att det är verkligen bara de allra rikaste som har råd med en Tesla.Mickep skrev:Detta är bara bra för modell 3.
Och jag kan förstå argumenten att de som betalar miljonen för en bil inte behöver subventioner.
6000 euro är inte direkt mycket, och det känns som den gör större nytta på bilar med lägre pris. Det får också effekten att tillverkarna producerar bilar till ett lägre pris istället för att använda subventionen att hålla marginalen uppe.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tyskland slutar subentionera Tesla?
Nja, tror inte Audis nya Etron som kommer om några månader får subventioner heller
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Tyskland slutar subentionera Tesla?
Kanske inte direkt, då blir det väl lite för uppenbart. Men när man vet tydligare prisbild på tyskarnas el-varianter kommande år så är det klart man kommer optimera för att gynna tysk industri så mkt som möjligt...Limbster skrev:Nja, tror inte Audis nya Etron som kommer om några månader får subventioner heller
Det var ju en katt och råtta lek från början. Gränsen sattes precis så att Tesla inte skulle få subventionen. Då strippade Tesla ner Model S så den kom under gränsen i pris men extremt sparsamt utrustad. Nu har man ändrat så Tesla inte får subvention oavsett pris. Får väl se hur de gör med trean, blir väl svårt för dem att komma runt att ge subventioner för den iaf...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tyskland slutar subentionera Tesla?
Om nu bara de "allra rikaste" kan ha råd med en Tesla i Tyskland så känns ju subventioner faktiskt fel oavsett.
Tycker till och med att supermiljöbonusen i Sverige borde riktas mer mot billigare elbilar där det gör skillnad på riktigt. På en Tesla märks den knappt.
Tycker till och med att supermiljöbonusen i Sverige borde riktas mer mot billigare elbilar där det gör skillnad på riktigt. På en Tesla märks den knappt.
Re: Tyskland slutar subentionera Tesla?
Håller inte med. Jag tycker Norge har ett för skevt system där man i praktiken får mycket större bonus på en dyr bil. Men att alla som byter till elbil får lika mkt i absoluta tal som i Sverige är rätt imo. Poängen är ju att folk ska byta till elbil, inte en specifik typ av elbil. Med det svenska systemet får ju den som köper en billig bil en mycket större subvention procentuellt sett, så de har ju en relativ fördel ändå (vilket jag tycker är bra).Verdi skrev:Om nu bara de "allra rikaste" kan ha råd med en Tesla i Tyskland så känns ju subventioner faktiskt fel oavsett.
Tycker till och med att supermiljöbonusen i Sverige borde riktas mer mot billigare elbilar där det gör skillnad på riktigt. På en Tesla märks den knappt.
Men det största felet i Tyskland är såklart att de gör det just för att stöda egen industri...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tyskland slutar subentionera Tesla?
Legato skrev:Håller inte med. Jag tycker Norge har ett för skevt system där man i praktiken får mycket större bonus på en dyr bil. Men att alla som byter till elbil får lika mkt i absoluta tal som i Sverige är rätt imo. Poängen är ju att folk ska byta till elbil, inte en specifik typ av elbil. Med det svenska systemet får ju den som köper en billig bil en mycket större subvention procentuellt sett, så de har ju en relativ fördel ändå (vilket jag tycker är bra).Verdi skrev:Om nu bara de "allra rikaste" kan ha råd med en Tesla i Tyskland så känns ju subventioner faktiskt fel oavsett.
Tycker till och med att supermiljöbonusen i Sverige borde riktas mer mot billigare elbilar där det gör skillnad på riktigt. På en Tesla märks den knappt.
Men det största felet i Tyskland är såklart att de gör det just för att stöda egen industri...
Du vet ju inte varför de gör det. Du får nog bevisa det för utan bevis så är det en konspirationsteori.
Re: Tyskland slutar subentionera Tesla?
Även Sverige har väl varit rätt duktiga på att stödja köp av Volvo och Saab genom åren
Re: Tyskland slutar subentionera Tesla?
Du vet ju inte varför de gör det. Du får nog bevisa det för utan bevis så är det en konspirationsteori.[/quote]
Hei Verdi!
Er helt uenig med deg. Kjenner Tyskland godt og leser i TFF-forum at veldig mange ser på den tyske subvensjonmodellen som renspikka proteksjonisme.
Mikael
Hei Verdi!
Er helt uenig med deg. Kjenner Tyskland godt og leser i TFF-forum at veldig mange ser på den tyske subvensjonmodellen som renspikka proteksjonisme.
Mikael
Re: Tyskland slutar subentionera Tesla?
Norge har väl inget bonussystem? De har ju en straffskatt på fossiler men det betyder ju inte att elbilar att subventionerade. Vi säger ju inte att vatten vi har ett bonussystem på vatten bara för att vi har hög alkoholskatt.Legato skrev:
Håller inte med. Jag tycker Norge har ett för skevt system där man i praktiken får mycket större bonus på en dyr bil.
Den slopade momsen kanske kan ses som en subvention (om man är lite åt vänster) och den kan jag hålla med om är lite snedvriden då den gynnar dyrare bilar lite.
Re: Tyskland slutar subentionera Tesla?
Det är en intressant tanke. Är det en subventionering att inte behöva betala en viss skatt? Nej, egentligen inte. Det tål att diskuteras. Däremot så är Sveriges miljöbilspremie en subventionering eftersom staten faktiskt betalar en del av bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tyskland slutar subentionera Tesla?
Visst tycker jag att supermiljöbilspremien är en subvention men jag anser inte att staten betalar en del av bilen. Jag betalade in drygt 300 000 kr till staten när jag gjorde köpet. Fick tillbaka 40 000 kr efter några månader. Hur är detta att staten betalar en del av bilen?
Tycker dock att man borde ta bort subventionerna som finns
Tycker dock att man borde ta bort subventionerna som finns
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tyskland slutar subentionera Tesla?
Vänster? Tvärtom. Vänster är att svälja alla skatter som något av naturen givet. Det intressanta är alltid den totala ekonomiska effekten av en viss politik, inte enskilda komponenter...LarsL skrev:Norge har väl inget bonussystem? De har ju en straffskatt på fossiler men det betyder ju inte att elbilar att subventionerade. Vi säger ju inte att vatten vi har ett bonussystem på vatten bara för att vi har hög alkoholskatt.Legato skrev:
Håller inte med. Jag tycker Norge har ett för skevt system där man i praktiken får mycket större bonus på en dyr bil.
Den slopade momsen kanske kan ses som en subvention (om man är lite åt vänster) och den kan jag hålla med om är lite snedvriden då den gynnar dyrare bilar lite.
Har noll förståelse för att vissa tycks anse att det är benämningen på respektive bonus eller skatt som räknas. Jag struntar återigen helt i vad staten sätter för namn på olika saker, det intressanta är det totala belopp man får betala till staten vid köp av en bil jämfört med en annan.
Folk envisas med att påstå att vi Tesla-ägare får en bonus på 60.000:-. Sanningen är att vi får betala kanske 190.000:- i skatt, istället för 250.000:- som hade varit fallet utan bonusen.
Skulle man utgå ifrån vad staten anser att en "likvärdig fossilbil" kostar så får vi ingen bonus, vi betalar i själva verket en straffskatt (då momsen på "motsvarande" bil är lägre än 190.000:-).
Det är viktigt att vara medveten om detta... Trots det tycker jag dock vi har en rimlig skattesats på bilar och ja, jag gillar inte Norges system där man får en momsrabatt som är direkt proportionerlig mot bilens pris.
Incitamenten ska styra folk till att köpa elbilar, inte styra folk till att köpa DYRA elbilar. Idiotiskt att sätta två Teslor på vägen istället för fem Ioniq...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tyskland slutar subentionera Tesla?
Jag tycker inte Tyskland gör helt fel.
Incentives skall användas för att styra beteendet.
Vill man styra att bilarna blir dyrare eller billigare? Skulle gärna se att summan höjdes för de billigare med mindre batterier. Det tror jag ger mer effekt, de som köper miljonbilar påverkas inte. Förvisso finns slopad moms som förslag, men då kan man inte samtidigt ha förmånsbilar som redan är avundsvärt förmånliga för de som kan trixa med företaget.
Incentives skall användas för att styra beteendet.
Vill man styra att bilarna blir dyrare eller billigare? Skulle gärna se att summan höjdes för de billigare med mindre batterier. Det tror jag ger mer effekt, de som köper miljonbilar påverkas inte. Förvisso finns slopad moms som förslag, men då kan man inte samtidigt ha förmånsbilar som redan är avundsvärt förmånliga för de som kan trixa med företaget.